{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.128 visninger | Oprettet:

Træ fra palle som bom. Rigtigt eller forkert? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag opdaget, at der er nogen fra mit hestehold, som har bygget et spring med firkantede bomme af træpaller. De mener selv at det ikke kan skade hesten på nogen måde, men det mener jeg nu altså. Bommene er desuden 2 planker, som er sømmet sammen på midten, så bommen blev længere.
1: Træet splintrer.
2: Det er virkelig upraktisk når det ikke kan rulle.
3: Hesten kan ramme det tynde stykke og slå sig.
4. De knækker, hvis hesten træder ned på dem.
5. De er så lette at hvis hesten rammer "bommen" så risikerer man at den flyver op i snotten på hesten.
Dette er blot 5 af de grunde jeg har til hvorfor man IKKE skal bruge firkantede bomme.

Hvad er jeres mening?

- Kom gerne med en masse eksempler på hvorfor det er rigtig eller forkert, så jeg kan give det videre til min lærer, og få de bomme skaffet af vejen.

Det er en palle som denne der er blevet brugt: (link fjernet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træ fra palle som bom. Rigtigt eller forkert?
  • #2   5. maj 2013 Gå ud og find en halvtyk, lige træstamme i nærmeste skov i stedet, det er meget bedre!

  • #3   5. maj 2013 Osie og Vito: Vi har bygget en masse af paller i dag og vi måtte udelukkende bruge paller, så de vil selvfølgelig ikke lytte, selvom jeg har prøvet at forklare, at man ikke skal bruge den slags planker som bomme.

    Lige mine ord Linnea & Unique! Men de forstår det simpelthen ikke, så nu samler mig og min veninde en masse for og imod argumenter, og viser det til vores lærer.


  • #4   5. maj 2013 Synes du skal lade dem prøve at springe over og se hvor stor skade det egentlig kan forvolde. - Så gør de ikke det igen.. smiley

  • #5   5. maj 2013 er sådan lidt både og..
    Kan godt se dine argumenter og følge dem, men så ved jeg jo samtidig, at man jo springer på planker som er firkantede. Så hvorfor ikke bygge planker af paller?
    Jeg ville personligt nok lave den dobbelt tykkelse, og så lave indhak der hvor bomholderen er, for det får altså planken til at ligge bedre.



  • #6   5. maj 2013 Vibeke P - det er da synd for hestene, det er jo dem, det går ud over..

  • #7   5. maj 2013 Kathrine og Madame: De planker man springer på til er tykkere, bredere og lavet af noget helt andet træ :-). Det træ som er brugt til det omtalte spring, er noget som splintrer rigtig nemt.

  • #8   5. maj 2013 Vibeke P: Uh det vil jeg ikke have på samvittigheden! smiley

  • #9   5. maj 2013 Ikke hestene.... Pigerne!! smiley - Kan godt se den kunne misforståes ;D

  • #10   5. maj 2013 alm træbomme kan altså også knække, og give slemme skader på hesten pga de splinter.Og desuden bruger man også planker på færdige købe spring (og til stævner)...så det ser jeg ikke det store problem i.
    Men søm er altså et no go! Og det dur altså heller ikke hvis hesten kan få benet i klemme imellem plankerne


  • #11   5. maj 2013 Vibeke P: Ah.. Jamen de har allerede været over dem et par gange og de sagde intet til det smiley

  • #12   5. maj 2013 Nåårh... Ja, få pigerne til at hoppe over.. Men hvis de ikke siger noget til det, såå..

    Er der ikke nogen, der har en grim historie om en hest, der rev sig på et stykke træ med splinter? Så kan den bruges som skrækhistorie..


  • #13   5. maj 2013 Annabell Bækmand: Runde træbomme har sværere ved at knække. Du skal tænke på at de planker som bliver brugt, kun er 2 cm tykke, hvilket slet ikke er den tykkelse, som en normal planke til et spring har..
    Havde det været en ganske almindelig planke til et spring, så havde jeg heller ikke haft noget imod det.


