{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.988 visninger | Oprettet:

Dårlig hove! {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg har rigtig meget brug for hjælp. Min hest har simpelthen SÅ dårlige hove. De flækker konstant, og hendes sko ryger ca. en gang om ugen. Jeg giver vandbad hver dag og smører derefter med hovfedt. Smeden siger hendes hove er så tørre, og jeg skal bare blive ved med at bade.
Jeg er dog ikke tilfreds med min smed, og smed ham faktisk ud af stalden sidst han var her - så jeg får en ny smed (dog fra samme firma) ud, som har været her før, så håber det bliver bedre.
Jeg er i dag kommet hjem fra 10 dage på Langeladsfestival, og ved min mor har givet hovfedt og vandbad hver dag, men ser nu i dag, at den ene sko er røget, og den anden er godt på vej.
Smeden kan jeg først få fat i på mandag, og han kommer nok først tirsdag hvis jeg kender ham ret. Men hvad pokker gør jeg for at skoene ikke ryger af?
Alle gode råd modtages med kyshånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig hove!
  • #1   28. jul 2013
    Hvis det er en mulighed, kunne man bruge boots istedet så hoven kunne få ro?


  • #3   28. jul 2013 Altså min smed har sagt at biotin ikke virker specielt godt, og sagde at æblecidereddike var godt. Har ikke hørt om hun skulle have det i foderet eller det skulle smøres på :-). Ellers bliv ved med det du gør, eller få smed noget mere(ved ikke hvor meget smed du får i forvejen) smiley

  • #4   28. jul 2013 Krikken: Hvis det virker, så er jeg skam villig til at købe et par gode boots - men jeg har fået besked på, at hun skal have sko på smiley

    Cecilie: Hun får pt. intet ud over vitaminer og græs smiley

    Elisabeth: Jeg får jo så smed en gang om ugen smiley Men altså, helt officielt får jeg smed hver 7.-8. uge. Biotin har jeg nemlig heller ikke lige de bedste erfaringer med!


  • #5   28. jul 2013
    Smede tjener heller intet på at folk køber boots istedet for sko, så klart de anbefaler det - såfremt der ingen grunde er til sko, andet end slid smiley


  • #6   28. jul 2013 Jeg kan anbefale en biotin kur.
    Da jeg fik Beauty tilbage havde hun meget dårlige hove, og nu man kan simpelthen se en sort linje, fra hvor hun fik en kur. (man kan se hoven derfra er stærk og kulsort)

    Den jeg brugte var fra St. Hippolyt


  • #7   28. jul 2013 Alle de smede jeg har haft, siger at det er noget værre pjat med biotin :-). Er lidt på bar bund med hvad du gør. Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men min barfodstrimmer har meget med boots og gøre og hun hun er super til at hjælpe med sådan noget som din hests hove smiley hun taler rigtig meget om hvad hun gør mens hun beskære og når hun er færdig og hvad hun synes om hoven på din hest smiley

  • #8   28. jul 2013 Altså min smed, vil altid sige boots før sko, han hader at se heste gå med sko på. Synes næsten du skulle prøve med boots så hovene kan få ro, til at komme sig, og blive måske stærkere.

  • #9   28. jul 2013 Billeder lyver aldrig smiley
    Her er et billede af hvordan hoven ændrer sig, efter en biotinkur-
    så jeg tror på det :-)! hehe..


    profilbillede
  • #10   28. jul 2013 Krikken: Ganske rigtigt smiley Men hun har sko på, på grund af dårlige hove, og benstillingen (hun er en anelse indfodet).

    Katt: Det kunne være jeg skulle give det en chance så. For det ser faktisk ret godt ud smiley

    Elisabeth: Det kunne jeg også godt tænke mig min smed gjorde. Men det gør min nye heldigvis. De havde bare fået ny smed, og han skulle jo også have nogle kunder. Men han kommer sgu ikke ind i min stald igen.

