{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.171 visninger | Oprettet:

Shetlands ponyer. Grrrr {{forumTopicSubject}}

Her i dag var vi oppe i vores børnehave for at fejre at de blev 20 år. Til dagen var der forskellige ting bla. et par shetter der skulle gå trækture med børnene. Det gik faktisk også fint, men den ene var noget iltre. En anden forældre så da den fik sit dækken af at den allerede der begyndte at være let til bens. Nå da så det var slut ville pigerne der kom med dem ride dem hjem. Pigen hopper op og den bliver sur på hende og begynder at bukke og sparke. Da jeg godt kan se at den måske ville ramme mig flytter jeg mig, men det møjkræ flytter røven efter mig og giver mig et los lige ind på knæet. Ejeren kommer så og spør hvad der er sket siger jeg jo så hvad der er sket, hvor efter han siger så skulle du nok ikke havde gået bagved den. Grrrr. Nu gik jeg ikke bagved, men pyt, hvad nu hvis den havde ramt en af børnene som ikke er bekendt med man ikke går bagved. Er bare SÅ sur over der ikke var styr på den og den sparkede. Den burde slet ikke ha været et sted med børn. smiley Skal lige ha snakket med lederen i børnehaven så den ikke kommer der hen igen så den får sparket et barn. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetlands ponyer. Grrrr
  • #1   1. sep 2013 Det er levende dyr, man kan ikke forudsige deres handlinger og heller ikke altid håndtere dem i visse tilfælde. Ja, det er træls - men i mine øjne ikke noget at blive sur over og kalde ponyen for møjkræ for,

  • #2   1. sep 2013 Selv den mest rolige og forsigtige hest, kan finde på ar sparke, hvis den bliver irriteret eller har ondt. Derfor betyder det ikke, at den ikke kan gå som trækkepony blandt børn,

  • #3   1. sep 2013 Det var et møj dyr uanset hvad. Men ja jeg er glad for den ramte mig og ikke mit eller en af de andres børn. Havde den ramt et barn havde jeg forlangt den skulle slagtes.
    I må meget undskyld men de ponyer er IKKE børneponyer. Af den grund har mine børn lært at ride større ponyer eller heste.


  • #4   1. sep 2013 Ej, det er noget pjat det der. Tag lige og køl ned.

  • #5   1. sep 2013 hvis en pony skal være i en børnehave, lige meget i hvor lang tid, så skal chancerne for at dette kunne ske være meget små! er hesten blandt børn burde ejer, have sørget for at sadel sidder rigtig osv. tænk hvis den havde ramt et barn, det er bare ikke ok. så skal den pony ikke være nært et barn! det er muligvis ikke ponyens skyld, men det er ejerens! og hun burde have fået en skideballe!

  • #6   1. sep 2013 Hold da op..
    Tror du måske ponyen har synes det har været sjovt? En hest sparker ikke bare for sjovt.


  • #7   1. sep 2013 Når ponyen reagere som den gør, så er der noget galt - enten er den irriteret eller har ondt. Det er naturligt at de reagere sådan og det skal den ikke have skylden for! Hvis børn skal omgåes heste, så skal de lære at man ikke går bagom dem ellers skal de slet ikke færdes omkring dem! Det er levende dyr og de kan blive bange! Hvorfor aflive en pony, for noget der i langt de fleste tilfælde, ender op i at være en menneskelig håndteringsfejl?

  • #8   1. sep 2013 tanja du kan jo ikke forlang et hesten skal slagtes fordi den sparker et barn?? Hvad sker der for dig..

    Altså et eller andet sted så har du jo stået tæt nok på røven a hesten til den har kunne flytte sig og nå dig.. så ergo har du stået meget tæt på hesten...
    Hold afstand en anden gang.. Og var børn kommet hen så havde det været den voksene som har ansvar for børnene som har ansvaret for at holde børnene væk for hestenes røv og i det hele tager i skud stilling..

    Det da super ærgeligt hesten har været oppe og køre men måske hesten er rolig i dagligdagen men at de mange børn og andet har stresset den.. ved min ene pony var super sød og rolig men nå den blev ogssvøbs af børn blev den meget usikker og jah kunne finde på og have lidt løseben den sparkede den ikke som sådan ud efter ngoen. og sparkede heller ingen..


  • #9   1. sep 2013 Den sparker jo ikke, for sjov - det har de slet ikke hjerne til. Det synes jeg seriøst lige at du burde tænke på!

  • #11   1. sep 2013 nedern smiley

    Man må jo gå ud fra at ejeren kender sine dyr, og ved hvordan de vil reagerer, og så burde man jo ikke tage dem med til sådan nogle arrangementer når man ved at de sparker.

    Selvfølgelig kan de føle sig pressede, stressede eller bange og så sparke.

    Men lige frem at ville forlange at de sparker, er sgu liiige lidt i overkanten smiley det kan man helt ærligt ikke.


  • #12   1. sep 2013 "Af den grund har mine børn lært at ride større ponyer eller heste"
    Hvad er der nu galt med shetlændere?