  • #14   5. maj 2013 Det lyder til de ikke har ret mange brikker at flytte med... Men jeg ville ikke lade min hest hoppe over sådan noget der. No Way:/ Så hellere gå i skoven og finde noget træ. Du kan jo risikere at det træ de paller er lavet af trykimpreneret træ, hvilket gør det MEGET holdbart og hårdfør. Det knækker ikke lige for et godt ord... smiley

  • #15   5. maj 2013 jeps planker er tykkere, derfor skrev jeg også at jeg ville sætte to sammen, så den blev dobbelt tykkelse.
    Men bredden er altså meget forskellig til stævner, jeg har sprunget på meget smalle planker.

    Selvfølgelig skal de laves ordentligt, men man kan altså komme til skade på alle spring. Fordelen ved disse er jo at hvis de rammer med forbenene og den falder ned bagved springet så gør det ikke noget hesten landet på den fordi den er flad.

    Jeg har prøvet hvor hesten landede på en rund bom efter springet, og her slog vi en kolbøtte.

    Siger ikke disse bomme/planker er okay, men det ville måske være nemmere med et billede af dem sat op på springet.


  • #16   5. maj 2013 Alle træ bomme er trykket træ, og det er paller ikke. Og hvis det er en rigtig EU palle de har brugt ville de være lige så stærke som de spring vi ser til stævne.
    Men tror bestemt ikke det er en EU palle da der er pant på dem og de ligger ikke bare og flyder....
    Så nej jeg ville heller ikke lade min hest springe over det. Man kan lige så godt lave nogle ordenlige spring når man er ved det


  • #17   5. maj 2013 Kathrine: Nævner ikke noget om bredden? Bredden har jeg ikke så meget imod. Det er mere det, at de har sat to planker sammen ved at hamre et mindre stykke planke på, der hvor de to planker rammer hinanden.
    Men nu er jeg sådan set ikke interesseret i at høre om, hvorvidt man kan komme til skade på alle spring, for det ved jeg nu godt, at man kan.
    Jeg tænker ligeså meget på sømmene, splinter (som man ALTID får af den type træ).

    Jeg ville gerne tage et billede, men jeg har ikke ligefrem lyst til at blive opdaget af de piger, som har lavet springet. Så begynder de da først at brokke sig..
    Jeg kan sagtens tegne det, hvis det er godt nok?


  • #18   5. maj 2013 Annabell Bækmand: Det er engangs paller, så ja.. Det er ikke ordentligt træ.

  • #20   5. maj 2013 du nævner faktisk bredden i dit første svar til mig.

    **De planker man springer på til er tykkere, bredere og lavet af noget helt andet træ . Det træ som er brugt til det omtalte spring, er noget som splintrer rigtig nemt.**




  • #21   5. maj 2013 Kathrine: Hov.. Bredden skulle slet ikke have været med. Mente tykkelsen smiley

  • #22   5. maj 2013 Slå mig ihjel. Jeg som jagt og halv military rytter springer ting der er værre.

  • #23   5. maj 2013 DD: Nu er du forhåbentligt også rutineret og ved hvordan man skal ride ordentligt på et spring, så man lige netop undgår ulykker. Det er disse piger ikke. De aner praktisk talt INTET om at springe smiley

  • #24   5. maj 2013 DayDreamer

    Jeg tænker lidt det samme, der springes på spring der er meget værre end ovennævnte.



  • #26   5. maj 2013 Naaaarh hvis jeg er ærlig styre jeg intet under jagter, det er ponyen der overtager det meste.
    Til military naaarh jeg skal først til mit 3 nu her.


    Selv for den mest rutinerede kan det gå galt smiley


  • #27   5. maj 2013 Kathrine og Madame: Det kan godt være at springet som jeg har fortalt om ikke lyder så slemt, men det er slemmere end man skulle tro.
    I de 7 år jeg har sprunget, hvor jeg bl.a har sprunget en del ude i skoven og har sprunget MA-SB baner til træning på min gamle pony, så har jeg ALDRIG oplevet nogen NYBEGYNDERE i spring, springe et så farligt spring på islændere, som aldrig har sprunget før!