    Mia: Ja, hun har nok godt af at få hovene til at få ro. Jeg nævnte det for min smed sidst jeg ringede, og vi blev enige om at tage dem af. Men da de var kommet af, sagde han, at hun simpelthen ikke ville kunne gå uden smiley


  • #11   28. jul 2013 Nu må jeg lige komme ud med noget, som jeg har gået og tænkt lidt på. Ikke dræb mig, hvis jeg er forkert på den. Ret mig endelig smiley
    Når man går i bad og vasker hænder, så bliver huden jo mere tør, og derfor er det smart med en godt fugtighedscreme smiley Så tænkte jeg på om det også er sådan med hove? Kan godt se at det er godt for hovene lige det øjeblik de er i vandet og når de stadig er fugtige når de kommer op igen, men bliver de så ikke endnu mere tørre? Eller er jeg forkert på den? Kan man så ikke smøre med noget hovfedt eller creme bagefter, for at få mest muligt ud af det? smiley


  • #13   28. jul 2013 Min har også sprækker i hovene, men er bleven meget beder det sidste år hvor han har været på biotin.
    Min går med vandklokker, og smurt med olie fra equsana, som er lavet i sammenarbejde med en masse smede, det lukker ikke eller bliver uden på hoven, men trænger ind og giver fugt.
    Jeg har også lige set noget som jeg vil prøve, og det er mælkeerstatning til kvæg, 1 dl om dagen, og det giver hurtig resultat smiley

    http://www.dba.dk/andet-vandklokker-str-full/id-1001913644/


  • #14   28. jul 2013 Emilie: hvis du smører med hovfedt/olie så lukker du porerne så der ikke kan trænge fugt ind. Så det hjælper ikke rigtig, med mindre du giver dem et vandbad først smiley

  • #15   28. jul 2013 Mit råd smiley
    Boots hvis hun kan gå uden på fold, biotinkur fra st hippolyt i 2-3 måneder på høj dosis og så ned på normal mængde og så smøre med det der hedder strong step som kan købes i land og fritid, de første 14 dage så mange gange som muligt og efterfølgende 2 x om dagen smiley
    Dårlig hove tager lang tid og der findes ingen mirakelkur smiley


  • #16   28. jul 2013 Elisabeth: Jeg mente også efter man lige har givet vandbad smiley

  • #18   28. jul 2013 Divaen, det var nemlig det jeg tænkte! smiley

  • #19   28. jul 2013 Emilie: Jeg tror du har ret i hvad du tænker - jeg smørrer også med fedt bagefter, for at holde på fugtigheden smiley

    Cecilia: Ja, det er muligt hun mangler noget. Det kan jeg jo praktisk talt ikke vide. Der kommer dyrlæge til hende på tirsdag (noget med ryggen), så det kan være jeg kan få ham til at tage lidt blodprøver.

    Karina: Tak for rådet, det kan være vandklokker holder længere, så hovene ikke når at blive tørre igen.

    Natalie: Hun kan desværre ikke gå uden på folden, da hun bliver halt. Og mange tak for det andet råd, det foreslår jeg lige for smeden smiley


  • #20   28. jul 2013 Af med skoene - og hvis det er nødvendigt så smid boots på..

    Katt ! smiley Jo billeder i dag kan lyve så vandet driver ( photoshop ) - men det er nu mest firmaer der bruger de metoder for at skabe mersalg.

    En biotin kur - eller tilskud af ølgær dagligt, styrker hornlaget ( hår hud og "negle" ) - det er ren B-vitaminer. Sørg for selv at raspe hovene efterhånden som de flosser, for at minimere yderligere skader. Vandbad så ofte du kan komme til det - men IKKE noget olie ovenpå - KUN vand..


  • #21   28. jul 2013 Cowgirls..
    Tak for rådet - jeg rådfører mig lige med smeden mht. sko igen, men jeg er bange for, at hun ikke har mulighed for at gå uden. Jeg må alligevel ikke ride hende lige nu, da hun har dårlig ryg, så det er ikke under ridningen hun er ømtået. Men det er ret slemt bare på folden når hun har tabt en sko.
    Og tak for det andet råd - dog er jeg lidt forvirret med vandbadet nu smiley


  • #22   28. jul 2013 De er fantastiske, og går de med dem på folden, og det regner, giver de rigtig meget fugt til hovene, eller lad dem stå med dem natten over hver dag. Og det link jeg sendte til dig, kan man altså købe dem billiger for, jeg gav 180 kr, for 4 stk smiley
    Men pas på med olie, da det lukker.


  • #23   28. jul 2013 Cowgirl
    Det er et billede af min hest, som jeg selv har taget.. smiley
    Og du er meget velkommen til at komme forbi og se med egne øjne smiley


  • #24   28. jul 2013 Husk hvis man først begynder på biotin må man ikke stoppe igen ..! det giver et svagt punkt på hoven ...

    Vi giver lige pt. begge vores heste biotion pga. deres hove er så dårlige(den ene har tidligere været forfangen)
    Samtidig giver vi vores pony(den tidligere forfangene) æblecider som også skulle være godt for dem..
    Og så bliver det begge smurt med et eller andet specielt hovfedt hver dag ..


