{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.771 visninger | Oprettet:

Hest død hos kendt hestetræner.... {{forumTopicSubject}}

Jeg er tilhænger af hestevelfærd - uanset træningsformen.
Desværre er det sådan i dag, at hvis en træer udstyret med en rebgrime og en pisk (kaldet stick + string) - men effekten er den samme, så tilbeder folk straks manden som guru..

Jeg faldt over en blog på EponaTV, der omhandler en given hestetræner fra Australien
Han hedder Clint Anderson - og har det han kalder Down Under Horsemanship.

Jeg så den første video på YouTube og tænke, at manden da måtte have spist både søm og skruer til morgenmanden - jeg er afgjort ikke tilhænger af Parelli, synes ofte han er meget hård ved sine heste.
Det samme gælder Hoza Blaha med flere. De stiller enormt høje krav til deres heste - og derfor render de rundt med ørerne liggende ned af halsen - men imponerende, det er det. Helt afgjort.

Men ham her:
http://www.youtube.com/watch?v=NREoSIPWQ0E

Jeg advarer lige... den er ikke for småbørn... han er temmelig hård ved hesten, jeg lukkede videoen ret hurtigt.
Og han gør en temmelig meget til grin for at forsøge at hjælpe sin hest!
http://www.youtube.com/watch?v=q3aKWWB9ZMA

Og her er et blogindlæg fra Epona.TV
(det er på engelsk, men essensen er det er, at en hest er død i hans varetægt)

Jeg synes personligt, at den mad er ligeså hård som de folk der rider rollkur - men er det bare mig?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest død hos kendt hestetræner....
  • #3   3. apr 2013 Nu har jeg bare set den første video og sys ikk den er slem?? Vi snakker heste her som skal "ordnes" hvis ikk de skal aflives. Og nogen heste bliver farlige for deres omgivelser hvis de først finder ud af de kan slippe for alt hvis de bare bliver lede...

  • #4   3. apr 2013 jeg kan heller ikke se det slemme i den første video.. de fleste af hestene var farlige at være i nærheden af..

  • #5   3. apr 2013 Seriøst jeg ser intet slemt ...
    han afretter nogle heste som er total rå og har angrebet deres ejere.
    der er ikke ret mange måder at komme igennem det på, end den måde han gør. ed at vise han bestemmer.
    Såjeg har ikke problem med måden, tværtimod, hvis det ikke gøres er hesten livsfarlig.


  • #6   3. apr 2013 Altså jeg har kun set første video og først:
    Hun er da godt skudt, hvis hun binder hendes hest til traileren, mens hun VED den går i panik?

    På samme måde kan jeg følge mandens tankegang, at en hest der er så farlig som hendes, så hun ikke en gang kan være på banen med den, det skal sættes på plads, selvfølgelig skal det det? Ellers bliver heste MEGET hurtigt for farlige at være i nærheden af. Dermed ikke sagt at han skal slå den så meget, men jeg kan godt se hvad det er han vil med det han siger ..


  • #7   3. apr 2013 Han må da simpelthen være helt ualmindeligt dum.

    Jeg har da sjældent set en opføre sig så hjernedødt ÅNDSSVAGT som ham her - han gør dælme da sig selv til grin. Spasser

    Han ved jo tydeligvis absolut intet om noget som helst. Han er en glad amatør, som får folk til at tro de mest vanvittige ting om heste. Folk, som GRINER, når han slår hesten og kalder den et udyr. Føj


  • #9   3. apr 2013 Nu har jeg ikke kunne se videoerne, så ville ikke kommentere på dem. Men du skriver at en hest er død, men ikke hvad den er død af... Hvis hesten er død af almindelige årsager som tarmslyng eller anden sygdom, kan han jo ikke hænges op på det, så synes der mangler en vigtig oplysning.

  • #11   3. apr 2013 Hva sker der lige for at han tager en tændt motorsav hen til hesten i slutningen af den første video smiley Tænk hvis den var blevet forskrækket.

    Ærlig talt, jeg synes han er en idiot og det er synd for de stakkels heste.
    Hvis der er tale om stakkels heste, som har oplevet noget så grimt, at de er blevet farlige. Den slags heste skal da ikke presses, det er en stor misforståelse. Men ok her på hg kan vi jo diskutere den slags i al uendelighed, eftersom mange stadig mener at hesten bare skal makke ret ellers kan den da få en i røven.


  • #12   3. apr 2013 http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM Well..
    Samme mand og her er han ikke så slem smiley


  • #13   3. apr 2013 Nu har jeg set nr 2 film også bryder mig endelig ikk om han japper hesten i hoved men forstå godt pointen i det kan laver.. Det kan laver i starten er jo for sjov han laver de som folk altid plejer og tro man kan få hesten op på..


    Jeg føler ikk nogen besteme trænnings betoder tager bare hvad jeg selv føler for men sys endelig ikk han viser noget som er disideret grimt ud over at jappe hesten li hoved som jeg ikk er til..


