{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
867 visninger | Oprettet:

stejler på tur? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley
Jeg var i dag ude at ride tur på min part, han er unghest og ikke så vant til at være på tur alene men i dag gik det virkelig godt. indtil han pludselig blev bange og ikke ville gå (det er helt fint han bliver bange og det er jo naturligt nok) men da jeg så prøvede at ride ham frem, lavede han et lille hop og stejlede en lille smule.
Jeg har aldig oplevet ham gøre det før og han er ellers rigtig pålidelig. men jeg blev lidt nervøs derefter og beslutte at trække hjem efter han var faldet lidt til ro.
Mit spørgsmål er bare hvad jeg skal gøre hvis det sker en anden gang? jeg har jo selvfølgelig ikke lyst til at gøre det til en vane for ham.

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stejler på tur?
  • #1   12. jan 2016 Du skal ride frem på en anden måde - mange heste småhopper lidt hvis man presser dem direkte mod det de er blevet bange for. Du kan eventuelt prøve at ride ham til siden og så lidt fremad, og se om det måske hjælper. Jeg synes det hjælper at få dem lidt "i gang" måske ved at ride en cirkel rundt og så komme skridtende igen, frem for bare at stå stille og presse hesten fremad smiley Nogle gange er det bare det, der skal til

  • #2   12. jan 2016 Som fünke skriver. Og en god ide er også at stille ham væk fra det han er bange for. Hvis du altså kan smiley

  • #3   12. jan 2016 han føler sig måske alt for presset, og ser stejle som en udvej. Husk det er ingen tabt kamp at stå af og trække hesten, man viser derimod at hesten kan stole på en, så måske det var en mulighed næste gang. smiley

    Forstod ikke lige om du trak hesten forbi det farlige for at komme hjem, eller om du vendte om for ikke at komme forbi det? smiley


  • #4   13. jan 2016 Lad vær med at presse ham helt der ud hvor han til sidste rejser sig, tag det stille og roligt selv når han bliver bange og han ku ikke få ham forbi stenen (hvis det nu lige er sten han er bange for) hop af og træk forbi så at han for støtte til at forstå den ikke er farlig. Og når du er for bi det der er farligt kan du sagtens bare kravle på igen og lade som intet var hent.
    For hvis du bare hakker til den og siger frem! overbeviser du ham til næste gang at det rent faktisk er meget farligt og derved skabe en uønsket adfærd


  • #5   13. jan 2016 Caroline: jeg vendte om, hoppede af og trak hjem da jeg selv blev lidt bange og ikke følte det ville blive en god tur hvis jeg red videre:-)

    god ide med at vende ham væk fra det farlige smiley
    jev vil nu ikke sige at jeg "pressede" ham frem, jeg talte roligt til ham og markrede kun forsigtigt med schenklerne da han ofte reagere godt på det.


  • #6   13. jan 2016 Dårlig ide ikke at få taget stilling til det han blev bange for.

    Det helt ok hesten stopper, og når han så stejler er det jo et tydelig tegn på du presser og han ikke tør. God plan med så ung hest, rid to afsted et par gange når din stopper rider den anden forrest og sådan kan i skiftes.
    Er der noget hesten blir bange for, er min erfaring altid få det afmystificeret. Om det tager 5 min eller 2 timer. Og nej min kan heller ikke presses til ting smiley men med tid tolmodighed og ved at lære hesten kik på det der virker farligt, snus til det. Og giv godbid. Tror vi alle på tur har haft heste der pludselig ser en sten som en stor bjørn.

    Af hesten hvis den ikke kan rides derhen tag den tid det tager, lad den snuse til stenen, gå rundt om, sidste del er evt. Spis godbid direkte fra tingen. Dette gør at næste gang vil du ikke opleve dette problem med stenen. Rider i en bue om stenen eller vender om, vil i igen næste gang have samme problem og igen næste gang.

    Så klart tag tingene i et roligt tempo smiley gentag og hver gang i har afmystificeret en ting på jeres vej, blir i bedre rustet til næste gang. Nyd de små sejre. Og er der dage hvor du kan mærke du og hest ikke harmonere så drop udfordringerne og tag en hygge dag. Eller put jer bag halen på en stabil hest forrest.

    Du ved nu hesten stejler ved hårdt pres, så undgå dette, så den ikke pludselig får det som en vane.
    God træning smiley


  • #7   13. jan 2016 Tine: Jeg har redet med en veninde på tur og der er intet problem overhoved, heller ikke når vi var forrest smiley
    Jeg ved ikke hvad han blev bange for, da der var mark på begge sider, ingen sten eller noget i nærheden. Mit bedste bud er at det var støvregn? smiley

    Jeg har aldrig oplevet at side på en hest der stejlede så der var det bare min resktion at ville hjem da jeg som sagt blev bange smiley


Kommentér på:
stejler på tur?

Annonce