  • #25   28. jul 2013 Hængemulen
    Det sjovt, jeg har faktisk hørt præcis det modsatte, at det ikke bør gives fast, men som kur


  • #26   28. jul 2013 Hængemulen: Det er lige præcis derfor jeg ikke vil begynde., For hvad så hvis jeg en dag ikke giver det mere? Selvfølgelig kan man godt fortsætte, men det ville jo være bedre hvis man kunne få en kur man ikke skulle fortsætte hele tiden smiley

  • #27   28. jul 2013 Katt! Jeg tror på dig - bare rolig, det var kun fordi du siger billeder lyver aldrig smiley .. I gamle dage da man ikke kunne "redigere" i billeder var det sandt nok - men i dag kan alt desværre lade sig gøre. smiley

    Ballonfisken : Benyt dig af at du ikke må ride, så er det lettere at vænne din hest til at være barfodet. Anskaf et par boots, og lad hesten gå med dem så hovene kan komme til sig selv igen. OG - vigtigt - når skoene er taget af - så er det fint at rette hoven til og raspe den glat og jævn, men lad for guds skyld være med at skære noget af strålen. Lad hesten gå på den - det pumper mere blod igennem systemet, og helbreder hurtigere OG så er det den naturligs støddæmper så hesten ikke træder på sålen, som er den del der bliver "øm" .. Brug foldtiden til at lade hovene blive hele igen uden sko smiley


  • #28   28. jul 2013 Ballonfisken - 20 min daglig ( i de tørre perioder ) i sådan en her - gør underværker.

    profilbillede
  • #29   28. jul 2013 For det første, får tjekket alle vitaminer og mineraler er i fodret så den ikke har et underskud. For det andet, så tilsæt biotin i fodret. For det tredie, så køb "vandklokker" det er nogle man lægger i vand, giver hesten på og så holder de hoven fugtig. For det fjerde så prøv at smør hoven indvendigt med oliven jumfru olie. Og sidst men ikke mindst, så giv hesten et hovbad dagligt hvor hver hov minimum står dækket i vand i 15min smiley
    Husk altid at tørre hoven at inden du smøre olie og fedt på smiley


  • #30   28. jul 2013 Prøv at kontakte en anden smed evt. Jeg bruger M.A. smed, han bor ved Ringe, og synes han er dygtig.. Og han kommer nærmest samme dag man ringer.... smiley

  • #31   28. jul 2013 Tænker at sømmene fra skoene ikke gør noget godt for den i forvejen dårlige hov. Og slet ikke hvis de hele tiden falder af.
    Hvis du nu ikke vil undvære sko, så ved jeg at man kan få nogle "gummisko" som skal limes på. De er lidt bedre end jernsko smiley Desværre ved jeg ikke hvem der forhandler dem og sætter dem på. Ashnaturhov.dk var min tidl. smed, men hun blev nødt til at skære ned på kunder grundet skader. Men det kan være at hun måske stadig kan sætte limsko på? Ellers kan man prøve at skrive til hende og spørge, om hun kender nogle andre smede der sætter sådan nogle på smiley
    Ellers siger jeg også boots.


  • #32   28. jul 2013 OG de holder ligeså længe som en normal sko. Mener jeg nok smiley

  • #33   28. jul 2013 http://alsbeslagsmed.dk/styled-19/index.html

    Mine får en Becoplex indsprøjtning (B-vitamin) en gang hver måned (i opstart med 14 dages mellemrum)

    Dét har virkelig gjort underværker! Det er billigere end at købe biotin, hvilket jeg har brugt indtil nu, og virker langt bedre. De bliver også så fine i pelsen smiley

    Min smed (Rune, fra Als Beslagsmed) anbefalede det, og det fungerer super godt for mine.


  • #34   28. jul 2013 Måske kan du finde ud af noget her? Uden at være sikker, for jeg ee ikke så meget inde i det der med biotin osv.
    http://www.heste-nettet.dk/forum/6/212765/212765/


  • #36   28. jul 2013 Af med skoene, få lavet et såkaldt "mustang roll" så chancen for at de flækker minimeres... Er helt enig med CowGirl, det kræver en tilvænningsperiode at undvære skoene, og hvis din smed normalt tager af strålen, så hun går på sålerne, og disse er for tynde, så er det klart hun "halter" på folden også...

    Køb nogle boots, Equine Fusion er gode, især til hvis hun skal have dem på på folden også... Kan kun anbefale dig at læse på www.naturhov.dk , der er en hulens masse god information at trække på..