  • #13   1. sep 2013 Nanna: hesten gjorde det jo ikke før den skulle hjem og pigen sprang op på den, ergo må man erfare, at den har været irriteret eller haft ondt.

  • #14   1. sep 2013 sandra jeg giver dig helt ret! Ejeren burde i dette tilfælde have fået en skideballe. Selvfølgelig kan heste blive bange og reagere på smerte, sådan er det jo. Men jeg forstår det her som om at hesten bliver "sur" over at en pige sætter sig på den? og derfor syntes jeg ikke at den burde høre hjemme nær børn. i hvertfald indtil at man har fundet ud af hvorfor den reagerede.

    men nu var jeg jo der ikke, så ved jeg ikke helt præcis hvad der skete! håber dog alle er ok!


  • #15   1. sep 2013 Caroline: haha, præcis! Men større ponyer og heste er åbenbart ikke "farlige" og kan sparke eller hvad?

  • #16   1. sep 2013 Sandra: hehe smiley
    Nææh, det er da kun shetlændere der gør det. Har du aldrig lært det? smiley


  • #17   1. sep 2013 Caroline: jo, selvfølgelig er det da det! Der var jeg da lige dum smiley

  • #18   1. sep 2013 jeg er lidt enig med at den ikke skal med en anden gang

    ikke fordi den sparkede ud

    men fordi den er let på tå
    en træk pony skal være rolig den skal næsten være så rolig at der kan springe en bombe ved siden af den uden den rykker på øret (overdrivelse men i ved hvad jeg mener)


  • #19   1. sep 2013 Sandra: Nej det er også rigtig smiley den kan jo bare have været træls og træt efter at have vadet rundt med børn hele dagen smiley

    hehe ja smiley det er da kun shertlændere der gør det


    Nej det er det da godt nok ikke, shetlænder har lige så forskellige sind og temperamenter som ALLE andre heste, man kan altså ikke kategorisere dem sådan smiley



  • #20   1. sep 2013 Jesus dog..

  • #21   1. sep 2013 Men vil dog derud over give ret i at ponyen ikke skal med en anden gang både for dens og andre skyld

  • #22   1. sep 2013 Nanna: præcis, er glad for at du kan se hvad jeg mener smiley synes det er synd, at den stakkels pony skal have så meget "skæld ud og sur tone" over det.

  • #23   1. sep 2013 Sikke noget forbandet vrøvl... du kan da ikke dømme en hel race bare pga. en stakkels lille uopdragen pony, der sikkert ikke engang var ægte shetter.

    Og hvordan kan du kegle sådan ud på det stakkels dyr. Den sparker dig jo ikke for at være ond, men fordi den er presset ud i en situation den er utryg ved.
    Det er sgu da ponyens ejere du burde være sur på, at sende et par ponyer ud i en børnehave, hvor de ikke hører til.

    Magen til uoplyst og ignorant udmelding skal man da lede længe efter.


  • #24   1. sep 2013 Uh ja, det må jeg lige huske!

  • #25   1. sep 2013 Og min datter elsker sin shetlandspony, som bestemt aldrig kunne finde på at sparke ud efter hende!

    profilbillede
  • #26   1. sep 2013 smiley

    profilbillede
  • #27   1. sep 2013 Wow! Take a chill pill!
    Jeg må erklære mig enig med de andre her, prøv lige at fald ned på jorden igen. Hesten kan have været presset, og set det som eneste udve. Eller hvad man nu kan sige


  • #28   1. sep 2013 Så skal den slagtes? Oh god, hvad er det fordan noget at skrive?!

    Hvis dit barn står op i numsen på hesten og den sparker pga. en rytter der sidder op og rammer dit barn, så er det din egen skyld - ihvertfald ikke hesten!


  • #30   1. sep 2013 Nu har mine børn rendt i mellem bene på oldenborger og andre køreheste siden de kunne kravle. Jeg har som barn redet shetter og de er IKKE børneponyer. Det er muligt at der findes nogen der ikke er lusket, men det er en mine hest og den har ikke det rette sind til børn. Om sadlen sad rigtigt eller om tøsen der kravlede op havde gjort noget der gjorde den sur ved jeg ikke. Ved bare den var sur og da jeg flyttede mig flyttede den røven efter mig, nu havde den besluttet at jeg var den onde. Jeg fortalte også ejer at den havde sparket mig og det reagerede han ikke synderligt på. Nu var der så også andre der havde set den tidligere var begyndt at slå ud. Jo jeg kan skisme kræve den slagtet/aflivet hvis den slår ud og rammer et barn. Og JA chancen for at en større pony sparker er mindre end ved de små. Det samme er med små hunde, små hunde bider oftere end større hunde, men ingen vil ved kende at små ponyer IKKE er egnet til børn.

  • #31   1. sep 2013 Bom!
    Syntes det er noget vrøvl- Chancen for at blive sparket af en lille pony, er bestemt ikke større end at blive ramt af en stor hest. Shetlændere kan være de perfekte ponyer til børn, jo. Men de har alle forskelligt sind. Heldigvis!

    Alle heste er forskellige.


