{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

Droppe sadlen? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i det problem, at min hest har en utrolig kort ryg. Der kan lige præcis ligge en sadel på 35 cm. Jeg står og diskuttere lidt med mig selv om, jeg skulle få en sadelmager ud, og håbe på at hun/han kan finde den rette sadel, eller spare de penge, og 'bare' ride i lammeskindssadel med trykfordelene underlag under. Et par stykker herinde fra siger, at de syntes det ville være smartest hvis jeg droppede sadlen, og red i min lammeskindssadel, for med tiden vil jeg heller ikke kunne være i sadlen mere, og han vil begynde at sætte flere og flere muskler. Men hvad syntes i? Har virkelig brug for råd, og hjælp.

Btw. vil selvfølgelig ride i sadlen UDEN stigebøjler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Droppe sadlen?
  • #1   22. jan 2013 Tja.. Altså hvis du har penge til at købe ny sadel er det absolut det bedste. MEN en god sadel der passer er så ekstrem dyr, plus den muligvis i starten skal omstoppes et par gange om året, for at følge med hesten muskelmæssigt. Plus du skal kunne sidde i den. Og måske bliver du for stor til at side i den. Men altså.. Der kan sadelmager lave mange fikse løsninger.
    Men køb aldrig en sadel hvis en sadelmager ikke er tilknyttet. Og brug ikke hvilken som helst sadelmager!!

    Jeg sider selv rundt i lammefætter (når jeg endelig rider max 3 gange i ugen). Der rider jeg med stigebøjler!!! UH CRIME!!! Men jeg bruger dem som udgangs punkt ikke!! Smider dom også oftest da de giver meget stole sæde. Jeg har så også trykfordelende underlag under, og jeg rider ikke mere en 45 minutter. med mindre det er en skridt tur.

    Jeg laver så også meget løsgørende arbejde og styrkede for hans ryg så han kan sagtens bære mig. Plus jeg har taget flere kurser i fysiskbehandling så jeg kan hjælpe ham med det samme, hvis han får ondt. Tjekker også hans ryg inden jeg smider sadlen på!

    Men hvis du har mulighed for det, er en god sadel der passer dig og hesten klart at fortrække. Så hvis du har 15000 kr skal du da bruge dem der! smiley
    - Men det har jeg godt nok ikke!


  • #2   22. jan 2013 Har du prøvet med en westernsadel? Jeg står stadig i sammen problem som dig, og jeg rider bare rundt i lammeskind indtil videre.
    Har haft ham her ude: http://www.jeko.as/ Han ved præcis hvad han skal se efter til hesten, og er realistisk med de sadler han selv sælger. Passer de ikke, jamen, så passer de ikke. Han er heller ikke sådan en der piller det dyreste frem først. Vi har sat budgettet lidt højt, men han fandt sadler frem til under halvdelen af budgettet smiley
    Han havde ikke den sadel jeg mangler (15", lige bom, letvægt, runde skørter, reining sadel), så venter stadig på at han kontakter mig inden 2 uger, omkring andre westernsadler, som han sagde han ville smiley
    Sædet i en westernsadel er også større end en engelsk sadel, så der vil alligevel gå nogle år inden din bag bliver for stor til at sidde i den;)

    Hvis du ikke vil have westernsadel, kan du sagtens ride rundt i lammeskind! smiley Bare godt med trykfordelende under smiley


  • #3   22. jan 2013 Synes du skal ride med en ordenlig sadel...
    Det vil være det bedste for hesten, selvom det er dyere, men det er trofast vigtigt at
    Få det bedste til sin hest, for lammskindssadel, kan også komme til at være dårligt, fx hvis du ikke har stigbøler og bumper i sadlen, eller bliver tungere i sadlen fordi du spænder i benene uden bøjler
    Men det er jo smag og behag, jeg ville bare tænke på hesten fremfor hvad der er billigst, for hvis du har pengene, så gør det bedste!


  • #4   22. jan 2013 Mange tak Sanne. Jeg har ikke særlig mange penge nej, så derfor ved jeg ikke om jeg kan finde den rette sadel til de små tusinde smiley
    Emilie, har været lidt på udkig efter de western sadler, men de interresere mig bare ikke rigtigt .. Men hvis det er den sidste udvej, vælger jeg det da, vil gerne gøre det bedste får ham. Men tak for linket, det vil jeg gemme smiley


  • #5   22. jan 2013 Har redet i lammeskindssadle i et år ca. på min gamle part, så bump og spændinger vil der ikk være noget af smiley

  • #6   22. jan 2013 Western sadler er no go hvis din ponys ryg er lille. De må heller ikke have større andlægsflade end hesten har ryg til det. Hvilket de ofte har. Jeg har aldrig set en westernsadel der har passet.

  • #7   22. jan 2013 Sanne: Jeg har næsten kun set westernsadler der har passet heste med kort ryg (typisk arabere). Men en westernsadel skulle nok også være en tommer større end en engelsk. Så når folk tror deres skal have en 16", køber de faktisk en 17" - men det er jo forskelligt fra mærke til mærke.
    Min har meget kort ryg, og en westernsadel er det der har ligget bedst på hende indtil videre smiley


  • #8   22. jan 2013 westernsadler er MEGET lange i forhold til alm. sadler, så kan du ikke komme med et konkret mål Emilie, for jeg har selv haft div. westernsadler og alle har været for lange til min haflinger med en ryg på 40-42cm

  • #9   22. jan 2013 har du overvejet en islænder sadel?

  • #10   22. jan 2013 Jeg er først lige begyndt min viden om westernsadler, så meget ved jeg ikke endnu smiley Men der er jo skørter af læder bag ved sædet, som gør at den syner meget længere, men bommen går jo ikke så langt ud, så den vil ikke trykke hvor skørtet er. Man kan få runde skørter, hvilket anbefales til heste med kort ryg for at den ikke generer flanken (mener jeg nok det er?)

    Ved ikke hvor meget 40-42 cm er - har ikke selv målt min egen. Kan sige at min pony er ca. 143 cm høj, bruger str 125/135 i dækken og 15½" engelsk sadel. Hun skal have en 15" westernsadel eller mindre smiley


  • #11   23. jan 2013 Jeg ville vælge en barefoot det er noget med at de gerne må være lidt lange på hesten læs evt om det på hjemmesiden :).

  • #12   23. jan 2013 Marie, jeg har ikke 5-6000, så det har jeg desværre ikke mulighed for .. Trykfordelene underlag, fordeler trykket på ryggen, i stedet for at man sidder direkte på ryggen.
    Camilla, har en Barefoot Cheyenne, i den mindste str. men den er for lang, og Dyrelægen anbefalede mig ikke at ride mere i den, da den kunne give min heste flere ryg skader .. smiley


  • #13   23. jan 2013 ja barefoot skal heller ikke være for lang smiley

    og westernsadler med runde skørter er også længere end de fleste alm sadler smiley


  • #14   23. jan 2013 hej min hest har også meget kort og flad ryg vi rider med en santa cruise smiley eller hvad med en bomløs sadel ? smiley

Kommentér på:
Droppe sadlen?

Annonce