{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

Sælge eller ej? {{forumTopicSubject}}

Giv dig selv 5 minutter til at læse mit dilemma igennem, og skriv meget gerne en løsning til mig..

Jeg er en pige på 15 år som skal i gymnasiet efter sommerferien. Jeg har redet siden jeg var 5 år gammel på rideskole, og det var først til min konfirmation at jeg købte min egen hest. Jeg brugte alle mine konfirmationspenge på købet af denne skønne DV-hoppe, og jeg var lykkelig. At få min egen hest har altid været mit allerhøjeste ønske i hele verden, og den drøm gik så i opfyldelse da jeg blev konfirmeret.
Mit problem er bare, at jeg i de sidste 2-3 måneder har mistet interessen for ridning og heste, og jeg har gået med de her tanker for mig selv, fordi jeg på en måde følte at det var en 'ulovlig' tanke eller hvad man skal sige. Mine forældre poster jo penge i den her hest hver eneste måned, og det gælder både forsikring, staldleje, smed, dyrlæge og foder = dvs. en hel masse penge.
Derfor har jeg ikke sagt noget til dem, fordi jeg følte at de ville blive sure hvis jeg fortalte dem hvordan jeg havde det, fordi de har brugt alle de her penge på det. På den anden side, har jeg også følt at jeg blev nød til at sige noget til dem, så vi ikke blev ved at betale, hvis jeg nu ikke havde interessen for det.
Jeg har længe følt dårlig samvittighed overfor min hest, pga. at jeg ikke rigtig gad tage ud til hende, og at når jeg så var der, så gad jeg ikke ride. Dvs. jeg har både dårlig samvittighed når jeg er der, og når jeg ikke er der. Det er noget jeg har tænkt over i lang tid, og som rummer meget i mit hoved hver eneste dag.
Jeg har også følt skyld overfor min hest, fordi jeg ikke føler at det er 'et liv' for hende, at komme på fold hver dag nogle timer, og så ind i sin boks igen, når hun kunne nå så langt med en rytter som virkelig brugte tid og kræfter på at træne med hende. Hun kan både springe og ride dressur, og har et sind af det pureste guld, og derfor har jeg jo den skyldfølelse og føler at de ting jeg tænker og føler er 'forkerte' fordi det jo burde være en glæde at komme ud og besøge hende hver dag. Det er det bare ikke mere.
Så nu ved jeg ikke om jeg skal sælge hende til en sød pige/dreng som ville elske hende ligeså højt som jeg gør, og give hende opmærksomhed hver dag som hun fortjener det - eller om jeg skal give det noget tid og vente og se. Jeg ved virkelig ikke hvad den rigtige beslutning ville være, for hvad nu hvis denne manglende interesse for heste kun er midlertidig? Så er det jo forsent, hvis jeg har solgt hende?
Men på den anden side skal jeg starte på gymnasiet efter sommerferien, og med både skole, arbejde og hest, bliver tiden knap, og jeg må derfor vælge.
Jeg føler mig så ussel, men de her ting kommer fra hjertet, og det er ting jeg føler - derfor må det jo være rigtigt. Jeg har altid sagt til mig selv, at jeg aldrig ville blive en af de piger som solgte deres hest når de kom i min alder, fordi de fik andre interesser, men det er jeg jo ved at blive nu? Er der okay?

Jeg ville virkelig sætte pris på jeres personlige meninger omkring mit problem, og så give mig svar.

Vh, Caroline


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge eller ej?
  • #1   16. feb 2013 Jeg synes du skal snakke med dine forældre om det og fortælle dem hvordan du har det smiley

    Forklar dem hvorfor du har det sådan smiley


  • #2   16. feb 2013 jeg syntes du skal sige det til dine forældre.. snak om det med dem:)

  • #3   16. feb 2013 jeg mistede også int. for min pony engang i teenage årene men holte ved og fant ud det var det jrg virkelig brændte for lige nu har jeg også en hest der ikke bliver redet hver dag pga. udd og arbejde men jeg klare den fordi jeg virkelig elsker at komme der ud og jeg stresser af sammen med min hest fra dagligdagens trumurum...

    du kunne jo starte med at udlåne din hest eller få en part så i er to om det og se tiden an. ville være så ærgeligt at fortryde ;/


  • #4   16. feb 2013 Har du overvejet at låne den ud ?
    Så kan du koncentrere dig om din uddannelse, samt du finder ud af om det blot er midlertidigt eller om interressen er helt væk..

    hvis den er helt væk kan du jo altid sælge om et år eller to, er den ikke helt væk har du jo muligheden at få den hjem igen når du føler for det, og i mellem tiden er den blevet passet, plejet, redet osv..

    det ville je helt klart gøre..

    Jeg søger selv låner til min, vil helst ikke sælge hvis det kan undgåes, men har 2 heste, en der skal tilrides, skal flytte til odense, er kun på elevløn, og skal som minimun have hende der skal tilrides med mig..
    Så derfor har je valgt at udlåne min vallak, så kan jeg altid tage ham hjem hvis jeg kan se penge og tid bliver til det, og hvis ikke, så er salg jo stadig en mulighed til den tid


  • #5   16. feb 2013 snak med dine forældre.
    Find en part der kan komme 3-4 gange om ugen
    eller
    Udlån den i det først år

    På det måde ser du om lysten kommer tilbage eller ej.


