{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.585 visninger | Oprettet:

(Ny!) Novelle - Hvad synes i? {{forumTopicSubject}}

Er nu begyndt på endnu en novelle.. smiley
Men hvad synes i?


Sofie Nova sidder i flyveren. Hun er på vej til Danmark med sin mor, far og lillesøster, Angelina. De sidste 4 år har de boet i Paddington i England, fordi far blev fyret og måtte skifte job. Derfor flyttede de over til mormor og morfar i England, der hvor mor er vokset op. Far arbejder rigtig meget, og nu har det firma han arbejder for, fået et sted i Danmark. Det bliver dejligt at komme tilbage, selvom det er et nyt sted end da de sidst boede der. Om 10 minutter lander de. Det bliver spændende at starte på en ny skole igen. Og en ny rideskole. I England var der ikke nogen rideskole tæt på hvor de boede. Men Sofie Nova har hørt at der skulle ligge én kun 700 meter væk fra det nye hus. "Sofie? Sofiiiie?.... Vi lander altså nu!" siger Angelina. Sofie vender sig om og kigger ud af vinduet. Da flyet er landet og de har fået deres bagage, går turen til deres nye hus. De har kun set det på billeder, men det ser flot ud. På vejen derhen ser Sofie en masse marker, og på nogle af dem går der heste og græsser. De kører ned ad en grusvej, og kommer til et stort hvidt hus. "Det er vores nye hus!" siger mor begejstret. Sofie stiger ud af bilen og løber hen til huset, hvor hendes far er ved at låse døren op. Da han åbner døren, kommer Angelina løbende bagfra, og farer op af trappen mens hun råber "Den der kommer sidst er en pølsemaaad!". "Ååh nej Lina! Det kan du godt glemme alt om!" siger Sofie mens hun løber efter hende, men stopper op da hun ser et stort lyst værelse. "Helle for det her værelse!" råber hun. Hendes forældre er begyndt at tage tinge ud fra bilen. Sofie kigger rundt i huset. Da hun har været hele vejen rundt, har hun talt sig til at der er 4 værelser, 2 badeværelser, 1 køkken og 2 stuer. Der er meget større end i deres gamle hus, som kun havde 1 af hver.

1 uge efter er huset klar. De har fået sat alle ting på plads, og fået malet det der skulle males. Sofie og Lina begynder i skole i morgen, mandag. De skal gå på Lundskolen. Sofie skal starte i 7.A, og Lina i 1.C. I dag skal Sofie ned og se rideskolen. Hendes mor har lovet at tage med, og hvis det er et godt sted, får hun lov at gå der. Og endelig kommer mor! De cykler derned, og banker på døren til huset som ejer stalden. "Hej!". Det er en dame på mor's alder der åbner døren. Hun lyder meget venlig. "Hej. Kan vi få lov til at kigge på stedet og hestene? Min datter vil nemlig gerne begynde at ride her." siger mor med en engelsk accent. "Ja selvfølgelig! Kom med her!" Siger damen begejstret. Vi følger med damen, som fortæller os at hun hedder Marianne og at stedet her, hedder Flødekjærgård. "Det her er stalden" siger Marianne "har du prøvet at ride før?". "Ja" siger Sofie. "Godt!" Siger Marianne. "Det her er Lucilla. Hun er god til begynderne, fordi hun er så rolig". De går videre til den næste hest, da Sofie har nusset lidt med Lucilla. "Og det her er Olly, han er rideskolens skræk, som man siger. Han har næsten smidt alle af som har prøvet at sætte sig op på ham". Mens Marianne fortæller om Olly, får Sofie øje på en rød pony som kigger glad ud bokslågen. Da de går videre ned ad staldgangen, kommer de til den røde pony. "Det er Cara! De fleste rytteres yndling. Meget eftertragtet pony!" Siger Marianne "Ponyen ved siden af Cara, er Caprice. De er søstre, og meget tæt knyttet. Caprice er næsten lige begyndt tilridning, så hende kan jeg ikke sige så meget om endnu, men hun er sød på stald.". Marianne fortæller om Pixeline, Jamie, Rihanna og Klaus. De går ud til foldene. "Ligenu har vi kun én avlshoppe, det er palominoen der græsser længst væk. Hun er mor til Cara og Caprice. Den lille pony ved siden af er Melody, min gamle pony fra da jeg var barn. Melody bliver ikke redet mere. Hun er 31 år, så hun er gået på pension, men hun elsker at blive trukket en tur i skoven. Især hvis hun kan få lov til at fræse afsted!". Nu går de ind i Marianne's hus, mor får en kop kaffe mens de snakker om Sofie, og om hvornår hun skal ride her. Det må betyde at jeg får lov til at gå her! tænker Sofie. På vej hjem siger mor "Hvordan synes du der var?". "Der var flot! Det så ikke alt for gammelt ud, hestene var søde og.. Det hele var bare godt!" svarer Sofie, "Fint!" Siger mor "Du skal nemlig starte der på i morgen!". "Tusind, tusind, tusind tak mor!" Jubler Sofie. Tænk at hun virkelig skal ride på FKR! Hun tænker på om der mon er nogen fra hendes nye klasse der går der. Det håber hun! Da mor og Sofie kommer hjem, er Lina helt oppe og køre. Hun stiller tusindvis af spørgsmål som "Hvad hed hestene?", "Hvordan var det?" Og "Hvilken en var den sødeste?". Hun er lidt irriterende, men alligevel prøver Sofie at svare så godt hun kan.

