{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.325 visninger | Oprettet:

Pony sveder helt vildt om natten ??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..

Jeg købte min aller første pony tilbage for 2 dage siden, hun har ved tidligere ejer stået på sommerfold hele døgnet i 10 dage.. Nu er hun kommet i boks om natten her ved mig da hun er alt for tynd..

Jeg har plukket totter af hende og strigler hende for at få så meget af vinter pelsen af, men hun sveder bare meget..

Jeg har sat hende i boks om natten pga hun er tynd så jeg ved at hun får det wrap hun kan spise, men er det meget normalt at de sveder meget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony sveder helt vildt om natten ???
  • #1   10. maj 2013 Hun bliver våd af sved på bringen, under maven op til midt på maven, under manen og lidt på hende ben

  • #2   10. maj 2013 Kan det ske at hun stresser lidt?

  • #3   10. maj 2013 Er du sikker på den ikke er syg?? Opfører den sig normalt?? Vil den lægge sig ned?? Sådan der svedte min gamle hest da den fik kolik.

  • #4   10. maj 2013 højst sansynligt fordi hun får rigtig rigtig ondt i sin mave pga hun får fri wrap.
    det er du nød til at starte hende stille op på når hun er så tynd, ellers ender du med en hest der står af pga kolik.

    Æder hun en masse wrap nu hvor hun nok ikke har fået noget rigtig rigtig længe giver det ondt i maven, kolik, svedeture osv.


  • #5   10. maj 2013 Puha ja, hun er tynd smiley Godt du har taget hende ind. Måske klippe hende, helt ned? Ved det sørme ikke. Følger lige med smiley

  • #6   10. maj 2013 Ja det kunne også være fordi hun overspiser. Undervægtige mennesker skal jo også trappes langsomt op i mængden af mad.
    Wrap kan være ret hårdt for maven.


  • #7   10. maj 2013 Jeg er ret sikker på hun er stresset, der er sket meget på 2 døgn og man kan jo se hvad stand hun er i..

    Jeg kendte hende for 4 år siden og jeg synes hun opføre sig som den gang, hun spiser 5-6 gange om dagen af krybbefoder, går stille og roligt og græsser hele dagen.. på de 2 døgn har hun ikke lagt sig ned..



  • #8   10. maj 2013 Okay det kunne være jeg skulle skære wrappen lidt ned, men de siger hun er fodret med wrap der oppe ind til for 10 dage siden.. hun står på halm, men er der noget jeg kan give hende i stedet for wrap?

  • #9   10. maj 2013 wrap er ganske fint, men hun skal trappes stille op.

  • #10   10. maj 2013 Der er for resten godt gang i maven, lidt tyndere afføring end normalt og rimelig grøn, vi kan høre der er gang i systemet i hende

  • #11   10. maj 2013 Golden hvor meget ville du give til natten?


  • #12   10. maj 2013 Jeg tror hun er stresset. Så kan de godt begynde at svede lidt. Hun har jo været meget igennem. Måske hun ikke har gode erfaringer med at stå inde da hun tilsyneladende er blevet sultet imens hun har været på stald. Når hun er på mark kan hun jo selv vælge hvor meget hun vil spise og hun var netop kommet på døgnfold.
    Tænker at hun forbinder det at stå inde med noget øv og stresser lidt over det.
    Men ville nu også passe lidt på hendes mave til at starte med smiley


  • #13   10. maj 2013 De får gerne tynd mave af wrap smiley derfor du skal passe på og trappe stille op smiley

  • #14   10. maj 2013 Det kan godt være en kombination af stress, og så det at hun rent faktisk har det varmere om natten nu end hun plejer. Hvis man sætter min islænder i boks, er hun også forsvedt. Hun er vandt til at der er luft omkring hende.
    Kan du se om hun lægger sig ned? Er der halm/savsmuld, eller hvad du nu har i boksen i man/hale/under maven næste dag? Hvis ikke hun ligger sig er hun i den grad utilpas. Som der bliver nævnt, så pas på med wrappen. Men du bør også kunne se på hendes afførring om hun reagerer på den store mængde wrap. Hvis ikke hendes afføring ændrer struktur ville jeg ikke være så bekymret.
    Held og lykke med hende!