    Derudover skal hovene hjælpes indefra, feks Ungulat fra Hippolyt eller lign...

    Mine drenges hove hverken flækker eller er "tørre", trods flere ugers tørke, de bliver ikke vandet, smurt eller lign.. Men de får minimal sukker og stivelse i krybben, de stimuleres på varierende underlag og trimmes hver 6 uge, hele året... Hvis de flækker lidt, er det fordi de laver et naturligt trim på sig selv og er kun kosmetisk, dvs uden betydning.... Men det er sjældent det sker...

    Man kan sagtens smøre med både olie og fedt, efter et vandbad på helt rene og tørre hove, det gælder om at finde produkter der er naturlige, dvs de tillader udefrakommende fugt at trænge ind, men holder samtidig på fugten... En daglig gåtur i græs med morgen- eller aftendug gør underværker smiley


  • #37   28. jul 2013 Vise ord Jeanett H smiley ... Vi er fuldstændig enige smiley

  • #38   28. jul 2013 Cowgirls: Tak for dine råd. Ja, en af problemerne er nemlig, at hun går på sålerne, og hun har ikke ret tykke såler. Så det er jo klart det gør nas. Jeg vil lige snakke med smeden en ekstra gang om, om der slet ikke er mulighed for at få skoene af. For det er tydeligt at se på hendes hove, at det er sømmene der forsager de fleste af problemerne. Jeg ringer og hører ham ad i morgen.
    Og jeg har ikke lige en vandgrav til rådighed smiley Men til gengæld sætter jeg bare hovene i 4 spande vand - det har hun ikke det store imod.

    Og til Jer andre, mange tak for rådene. I må endelig lige skrive igen hvis jeg har glemt at svare nogle af Jer - det er ikke med vilje, der kom bare mange svar.
    Mht. at skifte smed, så var jeg meget glad for min smed, før jeg fik ham den nye i firmaet, og har derfor bedt om at få den gamle igen. Det kunne jeg godt. Hvis ikke han kan rykke ud forholdsvist hurtigt når jeg ringer mandag, så ringer jeg også efter Mike i stedet.
    Jeg har lige snakket med min opstalder, og hun siger, at Fleurie smed skoen fredag aften da hun var ude og ride sin hest. Så hun har faktisk gået uden i et stykke tid...


  • #39   28. jul 2013 Man kan købe de her "gummisko" her på HG
    http://www.hestegalleri.dk/marked/Udstyr/904248-dynamixiht
    De kan sættes på af din smed med søm, men personligt ville jeg undgå alt med søm til din hests hove :s Men igen: de kan også limes på, hvis du finder en smed der kan det. Men læste lige at du beholder din smed smiley
    Lad os endelig høre hvad dig og din smed fandt ud af! smiley


  • #40   28. jul 2013 Jeg aner faktisk ikke om min smed kan lime sådan noget på. Men jeg vil fremlægge muligheden for ham smiley


  • #41   29. jul 2013 Mht hove er der ingen "universalløsning" eller mirakelkur der virker på alle heste uanset race, brug og hovenes tilstand og beskaffenhed. Dem der påstår dét har ganske enkelt ikke haft nok tilfælde gennem hænderne;-P

    Det bedste for hestene er HELT SIKKERT at gå uden sko, da Moder Natur har været genial da hun udviklede hestenes hove, for at hovene kan holde til at bære så meget vægt og absorbere de kæmpe belastninger og stød, som hesten bliver udsat for når den løber frit, rides, springes osv osv.
    Somsagt er Moder Natur genial mht hovens opbygning, men nu har vi mennesker blandet os ved at avle efter bestemte typer heste/ponyer, for at forbedre deres evner for dét som vi vil bruge dem til. I og med at vi har grebet ind overfor naturen og avlet efter bestemte evner, fremfor dét som i naturen er vigtigst, nemlig evnen til at overleve og forplante sig hvilket er betinget af at hesten er hårdfør og er sund hele vejen igennem og fremfor alt har sunde, stærke hove der kan føre den til vand og føde.