  • #14   3. apr 2013 Og nogen heste behøver ikk havde oplevet noget grimt for at blive "syge i låget" det kan være rigtig mange ting der starter det..
    Vi havde en hingst i stalden som fandt ud af dens eger ikk pressede ham til og lave noget hvis han stejlede.. Min boss købte ham og efter nogle dage med ham der stejlede han så jeg gik med en longe pist bag ham og da han stejlede fik han en i røven med longe pisken han gjorde det ALDRIG mere og hesten er nu lækker avls hingst som går M klasser.. Og det var aldrig en dygtig ejer han havde før hun lev bare meget nervøs for ham efter han begyndte og stejle og kom ignen steder med ham


  • #15   3. apr 2013 I video nr. 2 så ser jeg ikke andet end en skrup forvirret hest og en mand som slår hesten i hovedet med sticken, ikke den rigtig måde at løse et trailerproblem efter min måde..

  • #17   3. apr 2013 Vik så sige grunden til han japper hesten i hoved er jo fordi den søger ind til ham hele tiden og det er ikk det han ønasker hesten skal gå ud fra ham netop for den ikke gå ind i ham nå de nå hen til traileren.. Så det jo ikk fordi han gør det for sjov skyld jo.. Men altså vi alle mennesker har forskellige måder og træne på og bare fordi at andres metode ikk er den samme som os betyder det ikk at vores betode er bedre.. kun for os selv. men betyder ikk det er for andre.. de sys nok også vi er sinker nå det er de ser videoer af os.. Ligesom folk som lærer deres heste alverdens lattelige og farlige triks men det ok, fordi det mener folk..

    Vi kan jo alle peje fingre af hinaden fordi vi ikk er enige.. Men jeg sys nu personligt ikk han er en forfærdelig hestetræner sys han har fat i rigtig mange gode ting.. Også der så nogen som jeg ikk bryder mig om..



  • #18   3. apr 2013 hvad er det du mener med at hesten dør?

    Jeg ser ikke noget der får mig op af stolen... jeg ville personligt aldrig praktisere den træningsmetode, men han slår ikke hesten og han lader den få line og fred når den gør det han vil have
    at hesten så er forvirret og ikke bliver guidet i hvad præcis det er han ønsker det er så noget andet..

    som sagt har jeg set det der var meget værre, men ville aldrig støtte op om disse metoder..


  • #19   3. apr 2013 Jeg synes han skaber problemer for sig selv med den måde han håndterer trailersituationen...

  • #20   3. apr 2013 Gry..

    Du kan altså ikk få en hest til og gå i trailer fordi den er bange for en pisk og hvis den var bange fik den nok ikk op til ham hvor han stod med pisken så det er da noget pjat.

    Den går op fordi den lærer traileren ikke er farlig.. At trænnings metoden til dette ikk falder i alles smage DET er så en anden side af sagen..


  • #21   3. apr 2013 Man kan sagtens skræmme en hest op i en trailer. Tag er smut ud på en stævneplads i weekenden, hvis du vil se eksempler... xD

    Det handler bare om at gøre det mere ubehageligt udenfor traileren end indeni den.


  • #22   3. apr 2013 han har altså nogle gode pointer, han er hårdhændet ja, kan det gøres mere skånsomt ja, men han har altså fat i noget meget rigtigt omkring hesteadfærd. Jeg gør noget af det samme, bare bliddere og uden en kæp smiley

  • #24   3. apr 2013 Ana jah du kan sagtens skræmme en hest i trailern.. Men ikk mens du stå foran hesten ret rolig.. og det gør han jo han stå roligt oppe i traileren og få hesten til og gå ind og ud.. Den er ikk skræmt af ham og går in fordi den er bange for pisken

  • #27   3. apr 2013 Veg

    Er med på at gøre presset større, hvis hesten ikke reagerer. Men det skal altså KUN være hvis hesten kender en løsning til at få presset væk. Ellers udsætter man den i mine øjne bare for unødvendigt stress.
    Det han gør ved trailerhesten er for mig at se langt fra tilpasset hestens niveau og forudgående træning.
    Han lægger utroligt stort pres på hesten og den ser ud til at være meget stresset og forvirret, fordi den ikke ved hvad den skal stille op.

    Jeg ville langt hellere se en rolig mand, der "tog hesten i hånden" og hjalp den til at få øje på, at det er hyggeligt ved traileren. Er langt større fan af at gøre traileren til et rart sted og derved give hesten LYST til at gå derind. smiley


  • #28   3. apr 2013 Må sige, han arbejder lige voldsomt nok med pisken/sticken for min smag, og så synes jeg der er MEGET mangel på ros!! Hestene får ikke noget godt ud af tingene, andet end at hvis jeg ikke gør det han siger, jamen så får jeg sådan én med sticken, så jeg må hellere gøre det :-S

