{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Ved at blive syg??? {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley

Jeg er lidt bange for at vores (familiens) shetter er ved at blive syg/gammel.

Han er vist et sted mellem 15-20 år, og har, 7, 9, 13, aldrig haft en sygedag.
Bare en hyggelig gammel pony som har boet hos os hele sit liv og aldrig blevet opdraget smiley

Men syntes at han er begyndt at opføre sig lidt underligt smiley

Normalt er han meget fræk og laver alle de ulykker han kan komme til, derfor syntes jeg ikke at der er noget mærkeligt i han for omkring en uge siden, besluttede sig for at han ikke vil gå med ind når jeg henter dem på folden.
Sådan nogle "flip" har han fået maaange gange før, men de plejer at gå over igen efter nogle dage.

Men så kaster jeg nogle små stykker gulerod eller godbidder hen til ham, men han kan ikke rigtig finde dem, selvom de ligger næsten lige foran snotten på ham.
Hvis de ligger mere end en håndsbredde (sådan cirka, i så forfærdelig langt) kan han ikke finde dem, ved ikke om det er fordi han ikke kan se dem eller lugte dem.

Og normalt benytter han enhver chance for at løbe ud af folden.
Men jeg har haft ladet leddet til folden stå åbent fordi jeg ikke gider at rende rundt efter ham ude på folden (bare rolig, der er lukket af så han kun kan løbe ind i stalden).
Når jeg så har givet de andre wrap og jeg syntes der er gået lang tid og han ikke er kommet ind endnu, går jeg ud og kigger, og så står han nøjagtig samme sted som da jeg gik derude fra smiley det ligner ham bare overhovedet ikke!
Men han ville stadig ikke med ind.
Så min mor gik ud bagefter og brugte lang tid på at få ham lokket med ind.

Derud over syntes min mor at han trækker vejret anderledes, lyttede god efter i morges da jeg lukkede ud, og det gør han faktisk.
Man hører hans vejrtrækning tydeligere, og hvis han bliver ophidset (han er meget hidsig, så der skal ikke meget til, f.eks. når han gå sidst ud) så kan man høre en hvæsende agtig lys og lidt pibende lyd, ikke bare som normalt når en hest bliver hidsig og puster vildt.

Han er garanteret ved at blive syg, tror i ikke? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ved at blive syg???
  • #1   9. okt 2013 Det lyder som om et eller andet driller ham, men selvom han ikke er en 7-års længere, så behøver det jo ikke være "talte dage" af den grund. Alle heste kan jo få et eller andet med lungerne. Jeg synes du skal have en dyrlæge ud og tjekke ham.

    Den hvæsende lyd kunne i hvert fald godt tyde på at noget i luftvejsorganerne driller, men hvis det bare er lidt "influenza"/"lungebetændelse", så skal han jo bare have lidt antibiotika smiley

    Op med humøret, få en dygtig dyrlæge ud og se om det ikke bare er lidt småsygdom som driller ham smiley


  • #2   9. okt 2013 ja den lyd der bekymrer mig lidt, min mor mener at han måske er ved at få astma

    ja det kan det jo godt være smiley
    Har overvejet at købe enten hvidløg eller hyben, som måske kan styrke ham her til vinter hvis der er noget.

    hehe tak smiley


  • #3   9. okt 2013 Kan godt forstå det bekymrer, de små pelstotter skal jo have det godt smiley Astma er jo mest noget man er født med eller også kommer det pga dårligt klima eller bakterier, svampe og lignsom kan "ødelægge lungerne" (oftest fra dårligt hø). Så hvis det er det, så ring til dyrlægen i morgen og få dem ud. Jo længere tid de små banditter sidder i lungerne desto mere kan de risikere at ødelægge

    Hyben er altid godt, så det lyder som en rigtig god ide smiley


  • #4   9. okt 2013 hehe ja det skal de da smiley

    Jeg tror nu ikke at det var noget med klimaet at gøre, han står i en dejlig stald, med god udluftning og går på fold stort set hele dagen.
    Jeg fodrer med wrap, og tjekker dem altid grundigt og sorterer evt. dårlig wrap fra (det er små rundballer, så de er til at have med at gøre)


Kommentér på:
Ved at blive syg???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce