{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Hvad pokker kan det være? {{forumTopicSubject}}

Det drejer som om min traver dreng, han klør sig meget. Ikke voldsomt meget men stadig nok til at jeg synes det er mere end normalt. Han fælder meget for tiden, går stadig med overgangsdækken.
(Han klør sig IKKE til blods, men kan bare godt lide at klø sig selv, og elsker at blive kløet og masseret godt med striglerne)

Desuden har jeg opdaget han har meget skæl. Jeg vil rigtig gerne vaske ham, men synes ikke rigtig det er fair med det vejr vi har da jeg kun kan vaske ham udenfor via vandslange.

Og så har jeg har for nogle uger siden opdaget nogle små 'knolde' af skæl der ligesom er samlet sammen som jeg kan pille af hvor der følger en smule hår med. Når knolden så er fjernet har han en lille bar plet hvor huden har meget skæl men samtidig virker meget fedtet.
Han er blevet vasket lidt i noget jeg fik for nogle måneder siden af dyrlægen mod klør, med noget desinficerende og rensende i. Det har hjulpet lidt men det virker stadig fedtet og smudset.

OBS, der er 'kun' 4 af de såkaldte knolde. En på ryggen, en på manken og to på rumpen.
^ hvad pokker han det mon være? Hvordan får jeg det til at forsinde?

Og hvorfor klør han sig mon? Hvad gør jeg ved skælden egentlig?

- er lidt i vildrede her. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad pokker kan det være?
  • #1   12. mar 2013 Min hest er også begyndt at klø sig meget her den sidste måneds tid, og hun er lige ved at vælte når jeg strigler, fordi hun nyder det sådan - hun fælder også en del.. men tror altså det er årstiden der gør at de begynder at komme af med pelsen, og så klør det smiley

    med hensyn til det skæl du nævner.. nogle heste kan få det "vandeksem", men det plejer at være hvis de går meget ude og ikke når at tørre.. det kan også være hvis din hest sveder og ikke når at tørre helt inden den får sit udedækken på? eller at den måske sveder under sit dækken om natten??
    Jeg ville sørge for at strigle den godt og grundigt hver dag, gerne med en gnubber over det hele og så en strigle og en børste bagefter, så du får fjernet det løse skæl, så huden bedre kan ånde! så ville jeg tjekke om hesten muligvis skal have et dækken på med mindre gram i?
    Og så ville jeg give et tilskud og jern og kobber (man kan købe det i f.eks. miljøfoder med rette blandingsforhold - det er nemlig vigtigt at give det rigtige forhold, så hesten ikke kommer i ubalance med sine vitaminer og mineraler) Kobber er godt imod de fleste hudproblemer, og nemt at dosere smiley Men husk altid det rette forhold jern+kobber smiley


  • #2   12. mar 2013 Ja det med at de fælder tror jeg også er årstiden, for han fælder rimelig 'naturligt' smiley

    Tja, måske han bare skal have dækkenet af om natten til en start? Måske det kunne være han havde det varmt under dækkenet ja - har ikke helt tænkt i de baner må jeg indrømme.

    Mht. jern og kobber tilskud, er det så ligemeget hvad han får der? af mærke tænker jeg? Har nemlig fået dr. dyr til at tjekke foderet og han skulle gerne være dækket ind med alle vitaminer - han får dog B vitamin flydende i foderet da han ikke kan optage det rigtigt i foderet <- noget i den stil, det er anbefalet af dyrlægen.

    Ellers har jeg ikke så meget forstand på tilskud da han jo eller et dækket ind via foderet smiley


  • #3   12. mar 2013 Ej nu har jeg vidst bildt dig noget forkert ind! Det er ZINK der er godt.. men vigtigt at give ekstra kobber, ellers kan Zink gøre at hesten ikke får nok kobber..

    læs:Zink (Zn) er en vigtig del af mange enzymer. Zink bliver absorberet relativt dårligt (5-10%), men absorptionen varierer afhængigt af dyrets zinkstatus. Zinkmangel giver nedsat appetit, vækst, nedsat immunforsvar og reducerer hudens styrke og modstandskraft. Zinkmangel bliver også sat i forbindelse med udviklingssygdomme i skelettet, f.eks osteochondrose (Knight et al., 1985). For meget zink kan føre til nedsat udnyttelse af kobber og giver dermed de samme symptomer som kobbermangel (fejlagtig udvikling af skelettet). NRC-2007 använder i sina tabeller ett Zink/Koppar-forhållande på 4/1, det vill säga 4 gånger mer Zink än koppar.

    Zinkbehovet til alle kategorier af heste er fastsat til 40 mg pr kg tørstof i rationen, men det diskuteres om dette er for lavt særlig til ungheste (Knight et al., 1986). Hø indeholder oftest 15-30 mg zink pr kg og havre omtrent det samme. De fleste tilskudsfoder- og kraftfoderblandinger til heste er tilsat zink.