  • #32   1. sep 2013 Tanja du havde jo intet fået ud af og kræve den slagtet det har du ikke ret til og det er som barnet mor DIT ansvar og sørger for dit barn er hvor det ikke kan komme til skade.. så hvis dit barn kom tilskade kunne du kun takke dig selv for det..!!!!

    Du er virkelig dum og høre på..!! Og at du ikke lærer dit barn det ikke er ok og gå bag en hest og andet er jo endenu mere dumt af dig og = din skyld hvis der sker dit barn noget..

    Og ligemeget hvad du blev sparket ergo har DU stået for tæt på heste = lær og hold afstand..
    Det er da helt sin egen skyld du er blevet sparket jah sorry men er det for du har stået for tæt på hesten og hvis du viste den havde lidt løse ben burde du slet ikke have stået så tæt på nu kan en shetter jo ikke sparke særlig langt ergo har du stået meget tæt på den..

    Og nej dine udtalelser omkring heste som er lusket og jeg ved ikke hvad siger vist mest om dig..!!!


  • #33   1. sep 2013 Jeg elsker Shetlandsponyer, og havde jeg muligheden ville jeg være lille igen og ride på dem. Der findes intet bedre.
    Og når jeg en gang får barn/børn skal barnet/børnene have en Shetlænder.


  • #34   1. sep 2013 Heste er ikke anderledes om de er små eller store.
    Kan ikke forstå hvorfor hesten skal bruges som underholdningsmiddel i børnehaver, det er et stressende miljø for hesten. Hvilket nok også er grunden til at den sparkede.


  • #37   1. sep 2013 Grunden til at du kender så mange uopdragne "shettere" er jo netop som du selv skriver at fordi de er små tager folk sig ikke rigtig af det. De bliver ikke opdraget som en hest skal opdrages. Det er IKKE ponyernes skyld.

    Ligesom Chihuahua'erne ender som små nervøse bidske bæster fordi folk render rundt med dem på armen eller i tasken, istedet for at behandle dem som HUNDE!

    Jeg kender MANGE shetlandsponyer. Her snakker vi ÆGTE shetlandsponyer. De er opdrættet af ansvarsfulde opdrættere og opdraget som heste skal opdrages. Og ja selvfølgelig vil der være nogen imellem der ikke egner sig som børnepony af den ene eller den anden grund, men det har bestemt ikke noget med racen at gøre.
    I hjemlandet England, er shetlandsponyen, barnets første pony nummer 1!
    Her starter helt små børn deres første stævner på shetlandsponyer, i "leading rein" klasser og fortsætter i "first ridden" osv.

    Lad være med at fordømme alle små ponyer, og da slet ikke hele racen shetlandsponyer, bare fordi du har mødt nogle små uopdragne blandingsponyer som folk ikke har formået at opdrage som heste.


  • #39   1. sep 2013 Hvad er det fordan noget vrøvl? Den "beslutter" sig ikke for, at du er den onde - det kan heste ikke!
    Jeg blev sparket i forgårs af en palomino hoppe.
    Den har en kæmpe dominans kamp med min hest for tiden, og lige pludselig sparkede den ud efter ham, men ramte heldigvis mig der stod ved siden af ham.

    Den gik ikke efter mig, pga. jeg er dens modstanders ejer. Jeg kan stå og skrige og hoppe bag numsen på den hest, og den ville aldrig sparke mig


  • #40   1. sep 2013 Jeg er fuldstændig enig i, at hvis ponyer skal med i børnehaver aller andre steder med børn, skal de være ordentligt opdraget osv, men du må lige køle lidt ned!

    Jeg er den stolte ejer af 2 stk shetlændere, (1 med, 1 uden tavle) og jeg kan love dig for at de kunne aldrig finde på at hverken bide eller sparke, med mindre de blev kørt så langt ud, at de føler sig truet og ser det som eneste udvej. Min lillebror på 5 kan selv håndtere dem begge to, selvom den ene er en 1-års hingst!

    Jeg er da ked af at du åbenbart kun har haft dårlige oplevelser med dem, men det giver dig stadig ingen ret til at dømme hele racen.

    Opdragelsen og pasningen er Alfa og Omega her!


    profilbillede
  • #41   1. sep 2013 ''Det er muligt at der findes nogen der ikke er lusket''
    Øhh, der findes INGEN ponyer eller heste der er luskede. Synes virkelig at du skulle tage at falde ned!


  • #43   1. sep 2013 Sikke noget vrøvl !

    Jeg har haft en shetlandspony da jeg var lille som jeg selv tumlede rundt med og tilred, og var den mest fantastiske hest jeg nogensinde har haft!
    Derfor er vores bestand af shetlandsponyer også vokset - fordi det er en fantastisk race med et fantastisk sind, og de vader bare lige ind i hjertet.
    Men de bliver så tit taget forgivet da de er små og folk som dig ikke mener man kan bruge dem..
    Men hvis man nu opdragede dem, eller bare brugte tid på dem så kunne det være man fik en dejlig børnepony.