    Hovene er med tiden blevet dårlige og dårligere hos rigtig mange racer/typer, benstillingsfejl er reglen fremfor undtagelsen og derudover bliver hestene brugt til ridning/kørsel m.m., hvilket i dén grad har en stor indflydelse på hovenes beskaffenhed. Når man så også lige tilføjer dårlige smede, der enten ikke har viden, kunnen eller interessen for at finde den optimale løsning for hesten, samt hesteejere der enten af økonomiske årsager/glemsomhed ikke overholder smedintervallerne og lader hestene gå væsentligt længere før de tilkalder smed -er altsammen en rigtig dårlig kombi! smiley
    Problemet med sko/ikke sko er at en del heste har en benstilling der gør, at hovene slides uhensigtsmæssigt samt flade såler. De flade såler (der tilmed ofte er tynde) gør at hesten ofte er øm, selvom den bare går på græsfolden/ ridebanen og dét er man nød til at gøre noget ved. Nogle gange er det en beskæringsfejl/fejl fra hesteejerens side mht smedintervallerne der gør at hesten er blevet fladsålet og kan nogle gange rettes over tid ved den rigtige beskæring.
    Mange tror fejlagtigt at strålen ikke må røre jorden og at hesten bliver ømtået når "hesten jo går på strålen"! Men sandheden er at strålen er en slags trædepude og at det fra naturens hånd er meningen at strålen "bærer med" sammen med hornvæggen!
    Strålen er en del af den fra naturens side geniale opfindelse, nemlig "hovens spil" som er den funktion der gør at hesten i det hele taget kan stødabsorbere som den gør! Blot når hesten traver i godt, fremadgående tempo rammer hestens forhove jorden med et tryk der svarer til ca 1 ton! Prøv lige at tænke over hvor mange tons tryk hovene og hestens skuldre (der også har en genial måde at stødabsorbere på), tager imod når hesten galopperer for fuld spade eller springes -MED yderligere vægt fra en rytter!:-O

    Man skal tænke på at de fleste af os har hestene for at ride dem og så er det ofte at hovenes vækst simpelthen ikke kan følge med, når hestene bruges eller at hestens hove fra naturens hånd ikke vokser nok -det er meget forskelligt fra hest til hest, hvor meget vækst der er i hovene.
    Det problem kan løses ved sko eller boots og jeg udelukker hverken den ene eller den anden og begge løsninger har sine fordele og ulemper.

    Boots´ene kan være den rigtige løsning i tilfælde hvor hesten kun ømmer sig ved fx ture i skoven, hvor underlaget er grus og småsten eller ture på asfalt der slider meget på hovene. De kan også være løsningen hvor hestens hove er så dårlige, at søm og dermed sko ikke kan blive siddende og arbejder sig løse.
    Ulempen ved dem er at nogle heste får gnavsår, hvis de har dem på 24/7 -også ved modeller som "Fusion" m.m.
    Den anden ulempe som er mere usynlig men i høj grad lige så farlig eller endda værre, er at de tunge typer boots udsætter hestens sener og knogler for en meget stor belastning i og med at vægten øges mange gange, når hesten accellererer og de-accellererer og dermed kan forstrække/overbelaste sener og muskler. Dette er meget vigtigt at have i baghovedet hvis man rider meget og længe (fx distanceridning), samt i høje tempi.
    Den 3. ulempe er at boots´ene kan forhindre hovmekanismen (spillet i hoven) i at virke i og med at boots´ene i mange tilfælde ikke giver plads til at hoven kan udvide sig. Når hovmekanismen virker optimalt, kan hoven udvide sig omkring 3 mm, hvilket er rigtig meget når mange fejlagtigt tror at hoven er en hård og uflexibel del af hesten!