  • #30   3. apr 2013 Camilla
    Jeg synes han skræmmer/presser hesten i starten til at gå tæt forbi traileren. Det synes jeg er unødvendigt, fordi jeg ved det kan gøres på en roligere og mere stressfri måde. smiley
    Jeg synes heller ikke hesten i slutningen ser vildt stresset ud, men det er ikke det eneste man skal kigge på. Jeg synes faktisk det er vigtigere at kigge på, hvordan det resultat er opnået. Og det synes jeg ikke er opnået på en særlig rar måde. smiley


  • #33   3. apr 2013 Veg:
    Det kan godt være han stopper presset med pisken, men altså man burde også sige okay hesten har gjort det rigtige, vi giver en pause og roser den ordentligt, i stedet for at stå 6-8 minutter og stresse hesten med pisken, indtil den går op i en trailer smiley


  • #34   3. apr 2013 Er såmænd enig med dig, Veg. I meget. smiley

    Jeg synes bare ikke, at hesten skal blive SÅ stresset som den på videoen. Det tyder altså på at træneren kunne have gjort det bedre. smiley


  • #35   3. apr 2013 Det der er ikke naturlig horsemanship!
    Jeg kan virkelig ikke lide ham D:


  • #38   3. apr 2013 Jeg har intet i mod ham, da han jo gør folks heste "normale" men dog synes jeg han bruger en smule hård træning, men hvis ejeren har opgivet, så må man jo sætte nogle ind, som giver hesten udfordring, som den der jagede hende rundt i roundpenen.

  • #40   3. apr 2013 Ida

    Voldsom adfærd hos hesten behøver ikke nødvendigvis hårde metoder for at blive fjernet. Og så må man ikke glemme, at heste kun gør tin af en årsag - hvis man finder den og fjerner den, kan man løse problemet.
    Jeg er stadig ikke stødt på et problem der behøvede at blive løst ved hjælp af en pisk og en ordentlig omgang jagen rundt...


  • #41   3. apr 2013 ENIG, Veg. Det er ike de rette omstændigheder at træne under, når man laver opvisning. smiley

  • #43   3. apr 2013 Jeg tror simpelthen ikke på, at de heste der ses i videoen, er så skøre som de bliver udstillet. For mig at se ligner det heste, der har haft en meget tubulens opvækst og er blevet håndteret totalt forkert af både ejer og andre mennesker. Tit og ofte er det ikke hesten der er noget galt med, så er det ejeren den er gal med.

  • #44   3. apr 2013 Jeg er ikke tilhænger af en bestemt træningsmetode.

    Alle heste er forskellige, og derfor tilpasser jeg træningen efter den individuelle hest.

    Jeg synes han siger en masse fornuftigt, og han har i den grad styr på adfærden hos heste.


    Og så vil jeg vove den påstand,at 90% af de heste, der opfører sig som dem i den første video, har haft pusse-nusse ejere, der ikke har formået at sætte grænser.


  • #45   3. apr 2013 Ser ingen ond mand?

    Synes han har en god pointe!

    Hvad døde hesten af og hvordan??


  • #46   3. apr 2013 Jeg vil da hellere udsætte min hest for dette end for join up.

  • #47   3. apr 2013 Trailerlæsningen er måske ikke at foretrække men i video 1 kan jeg ikke se noget galt, og jo det er natural horsemanship. Det er jo meget aggressive heste han arbejder med. Og så vidt jeg kan se så slår han dem ikke eller noget. Han viser bare MEGET tydeligt at det er ham der bestemmer. På hestens sprog.
    Det her er heste der ligefrem er til fare for folk, og det kræver at man er bestemt.


  • #48   3. apr 2013 Har man overvejet at gå 3 skridt tilbage og prøve at FORSTÅ hvorfor hesten reagere som den gør? Kunne det være den "bare" er smask forvirret, har smerter eller ligende...... Jeg vil ikke kommentere på træningen, da den type film kan være meget misvisende. Vi kender ikke forarbejdet, vi kender ikke forhistorien, vi kender ikke den tidshorisont der ligger bag, eller hvor ejerens egentlig problem ligger. Men jeg mener at man kommer længere ved at være til stde med hesten, føle hvad den føler og forstå den, før man begynder at slås med den, for det er hvad han gør her, efter min mening. Hestene forstår tydeligt ikke hvad han vil have dem til....

  • #49   3. apr 2013 puha! syntes han er alt for voldsom og hård ved hestene!
    ville godt nok aldrig byde mine heste den form for træning!

    de heste der er "kuk i låget" som beskrevet længere oppe reagere jo ikke sådan uden grund!


  • #51   3. apr 2013 Nu smider jeg lige et link ind til blogindlægget..
    Magter ikke lige at paste det hele... men det er sådan det det første, der fik mig til at falde ned af stolen..:

    "As far as the story can be pieced together (the horse owner has removed some of the posts on her Facebook page, allegedly at the request of Anderson), Pharaoh the Friesian horse was sent to Anderson in the hope that he might ”break” the horse's tendency to bolt and buck. Prior to sending the horse away, the owner had expressed concern that it might be a bad idea, but at the same time made jokes about sending her horse to ”a highly feared training facility” - ”...so tough on horses even my vet says he may come home hairless” and about the notorious ”patience pole” used and marketed by Anderson. Concerns about the horse's welfare at Anderson's place eventually took second place to a wish to make the horse stop bucking and running away.