  • #15   10. maj 2013 Sabine... Men så ændre hun vel syn på det når hun finder ud af at der bliver ved med at komme mad, eller kan det blive et problem resten af hendes liv?

    Skal nok lige sige at de 6 måltider består af 4 måltider med opblødte fiberpiller 1 af dem med mash i, så får hun 2 måltider med lucerne og vitaminer, da hun helt klart er i mega underskud.. spurgte hvad de fodret med og der fik den kun wrap intet andet


  • #17   10. maj 2013 Det ser ud til hun har ligget ned i nat, boksen ser lidt flad ud og hun ser lidt beskidt ud under maven... Hendes afføring har ike æandre sig siden de fik hende i trailer, men hvordan den var der oppe ved jeg desværre ikke..

    Jeg kan for resten se at hun ikke spiser alt sin wrap om natten


  • #18   10. maj 2013 -Hun ligner en der har masser af orm. Få hende tjekket for det.
    -Husk der kan være for meget gang i maven.
    -Og så få hende klippet, de steder hun sveder om natten. Det kan ellers give hende lunge betændelse.

    Håber hun kommer sig. smiley


  • #19   10. maj 2013 Ja med tiden skal hun nok blive tryg igen. Hun fornemmer jo hurtigt at hun får det at spise som hun har brug for og at hun rent faktisk får lov til at blive mæt. Ved jo ikke om det er derfor men kunne godt forestille mig det.
    Hun skal jo også lige falde til og blive tryg smiley skal du nok få styr på. Du vil hende tydeligvis det bedste og du kender hende i forvejen.

    Puh kun wrap og hvis det ikke er ad libitum er det klart hun er blevet så tynd. Lucerne er en rigtig god ide og også wrap men det skal trappes stille op. Det samme gælder vitaminer, så hun ikke får for meget og fiberpiller smiley men en rigtig god ide med 6 måltider istedet for 3 så hun måske får en mindre mængde de 6 gange, så hendes mave kan nå at vænne sig til at få krybbefoder igen


  • #20   10. maj 2013 Har været nede med gødnings prøve, venter på de ringer..

    Det er 6 små måltider jeg giver hende, tror jeg må skære det wrap lidt ned så, men for at der så er mad nok kunne man så give hende hø (hvis det er til at opdrive) eller frøgræs, jeg vil helst ikke have hun står unden strå foder den halve nat


  • #21   10. maj 2013 Hø er ihvertfald mere skånsomt for maven så det tror jeg bestemt ikke ville skade. Så kunne du give hende måske 5 kg wrap og hø for resten

  • #22   10. maj 2013 Nu har jeg læst svarene, og jeg tænker: er dyrlægen ikke med inde over? smiley

    I hvert fald var min tanke at give hende et overgangsdækken på til natten og lade hende være ude. Så slipper du får at hun stresser, og dækkenet giver dig en tryghed for at hun ikke fryser. smiley

    ellers som der er skrevet, stille optrapning for Wrap, og ellers gerne hø. smiley

    Trist hesten er endt med at se sådan ud, men du vil den tydeligvis det bedste, så jeg er SIKKER på den nok skal blive fin igen smiley


  • #24   10. maj 2013 ,
    lad hende blive ude og giv wrap på folden.... så er hun i temperatur hun plejer....


  • #25   10. maj 2013 Den ser syg ud.
    Det er en kæmpefejl at begynde at overfodre en hest der ikke er vant til at få nok foder, og det i sig selv kan have gjort hendes fordøjelsessystem rigtig stresset, og derfor kan den begynde at svede.
    Selvom hesten er rigtig tynd og skal fedes op, er det vigtigt, at overgangen bliver mild og lang. Hvis den kun har været vant til at nippe lidt græs, så er det klart, at den ikke skal have wrap ad libitum og 6 små måltider om dagen. Det er alt for forskelligt fra det, den er vant til.
    Du skulle måske ha' startet med at give den 2x3 kg. almindeligt hø eller TØRT wrap (3kg. morgen og 3 kg. aften) og så bare vitaminer/mineraler, ud over selvfølgelig græs på folden.