    For lige at slå endnu et slag for shetlandsponyerne så har vi i nogle år nu besøgt ældrecentre i Rebild kommune - og hvilken lykke, både for ponyerne men også for de mennesker der får en pony ind i deres lejlighed, hen til sengen hvor sengeliggende "Maren" ligger og næsten ikke kan andet, men her kommer smilet stadig frem på læberne - og det er kun en shetlandspony du kan bruge til dette formål, der nytter det ikke at have en sød oldenborger. De er desuden også fuldstændig ligeglade med at blive kørt ned af rollatorer, døre der smækker, glatte gulve, stokke der vælter og alt mulig andet der sker sådan et sted - og ved du hvorfor??? Fordi de er vant til at være i hænder = dejlige ponyer

    Derudover kan du ikke forlange en hest slagtet pga. et spark - børnene/forældre/ansatte vælger selv at ungerne må være ved hestene = deres ansvar at holde øje med hesten/børnene..



  • #44   1. sep 2013 Hold da op. Ser i hesten som legetøj i din familie? En hest er et levende væsen. Det er klart at den bliver stresset af at stå blandt hundrede børn som løber rundt og hiver den i halen, skriger, og hvad de ellers finder på.
    DERFOR har jeg ondt af trækheste og andre heste der bare bliver udstillet og brugt som legetøj.

    Det pisser mig fuldstændig af at du siger den skal slagtes. Ponyen siger bare fra og har tydeligvis følt ubehag. Jeg kan da også godt binde dig til en pæl og invitere et bare børnehaver til at pege af dig.

    Du burde også vide at man ikke står så tæt på en hest numse, især ikke når du ikke kender den.

    Fortsat god aften!


  • #45   1. sep 2013 Du lader simpelthen dine små børn kravle rundt om benene på store køreheste? smiley

    Leg I hellere med bamser i stedet, tror I skal holde jer fra heste uanset race smiley


  • #46   2. sep 2013 Det der er da ligesom min shetter (uden papir) Vito igår

    ham vil jeg gerne kalde børnepony da han er så nem som han er og han er ikke bange for noget

    men alligevel blev han bangefor pisken i går så han var ved at sparke vførst mig også min bror og hans kæreste men jeg vil stadig kalde ham børnepony

    heste sparker jo ikek for sjov og de vil jo helst ungå det forresten vis du er bagved en pony så gå laaaaaaaaaaaangt bag efter eller lige bag ved da der så ikke kan komme kræft på sparket


  • #47   2. sep 2013 Du skal vidst spare sammen og skaffe sådan en hest

    http://www.ridehestenjunior.dk/Files/Picture/Cache/480/9409a7d0-f3c6-47c0-8b5e-0eb9c511da21.jpg


  • #48   2. sep 2013 Jeg gider ikke læse debatten igennem, jeg jeg synes IKKE at det lyder som at de ansvarlige for ponyerne har håndteret dyrene på en særlig fornuftig måde.
    Burde det ikke være voksne fornuftige mennesker der stod for sådan nogle ting? Det kunne jo have gået grueligt galt med de små børn, pigen skulle under alle omstændigheder ikke hoppe op på en ikke-kontrollerbar pony, mens de er omringet af mennesker, men at sige at ponyen er dum, synes jeg er latterligt.


  • #49   2. sep 2013 "HESTEMONGOLER..."
    Dét er hvad jeg kalder folk som ponyernes ejer, der ikke er opmærksom på ponyens sindstemning eller forstår sig på heste generelt.

    Man smider da ikk en unge op på ryggen af en pony/hest, der fra start af er urolig og utryg ved situationen mht at være et fremmed sted med en millard unger omkring sig. Kan man ikke vurdere om dyret er ok med situationen, skal man bare ikke have med dyr at gøre!

    Det henleder så opmærksomheden på hvorfor trådstarter kommer under kategorien "hestemongoler". Er der et dyr, herunder en pony der viser tydeligt ubehag og man alligevel er så tæt på at man blir´ramt når den sparker ud, ja så HAR man været FOR tæt på. Du påstår at have hestekendskab -derfor bør du også vide at give hesten/ponyen plads da erfarne, velindformerede hestefolk VED at oprevede heste/ponyer kan bevæge sig meget omkring!

    Heste/ponyer er IKKE LEGETØJ og jeg undrer mig allerede over hvad de overhovedet skal i en børnehave?!
    At gå som "ponytrækker-pony" på markeder, cirkus, børnehave eller whatever arrangement med mange mennesker, børn, gøgl m.m., er at sætte en pony i en situation, der er SÅ fjernt fra dens natur på alle måder, at det er mig en gåde at der ikke er flere ponyer/heste der reagerer ved at være "let til bens" og sparke ud!
    Det er simpelthen fordi ponyer/heste er dyr med så venlig og føjende en natur, at de finder sig i nærmest alt mere eller mindre upassende ting vi byder dem, uden protester. Når der så er en pony eller hest der protesterer over den behandling den bliver udsat for -enten fordi den ikke magter opgaven den bliver bedt om at udføre, eller bliver forskrækket fordi den er et flugtdyr, ja så er den et "møgdyr" der bare skal slagtes....?!