    Unfortunately, as the owner had in fact been warned by Anderson (so she said) horses die in his training program, and that's exactly what happened to Pharaoh. One day, when he was turned out hobbled, the spirited and troubled horse simply died. Nobody knows why, because he was unattended and no post-mortem examination was performed. You may choose – if you like - to take Anderson's word for there being no visible, external signs of distress or struggling. In any case, nobody will probably ever know if Pharaoh died a violent, frightening death, struggling against his hobbles until his heart gave up...or simply sank to his knees due to some pre-existing health problem and expired peacefully right there in the pasture"

    http://epona.tv/blog/2013/march/resigned-to-the-fact

    Må have glemt det i forbifarten... det beklager jeg

    Men essensen af ovenstående er:
    Andersen bruger en såkaldt "Patience Pole" til at træne heste, der ikke vil stå stille:
    http://behlencountry.com/images/339/images/catalog/769/Patience%20Pole.jpg

    Og hvis det så stadigvæk ikke virker så bruges der "Hobbles":
    http://www.danhornsaddlery.com/hobbles.htm

    De bruges til at binde hestens ben sammen såfremt den skulle finde på at skrabe, skramle eller andet - det er også meget almindelig brugt til trailerheste, der skraber under kørslen.
    Så står de ligesom i ro

    Nu står der faktisk i indlægget, at Andersson ligefrem siger, at heste ind i mellem dør i hans træningsprogram..
    Det er temmelig skræmmende.

    Historien går på at hesten blev bundet op ved den der "Patience Pole" - udstyret med Hobbles hvorefter hesten efterlades uden opsyn
    Man finder så efterfølgende hesten død

    Man ved ikke præcis hvad årsagen til dødsfaldet er, men man må formåde, at hesten har været ekstremt stresset - eller lignende

    Synes iøvrigt, at hans metoder hører ingen steder hjemme
    Jeg har selv en hest, der er alt andet end nem at træne med - men det legitimerer altså ikke brugen af positiv straf i en sådan grad, som manden udtrykker det mange steder

    Min hest er ekstrem svær at lave løsarbejde med og vil rigtig gerne smutte/stikke af, hvis han finder det meget svært - legitimerer det, at jeg giver mig til at tæve hesten, hver gang den stikker af?
    Skal jeg ikke hellere motivere heste og forstærke den for at komme til mig?

    Jeg vælger det sidste.
    Jeg har lært hesten forskellige signaler - både visuelle, auditative og fysiske for at han skal komme til mig - og når han så føler sig motiveret til at smutte har jeg mange muligheder...

    Ligesom en hest jeg har kendskab til lige i øjeblikket, som er i samme kategori som de heste i ser på videoerne..
    Den var det sødeste, søde væsen da den var her sidste gang, men nu har den været kastebold i 2-3 år og det har så gjort, at hesten er fuldstændig vendt rundt på en tallerken

    Den er faktisk mere eller mindre klar til slagtning medmindre, vi finder et sted, som kan håndtere hesten...
    Og jeg vil egentligt hellere slagte min hest end jeg vil byde den form for træning. Det er ikke værdigt for nogen heste..!


  • #52   3. apr 2013 Jeg siger det jo: han er vanvittig.

  • #53   3. apr 2013 Jeg er i øvrigt meget enig med dig, Kia. Positiv forstærkning og lyst til at deltage frem for straf for det modsatte. smiley

  • #54   3. apr 2013 Håber folk kommer igennem min roman...

    Undskylder for at jeg altid skriver så pokkers lange indlæg i forum...
    "Kunsten at fatte sig i korthed" er aldrig kommet til mig... smiley


  • #55   3. apr 2013 Synes nu det er vigtigt det hele. smiley

  • #56   3. apr 2013 Hvad sker der lige ved 1:35? "Nå hesten går fremad når jeg slår den med min pind.. så tror jeg da lige jeg slår den i hovedet og giver den én med pinden igen". Jeg fatter intet?? Og hesten han lige får væltet bagover? Manden kan da ikke være helt rask. Og udover den elendige horsemanship, hvor er den første video så bare grim og amerikansk. En masse klip af "onde, slemme" heste og så et længere klip hvor man zoomer ind på den flotte, heltemodige hestehvisker der lige får sat de ondsindede heste på plads med sin pind. Come on..

    Hvordan kan man IKKE se noget slemt i de videoer? Med den behandling bliver hestene da først rigtig farlige. Jojo, han får dem knækket bagefter, men hvorfor skal de så langt ud først? Det er garanteret hurtigt og udadtil effektivt, men da på ingen måde dyrevenligt! Hvad er der nu galt med tålmodighed og samarbejde? Vold, stress og magtliderlighed hører da ingen steder til i træning af dyr!