    Hvis du havde mulighed for at lukke hende på døgnfold, ville det nok også have været en god idé, da det jo er det, hun er vant til, og det ville gøre hende mindre stresset.



  • #26   10. maj 2013 vores islænder gjorde det også indtil hu kom på døgnfold, hun fik det alt for varmt

  • #27   10. maj 2013 Det lyder fuldstændig det samme som Safina gjorde da jeg begyndte at passe hende. Hun havde vinterpels i 10 graders varme, men fordi hun var så tynd havde hun ikke energi til at smide pelsen. Hun begyndte self at svede rigtigt meget. Hun stresser når hun kommer i boks og kan slet ikke finde ro.
    Så måske er det fordi den stresser?


  • #28   10. maj 2013 Kan godt være jeg fodre den for meget... må prøve at lade lidt vær, men vil så gerne hun bliver pæn..

    Dette er et billede efter at vi har haft hende i 36 timer


    profilbillede
  • #29   10. maj 2013 Tænker det samme som Equus Academicus og også som (V)engel...

    Hun har nok ikke kunne smide pelsen.. Hø/wrap så kan de danne bvitaminer ellers må du få et bvitamin tilskud der giver hende det ekstra boost til at smide pelsen..
    Tænker også vitaminer, saltbalance, elektrolytter osv..
    Ville bestemt få dyrlægen ind over så du kan få hende dækket ind..
    Evt få taget en blodprøve det koster omkring de 1500, men sådan er det jo, når man køber en syg hest..

    Mht med wrappen nogen heste bryder sig bare ikke om wrap, men æder gerne hø - don't ask me why!
    Min er ikke kræsen han æder ALT!

    <b> men hør dr. dyr istedet for os "klogehoveder" </b>


  • #30   10. maj 2013 Den er blevet meget pænere, men den har nok også haft en god omgang væske mangel smiley

    Synes forresten det er fint med de 6 gange om dagen - hvis det er små måltider smiley


  • #31   10. maj 2013 Dyrlægen er kontaktet og kommer i næste uge, men havde så meget at spørge om at man lige glemmer et eller andet...

    Hun har som sagt været i underskud af alt og er opstartet på racing minerals vitminer og har hentet sliksten til hende idag..

    Vi har gjort det at vi har striglet og plukket hende flere gange idag der hvor hun sveder


  • #32   10. maj 2013 Send nye gødningsprøver afsted og husk at bede om larvedyrkning!!!

    Og hold øje med at hun ikke bare æder sin saltsten, ville tilføre elektrolytter i hendes krybbe nu mens hun sveder og småstresser.... Og så ville jeg uden tvivl have startet hende på en Hippolyt Micro Vital kur istedet for RM.....


  • #33   10. maj 2013 Jeg har startet hende op på det jeg lige havde hjemme smiler.. Først havde de sagt jeg kunne hente hende den 16 men så tirsdag skrev de jeg kunne hente den onsdag.. Vi har fundet en trimmer og tænker at vi prøve at give den en jagt klip..

  • #34   11. maj 2013 Klipperne kunne hun bestemt ikke lide, så den gik ikke lige hun skal nok have lidt mere tiltro til os, men en i stalden havde elektrolytter liggende så vi prøvede at give hende lidt igår, i nat har hun ikke svedt så meget

  • #35   11. maj 2013 Ang klipperen - tænd den lidt væk fra hende, tænd den kun lige et sek, sluk.. tænd når hun er rolig.. Til sidst kan du øge tiden den er tændt, altså hun skal være rolig når den er tændt..

    Gør det hver dag et par minutter, med at slukke og tænde, hvis du er opmærksom på din hest, vil der ikke gå lang tid, før hun er ligeglad med lyden af klipper og har vænnet sig helt til den smiley


  • #36   12. maj 2013 Vi har striglet hende meget, og i nat var det så ikke så slemt med at hun svedte... Hun får også lidt elektrolytter nu her, jeg har lagt mærke til at hun drikker mange gange af vandkoppen når hun er på stald, men det ser ikke ud som om der forsvinder mere end 5 cm i en 60 liters balje, fra kl 8 til kl 22 dette gør mig lidt nervøs

Kommentér på:
Pony sveder helt vildt om natten ???

Annonce