  • #6   16. feb 2013 jeg syntes du skalsnakke med din forælde om det, men hvis det var mig ville jeg nok finde en part som måske betalte 400 kr. for at ride på den hele ugen. smiley håber du finder den rigtige løsning, følg dit hjerte smiley smiley

  • #7   16. feb 2013 Hej smiley
    Jeg tror at det er helt normalt for din alder at få det så´n som du har det lige nu..
    Først og fremmest skal du snakke med dine forældre, de vil hellere have at du er ærlig over for dem, end at du går og gemmer på noget der fylder meget inde i dit hovede... De vil helt sikkert kunne hjælpe dig med at tage beslutningen om hvad der er klogest at gøre.
    Du lyder som en meget fornuftig ung pige. Og du får nok at se til på gymnasiet, både med lektier og nye venner og sikkert også fester, og som du selv skrive også arbejd.
    Det er helt ok at holdet en pause fra heste verden, de år man skal uddanne sig.
    Men om du skal sælge, få en part, eller udlån er en beslutning du skal tage med dine forældre smiley Du skal også tænke på at ved part eller udlån, kan personen der hjælper dig også midste interessen og så står du igen med hesten.
    På den anden side er det heller ikke let at sælge i denne tid smiley
    Mit bedste råd er at tag beslutningen sammen med dine forældre, de vil helt sikkert dig det bedste og hjælpe dig med denne svære beslutning, husk på at de jo kender dig rigtig godt, og sikkert allerede har kunne mærke noget på dig..
    Held og Lykke til dig... .-)


  • #8   16. feb 2013 Tusind tak for alle jeres brugbare svar. Jeg glemte vist at skrive i teksten at jeg allerede har snakket med mine forældre om det, og de blev meget kede af at høre det, fordi de jo også holder meget højt af Lady. Og det troede jeg jo også at jeg gjorde, men hvor højt elsker man en hest, når man 1,5 år efter købet af den, så mister interessen? Før i tiden var Lady mit 'frirum' og jeg glædede mig til at komme ud til hende hver dag. Det gør jeg bare ikke på samme måde mere. Man kan jo ikke sælge et familiemedlem.. er det forkert sagt?
    Jeg har en rideveninde, som har et lidt andet forhold til heste end jeg. Hun synes det er forkert at menneskeliggøre hestene, da det jo bare er et (faktisk temmelig dumt) dyr. Hun mener at jeg skal bruge 2-3 måneder på at ride hende intensivt hver dag, virkelig knokle for det, og så sælge hende efter de måneder hvor hun er slank og fin. Min far sagde også, da vi snakkede om det: Du får aldrig sådan en sød hest igen.
    Det gør det ikke ligefrem nemmere for mig, jeg føler mig så splittet indeni.


  • #9   16. feb 2013 Jeg ville tage en snak med mine forældre som flere foreslår, måske en åben snak også får dig til at føle hvad der er rigtig for dig.. Og så ville jeg se mig om efter et sted med masser af foldtid.. Så betyder det mindre hvis du ikke får redet, men få timer på fold og resten af dagen i en boks er synd..

  • #10   16. feb 2013 Det er dit valg og du skal tænke dig. om er det du vil eller ikke;)???
    PS. Du kan få part og vendte og se hvad der sker. Se om du vil fortsætte eller ej (til den tid;))
    Og snart med dine forældre hvis det går helt galt:)


  • #11   16. feb 2013 Må give din veninde ret, man skal ikke menneskeliggøres heste (eller dyr i det hele taget) det stiller kun krav til dem de ikke kan leve op til..
    Det er helt fint at holde meget af hesten og se den som en del af familien, men synes ikke man skal beholde fordi man føler sig forpligtet til det, hvis man mister lysten (jeg havde selv 5-6 års heste pause som ung) og interessen er det langt bedre at sælge end at hesten bare står og giver en konstant dårlig samvittighed..


  • #12   16. feb 2013 Du kunne jo udleje den til en sød dreng / pige og hvis du så kommer til at savne din dv mens den er væk har du nok ik mistet interessen og hvis du ik savner den så over vej sælgning... Og hvis du kun savner den nogle gange så find en part på den, så bliver du jo lidt aflastet...;-)

  • #13   16. feb 2013 Jeg har haft det ligesom dig..
    Jeg solgte min hest i 3.g da jeg gik på handelsskolen.
    Men det skal så siges, at de to første år havde jeg hest, skole og to jobs ved siden af. Hvis man vil kan det lade sig gøre.

    Men som sagt solgte jeg min hest i 3.g og har her for lidt siden købt en igen. Du kan jo sagtens holde et par års pause, evt. låne din hest ud, eller få en til at ride den der hvor den står nu?


  • #14   16. feb 2013 du kunne måske få en part ??? smiley

  • #16   16. feb 2013 Når du er så meget i tvivl, så ville jeg bestemt starte med at finde en part, måske låne ud. Det er jo dumt at sælge og så fortryde smiley

  • #17   23. jun 2013 Snak med dine forældre smiley
    Jeg ville selv starte med at få en sød part, og så hvis det ikke fungerede, ville jeg låne den ud. Hvis jeg så fik interessen tilbage, kunne jeg nemt få min pony tilbage. Det er ikke lige så let hvis man har solgt den smiley

    Held og lykke (eller hvad man nu siger smiley )


  • #18   23. jun 2013 snak lidt med dine forældre om det. og hvis du er i tvivl så prøv at udlåne hende og se hvordan du har det og hvordan det går med det.

  • #19   23. jun 2013 Kan godt se du står i et dilemma..
    Men jeg tror ikke det vil gavne dig og sælge hende.. Tror du vil tænke for meget på det.
    Synes du skal finde en sød låner til hende, som kan have hende, lidt. Hvis du så ikke for interessen tilbage, så kan du jo sælge hende.
    Held og lykke med det! smiley


Kommentér på:
Sælge eller ej?

Annonce