  • #28   5. maj 2013 Så fik jeg lige et billede af springet. Jeg har skåret det ud fra et andet billede, hvor der var to drenge på, da de ikke skulle være med på det.

    http://i40.tinypic.com/33coug1.jpg


  • #29   6. maj 2013 I dit første indlæg skrev du bare INTET om hvor meget de havde sprunget før og hvor længe de havde redet og hvilke heste de sprang på. Der skriver du egentlig bare om det er ok eller ej.
    Det er det jeg svarer på, men dy har jo din egen holdning allerede og kan også læse, du nu prøver at samle argumenter imod, og hvis det er det du vil, så passer din overskrift ikke.
    Jeg har også sprunget en hel del, nåede at ride en enkelt MB på c-plan på min 1'er pony og den sidste pony jeg lånte sprang jeg MA** højde på.
    Hvis de kun springer fra den ene side, så må jeg sige, at jeg har set meget værre spring.
    Og på en hest jeg kendte tror jeg skam ogsp at jeg kunne finde på at springe over det.

    Men er både hest og rytter begyndere, så ville jeg bestemt ikke, men det stod der jo intet om i dit start indlæg.


  • #30   6. maj 2013 Det er heller ikke et spring jeg ville råbe op om, udover at der er det der søm i.

    Jeg bruger selv paller - til høhæk, det er de altså ganske geniale til. smiley


  • #31   6. maj 2013
    Nu har jeg siddet på en fjordhest der har smadret en cavaletti.. Godt nok en mør og gammel en, men stadig møg tyk og tung. Han landede oven på den i noget tempo spring.

    De der bomme falder i det mindste så let ned hvis hesten rammer, at hesten undgår at lande oven på en kæmpe tyk rund bom som den kan snuble på.


  • #32   6. maj 2013 Kathrine: Men nu nævner jeg så, at det er nybegyndere og islændere der vidst nok ikke har sprunget før. Ja jeg samler lige netop argumenter for HVORFOR en flok nybegyndere i spring ikke skal springe det, fordi jeg ikke vil have på samvittigheden at de kommer til skade, men samtidig er jeg også interesseret i at høre hvad andre synes om sådan et spring. Det nytter simpelthen ikke at angribe mig på den måde. Det får du absolut intet ud af.

    Til jer andre: I skal jo tænke på at dette træ knækker rigtig nemt og at det jo er sømmet fast på midten. Jeg kunne ligeså let knække træet med hænderne. Desuden vejer træet heller ikke meget og kan flyve lige op i snotten på hesten eller op i maven, hvilket en normal tung bom har sværere ved. Jeg siger ikke, at normale bomme ikke også kan gøre skade, for det har jeg skam oplevet, men nu handler emnet om lige præcist disse bomme, som er lette, knækker nemt, der er søm i og den er tynd.


  • #33   6. maj 2013 Hvis man brugte ordenlige bomme så ku det være et udemærket hundespring,men aldrig om jeg ville byde en hest det! Det er alt for tyndt træ,det kan flække og stikke ind i bugen,og hjernedødt at bruge søm lige der hvor hesten vil ramme ved nedrivning

  • #34   6. maj 2013 Det er også den med sømmet jeg ville have et problem med. smiley

  • #35   6. maj 2013 Helt enig TurboSnegl.

    Rynkerosinen og Nullerdutten: Så du ville slet ikke have et problem med at "bommene" knækkede og stak hesten i maven, som TurboSnegl skriver?


  • #36   6. maj 2013 Nej da. Jeg elsker når heste bliver spiddet af bomme fordi deres ejere er tåbelige.. -.-



    Jo, men jeg tror bare det er mere sansynligt at det er sømmet der giver problemer, ikke at bommen knækker. smiley


  • #37   6. maj 2013 Ja, det var da det jeg regnede med ;-). *GG*

    Det var også det jeg havde tænkt :-). Jeg går i hvert fald videre til min lærer og prøver at få hende til at sige noget til dem. Forhåbentlig er hun fornuftig nok *krydser fingre*



  • #38   6. maj 2013 Jeg synes bestemt ikk jeg angriber nogen, jeg kommer bare med en anden holdning end det du ville have.
    Og ja nu nævner du at det er nybegyndere, men min første besked i tråden var myntet på dit start indlæg, og her skriver du ikk noger om det. Ergo svarer jeg overordnet set.
    Du har en meger klar holdning til det og det er helt fint, men du prøver at pakke den holdning på andre ved hele tiden at fortælle hvor forfærdeligt det er og hvor galt det kan gå.
    Du spurgte om det var rigtigt eller forkert at bruge disse bomme og her var jeg BLANDET kan sagtens følge dig, men har samtidig set spring der var værre.
    et af mibe problemer med springet er faktisk at det er den smalle side hesten ser/ikk ser. Havde planken været "lodret" kunne hesten bedre se den.

