{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Det med at hesten skummer.. {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har længe gået og tænkt over det.
Der er sikkert delte meninger, men nu vil jeg lige hører.

Jeg har altid troet at når heste skummede ud af munden så var det noget dårligt. Spørg mig ikke hvorfor men den antagelse havde jeg bare.

I onsdags forklarede min underviser så at det var godt når hesten skummede. Fordi at det betød at den tyggede på biddet og slappede af og så blev "mad-funktionen" aktiveret. Det var derved hesten slappede af.
Så den måtte altså godt skumme under ridningen. (Jeg ved ikke liige hvor voldsom grad den godt måtte skumme. Her skummede hesten minimalt, det var kun lige når den åbnede munden man kunne se det.)

Men hvad er jeres holdning til det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det med at hesten skummer..
  • #1   16. aug 2013 Min skummer også uden bid, så aner ikke hvorfor smiley

  • #2   16. aug 2013 Jeg tænker ikke så meget over det.
    Jeg bliver ikke bekymret hvis han ikke gør det, ligeledes bliver jeg ikke bekymret hvis han gør det.

    Selvfølgelig i en ordenlig grad, for synes det er for voldsomt hvis hesten virkelig skummer.


  • #3   16. aug 2013 Ja, jeg synes også det er for voldsomt hvis den skummer sådan at det står ud på bringe, hals, ben og så videre. smiley

  • #4   16. aug 2013 Inden for ridning giver det ekstra point hvis hesten skummer i munden, så faktisk er der flere der giver hesten et æble inden en høje dressur klasse, så den kan skumme om munden. Så i dressur er det et godt tegn, så længe der ikke er overdrevet meget. Nu har jeg selv haft stål i munden (bøjle) Her producere du også mere spyt og savler mere fordi du ikke har så meget plads i munden, og metallet giver dig også lyst til at spytte. Så vil gætte på det er lidt det samme smiley
    Skum kan også være et tegn på de koncentrere sig.
    og jeg syntes personligt skum er godt, så længe det i er i overdrevene mængder. Så mundvigen lige bliver lidt hvid, er fint nok smiley


  • #5   16. aug 2013 Her står lidt mere - http://www.heste-nettet.dk/forum/3/335995/335995/ smiley

  • #6   16. aug 2013
    At lidt skum er fint, at meget er dårligt.
    Der findes ikke nogen undersøgelser af hvad skum kommer af, det kan komme med og uden bid. Jeg har også oplevet Maja der kløede sig i nakken på staldgangen også stod det ud med skum.

    Ved hende havde det noget og gøre med hvor meget man havde fat - bidløs eller ej så kom skummen frem des mere man havde fat. Men ved andre heste er det ikke tilfældet, da man kan se at uanset hvor meget der er fat kommer der ikke mere skum

    I min verden, skal hesten helst ikke tygge på biddet - så er der noget galt. Men at den tror der er mad, ville jo så ikke give mening hvis det var bidløst.

    Så jeg har absolut ingen teori. Det med at have fat, passer på nogle heste, men ikke alle.


  • #7   16. aug 2013
    Skum på resten af hestens krop, vil opstå hvis der er friktion. Fx. på halsen hvor tøjlerne er, mellem ballerne mm. men det "dårlige" skum vil jeg så mene er det der dårligt skum da det ikke kommer af noget bestemt.
    Der var en artikel omkring det i et hestemagasin på et tidspunkt.

    Kao - Artikelen er skrevet af Robert Cook der har lavet en bidløs trense, derfor er hans resultater lidt.. til at betvivle.


  • #8   16. aug 2013 Krikken - Skimmede bare lige hurtigt artiklen igennem, da det jo kunne være noget TS kunne bruge smiley

  • #9   16. aug 2013 Hvis det bare er en kant, så er det godt. Men hvis det skummer helt op til biddet, altså der hvor hesten ikke har nogen tænder og der hvor biddet sidder, er det dårligt, så hesten stresset. Skummet må ikke være så tygt som flødeskum og det må heller ikke løbe/dryppe meget ud af munden, også stress og nervøsitet.
    Har læst det i en artikel i Junior smiley


  • #10   16. aug 2013 Min hest skummer når han koncentrer sig - både med og uden bid.
    Jeg har selv bøjle på, og min mund er proppet til med metal. Og ja! Det er virkelig svært at holde på alt mundvandet nar man koncentrer sig, eller er meget afslappet! smiley


  • #11   17. aug 2013 heste skummer også nogen gange hvis de har meget følsomme spytkirtler, for hvis bidet så sidder lige op og ned af dem så vil spytkirtlerne producere ekstra meget spyt. og når hesten samtidig har bid i munden, kan det være svært for den at holde på det. men der er der ikke noget "dårligt" i smiley

    men hvis hesten begynder at skumme imellem ballerne, er det ofte et tegne på overanstrengelse, eller hvis det er mega varmt og man rider meget håård dressur/ spring kan den også begynde at skumme, simpelthen for at prøve at køle sig selv ned og Det er "dårligt" skum smiley


Kommentér på:
Det med at hesten skummer..

Annonce