  • #57   3. apr 2013 Desværre så tror jeg ikke har han er den behandling fra fremmede

    Jeg er ikke glad for Parelli a bl.a. den her årsag:
    http://www.youtube.com/watch?v=ytgR3aUtJPY

    Det er at Pat himself er meget hård ved sine heste, og meget meget kontant i forhold til hvordan han reagerer
    Han er ligeså hård som Clinton Andersson i videoen ovenover - så er mad advaret

    Jeg ved godt at mange synes, at 7 games er fantastisk
    Jeg har bare et meget anstrengt forhold til dem, for den måde som de selv præstenterer systemet på er meget hård og brutal.
    Jeg ved godt, at man kan gøre det på en pæn måde men det de selv præsenterer er meget hårdt

    Og desværre er Hoza Blaha og andre lignende desværre lidt i samme skole
    Der er en video på epona.tv der viser ham træne sine heste - og den vakte temmelig meget debat - for den var alt andet end pæn og ren.
    Epona skælder heldigvis ALLE ud, der ikke behandler deres hestes ordentligt - og de heldigvis mere efter ''horsemanship'' trænere, der laver noget lort end så mange andre - for det er jo dem folk ser op til

    Vil man læse noget fornuftigt så henviser jeg til:
    - Klaus Ferdinand Hempfling
    - Nezorov
    - Mark Rashid
    - Klikkertrænere...

    Det er en væsentligt anden tilgang til heste...
    .. og lad mig så lige præsentere modsætningen af den der behandling.

    Det er videoen "Path of The Horse"
    En time lang dokumentar om at finde sig selv, stole på sine egne evner og at turde
    http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

    Og jeg har også et eller andet imod folk, der opfører sig som idioter overfor deres heste.

    Så kan de kalde sig hvad de vil.
    Men hestevenligt - nej..


  • #58   3. apr 2013 Synes faktisk det er rigtig rigtig skræmmende at så mange ikke kan se det slemme i det videoer.

  • #59   4. apr 2013 Enig, Mint.

    Den første video er rigtig slem, synes jeg... Og HVAD sker der lige for at damen BINDER en hest, som hun VED vil panikke UDEN af have bagbommen for? Spade!


  • #60   4. apr 2013 *Hest stejler og vælter bagover* "interessant..."


    Sig ikke, at det ikke er helt skørt!


  • #61   4. apr 2013 Han skræmmer og latterliggør sine kunder, han kalder hestene bæster, han slår med i hovedet med en pisk, han opfører sig generelt arrogant... Jeg lister bare lige ting op for de, som ikke kan se det slemme... smiley

  • #63   4. apr 2013 Der kan findes heste over alt i hms verden, som mange ikke finder i orden.
    Tro ikke der finde nogle der ikke enden har råbt eller anden ved deres hest.
    Men der er lettere at finde en på nettet og hække på.


  • #64   4. apr 2013 Nej.. men når det gennemsyrer ens træning, at man gør sådan...
    Så har man et seriøst problem..


  • #65   9. apr 2013 Har ikke lige magtet at læse heeeele debatten igennem, men synes det er underligt at koble overskriften sammen med de to videoer underneden. Heste er levende dyr som altså dør, præcist ligesom mennesker og for et par år siden døde der da også en hest under gallashowet i Herning. Er det så også dressurens skyld at den døde eller er det kun den specifikke rytter/træner. Altså SELVFØLGELIG skal dyr ikke dø under træningen, men de koblinger der sker i dette indlæg er altså ikke fair.

    Håber ikke jeg kom til at lyde som en iskold kælling nu, for det er bestemt ikke meningen.

    Nummer 2 video synes jeg ikke er overdrevet. Hesten har måske aldrig været ude og tror der er rigtig mange heste der ville reagere på præcist samme måde hvis de bare var løse i al den her larm.


  • #66   9. apr 2013 Jeg syntes da det er hestene som er problemet..... jeg ville højst ofre en kugle på så tossede heste som i første video !

    Disse hesteejere har selv givet op, og prøver at give deres heste en sidste chance for at blive tæmmet og håndteret, og en modig mand med ekspertise stiller sig til rådighed.

    Hvad klandrer du ham for ?

    Hestene som kommer til ham er fuldstændig vilde og ejerene kan ikke håndtere dem overhovedet. Grunden til at hestene er sådan er jo pga. forkert og / eller for sen håndtering - det er da ikke hans skyld men avler / hesteejer !

    Det er enhver hesteejers pligt at sørge for at hesten kan håndteres allerede i en tidlig alder (trailer, løfte ben, håndters og trækkes) - men sikke mange heseejere der glemmer det....- og hestene bliver selvfølgelig dem som i sidste ende skal betale prisen.... ;-(

    Hvis du vil se noget som er synd for heste så kig på f.eks. Bregentved (børne) Dyrskue.... På parkeringspladsen, når børnenes ponyer skal hjem om søndagen så kig og se hvordan børnene og deres forældre får deres ponyer ind i trailerene.....og du vil forarges !