    Hmm....Hvis du sætter dig ned og tænker lidt over at ponyer og heste er levende væsner med behov og en medfødt adfærd, du og mange andre ikke forstår sig på og istedet behandler dyrene som legetøj eller en brugsgenstand,så har man en farlig cocktail.
    Det værste af det hele er at du lærer dine børn en forkert måde at omgås disse fantastiske, fascinerende og ekstremt venlige dyr på og dermed "giver du stafetten videre", ved at oplære nye hestmongoler. Jeg håber du vil tænke over den måde du betragter heste og ponyer på og måske vil forstå at de er levende væsner og at de skal behandles derefter!

    Billedet er af én af mine tidligere shetlandsponyer, der på "lusket og gemen måde" overvejer at bruge min fod som "gnaveben".. ;-P


    profilbillede
  • #50   2. sep 2013 Måske ungerne ikke har det rette sind til at passe på ponyen.

    Den stakkels pony havde i øvrigt heller ikke udset dig som den onde, det er da noget fis at sige. Den var højst sandsynligt blevet forskrækket over at du stod der, da den prøver at bakke væk fra rytteren og så reagerer den ved at sparke, da den allerede er forvirret og muligvis panisk.

    NEJ, man skal ikke tage pony med til trækketure, hvis den ikke har sindet til at kunne magte skrig, skrål og massere af børn, men slagtes, fordi den reagerer som en hest? Come on... Really?

    Vi har 3 små i stalden og INGEN af dem sparker og de er sgu børnevenlige nok. Det er glade ponyer, hvor den ene har en lille rytter der kommer til hende og rider rundt og hygger uden problemer..

    Desuden kan store heste blive ligeså forskrækkede og sparke ud, så det argument holder ikke. Jeg er skam blevet sparket af en stor hest og ved du hvis skyld det var? Min egen smiley


  • #51   2. sep 2013 Tja når du nu har den holdning at shettere ikke er børne-ponyer, hvorfor lod du så dit barn deltage i dette arrangement?
    Måske det siger mere om en vis forældre, bare en tanke ; )

    Lyder mere tosset i mine øre, at man lader sine børn rende rundt om benene på store Oldenborgere, hvad hvis sådan en kæmpe havde trådt på dit barn?
    ALLE heste kan blive forskrækket, og man burde vel som ansvarlig forældre lære sit bare ikke at færdes bagved hesten, eller gøre det selv?

    Dog vil jeg da give dig ret i , at det skal være virkelig cool heste/ponyer man tager med blandt børn, men alle heste kan jo blive forskrækket.


  • #52   2. sep 2013 Jeg synes du er uansvarlig at du lærer dine børn at gå rundt imellem benene på store heste.

    Og som Camilla skriver, så har du stået for tæt på ponyen, siden du kan blive sparket, især i hovedet.


  • #53   2. sep 2013 PAS PÅ!!! Den er vild xD


    Meget meget vild shetlandspony xD


    profilbillede
  • #54   2. sep 2013 Ved ikke om frustrationen er shetlandsponyer generelt eller den pågældende..

    Jeg var blevet stiktosset og havde skabt mig som sindssygt hvis børnehaven hvor min datter går havde haft ponyer på besøg som øgede en stor risiko for at et barn ville komme til skade!

    Som jeg læser det så var den ikke rolig overhovedet i situationen og ja, så burde den ikke være der. Det er en børnehave og der skal for det første være en kyndig hånd som kan håndtere ponyen, derefter så vælger man en pony ud som er vant til diverse ting og tager alt med ophøjet ro - Tvivler på ponyen egnede sig til den udflugt. Stakkels dyr og godt (ja det lyder forkert) det var dig den sparkede og ikke et af børnene.. risikoen havde været at den havde ramt et barn direkte i hovedet med måske meget alvorlige konsekvenser.

    Den børnehaveledelse burde skamme sig voldsomt! Tag den op!


  • #55   2. sep 2013 Håber ikke der er sket noget alvorligt med dit knæ, det var et uheldigt sted at blive ramt.
    Dertil vil jeg nu med de erfaringer jeg har med shetlandsponyen sige at jeg heller ikke synes det er en børnepony. Det kan være at jeg bare har været uheldig med shettere, men jeg har ikke mødt en eneste shetlænder der har opført sig pænt overfor mig.. Jeg er gentagne gange blevet sparket efter af shettere og også ramt en gang for noget tid siden. Lige så snart det er heste eller størrer ponier er der ingenting.

    Men de oplevelser jeg har haft med shettere, har i hvertifald gjort at jeg aldrig ville købe en shetlandspony til mine børn, når engang jeg får sådanne nogle altså

    Jeg er begyndt at se dem som nogle små, stædige hidsigprobber, det må jeg indrømme. Men det er jo blot hvad mine erfaringer har vist mig..


  • #56   2. sep 2013 Michelle: Ville ønske du ville komme på besøg og møde hele min shetter flok smiley
    Eller nogle af alle mines venners.


  • #57   2. sep 2013 Jeg har selv en shetter i min flok som fungere som børnepony og red også selv shettere da jeg var lille så det er ikke nødvendigt, har intet problem med shettere smiley

  • #58   2. sep 2013 Nu ejer vi selv en del shetlændere, som vi driver undervisning på.