    Det gode ved sko er åbenlyst at skoen hæver hoven (sålen) op fra jorden og dermed ømmer hesten sig ikke mere, men en væsentlig ulempe ved skoen er det samme som fordelen, at hoven og dermed også strålen hæves op fra jorden og når strålen ikke berører jorden, er at hovens spil også bliver forhindret.
    Det der sker når hesten går og strålen rører jorden er at blodomløbet styrkes, ved at blodet i nedslaget trykkes op gennem venerne og når hoven løftes igen, dannes der en slags vakuum og blodet "suges" ned gennem benet og ned i hovens blodomløb.
    Et velfungerende blodomløb er afsindigt vigtigt for væksten af hoven og dette "spil" forringes væsentligt hvis strålen ikke får berøring med underlaget.
    Skoen kan også hæmme hovens spil, hvis skoens type ikke passer til hestens bygning og gang, samt hvis sømmene ikke er sat korrekt.
    Sømmene må ikke slåes i "efter det bredeste punkt på hoven og bagud". Dvs. hvis hoven runder efter fx 4. sømhul i skoen, bør man absolut ikke slå søm i dér da det vil låse spillet og forhindre hovens bagerste del i at udvide sige når hesten bærer fuld vægt -hvilket også er en afsindig vigtig del af hestens spil -at hoven har mulighed for at udvide sig samt trække sig sammen igen, hvilket hoven gør ved HVERT skridt hesten tager!
    (NB: I nogle tilfælde er smeden dog tvunget til at "bryde denne regel" pga hovens beskaffenhed og i nogle tilfælde skal hoven endda "låses", hvis der fx er hovbensbrud eller lign.)
    Skoen er også tung i forhold til at gå barfodet og kan have samme følgevirkninger som beskrevet længere oppe mht acceleration/deacceleration.
    Sømmene kan være et problem hvis hesten har mørt/skørt og/eller blødt horn og sømmene kan dermed arbejde sig løse når hesten bevæger (hovmekanismen) og det er afsindigt vigtigt at smeden kan slå dem korrekt i. En tommelfingerregel er at søm skal sidde mellem en-trediedel og halvvejs oppe ad hoven (må ikke sidde højere oppe end halvvejs, da dette kan give "sømtryk/sømstik"). Sidder sømmene lavt er der en større chance for at sømmene arbejder sig løse og skulle hesten træde skoen af, river disse lavtsiddende søm ofte hornet med af fremfor hvis sømmene sidder deroppe hvor de skal, ødelægges hoven sjældent og det er nemt at slå en ny sko på.
    Når først man er kommet ind i den onde cirkel, hvor hesten taber sko hele tiden og hoven bliver mere og mere ødelagt, begynder det at blive noget skidt. Mange vælger at given hovene "en pause" og det er sjældent den optimale løsning for hesten og ejeren da hesten er ømtået og ejeren kan ikke få redet.
    Man kan løse problemet ved at lime skoen på med fx. Vettec -et 2-komponent produkt specielt udviklet til at reparere/lime hove eller man kan endda "lave en sko" af limen ved at lægge limen således at det ligner en sko og løsningen er ret god fordi den størknede lim er hård men flexibel -men en lidt dyr løsning da limen er dyr og ofte ikke holder en smedeperiode ud (6-8 uger) og slet ikke er så modstandkraftig overfor hårdt underlag som fx asfalt i forhold til alm. jernsko. Men holder fint til ridning på blød bund.
    En anden stor fordel ved jernskoen er at man kan vælge den helt optimale type sko og lægge den således, at den kan kan rette op/skåne hesten for de eventuelle medfødte benstillingsfejl den skulle være født med.
    Derudover kan man i dén grad aflaste hesten ved fx seneskader og her kan den rigtige beskæring og den rigtige type sko, være dét der har betydning for om hesten bliver rask eller må i hestehimlen.


    Hove og sko/ikke sko er et meget kompliceret emne og det er meget vigtigt at du har en kompetent beslagsmed -uanset om vedkommende er registreret beslagsmed eller ej (det er desværre ikke en garanti for kvalitet, hvis man vælger en registreret fremfor en uregistreret) og at smeden er én man kan have en dialog med dig som hesteejer, hvilket desværre ikke er alle smede der er interesseret i:-(

    Der er som beskrevet ovenover fordele og ulemper ved de forskellige løsninger og det er vigtigt at smeden er bevidst om dem og er i stand til at tage den mest optimale beslutning, der har mindst mulige ulemper for dig og din hest og formår at forklare dig og rådgive dig, så du føler at du og din hest får den bedste og mest kompetente hjælp!;-P

    STOR thumbs up til dig fordi du vælger at snakke med smedefirmaet om problemet og forsøger at finde en løsning, fremfor bare at skifte smed uden at blinke med øjet, som rigtig mange hesteejere gør:-(
    Det er nemlig meget træls for smedene at kunderne bare skifter smed, uden at tage en snak med dem først og evt. finde en løsning på problemet -smedene er jo ikke synske og det er meget vigtigt at vi får hele historien/ejerens daglige oplevelser med hesten med, så de har et reelt billede af forløbet og problemet. De fleste smede går efterhånden meget op i deres arbejde og vil meget gerne gøre kunderne tilfredse og hestene glade, men da heste og hestehove somsagt er meget kompliceret og der er ingen "opskrift" på hvad der er rigtigt og forkert -der er selvfølgelig tommelfingerregler, men smede skal mange gange "føle sig frem" og trække på deres erfaring, når der skal vælges beskæring og beslag,
    De skal "stykke et puslespil sammen" hvilket kræver at ejer, smed og ofte også dyrlægen arbejder sammen om at løse problemet;-)

    Håber TS kan bruge min lange roman og forhåbentlig er der også andre der kan drage nytte af den;-P
    En hilsen fra "den anden side af hegnet", nemlig en beslagsmed;-D


  • #42   29. jul 2013 Hold da op en kæmpe roman jeg lige fik der. Men det var super lærerigt, så mange tak fordi du gav dig tid til at skrive den. Det er nemlig utroligt svært at finde ud af hvad der er bedst for begge parter. Ja, jeg har skam også selv skiftet smed før, da vi ikke klikkede, og når man tænker tilbage, så skulle jeg nok have sagt det til smeden i stedet. Men sådan er det.