  • #67   9. apr 2013 Ismulerne

    Heste, der er så vilde som dem på videoen er blevet ødelagt. Det han gør vil bare ødelægge dem endnu mere... smiley


  • #68   9. apr 2013 Vi er enige om at hestene er ødelagt.

    Men det er ikke ham som har ødelagt hestene.

    Han prøver at hjælpe - da eneste anden udvej ellers er en aflivning...


  • #69   9. apr 2013 Så langst så godt. smiley

    Ja, han prøver at hjælpe, men efter min mening slet slet ikke på den rigtige måde. Jeg ved at man kan gøre det på en mere blid måde, og det vil jeg da til enhver tid foretrække. smiley


  • #70   9. apr 2013 Der er mange måder at træne heste på, men typisk er det opdelt i "jeg er lederen" eller "vi arbejder sammen" - nogle mener at den ene metode er korrekt og den anden er helt hen i vejret, og omvendt..

    jeg ville aldrig aldrig aldrig træne min hest efter disse metoder eller lade andre gøre det.. men jeg synes der er meget værre udgaver af "jeg er lederen"-metoden

    det ville aldrig gå herhjemme (heldigvis), men i andre lande (specielt USA) er disse metoder meget velset

    og at hesten dør kan ligeså godt skyldes en hjertefejl.. det går lynhurtigt, og selvfølgelig kan den stress træningen påfører, påvirke at hesten får hjertestop, men kun hvis hesten i forvejen har et svagt hjerte
    en hest kan yde meget mere end os og skulle en mand træne en ellers rask hest så hårdt at den kan få hjertestop eller lignende, så er jeg sikker på at manden ville falde om først


  • #71   9. apr 2013 Jeg kunne snart godt tænke mig at se et link til en side eller en film der viser hvordan man får en hest op i en trailer på den "rigtige" måde....



  • #72   9. apr 2013 Okay lad mig lige slå fast jeg ikke på nogle måder for metoderne.

  • #73   9. apr 2013 Ser man ikke i starten af første video at en kvinde forsøger blidt at håndtere sin hest ? Hesten er direkte livsfarlig og angriber !!
    Der' hjælper kys og kram altså ikke når de slet ikke kan nærme sig hesten.... Som hun selv siger . "nu må jeg kaste håndklædet i ringen og opgive", dette sker efter en alvorlig skulderskade, og det er så først her´ hesten bliver sendt i professionel træning.

    Men ville da gerne se Jeres forsøg på at redde / træne ekstreme heste som de viste med andre metoder smiley

    Manden sætter sit liv på spil for at håndtere og træne hestene som er fuldstændig bims, og husk på at videoerne er taget ud af en større sammenhæng i den totale træning, som formentlig varer i flere måneder.



  • #74   9. apr 2013 Aboso:

    www.epona.TV
    Der er flere gode videoer derinde med træning af heste.
    De gør i nogle mennesker med markante holdninger.

    Det kræver abonnement.. men det er kun £3.99 om måneden
    Det afregnes i pund, fordi siden er blevet et 100% engelsk foretagende for at udenlandske hestefolk også kan få glæde af det de laver....


  • #76   9. apr 2013 OK.

    Hvem er skyld i at hestene er ødelagt ?

    Er det OK at hesteejere ødelægger deres heste ved ikke at håndtere dem / træne dem allerede fra føl ?

    Hvem forsøger at træne de farlige heste når de er så ekstremt ødelagt at andre har opgivet ?

    Hvordan kan du sige at han ikke sætter livet på spil ? - hvilket han i øvrigt gør ved blot ved at nærme sig disse heste - kan du ikke se de angriber ?

    Synderen i alt dette er derfor efter min mening hesteejeren som står med en uhåndterbar hest, og bestemt ikke træneren.


  • #77   9. apr 2013 Hvis ikke man kan behandle den slags heste på en ordentlig måde, så skal man ikke træne dem

    Længere er den ikke..!
    Så ved du ikke nok om adfærd til at tackle dem fair!


  • #78   9. apr 2013 Hvis man ikke kan håndtere heste på en ordentlig måde burde man ikke anskaffe sig en hest smiley

  • #80   9. apr 2013 Lisette

    Enig..
    Meget enig. Godt skrevet.
    Det er ikke nødvendigt at gøre sådan.

    Hempfling er imponerende.
    Og dygtig.


  • #81   9. apr 2013 Mine heste er trænet efter MR metoder - men med andre brugbare og effektive metoder indflettet så det passer både mig og mine heste så vi trivdes optimalt smiley
    Eftersom jeg ikke går 100 % ind for nogen træningsform.

    Alle vores heste kan gå både forlæns og baglæns i trailer. De kan løfte ben, trækkes med og er yderst venlige og håndterbare i alle henseender da de altid er blevet håndteret. De er aldrig er blevet slået eller pisket - eller i øvrigt er blevet vanrøgtet på anden vis.