    Det er en meget udbredt opfattelse, at shetlænderen er en stædig og uopdragen pony af natur - dette er imidlertid på ingen måde i overensstemmelse med sandheden. Grunden til, at en del shetlandsponyer er usikre på grænserne, er ganske enkelt at de alt for ofte foræres til små børn grundet deres størrelse. Disse småbørn står så ofte mere eller mindre alene med opdragelsen, og det gavner ingen hest - selvom shetlænderen er lille, skal den stadig opdrages nøjagtig ligesom andre racer skal; og det er da de færreste, der ville lade en 8- årig opdrage deres større pony eller hest.

    Ofte har yngre børn ikke kompetencerne til korrekt og konsekvent træning af dyr -og heraf ender en del shetlændere desværre som uopdragne. Dette har intet at sige ift. hesten som race, udelukkende om pågældende hesteraces købere - og sådan forholder det sig nu meget ofte med en hel del racer..


  • #59   2. sep 2013 Godt skrevet smiley Thumbs up! (staves)

  • #60   2. sep 2013 smiley

  • #62   2. sep 2013 Mon den bliver tykkere efterhånden?

  • #63   2. sep 2013 Hr mødt en del store heste racer, fuldkommen varme og skøre i hoved. Hverken voksen eller børne egnet... De forskellige racer kan jo ikke stilles til ansvar for at disse heste ikke fik korrekt foder motion og håndtering. Det samme med shetlændere. Holder folk shetlænder som var det en hund, er det jo dømt til at gå galt.
    Børn er ikke nemme at styre, og det er heste heller ikke. Tænker bare hvorfor pokker tager i voksne ikke ansvar, og sender pigen med den urolige pony væk. Hvis ponyen er stresset så må hun da trække væk med den. Den sætning til pigen tidligere i arrangementet kunne have sparet dig for sparket! At du burde have holdt bedre afstand er jo logik, men jo altid nemt at være bagklog. Heldigvis at det var en lille pony, større ponyer gør altså mere ondt at blive ramt af. Men det du siger svarer til at bider en bundet hund ved netto dit barn, vil du kræve den aflivet. Sygt nok i vores samfundt ville du kunne få det... Men hunden er jo bundet og ingen fremmede hverken børn eller voksne bør røre ved den, når den står der.

    Hestene er flugtdyr og alt indenfor sparkeradius hele vejen rundt er hestens personlige rum. Er der skal man være obs. At der ikke sker flere skader på f.eks roskilde dyrskue er mig en gåde.

    Men ja håber dit humør bliver bedre i takt med knæet ikke gør ondt mere. Og køre heste eller ej, børn skal ikke rende rundt mellem benene på heste, det er dyr ikke legetøj. Min mening.


  • #64   2. sep 2013 Vorherre til hest! Det her må sqda være en troll.....!

  • #65   2. sep 2013 smiley

    For det første: jeg vil sige at hvis du lader dine børn rende rundt mellem benene på hestene så er du da godt nok uansvarlig.
    En ting er hvis man selv render rundt under hesten, det er sgu noget helt andet at lade børnene gøre det, men ingen tvivl om at det er rigtig dumt uanset hvem der gør det.

    For det andet: Hvis hesten har kunnet ramme dig, har du stået for tæt på den, for så mange meter lange er en shetlænders ben sgu ikke, og alle og enhver ved at man ikke står bagved en hest/pony, især når det ikke er en man kender.

    Og det uanset om hesten er velegnet til at være til sådan et arrangement eller ej


  • #66   2. sep 2013 Jeg startede med at ride da jeg var 4, og min søster var 2. Vi begyndte på shettere, som bestemt var/er børne ponyer.
    Jeg passer shettere hver uge, lærer små børn at ride min part Simon som er shetter hingst, og køre ponytrav med shettere hver uge.
    De er lige så farlige eller hvad du mener som store heste/ponyer er.
    Og hvad er det for noget at sige, at en pony skal aflives fordi den blev forskrækket over at der hoppede en pige op på den, og derfor sparkede? Og lige frem bedømme hele racen på dén ene shetlandspony -.-

    Mig da jeg var lille, og ja.. Billedet viser mig der selv rider en shetter hingst:


    profilbillede
  • #67   2. sep 2013 smiley

  • #68   3. sep 2013 Ingen heste er vel som sådan mere børnepony end andre. Det afhænger af opdragelsen. Min mor har givet mig en lille shetter, som bestemt ikke er opdraget godt nok. Hun har det fint med en unge på ryggen som bare sidder, men på jorden og generelt rigtig ridning, så ville jeg sku ikke turde sætte en op hende. Men jeg har da mødt de sødeste shettere som var vildt gode til børn. Og mange eksempler kan jo også ses i tråden. Tror grunden til så mange '' ikke børnevennelige '' shettere er, at folk tænker ''den er så lille den kan sagtens passe sig selv''. Mange tror at de små ponyer ikke skal opdrages, men selvfølgelig skal de det. Egentlig ret synd for shetterene, det har jo givet dem et dårligt rygte i nogle kredse.