    For lige at følge op på det hele:
    Jeg ringede til min smed i morges, og fik fat i "den rigtige". Jeg fortalte ham, at hun igen havde smidt en sko. Efter blot 2 minutters samtale sagde han, at det var fordi hovene var meget tørre, og jeg kunne med fordel smørre dem med strongstep, da vandbad alligevel ikke ville have den store effekt i længden. Det var lige præcis sådan et råd jeg havde ledt efter, og jeg havde jo spurgt den anden smed hele 4 gange, men intet brugbart svar fået.
    Han ville se om han kunne nå at komme i dag. Han kom så her kl. 12, og jeg spurgte om der ikke var mulighed for at tage skoene af. Han sagde, at hun selvfølgelig ville blive meget ømtået, men det skyldtes primært at hun jo har gået med sko de sidste 4 år af sit liv, og derfor skal vende sig til at gå uden. Men hvis jeg sagtens kunne vente, og måske affinde mig med ikke at ride et stykke tid, og om ikke andet holde mig på banen, så synes han helt klart det var den bedste løsning.
    Det kunne jeg sagtens, så min hest fik sine sko af, og jeg fik et bøtte strong step jeg skal smøre med.
    Kæmpe ros til min smed for god service! smiley


  • #43   29. jul 2013 JP, tak for fagligt input, især den med strålen!! Mange tror desværre at hestene ikke må træde på strålen og mange smede skærer meget af strålen væk når de beskærer/skoer heste smiley
    Så fedt du lige kom på banen!

    Ballonfisken: Super! Opdater endelig i denne tråd som det skrider fremdad... Og husk at skære så meget ned på sukker og stivelse du kan smiley
    Dog lyder det underligt at hovbad ikke skulle have en effekt, kan den stå med hovene i vand 20-30 minutter om dagen, er jeg overbevist om at det har ligeså god effekt som dug i græsset, der ofte afhjælper tørre hove om sommeren for mange smiley
    Eller hvad siger du JP?? smiley


  • #44   29. jul 2013 Jeanette: Den får jo græs på døgnfold, så det er lidt begrænset hvad jeg kan gøre der smiley
    Men mht. krybbefoder får hun slet intet stivelse, da hendes ben hæver hvis hun får byg, og hun bliver mildt sagt sindssyg hvis hun får havre. Derfor undgår jeg bare stivelse smiley
    Og selvfølgelig har vandbad effekt, men ikke nok når hendes hove er så slemme. Og slet ikke så meget som det hovolie jeg fik.
    Jeg skal nok opdatere smiley


  • #46   29. jul 2013 Lykke: Det vidste jeg faktisk ikke. Hvordan giver man det som tilskud?

  • #47   29. jul 2013 Wow JP, der lærte jeg også meget smiley Hvem er din smed? smiley smiley

  • #48   30. jul 2013 Selen er faktisk oftere en mangel i hestens daglige indtag.... Men det burde der være taget højde for i de produkter man køber i DK...

    Emilie: JP er selv smed....


  • #49   30. jul 2013 Det bedste middel mod tørre hove i disse tider hvor det er så tørt, er vandbad eller alternativt vandklokker eller "gummistøvler" hvis hesten ikke vil stå i vandbad. Vandbad hovene så tit man orker og smør hovolie/madolie indeni og udenpå hovene mens de stadig er våde da olien så vil holde på fugtigheden. Hvis man smører olie på tørre hove uden foregående vandbad, tørrer man hovene endnu mere ud da olien vil forhindre at hesten fx kan tage imod den smule væde der fx er i duggen.