    Min pointe er at de hesteejere som står med en hest der ikke kan håndteres har ødelagt hesten - det er dem som er idioterne ! Heldigvis er det blevet indført i den nye danske hestelov at heste skal kunne håndteres aldersvarende så vildheste i DK er fortid smiley

    Der´ kommer så forskellige hestetrænere ind når de selv har opgivet, og de har hver især deres metoder (ikke 2 er ens) - Hempfling er god, MR er god, og adskellige andre er også rigtig dygtige. Jeg syntes bare at i alle glemmer at det er hesteejeren som kommer med hesten som har forvoldt skaden, men kritikken hagler ned over træneren. Det er ikke nemt at træne en hest som vil slå en´ ihjel - og jeg syntes ikke at de viste klip fra TS er overgreb, men selvfølgelig er der andre metoder.



  • #82   9. apr 2013 http://www.vfl.dk/NR/rdonlyres/4D69074D-A34B-47EB-9A63-286E2D6425FA/0/GuideLov1.pdf

    § 25 Enhver, der holder hest, skal sørge for, at hesten i en tidlig alder oplæres til
    at blive håndteret.
    Stk. 2. Oplæring, træning og brug af heste skal være tilpasset hestenes alder og
    deres fysiske og psykiske kapacitet, så de beskyttes bedst muligt mod smerte,
    lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
    § 26 Udstyr, som anvendes som hjælpemidler på heste, skal være tilpasset den
    enkelte hest og må ikke påføre hesten skader eller anvendes som tvangsmidler.
    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om brug af hjælpemidler og
    tvangsmidler.
    § 27. Enhver form for medicinering og behandling, herunder kirurgisk behandling,
    som har til formål at skjule sygdomssymptomer, så hesten kan træne og deltage
    i konkurrencer, er ikke tilladt.
    Håndtering,
    træning, udstyr
    og doping
    KOMMENTAR: Føl bør tidligt vænnes til omgang med mennesker, blive berørt, få løftet
    ben og vænnes til at bære grime. Det anbefales at tilvænning til opbinding foregår indenfor
    føllets første levemåneder. Hesten bør kunne stå bundet uden opsyn, når den er 3 år gammel.
    Ved hjælpemidler forstås f.eks tøjler, pisk, sporer mv, der anvendes til at hjælpe hesten
    med at forstå hvad der kræves af den. Disse hjælpemidler må ikke anvendes som tvangsmidler.


  • #83   9. apr 2013 Kan mærke jeg lige er kommet lidt bagud i debatten. smiley

    Mit svar er til dette indlæg: "Ser man ikke i starten af første video at en kvinde forsøger blidt at håndtere sin hest ? Hesten er direkte livsfarlig og angriber !!
    Der' hjælper kys og kram altså ikke når de slet ikke kan nærme sig hesten.... Som hun selv siger . "nu må jeg kaste håndklædet i ringen og opgive", dette sker efter en alvorlig skulderskade, og det er så først her´ hesten bliver sendt i professionel træning.

    Men ville da gerne se Jeres forsøg på at redde / træne ekstreme heste som de viste med andre metoder

    Manden sætter sit liv på spil for at håndtere og træne hestene som er fuldstændig bims, og husk på at videoerne er taget ud af en større sammenhæng i den totale træning, som formentlig varer i flere måneder."

    <b>--------------------------------</b>

    For det første vil jeg sige, at jeg bestemt ikke tror, at det bare er kys og kram, der skal til for at hjælpe en hest, der udviser farlig adfærd. Derudover mener jeg, at hesten virkelig må have været håndteret forkert i lang tid, før den udvikler en adfærd, som det ses på klippene, og jeg mener, at der skulle have været bedre hjælp inde over laaaangt før der kommer det, så det kunne have været stoppet i tide.
    Det er min primære holdning: at stoppe den slags adfærd, før det udvikler sig i en så farlig retning, som det har gjort i videoen.
    Grunden til at hesten ender som den gør kan jo selvfølgelig også være at den er blvet traumatiseret på grund af en uhyggelig oplevelse.

    Hvis man så ender i en situation hvor man står med en farlig hest, så syne sjeg for det første man skal væbne sig med tålmodighed. Det vi ser på klippene er en mand, der bare vil have resultater nu og her, og derfor tyer til ubehagelige metoder, som noget, der i mine øjne kunne ligne join up... Ikke fordi vi skal tage den diskussion nu! smiley
    Jeg synes man skal tage sig god tid til at lade hesten lære på en frisk, at det er rart hos mennesker og så tage den derfra. Det mener jeg ikke at manden i videoerne prøver på. smiley

    "Manden risikerer sit liv for at hjælpe hesten" - noget i den retning. smiley
    Det synes jeg ikke man skal.
    Hvis man gør som jeg har beskrevet, så bliver det aldrig livsfarligt. smiley


  • #84   9. apr 2013 Jeg synes egentligt ikke at manden hjælper hestene... eller risikerer noget som helst for at gøre det.

    Han fortæller sine kunder, at de skal skræmme livet af deres heste og få dem til at frygte dem mest muligt, så opnår de resultater med deres heste.
    Det er en forkert holdning!