    Angående Ts, så syntes jeg da lige du skal falde ned på jorden. Og tak fordi du svinede racen til...


  • #70   3. sep 2013 smiley

  • #71   3. sep 2013 Jesus. Du støtter at det arme dyr skal lide under en flok aber af børn og når det arme dyr så siger fra skal det slagtes?

    Der er vidst et par børnehave børn der også skal slagtes så smiley


  • #72   3. sep 2013 Seriøst?! Det er levende dyr man kan ikke forudsige hvad de vil gøre så tag der lige sammen det er ikke et møg dyr vis di syntes det er det nok dig der er et møg dyr...

  • #73   3. sep 2013 smiley

  • #74   3. sep 2013 Tag dig lige sammen bare for de du ikke kan finde ud af at holde nok afstan til hesten skal den ikke aflives!!! Vis du lager dine børn løbe rundt imellemkøreheste så er du squ meget uansvarlig! Vis du kræver en pony/hest aflivet fordi at den sparker dig eller andre er det nok mest dig der burde aflives!DYREMISHANDLING!

  • #75   3. sep 2013 Fatter ikke ar folk gider blive ved... tror hun har fattet det.

    Og Juli-pigen, hvordan er det helt præcist dyremishandling, at en pony sparker hende? Hun har jo ikke rørt ponyen, og trusler tæller altså ikke som mishandling.


  • #76   3. sep 2013 Hun kan squ da ikke bare erklære den aflivet for de den har sparket en(Tennna P) læs hendes kommentar højer oppe)

  • #77   3. sep 2013 Slap lige af da jeg var mindre havde jeg part på en lille shetter:-)

    profilbillede
  • #78   3. sep 2013 og de er de sødeste der findes:-)

    profilbillede
  • #79   3. sep 2013 smiley

    profilbillede
  • #80   3. sep 2013 Spring Rosen: Helt enig:-)

  • #81   3. sep 2013 Det er da bare en trussel. Rolig nu. Vi kan godt blive enige om, at det var overilet sagt af hende, men det er stadig ikke mishandling. Hun har jo ikke rent faktisk været ude og slå dyret ihjel...

  • #82   3. sep 2013 Hun skriver, at havde den ramt hendes barn, så... Det er jo en typisk reaktion hos en forælder, som er blevet bange for at der skulle ske barnet noget. Det er overdrevet, men næppe noget man skal lægge alt for meget energi i. Som sagt munder den nok i bund og grund ud i, at hun var bange for, at hendes børn skulle komme til skade.

  • #83   3. sep 2013 Zoey - det ved jeg. Men hun var bange for, at hvis den nu <i>havde</i> ramt hendes barn smiley

  • #84   4. sep 2013 take a chill pill lady!

    synes det er lige lovligt overdrevet at den skulle slagtes, hvis den havde sparket et barn. du som forældre har også det ansvar at skulle passe på dit barn ikke går bag ved sådan et dyr, når du kan se det ikke bryder sig om det..


  • #85   4. sep 2013 "Det er muligt at der findes nogen der ikke er lusket, men det er en mine hest og den har ikke det rette sind til børn"

    Bom! heste og ponyer er ikke lusket.. det har de ikke hjerne til...

    jeg tror en kæphest er hesten til jeres familie...


  • #86   4. sep 2013 Prøv at læse indlæg mindst 2 gange inden I kommentere. Det gælder ALLE indlæg. Måske man nogle reagere på forskellige sætninger, der måske bliver læst forkert.
    I dette tilfælde læser jeg om en mor som er rigtig bange og forskrækket over at hendes barn kunne være kommet tilskade. Og jeg læser også at det var ponyen der flyttede sig rundt og over hvor hun stod. Dvs hun ikke stod placeret bag ponyen som I skriver. Slap af med de grimme kommentarer ... Er synd at der sådan skal køres hetz på folk herinde. Bare mine tanker..!


  • #87   4. sep 2013 Anja: vis hun havde stået langt nok væk kunne ponyen jo ikke ramme hende?:-)

  • #88   4. sep 2013 Helt enig med Anja....

  • #89   5. sep 2013 Hesten tager det jo også personligt hvis man siger noget grimt til den! smiley

  • #90   7. sep 2013 ida du burde skamme dig for at gå ned på det niveau - du er jo ikke en skid bedre!!

  • #91   7. sep 2013 Ida, det var dog en grim kommentar at komme med, at du håber hesten fik sparket hende hårdt.

    Ts er vist ikke den eneste, der bør overveje de udtalelser, hun smider på nettet smiley


  • #92   8. sep 2013 Som tidligere shetterejer, føler jeg mig MEGET krænket over at læse alt det vrøvl!

    1) En hest kan ikke beslutte sig for om nogen er onde eller ej. Den kender kun til påvirkning og der findes god og dårlig påvirkning. God påvirkning, fx når vi roser. Negativ påvirkning, når vi presser dem.

    Negativ påvirkning i dette tilfælde, stresset situation og udstyr som lyder til at være ukorrekt tilpasset. Det gør ondt, den prøver på at fortælle os at det gør ondt.

