{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Klipning {{forumTopicSubject}}

Hej alle islænderryttere
Jeg står med en islænder som ikke må stå stille vinteren over (siger dyrlægen). Hun er importeret fra island så for lidt mere vinter pels end dem jeg kender fra Danmark..
Problemet er at hun sveder rigtig meget når jeg rider og begynder allerede i skridt at blive meget varm. Så nu står jeg og overvejer om hun skal klippes.. Hvad gør jeg vis hun drypper efter 20 min i trav..
Jeg er villig til at klippe men hvor og skal hun havde dækken på Jeg ved igenting og klipning da jeg aldrig har klippet en hest før..

Kloge hoveder kom så i må kunne hjælpe mig..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klipning
  • #1   13. nov 2013 Mine er klippet sådan her:
    http://hest.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/1815/9070640-billeder

    Hals, mave, skulder, side. Efter billedet blev taget er de klippet igen, ca. 5-10 cm længere op hele vejen.
    De går med dækkener.
    Denne klipning fungerer rigtig godt for mig, da de ikke sveder voldsomt under træning(moderat-hård træning) og de tørrer hurtigt igen. De har dog stadig så meget pels, at jeg ikke behøver diverse skridttæpper osv, da jeg synes det er helt vildt irriterende! smiley


  • #2   13. nov 2013 Jaaa. Det problem kender vi vist alle smiley Mine sveder også under ridning, så jeg valgte også at klippe.
    Mine heste er klippet på hele halsen (også under manen), på bringen og på hele skulderen.
    Jeg tillader mig lige at stjæle et link til en profil, hvor hesten har samme klipning, fordi mine egne billeder på mine hestes profiler ikke viser det ordentlig, så nu har jeg stjålet et link til denne hest:
    http://www.hestegalleri.dk/galleri/194689-arabisk_fuldblod_ox_d__shann_jan_memory

    Mine har dækkener på (pt. 50 g og senere 150-200g), men folk siger, at det behøver de egentlig ikke.
    Alle garvede islænderfolk (inklusiv min underviser) siger, at de ikke behøver dækkener, hvis de kun er klippet på hals og bringe.
    Men hvis du vælger at fuldklippe eller at klippe længere om end kun på halsen, så skal den have dækken på smiley


  • #3   14. nov 2013 Jeg ville starte med en stribe under manen, og hvis ikke det var nok en smal stribe ned langs midten at halsen. Det kan være halv farligt at klippe hele halsen hvis ikke hesten får hals dækken på, da de store nakkemuskler så er blottede.

  • #4   14. nov 2013 Vunsen:
    Det giver jo fint mening, det du siger, men hvorfor siger alle folk så, at det ikke er et problem at klippe en islænder på hele halsen og ikke smide dækken på?
    Der går ufatteligt mange islændere rundt uden dækken, som er klippet på hals og bringe. Selv flere storhesteryttere har sagt til mig, at de har heste, som er klippet på hals og bringe og som går uden dækken, fordi at så længe hestene har pels på maven og henover krydset, så fryser de ikke. smiley ?


  • #5   14. nov 2013 Hvis din hest drypper af sved efter lidt trav tvivler jeg stærkt på, at en stribe under manen og en lille stribe på hals vil være tilstrækkeligt. Du kan sagtens klippe rimeligt på bringe+hals og under manen uden af putte dækken på hesten. Hvis du klipper længere mod skulder og evt. inde på maven, ville jeg putte dækken på..

  • #6   14. nov 2013 Julie:
    Det er netop det, jeg tænker smiley !
    For mine heste ville bestemt ikke få nok ud af at få klippet en stribe under manen. Min vallak sveder som en gris, bare han laver det mindste (selv efter en god skridttur), så hvis jeg ikke havde klippet hele halsen og hele bringen, så havde det intet hjulpet. Så kunne jeg ligeså godt lade være.


  • #7   14. nov 2013 Sanni: Det er så vidt jeg har ku finde frem til, noget ny forskning har vist.
    Men vi kender det vel selv, hvis vi har for lidt tøj på, så spænder vi op og får ondt i musklerne efterfølgende.
    Jeg skal ikke kunne sige om andres heste fryser, mine er aldrig blevet klippet og vil så vidt muligt undgå det, der er jo en grund til at heste har hår over hele kroppen, så skal de klippes skal de altså have som minimum have vindbreaker på der hvor de er "hårløse", så de har lidt at stå i mod med.
    Min søster klippede hendes tidligt på efteråret, så nu har hun en stykke på halsen hvor pelsen er knap så lang, men heller ikke helt kort.


  • #8   14. nov 2013 Vunsen: Der er jo også meget forskel på, hvor meget og hvor intensivt man rider sine heste. Mine heste bliver fx redet 5-6 gange om ugen og det er en del i varieret terræn og mere eller mindre altid ret intensivt (selvfølgelig med undtagelser - det er klart).
    Så for mig og mine heste ville det ikke være nok kun at klippe en smule,eller slet ikke at klippe. Det ville være træls for dem, idet de ville blive helt gennemblødte af sved, og dermed stå med en forøget risiko for at blive syge som følge af deres våde (og kolde, ikke-beskyttende pels). Så ja, der er en grund til at de har pels.. men når vi nu beder dem om at præstere så meget som vi gør - så er klipningen blot en hjælp.
    HVIS man så ikke klipper, men så putter et dækken på den våde hest efter træning og lukker den ud på folden.. så forestiller jeg mig også at huden ikke ville have super godt af det, hvis det er noget der sker flere gange om ugen.
    Mht. at de er "hårløse" ved de mindre klipninger (eksempelvis på bringe+hals+under manen), så er det altså ikke nok "hårløshed" smiley , til at hestene vil komme til at fryse i det vejr vi har nu. I tilfælde af mere ekstremt vejr ville jeg så til gengæld putte et dækken på.


  • #9   14. nov 2013 Jeg har klippet min bellklip, blot helt hen til lysken. Det kan ses på hesteklip.dk smiley
    Den fungerer super fint, sådan var den også klippet sidste år.
    Min går uden dækken og fryser ikke, men den står også på stald aften og nat. Desuden er den ikke 'kuldskær'.
    Hvis du vælger at klippe mere end en stribe, så hold øje med om den fryser, så kan du putte et let dækken på, hvis det bliver nødvendigt. smiley


  • #10   14. nov 2013 Nej er godt klar over at de små klipningers ikke gør hesten kold, men når man klipper hele halsen så er der altså meget der bliver kølet ned. Jeg ville ikk personligt lade mine heste som går ude, også i meget koldt vejr, gå uden dækken hvis halsen var blottet, det er jeg nok for pylret til. Skal mine klippes bliver det tidligt efterår så der når at komme lidt pels. Ellers bliver det fuldklip og dækken med hals smiley

  • #11   14. nov 2013 Tak for alle svarene tror jeg starter med at klippe lidt foran for at se om det duer.


Kommentér på:
Klipning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce