{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

Nervøs omkring halvpart på ens hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'er!

Jeg står i en lidt svær sitiuation omkring min dejlige hest.. Jeg har ikke så meget tid til hende som jeg havde sidste år, da jeg får ret mange lektier for, og så var det jo at jeg tænkte, at søge efter en part til hende. Men altså, jeg er bare bange for, at rytteren enten ikke rider hende ordentlig eller ikke behandler hende ordentligt.. :s
Og jeg regner selvfølgelig ikke med, at rytteren vil tæve løs og ride hende til døde og sådan, men hun er bare min lille prinsesse, så ønsker det bedste for hende! Og jeg synes det er synd at hun ikke bliver brugt så meget som hun burde. (Jeg rider hende 3-5 gange om ugen) - Og en anden bekymring er, at hun kan lidt forskellige tricks, som stejle, spanske skridt osv, og jeg ved bare ikke, om rytteren vil misbruge det.. Det er altid sjovt at ride en hest der kan tricks, men jeg er bare bange for, at rytteren synes det er skide skægt og derfor vil overbelaste hende.. :s
Jeg ved, at nogen tænker sådan, at hvad ejeren ikke ved, har hun ikke ondt af, og det er lige præcis sådan en rytter, jeg er bange for at ende op med..

Så mit spørgsmål er:
Hvordan havde I det med, at en anden skulle ride jeres hest? Havde I fuld tiltro til personen fra starten af? Eller var I også nervøse for, om personen nu var 'ond' eller gjorde skade på hesten? Forstå mig ret!

Håber I kan hjælpe! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nervøs omkring halvpart på ens hest?
  • #4   1. okt 2013 Finde en voksen rytter smiley
    Det havde jeg det bedst med da jeg havde part til min tidligere hest


  • #5   1. okt 2013 Berit:
    Jeg er meget pylremor agtig når det gælder min hest, og derfor er jeg bare bange for, at hun ikke bliver behandlet som jeg ønsker det.. Men det lyder meget fornuftigt med en prøveperide på et par måneder! smiley

    Kongsvad:
    Det lyder også meget fornuftigt! Det må jeg prøve! smiley


  • CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.933
    #6   1. okt 2013 Bl.a. derfor har jeg ikke part. smiley

  • #8   1. okt 2013 Få en voksen part. Det har jeg. Hun modtager samtidig undervisning en gang om uden hos en ridelærer.

    Ville ikke undvære hende. Hun er super god for min hest og rider ham som jeg selv ville have gjort.

    Men at du rider 3-5 gange om ugen er vel også ok.

    Du kan iøvrigt også bare lave en skriftlig aftale om en prøveperiode eller måske bare tale med parten om hvad du ønsker og ikke ønsker.

    Handler det ikke bare om en ordentlig kommunikation.


  • #9   1. okt 2013 Jaa, det er også kun noget jeg har tænkt på.. Men jeg har et par veninder som jeg har fyld tiltro til, og de rider hende sommetider.. Hvis jeg nu kunne finde en ,magen til dem, ville det bare være perfekt! smiley
    Men igen, det er kun noget jeg har overvejet - og min hest er faktisk ligeglad med alle andres opmærksomhed. Hun er virkelig en morsyg dame, så hun er ret afvisende og reserveret når det er andre der tager sig af hende. Men hvis jeg nu kunne finde den rette, kunne det jo være. at Jessey også ville få et godt forhold til hende smiley
    Men tak for svar! smiley


  • #11   1. okt 2013 altså man bliver nød til at stole lidt på omverden! smiley
    Jeg har altid kun haft parter, før jeg fik min pony dreng og har endelig ikke stødt på en som ikke var pyldret endnu smiley
    Det handler om at jeg klingede godt med ejerne, så gå efter en der virker troværdig osv. Som en længere oppe sagde, MAVEFORNEMMELSEN smiley
    Vær åben og tag godt i mod personen når du har fundet en, og husk, i starten er det måske ikke det kønneste og der vil altid være noget man kan sætte en finger på.. men det kommer. Trust me smiley
    Min parthaver var selv som en mor for mig, og jeg NØD virkelig.. at hun bare stolede på en, det gav mig lyst til at bevise at hun ikke måtte fortryde det! Det endte med at hun bare sagde, at jeg måtte tage hendes 4 heste som jeg ville smiley
    Det giver klart en lyst til ansvar når man får lidt mere frie tøjler, og man ved ejeren stoler på en smiley


  • #12   1. okt 2013 En på 13-15 år, kan da have lige så meget erfaren som et voksent menneske ligesom et voksent menneske kan være lige uerfaren som en 13-15 årig.

    Min erfaring...

    Men jeg følger lige med. Umiddelbart ville jeg også have lov i det mindste bare at være TILSTEDE de første gange hun er sammen med hesten. smiley


  • #13   1. okt 2013 Jeg havde det - og har stadigvæk - på fuldstændig på samme måde som dig. Dog er jeg ikke bange for, at en eventuel part er ond ved mine heste, eller behandler dem grimt bevidst, for det har jeg alligevel svært ved at tro at folk ville finde på. Det kan jeg simpelthen ikke se, hvad de skulle få ud af.

    Min frygt ligger mere i, at folk ikke er kompetente nok i træningen og håndteringen, og derfor faktisk kommer til at ødelægge mere end de gavner. Jeg arbejder med ekstremt centreret ridning på mine heste, hvor jeg virkelig går ind i at få dem til at bruge musklerne korrekt og slippe alle spændinger, og hvis parten så ikke konsekvent havde samme fokus som jeg på disse punkter, ville det kunne resultere i rigtig meget besvær og uønsket træning af mine heste. Derfor skal vedkommende som minimum modtage undervisning ugentligt, af enten mig eller min underviser, hvis jeg skal have en part.

    Til gengæld har jeg nogle passerpiger i min stald, og det har jeg utrolig meget glæde af. Det adskiller sig fra part på den måde, at de ikke nødvendigvis rider samme heste fast, og at det generelt er mig der bestemmer, hvem de skal ride på. Mit mål er selvfølgelig altid at skabe nogle gode holdbare ekvipager, men nogle gange skal de lige prøve lidt forskelligt, før det rette match dukker op (vi har 26 heste). Derudover har de ret mange begrænsninger i hvad de må, og skal have dealet alt med mig først. Til gengæld må de komme og ride hver dag, og det eneste de skal betale er udgiften til undervisning en gang om ugen.

    Jeg har det generelt sådan, at jeg hellere vil gøre det meget billigt eller ligefrem gratis, imod at jeg til gengæld får lov til at være meget inde over og bestemme hvad mine heste skal trænes i. Det plejer som regel at fungere rigtig godt, og indtil videre er alle parter da glade og tilfredse med det smiley

    (selvfølgelig får folk mere og mere snor, i takt med at jeg lærer dem at kende og finder ud af hvor dygtige de er smiley )


  • #14   1. okt 2013 Søger selv part på min da jeg ikke har så meget tid til ham da det så ikke er vennerne der preoterres men jeg er meget pyldret.

  • #15   1. okt 2013 Hvorfor overhovedet få en part? Tror din hest er rimelig ligeglad med at blive redet, så hvis du vil have en part skal du da udelukkende gøre det for din egen skyld.
    Er du nervøs så lad vær, 3-5 gange ridning ugentlig er da ganske udemærket.


Kommentér på:
Nervøs omkring halvpart på ens hest?

Annonce