    I dette tilfælde bør du ikke klage dig over hestens reaktion, selvfølgelig er det ikke sjovt at blive sparket, men du bør være glad for at du tog slaget og ikke et barn. Når du så er færdig med at ømme dig, bør dit hjerte bløde for sådan en lille pony, som må finde sig i alt dette, alt sammen for at dine børn kan få en god dag!

    2) At være forudindtaget. At være forudindtaget overfor en race, kan rent faktisk kaldes racisme, vidste du godt det? Jeps, lige nu er du racistisk. Hvordan føles det? Nej, jeg har ikke planer om at købe en fjordhest, men jeg har intet imod racen og synes det er dejligt, at der findes heste for enhver. Den race lever bare ikke op til mine krav. Se, to vidt forskellige udlægninger! Den ene, den du kommer med, er langt ude i hampen.

    3) Jeg vil gerne se den paragraf som gør det muligt, at forlange ponyen slagtet... Har flere advokater og stud.jur. i omgangskredsen og flere af dem er hestemennesker og den paragraf har jeg aldrig hørt nævnt smiley

    4) Hvis jeg nogensinde får børn, skal de starte ud med shetlandsponyer! Ja, du kan snildt finde stride kramper, men en shetlandspony er en hest og IKKE ET LEGETØJ! Opdrages de korrekt, er de perfekte børneponyer. De to jeg havde, var med til arrangementer i børnehaven, gav rideture til børnefødselsdage og alt det der. Uden problemer, men her opførte forældrene sig også ordentligt overfor dyrene smiley



    Til en anden gang, så luk din galde ud et andet sted...


  • #93   8. sep 2013 alle heste som store og som små har forskelligt sind glem ikke det.

    http://www.hestegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/243165-shetlaender_chalotte#/15 min lillesøster på vores shetter. smiley


  • #95   9. sep 2013 utroligt prøvede lige at læse den her igennem men det gad jeg ikke da der var 128 mennesker der havde klasket den samme lort i hoved på tråd starter. er der virkelig ingen af jer der er kommet hjem og være pisse sure over et eller andet og så skrevet det første og det bedste der nu faldt jer ind i jeres raseri??? for bare lige at komme ud med det?

  • #96   10. sep 2013 Susie tjo det har vi nok alle gjort, er nok bare forskel på hvordan man ser på dyr : )
    Tror trådstarter havde fået mere positiv respons ved at skrive på bilgalleriet, end her blandt hestefolk ; )


  • #97   11. sep 2013 Puha hvor gør det mig ked af det at vores små vender bliver "hakket" ned på den måde. Øv for den altså....
    Jeg har selv en lille shetlandspony som simpelthen bare er mit hjerte barn. Det skal så siges han først er blevet kasteret som ti års, men alligevel altid opfører sig pænt og ordenligt. Min lillesøster på tre kan selv hente ham ind fra fold, det samme kan min bror på to. Han følger lige så stille og pænt med uden problemer. Han kommer altid når vi kalder og elsker bare opmærksomheden OG BØRNENE!
    Så den idé du har der, holder altså ikke stik.
    Kan selvfølgelig godt forstå dit sure opstød, for skal hestene i nærheden af børn, skal de også opfører sig ordenligt. Men ligefrem at kræve den slagtet hvis den havde rat barnet synes jeg er voldsomt. Din store hest kan jo lige så vel komme til at træde på barnet, som den lille kan komme til at ramme hvis den sparker ud. Alle heste sparker ud en gang imellem, det kan være et glædes hop, den kan ha' ondt eller når den leger på folden og der kan man lige så vel stå i vejen som alle andre steder.
    Og jeg tror bestemt ikke hesten har set dig som det "onde", sådan tænker hesten slet ikke. Medmindre man har gjort noget der kan forbinde dig eller en der minder om dig, men noget dårligt. Det lyder bare ikke som det der er sket her.
    God dag.
    Mvh. Emma.


  • #98   19. sep 2013 det er jo et levende dyr, så min hest skulle også slagtes for han bider fx hvis børn går forbi. hvis man ikke kan tåle dyr opføre sig som dyr, så hold jer væk fra dem og hold styr på jeres børn, så kan i jo ikke blive sparket hvis i helt holder jer fra dyr.

  • #99   19. sep 2013 Hold nu op for en navlebeskuende indsigt nogle er ejer af smiley

    Gad vide hvem der er klogest - hesten eller mennesket...... smiley

    Tror jeg vil gå ud og spørge mine heste om, hvorfor pokker de ikke vil finde sig i alt det nogle mennesker mener de skal stå model til..... smiley


  • #100   20. sep 2013 Synes efterhånden hg er et pinligyt sted at befinde sig når man hver dag kan finde hestemennesker der har brug for at svine hinanden i tide OG UTIDE. jeg vemmes. tænk jer om inden i svare og læs flere gange for det ligner ærlig talt at dr er flere der ik har forstået.

  • #101   20. sep 2013 Som i væmm es smiley

Kommentér på:
Shetlands ponyer. Grrrr

Annonce