    Mht om hesten er i underskud af bestemte vitaminer/mineraler, er noget man skal drøfte med dyrlægen og evt. få afdækket ved blodprøver. Mange stopfodrer deres hest med fx biotinkure (hvilket ikke er billigt), hvilket kan være spild af penge da nogle heste ikke optager det -hvis hesten er dækket ind med fx biotin, vil den ikke optage mere og det ryger lige igennem. Så er det måske et andet mineral/vitamin den mangler og kan bedst afklares ved hjælp fra dyrlægen og kan faktisk spare dig for mange unyttige, dyre kure og vigtigst af alt bliver hesten hurtigst muligt hjulpet;-)


  • #50   30. jul 2013 JP: Tak.... Jeg kunne heller ikke lige nikke genkendende til at det ikke skulle hjælpe med vand på hovene om sommeren smiley

  • #51   1. sep 2013 Det er lidt længe siden her, og jeg ved ikke lige hvor meget folk er interesserede i at følge med, men er nødt til lige at skrive hvordan det går.
    Hun halter stadigvæk en del og er meget ømtået, Jeg har ikke redet hende i to måneder nu, og kommer heller ikke til det mere (det er en anden historie), men haltheden kan også skyldes hendes anden skade. I så fald, så har hun ikke sko på, og får det forhåbentlig heller ikke lige foreløbig.
    Men det går okay trods alt, så jeg laver en masse jordarbejde med hende for tiden smiley


  • #52   2. sep 2013 Jeg følger stadig med;-)
    Hvis hun stadig halter og er meget ømtået, skal hun smertedækkes -enten medicinsk eller ved at ændre hendes forhold! Du risikerer en traumatisk forfangenhed, udløst af smerterne! Så nu når hun har gået skoløs i ca en måned (siden du skrev at smeden ville prøve at tage skoene af) og stadig er meget ømtået, så er der ikke de store chancer for at hun bliver bedre gående med tiden. Men skal hun blive ved med at gå skoløs, bør du sætte hende på fold på blød bund (fx en ridebane), hvis altså hun ikke er ømtået på den bløde bund -hvilket jeg ikke går ud fra hun er, siden du laver en masse jordarbejde med hende;-)
    Er der ikke mulighed for at stille hende på blød bund, må du snakke med din smed om en form for limsko (det kan være han foretrækker en bestemt type som han har erfaring med), eller man kan selv "bygge" en sko med fx Vettec -et 2-komponent limprodukt udviklet specielt til hestehove og efter min mening kanon at arbejde med, da man stort set kan lave præcis dét hesten har behov for.
    Med Vettec´en kan man lægge en "kant" langs med hele hovvæggen, så den ligger dér hvor en almindelig jernsko ville ligge. På denne måde kan hun "gå med sko" uden at sømme i hoven.
    Hvis det ikke hjælper i sig selv med denne kant af Vettec, kan man yderligere lave en sål af en blød variant af Vettec´en som er mere en slags silikonelim, hvor man "udfylder" sålefladen ud til skokanten med produktet, hvorved hun på dén måde får et "blødt underlag" at gå på.Eneste minus ved Vettec er at det desværre er møgdyrt:-/
    Jeg ved ikke om hun er udredt hos dyrlæge vedr. ryggen, eller om udredning er igangværende, men problemerne i ryggen kan meget vel hænge sammen med hovproblemerne der, så vidt jeg kan forstå, har stået på meget længe. Disse hovproblemer kan enten have forårsaget rygsmerterne, eller forværret en skade der er der i forvejen. Så det er værd at overveje om der skulle være en sammenhæng;-)
    Held og lykke med det;-)


  • #53   2. sep 2013 Tak for tilbagevending.
    Jeg havde dyrlæge til hende, da jeg havde stor mistanke om rygsmerter, men hun er meget smidig i ryggen, og dyrlægen mente faktisk ikke der var noget. Uden røntgen kunne han dog ikke udelukke KS, men som han sagde, behøver jeg ikke rigtig finde ud af det, for hun må ikke rides uanset hvad, og da hun ikke har smerter når hun bare går rundt, så er det for dyrt at undersøge. Hun har gigt i begge forkoder, og derfor halter hun også stadigvæk.
    Så var jeg måske lidt uklar, for hun halter ikke i skridt, men kun i trav. og så passer det også med, at hun trænger til smed nu, og får smed i denne uge regner jeg med.
    Hun blev smertedækket lige i starten af forløbet uden sko, da dyrlægen ville se, om det kunne hjælpe i forhold til koderne. Og det gjorde det også, men behandlingen er slut nu. Det kan være jeg bør snakke med ham igen.
    Hun traver ikke ret frivilligt på folden, men kommer som regel travende når hun ser mig, og stopper så efter et par meter. Der halter hun, men heldigvis ikke så katastrofalt meget.

    Jeg vil snakke med min smed om, hvad han synes, og når han har været inde over, så kan vi lige snakke med dyrlægen igen smiley

    - Håber lidt jeg fik svaret på alt.


Kommentér på:
Dårlig hove!

Annonce