    Hvis det var mig, ville jeg tage en stille og rolig snak med pigerne pg fortælle på en pæn måde at det er rigtig fint de gerne selv vil lave spring og det er et godt system (for det er det) men at du vil foreslå den at bruge nogle andre og mere sikre bomme som er runde. Og så hjælpe dem med at gøre det mere sikkert.
    I kan jo stadig bruge deres bomme til grundbom eller bygge en kasse/fyld. Og så finde en anden løsning på bomme til springet.
    Det er bare vigtigt at du ikk kun hakker ned og kritiserer, for selve springet er faktisk godt tænkt.(hvis de springerfra den rigtige side)
    Men giv dem konstruktiv kritik og hør på dem også.

    det er godt du har en holdning og vil passe på andre men alles holdning er altså velkommen. men er den ikk rigtigt her. Du kunne ha spurgt om gode argumenter til hvordan du fpr dem overtalt til ikk at springe på de hjemme byggede spring.
    Men din overskrift siger "rigtigt eller forkert" og her viæ du kun høre ordet forkert og argumenter for dette.
    Jeg er blandet omkring det, og ja selvfølgelig kan det gå galt, men her kan bommene da trods alt gå i stykker i modsætning til hvis de blev overmidige på en træstamme i skoven.


  • #39   6. maj 2013 Kathrine: Selvfølgelig kommer jeg da med argumenter for hvorfor det er en dårlig idé at bruge disse bomme, for det er da klart at jeg prøver at forklare, hvilke farlige ting der lige netop er ved dette spring.
    Jeg respekterer helt din mening og også de andres, for jeg spurgte jo også om det var rigtigt eller forkert?
    Men jeg er nu fast besluttet på at gå til min lærer og snakke om det, da pigerne ikke lyttede, da jeg fortalte dem konsekvenserne ved at springe de bomme, men det ville de ikke lytte til, fordi de vidste jo selvfølgelig meget bedre end en rytter, som kan finde ud af at bedømme afstande, bygge ordentlige spring og har sprunget i 7 år.. Og alt jeg sagde til dem, blev ikke sagt på en belærende eller nedgørende måde. Det blev sagt pænt, men da de begyndte at protestere, blev jeg altså nødt til at fortælle dem, at jeg gik til vores heste ansvarlige lærer.
    Jeg synes også, at selve springet er godt lavet og det er SÅ dejligt, at vi ikke skal bruge træstubbe til støtter mere, men det er bommene der er mit problem :-). Derfor vil jeg også bede dem om at finde nogle tykke grene ude i skoven, som vi i stedet kan bruge, og så kunne vi evt. bygge en kasse selv, men en planke vil det ikke kunne fungerer som, når det lige netop er så tyndt og er sømmet sammen på midten.


  • #40   6. maj 2013 Altså ud og dømme for billedet synes jeg de har gjordt det ret godt. Kan absolut ikke se det gale i det.

    Jeg ville hellere springe det der end normale bomme, for de gør sku ondt når de knækker, og den har jeg prøvet lige ind på halsen.


  • #41   6. maj 2013 Jeg kan lige orientere jer om, at min lærer har forbudt dem at springe de bomme. De fik at vide, at de skulle finde nogle tykke grene ude i skoven i stedet for.

    DD: Du ville straks ændre mening omkring bommene, hvis du havde set hvordan sømmene stak ud, så hesten med lethed kunne træde dem op i hoven.


  • #42   6. maj 2013 Nej altså sømmene er et NO GO. Det er slet ikke dem jeg taler om smiley

Kommentér på:
Træ fra palle som bom. Rigtigt eller forkert?

Annonce