{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
670 visninger | Oprettet:

4 sko, hvad hvis den taber 1? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har lige købt en skøøøn vallak som jeg er meget glad for. Han går pt. med sko, og har valgt at han skal have sko på igen.
Jeg har ALDRIG haft hest som har gået med sko, så plejer jo bare at ringe til smeden når det er tid til beskæring og så kommer smeden inden for en uge.

MEN - min smed har ikke tid før om 2 uger, fordi der er åbenbart mange som skal have sko nu her om foråret smiley (ja, lige på det område er jeg ny, så anede ikke at det kunne blive et problem) og skoene på forbenene er lidt små løse smiley lige nu er der ikke noget problem, men HVIS han pludselig taber en sko, hvad gør jeg så? Hvordan forholder jeg mig lige til det? Kan jo ligesom ikke rigtig gøre noget, når jeg har bestilt tid hos min smed, andet end at vente?
Hvad må hesten og hvad må den ikke? Er der forskel om det er en forsko eller bagsko?

Altså har engang redet en hest, som gik med forsko, og når den havde tabt en sko sagde ejeren ok for at ride i ridehuset fordi bunden var blød og hesten var ikke påvirket derinde (det var jo ejers egen beslutning, og det vil jeg ikke blandes ind i smiley Gjorde jo bare hvad ejer mente var ok, og hesten var ikke halt eller ømtået.)

men altså, ja hvad gør jeg? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4 sko, hvad hvis den taber 1?
  • #1   12. apr 2013 ringer og spøger smeden om han i ka komme forbi og smide den ene sko på . ellers ka du pakke hoven ind i gaffa tape også søge for at ride på blød bund for så bliver hoven ik slidt uens .

  • #2   12. apr 2013 Køb dig et par boots

  • #3   12. apr 2013 Jeg ville ikke ride en hest med en tabt sko... Det giver ujævn belastning på benene, uanset hvor blød ridehusbunden er. Hvis du kun tager en sko på og går en tur gennem huset, så kan du mærke hvad mener.
    Jeg ville ikke tøve med at sætte den på fold, og trække en tur med den rundt i ridehuset. Men jeg ville ikke sætte mig op på den, når det ene ben er 'kortere' end de andre har den ikke brug for ekstra belastning.


  • #4   12. apr 2013 Undskyld mit useriøse indlæg men,
    Gaffa tape!!:D Wft


  • #5   12. apr 2013 Hvis skoene er begyndt at blive løse, ville jeg ikke ride, af frygt for at skoen bliver mere løs/ryger af og måske derved ødelægger noget af hoven.
    Jeg har dog også kun ejet heste med meget sarte hove, så måske er det anderledes hvis den har super hove. Jeg ville dog alligevel ikke tage chancen.

    Kan smeden ikke komme før? Synes de smede jeg har brugt, altid er kommet meget hurtige (max 1dag) hvis man siger skoen er løs. Hvis bare man bestiller en normal tid, så kan der nemt gå 1-2 uger som du skriver. Så måske kan du snakke med smeden igen og fortælle din bekymring.

    Tillykke med hesten i øvrigt smiley


  • #6   12. apr 2013 Winnie S

    Lige nu skridter vi kun rundt, så det er ikke det helt vilde han laver under rytter endnu, derfor jeg føler at jeg sagtens kan ride. Den ene sko har tabt et søm, og de sidder ikke helt tæt ind til hoven i den ene ende, men ellers er de ikke direkte løse på den måde. Om han har sarte hove ved jeg ikke endnu smiley

    Smeden sagde til mig at de næste 14 dage var fuldstændig booket op smiley
    .
    .
    .
    .
    Men i mener altså at HVIS han taber en sko, så skal han nok klare sig og stadig kan komme på fold men bare skal have "rytter-fri"? smiley


  • #7   12. apr 2013 Hvis skoen(e) er løse, ville jeg da høre om smeden kunne komme før. Og kan han ikke det, så ville jeg vente med at ride, du kan risikere den ryger delvist af og skader hoven.

    Mht. at ride med en tabt sko så ville jeg ikke gøre det, da hesten træder skævt. Så den vil træde skævt ind under sig når du beder den arbejde. Det kræver mere af en hest arbejdsmæssigt at gå med rytter end uden på folden.

    Der er vel også en grund til hesten har fået sko på, når den bruges i ridningen.
    Jeg plejer at sammenligne det med at man selv skal gå/løbe et hvis antal km uden den ene sko smiley
    det ville jeg nødigt.


  • #8   12. apr 2013 Og tillykke med hesten smiley

  • #9   12. apr 2013 Winnie S

    Og tak smiley


  • #10   12. apr 2013 Jeg tror altså jeg ville kontakte en anden smed - bare for den ene gangs skyld smiley .

  • #11   12. apr 2013 Team Hjortkjær Hjortvald

    Altså grunden til at han går med sko er fordi han mest er blevet brugt til tur, og der hvor han står er der desværre ikke så mange andre muligheder end at ride på asfalt, så normalt har han gået med sko om sommeren hvor gamle ejer har redet mange ture og uden sko om vinteren. smiley men nu hvor vi går sommeren i møde synes jeg han lige så godt kan få sko på igen denne gang, og så håber jeg at han med tiden kan undvære at gå med sko, da jeg ikke helt bryder mig om det.

    Og kan sagtens forstå hvad i mener med at hesten går skævt hvis den mangler en sko.

    Og tak smiley


  • #12   12. apr 2013 Trine L
    Kender selv kun én anden smed som jeg synes tager rigtig mange penge for lidt smiley og så imponeret var jeg heller ikke af vedkommendes arbejde at jeg synes det er pengene værd smiley Men kan da være jeg kan google mig frem til en anden måske, er bare lidt nervøs for at bruge en smed jeg intet kender til?


  • #13   12. apr 2013
    Prøver at kontakte 1-2 andre smede på mandag, så må vi se om de kan komme lidt hurtigere smiley


  • #14   12. apr 2013 INGEN ridning med en manglende sko. skoene er som oftest 1 cm tykke og giver en rigtig stor længdeforskel på benene. Den bliver skæv i ryggen, lige som du selv ville hvis du løb en tur med kun en gummisko på.

    Husk at heste er atleter, og skal derfor også behandles sådan smiley


  • #15   12. apr 2013 Jeg kan se du kommer fra Fyn? - Hvis du ikke er medlem af siden på facebook "Hestefolk Fyn", så synes jeg bestemt du skal blive det. Der er der helt sikker mange som kender smede der kører i dit område.

    Jeg bruger selv Mike Andersen, fra M.A. Beslagsmed, mener jeg det hedder. Han er billig og super dygtig og sød ved hestene smiley . Jeg har kun set ham lave et godt stykke arbejde, i forhold til hvad nogle af mine tidligere smede har lavet og mener faktisk han køre på det meste af fyn smiley .


  • #16   12. apr 2013 Trine L
    Tak for rådet smiley vil da lige gå ind og kigge på det smiley


Kommentér på:
4 sko, hvad hvis den taber 1?

Annonce