    ... og nu bliver jeg måske lidt grov:
    Monty Roberts er IKKE en træner jeg på nogen måde er imponeret over. Han anvender flooding i en sådan grad, at hestene udviser tillært hjælpeløshed. Det er helt ude i skoven, at det er nødvendigt.

    Og jeg synes Monty Roberts har en fantastisk timing.
    Men for pokker... det der Join Up.. det giver jeg ingenting for.

    Hestene i videoen bliver skræmt for vid og sans til ikke at turde gøre noget som helst. Jeg synes ikke det er sådan man skal gribe tingene an, men måske er det bare mig, der er galt på den.

    Jeg vil ikke på noget tidspunkt forsvare et menneske, der tror, at man kan løse problemerne på ingentid....

    Jeg har selv en hest, der ikke er nem at træne.
    Men får det mig til at gøre sådan?

    Aldrig.


  • #86   10. apr 2013 Som der er blevet nakket om før, en Hest der trænes i fridressur har altid ørerne nede næsten. Der skal ikke meget til for en hest at føle sig presser og slet ikke under FRI dressur. Her har den 2 valg men bliver lokket/presset til det ene, mens den i dressur under rytter ofte kun har et valg

  • #87   10. apr 2013 Uden at have læst kommentarerne.
    Jeg er delvist inden for Parelli, fx. Omkring de 7 lege. Men jeg tror berømmelsen er steget ham alt for meget til hoved! Jeg syntes han er for hård mod sine og venter ikke rigtigt på dem.
    Og de det videoer er jo ret voldsomme syntes jeg! Kan ikke se fidusen i at skramme hesten til døde!.. Sådan er det ofte med dem der ligger i "toppen"...

    Min mål er at få en hest der er glad og siger fra over for ting den syntes er for stor en mundfuld, og så tage den der fra.
    Jeg slår ikke heste og syntes det er en mærkelig måde at omgås andre væsner! Men man skal også passe lidt på med at lægge hesten ud som er lavet af glas (fx. Har jeg hørt en der ikke ville holde et pres i grime til hesten gik frem. Det syntes jeg til gengæld er underligt?) ALT TING MED MÅDE! Men træning på den måde er sgu ikke vejen frem.


  • #88   10. apr 2013 Konceptet i de 7 lege er jo egentligt godt nok, problemet er jo bare, at det ofte misforstås.

    Og når man træner som på videoerne så opnår man altså en hest, der frygter dig i stedet for en hest, der vil dig.

    Og frygt løser ikke ret mange problemer... i hvert fald hvis du spørger mig.


  • #89   10. apr 2013 Jeg har kun lige set den sidste video med trailerloading.
    Han bruger egentlig den rigtige metode, men han er alt for voldsom i sit kropssprog efter min smag og behøver slet ikke slå den i hovedet osv.
    Den sidste del hvor han lærer den at gå frem for pres og vente er dog helt korrekt.
    Er dog ret uenig med ham i den første halvdel ..

    Jeg har set ting der er meget værre end det der, så ja - det kunne ha' været meget værre.. Men det betyder selvfølgelig ikke det er iorden han er så voldsom og ikke har gennemtænkt sit kropssprog.


  • #90   10. apr 2013 Nu har jeg faktisk selv en hest, der er alt andet end nem at træne!

    Lad mig sige det sådan her:
    Den hest i de forkerte hænder udvikler sig nemt til noget af det vi ser på videoerne. Han er typen der bliver bange for meget - og som virkelig er en udfordring at træne. Han kan IKKE håndtere at andre heste forlader ham - slut.
    Jeg har i 9 år forsøgt at lære ham det. Han kommer aldrig til at kunne det. Kender man ham ikke, så er han farlig at håndtere når det sker. For han ser INTET. Kun sin flok.

    Jeg er ikke "nusse-pusse" om ham - og da vi var på ridelejr i sommers så kan jeg fortælle, at jeg konsekvent i 5 dage håndterede ham i en rebgrime med en lang dressurpisk i den anden hånd.
    Han var simpelthen noget af en opgave at gå med.

    Og sådan er han generelt.
    Han er sød, rar, nem at håndtere,arbejdsvillig m.m. - men han er meget vågen, kikker, flygter ofte, og har visse adfærdsmæssige udfordringer.

    Men det gør altså ikke, at jeg behandler min hest som på vidoen.
    Jeg lærer af Hempfling, Mark Rashid, Nezorov, Alexander Kurland, Amanda Barton m.fl. for de kan håndtere selv de værste uden på noget tidspunkt at blive vred.

    Så kan vi andre også - vi skal bare øve os.


  • #92   22. apr 2013 jg forstår ikke hvrforde skal have piske me mere eller mindre alle

  • #93   30. apr 2013 Forstår ikke hvorfor hesten i den video som Heidi C har lagt ind, skal springe op og ned i de der huller, den risikerer da at komme til skade! Og hvad er så formålet med det?! Nogle der kan forklare mig DET?!?!

  • #94   26. maj 2013 Ser heller intet der ville få mig op af stolen

Kommentér på:
Hest død hos kendt hestetræner....

Annonce