{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

Stejler på tur! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen på HG!
Jeg har en pony på 17 år, som er springpony og MEGET frisk! Men så er problemet at hun er begyndt og stejle på tur, selvom hun ALDRIG gør det.. Det er ikke heletiden, men lige pludselig så stejler hun. Det begyndte da jeg med dem der har deres heste opstaldet her, også skridtede vi bare en tur ned gennem skoven, men så begynder hun at stejle. Jeg er ikke bange får når hun stejler, kun hvis hun stejler så højt at hun vælter bagover... Jeg håber i har nogen gode idéer som kan hjælpe mig. Hun gør det aldrig på banen, og hun har lige haft dyrlæge plus vi snart skal have undervisning, men det hjælper jo ikke rigtig noget på det med at hun stejler, når hun ikke gør det på bane, og det er en ældre dame, så hun kan ikke gå med..

Hilsen Thea
-PLEASE hold tonen pæn!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stejler på tur!
  • #1   3. maj 2013 Undskyld hvis det er svært at forstå... smiley

  • #2   3. maj 2013 Når hun stejler drej hende rundt på en volte. Derved får hun ikke mulighed for at stejle højt. Desuden lære hun at hun ikke får så meget ud af at stejle. Passer hendes sadel.

  • #3   3. maj 2013 tag en lille spring pisk med.. når hun rejser sig, så giv hende et lille vip mellem ørene.. så burde hun blive forskrækket, da hun nok har set at der ikke var noget over hende.. efter et par gange, burde hun stoppe, hvis hun ikke allerede stopper efter første gang. smiley
    Det har virket på flere jeg har haft kendskab til.. smiley


  • #4   3. maj 2013 Okay tak.. Når hun stejler plejer jeg bare at gribe fat om hendes hals, og hendes sadel passer smiley Det vil jeg prøve her en af dagene.

  • #5   3. maj 2013 Min havde pludselig også fået den dumme ide, men det hjalp at dreje ham idet han gik op, nu gør han det ikke mere. Længe siden i øvrigt .

  • #7   3. maj 2013 Ja, jeg træner på hestens primisser, men jeg må så sige, at du skal fortælle hende hun ikke skal da det kan ende galt for jer begge. Jeg vil ikke sige pisk, men du skal blive siddende på og virkelig vise at du ikke er bange smiley



  • #8   3. maj 2013 tænker lidt der måske er kommet en grund til det, men hvis det ikk er sagen så drej den og tænk derefter fremad

  • #9   3. maj 2013 Okay, tak. Tør nu heller ikke at bruge en pisk på hende, da hun nok vil smutte sin vej smiley Dem jeg red med var heeeeeeeeeeeeelt rolige heste, men de har dog 6-7 år, og å Maicha bare 10 år ældre, og var 100 gange så frisk smiley Men jeg plejer bare at gribe rundt om halsen, også hurtigt videre.. Men jeg havde jo også hoppet af, fordi hun fik et mini "flip", også da jeg skulle op stejlede hun også? Men jeg skridtede hjem, og derefter gik jeg en tur. I dag blev hun løssprunget så hun kunne bruge noget energi smiley

  • #10   3. maj 2013 Pas på med pisken. På nogen virker det, men andre bliver vildt ophidsede af det, og så giver det bagslag. Jeg har bedst erfaringer med at ignorere det, og så ride fremad når jeg kan. Den må ikke blive holdt meget tilbage, da det let kan ophidset den. Jeg har ikke gode erfaringer med at dreje rundt, da man kan risikere at vælte når man tager balancen fra en hest der i forvejen står på to ben!

  • #11   3. maj 2013 Drej rundt på volten så den ikke kan rejse sig smiley du kan også prøve at tage marginal på? Ikk at den måske har den store effekt men den kan gøre hovedet mindre voldsom smiley

  • #12   3. maj 2013 Jeg rider altid med martingale, og vil ikke have at hun tonser afsted, derfor holder jeg hende igen, og hun skal jo ikke bestemme hvilket tempo vi skal ride i, får så føler jeg bare at hun vil komme til at tage magten over mig, på fx. når vi skal starte en jagt.. smiley

  • #13   4. maj 2013 Det er slet ikke det jeg mener - hun skal ikke bestemme tempoet. Men hvis du konstant holder hende tilbage i tøjlen, så er det klart hun hidser sig op. Nu ved jeg jo ikke hvordan du holder hende tilbage, men lav en masse halve parader og rid evt i små cirkler smiley

  • #14   4. maj 2013 Når okay, men tager ikke heletiden i tøjlen, det er bare så man lige sådan vil have hun skal stoppe, så vi lige kan vente på de andre, så stejler hun. smiley

  • #15   4. maj 2013 Det lyder som om, hun gerne vil hjem, siden hun stejler. Derfor ville jeg IKKE bruge den med at dreje hende rundt på en volte, da hun jo så får sin vilje - nemlig at gå tilbage, og det husker hun hurtigt.

    Du skal derimod ligge benene til hende, og først slippe presset når hun lander på jorden igen og går ét skridt frem. Så slipper du med det samme.
    Du skal være konsekvent og gøre det HVER gang. smiley


  • #16   6. maj 2013 Okay tak. Men hvad betyder konsekvent? Er det ligesom bestemt? smiley

  • #17   6. maj 2013 Konsekvent betyder i denne sammenhæng, at du bare skal gøre det HVER ENESTE gang smiley

    - Og det lyder til at være det rigtige du gør, så den skal simpelthen bare lære at vente på dig (altså først gå når du beder den om det:) smiley


  • #18   10. maj 2013 Når okay, tak smiley

Kommentér på:
Stejler på tur!

Annonce