  • #4   12. mar 2013 Jeg kan ikke huske hvad produktet hed desværre, men du kan købe dem i en alm. foderstof eller over nettet..

    Min hest skulle også være dækket ind med de vitaminer og mineraler hun har brug for, men jeg prøvede simpelthen at regne efter præcis hvor meget hun får af hver slags vitamin/mineral i forhold til hvad hun skal have pr. dag med hendes vægt osv. i mente.. fandt så ud af at hun faktisk manglede zink - og dermed jo også skulle have ekstra kobber, så jeg købte en "bøtte" zink/kobber tilskud som hun fik en periode.. på det tidspunkt havde hun muk, og pist var det væk, så det hjælper altså på bakterier i huden smiley

    Det er naturligvis vigtigt at du regner efter hvor meget kobber/zink din hest får i forvejen, og så supplerer du op i det rette forhold - hesten må endelig heller ikke få en "overdosis"..


  • #5   12. mar 2013 mht. dækken ville jeg nok ikke tage det helt af, men evt. give hesten et ulddækken på om natten, hvor huden kan ånde og hesten ikke kommer til at få det alt for varmt smiley

  • #6   12. mar 2013 Puha, kan slet ikke finde rundt i alt det der. smiley

    Hvad gør jeg dog? Han får lige nu 3 kg (om dagen) Spillers conditioning mix med : Tilsætningsstoffer: Jern, Zink, Kobber, Mangan, selenium, B1-B2-B6 og B12-vitaminer, Biotin.
    samt 1 kg horselux fiberpiller og godt 7 kg hø om dagen.

    Hvilken slags Zink skal jeg købe? Har slet ikke forstand på det. føler mig helt blank på det her område?


  • #7   12. mar 2013 Hvor meget Zink skal hesten have om dagen? hvordan fandt du ud af det? Han vejer godt 450 - 500 kg efter dyrlægens vurdering. smiley

  • #8   12. mar 2013 hvor meget vejer din hest?


  • #9   12. mar 2013 Du skal have taget et skrab af din hests hud, inden du begynder at gøre og give alt muligt... Det kan være alt fra regneksem, dermatofiliose, protein forgiftning til forkert vitamin-mineral forhold i hestens foderplan.... Kontakt dyrlægen smiley

  • #10   12. mar 2013 okay.. jeg regner lige lidt smiley


  • #11   12. mar 2013 Jeg tænker også lidt om dyrlægen skal ind over.
    Hvad ville i forslå med dækken? hvor tyndt han skal ned og have på tror i? For skal ud og have købt et nyt så. har ikke noget der er mindre nemlig smiley


  • #12   12. mar 2013 I horselux fiberpiller skulle der ikke være zink/kobber, så dem kan vi trække fra smiley
    I hø skulle der være omkring 15-30 mg. zink (svinger meget, så det er jo lidt svært at vide præcist, men hvis jeg regner med at din får ca. 20 mg. zink pr. kg hø er det 7 kg. hø = 120 mg. zink)
    i spillers mix´en er der 100 mg zink pr. kg og 30 mg. kobber pr. kilo - altså 3 kilo pr dag = 300 mg. zink og 90 mg. kobber..

    rundt regnet får din hest (plus/minus) 420 mg. zink og 90 mg kobber..

    Din hest skal have mindst 40 mg. pr. kilo tørstof pr. dag - altså lad os sige at din hest spiser 7 kg. hø og 4 kilo kraftfoder (spillers og pellets) dagligt - det er lig med 11 kg. tørstof dagligt - altså skal din hest have 440 mg. zink dagligt, og ca. 110 mg. kobber smiley
    Hvis din hest får mere tørstof end de 11 kg. skal den have tilsvarende mere zink..
    men ud fra beregningen er det jo ikke ligefrem fordi den burde have det vildeste mangel smiley

    Det er lidt en jungle, men jeg kan anbefale dig at kigge på www.pc-horse.com, her kan du læse om alle vitaminer og mineraler, og se hvor meget din hest skal have af hver slags, og hvad de gør godt for osv smiley Det er lidt omstændigt, men så kan du holde øje med om din hest får det den skal have smiley


  • #13   12. mar 2013 Og mht. det Jeanette siger - man skal naturligvis ikke bare fylde tilskud på hesten, uden at vide om hesten reelt mangler tilskuddet smiley Nogle heste kan til tider lide at zinkmangel hvis de har været stressede på en eller anden måde, har haft infektioner eller lign.. der er mange ting der kan spille ind på hestens optagelse af vitaminer og mineraler smiley

    mht. dækken, så afhænger det jo lidt af hvor mange gram der er i det den går med nu?? mærk efter om den sveder om natten... det er jo ikke sikkert det er der problemet ligger smiley Men tænker at din hests hud har brug for at kunne ånde, og så er et tyndt ulddækken godt smiley


  • #14   12. mar 2013 SIKKE EN JUNGLE! smiley

    Må hellere lige høre dyrlægen ad og så få snakket med ham om det mht om han mangler noget. Måske er det noget helt andet.

    Må hellere lige tjekke op på dækkenet, for det kunne godt være det tror jeg. Det vejer lidt godt det han har på nu nemlig. Tror han skal have et tyndere et på og så noget mere gnup med striglerne. Det er helt klart blevet bedre efter han er blevet vasket med det der desinficerende.

    Min plan er han får et tyndere dækken på nu her, lader ham gå med det lidt og ser om det ikke bliver bedre. Hvis ikke må dyrlægen altså lige forbi og se på ham smiley


  • #15   12. mar 2013 SKAL det være ulddækken? har set på dette : http://www.hestegalleri.dk/marked/udstyr/856750-ulddaekken_155
    Ånder de bedre i et ulddækken? tænker det er tykkere end det han har på nu?

    Eller han han få et på med måske kun 100 gram i? smiley


  • #16   12. mar 2013 God ide med tyndere dækken, men er han lun-varm indenunder det han har på nu?

    Ja, uld dækken ånder bedre end fleece osv, ellers kan du købe et stalddækken med 100 gram for...

    Men jeg ville helt klart tage dyrlægen med på råd, hvis han ikke bliver markant bedre indenfor et par dage efter skift af dækken! smiley


  • #18   12. mar 2013 Amalie: Kartoffelmel har INGEN desinficerende, lindrende eller helende effekt, men kan KUN gøre hesten ren i farven...

  • #19   12. mar 2013 jeg har fundet en dækken på 150 gram, mon det er fint? den har har på nu er vist 250 eller 300 gram og han virker lun under det. måske lidt mere end lun.



  • #20   12. mar 2013 Godt, så ville jeg uden at tøve skifte til max 150 gram.... De skal ikke være lune under deres dækken, men helt alm temperatur, så har man ramt det mest naturlige for dem smiley

    Hvilket dækken er det du har fundet? Link? smiley


  • #21   12. mar 2013 http://www.hestegalleri.dk/marked/udstyr/778805-_overgangs_daekken_str_155

    - det er dette. Vi bor i samme by så vil kunne hente det imorgen så han kan få noget tyndere på hurtigst mulig smiley


  • #22   12. mar 2013 Da der hverken er mærke, billede, ikke sikkerhed omkring gram og det har et hul, så ville jeg IKKE bruge penge på det, du skal have fat i et nyt-nyvasket dækken med høj åndbarhed, det er yderst vigtigt med hans hud/pels lige pt.... Hvad har du af heste butikker i nærheden af dig? smiley

  • #23   12. mar 2013 Der er kun land og fritid jeg kan komme i, så har ikke det store udvalg smiley

  • #24   12. mar 2013 Nej de har kun Horze dækkener smiley

    Dette her ville være et super bud! http://www.bot-shop.dk/amigo-bravo-12-turnout-100-g.html
    Hun leverer fra dag til dag... Super service:


  • #25   13. mar 2013 Ja det er et lækkert dækken. Men må være ærlig oh sige jeg ikke har så mange penge til dr dækken lige nu smiley

  • #26   13. mar 2013 Det her tror jeg at jeg vil købe: (link fjernet)

  • #27   13. mar 2013 Okey, ja det kan jo sætte sine begrænsninger den kære pengepung...:)

    Opdater gerne i tråden hvordan det skrider frem med ham..


  • #28   13. mar 2013 Det er jo det smiley har nu købt det fra Tika jeg lokkede til.
    Vi har fået sne her hos os i nat så venter lige nogle dage med at give ham det nye dækken på (det skal lige hjem først også)

    Og så får han i mellemtiden mens sneen er her nogle ordentlige gnuppe og strigle turer. Det elsker han smiley


  • #29   13. mar 2013 Du kan sagtens skifte trods sne.... smiley

  • #31   13. mar 2013 Han bliver allerede vasket med mediskrub, og side jeg begyndte på det er det også blevet bedre, det er bare ikke gået helt væk smiley

    N


  • #32   13. mar 2013 - når det nyde dækken kommer får han det på om natten og når vi når op på lidt flere plus grader igen bliver det skiftet så det er hele døgnet smiley
    Jeg strigler ham hver dag eller sørger for han har dæknet af indenfor i noget tid så huden kan ånde:)


Kommentér på:
Hvad pokker kan det være?

Annonce