Mandag morgen vågner Sofie klokken 7.00. Hun står op, og tager sin fine lyserøde sweatshirt og de blå jeans på. Hun pakker også en taske med hendes rideting, som hun skal huske at tage med i skole. Hun børster sit lange lyse hår, og sætter det op i en høj hestehale. Hun går nedenunder og hælder noget havregryn op i en skål, og kommer mælk og sukker på. Mens hun spiser tænker hun på at det er i dag hun skal begynde i 7.A. Far vil køre dem i skole klokken 7.45, selvom de først skal møde klokken 8.10. De skal være i god tid, for de skal først have afvide hvor deres klasse ligger og sådanne ting. Far sidder overfor hende, og Lina ved siden af. Da de kommer over på skolen går de ned på kontoret. Heldigvis er der skilte som viser hvor det ligger. Inde på kontoret sidder der en lille tyk dame, med lyst pagehår og kigger på dem med et stort smil på læberne. "Hej! I må være Sofie Nova og Angelina!" Siger damen. Hun lesper en smule når hun taler. "Ja" svarer vi i kor. "Jeg kan se at I skal gå i 7.A og 1.C. Angelina din klasse bor i lokale 42, og Sofie Nova din klasse er i lokale 56.", "Okay, vi ser om vi kan finde det" siger far. Vi går ned med Angelina og siger farvel, hendes klasse ser fin ud. Sofie vil selv gå ned til hendes klasse, så hun siger også farvel til far nu. Hun går ned ad en gang. Nr. 52. Nr. 54. Og der! Nr. 56! Døren står åben. Sofie går ind i klassen, og stiller sig ved døren. 2 piger går hen til hende. Én af dem siger "Hvem er du? Er du ikke gået forkert?". Sofie kigger sig forvirret rundt "Er det her ikke 7.A?" Spørger hun. "Jo? Er du den nye pige?" Siger den samme pige som også spurgte først. "Ja!" Siger Sofie. Så var hun det rigtige sted. Nu kommer læreren ind ad døren. "Hejsa! Du må vidst være Sofie Nova!" Siger han. "Ja" svarer Sofie. Hun er genert. "Du kan sætte dig ned derovre ved siden af Linnea" siger læreren og peger over med en pige som sidder alene ved et bord. Sofie går hen og stiller sine ting, og sætter sig ned. "Hej" siger Linnea "du kan bare holde dig til mig og Emilie i frikvarteret". "Skal vi ikke lige tage en hurtig navnerunde for at gøre det nemmere for Sofie Nova?" Spørger læreren "Jeg kan starte. Jeg hedder Jørgen! Så er det din tur Mikkel fortæl hvor gammel du er, hvad du hedder og hvad du laver i din fritid.". En dreng rejser sig op og siger "Øøhm ja.. Jeg hedder sjovt nok Mikkel, jeg er 13 år og spiller fodbold." Mikkel sætter sig hurtigt ned igen. Pigen ved siden af rejser sig og siger "Jeg hedder Stine, jeg er 14 år, jeg elsker make-up og rider på Cara på Flødekjærgård? Var der andet?" Hun sætter sig ned igen. Det var hende der kom hen til Sofie lige da hun kom. Sofie hører Magnus, Louise, Marie, Liv, Noah, Liam, Malthe, Maia, Frederik, Viktor, Sandra, Julie og Mathias fortælle om sig selv. "Jeg hedder Emilie, jeg er 14 år og jeg rider ovre på Flædekjærgård. Jeg har også part på en hest derovre som hedder Pixeline." Emilie smiler til Sofie og sætter sig ned. "Mit navn er Linnea og jeg er 13 år. Jeg rider også henne på Flødekjærgård på Olly". Sofie rejser sig stille op "Øhm.. Jeg hedder Sofie Nova, men i kan bare kalde mig Sofie. Jeg er 13 år og skal snart begynde på Flødekjærgård." hun sætter sig ned igen. "Godt! Så kan vi begynde undervisningen!" Siger Jørgen.

Riiiiing! Klokken ringer ud, og de har fri fra skole. "Du Sofie? Skal du noget i dag?" Spørger Linnea. "Ja, jeg skal til ridning" svarer Sofie. "Perfekt! Mig og Emilie skal også ride i dag! Hvad tid rider du?". "Ej hvor fedt! Jeg skal ride klokken 16." siger Sofie "Det skal vi også!" Næsten råber Linnea og Emilie i munden på hinanden. Kort tid efter er de alle 3 på vej ned til rideskolen. "Hvem er egentlig din yndlingshest, Sofie?" Spørger Emilie forpustet, "Da min mor og jeg var nede og kigge i går, syntes jeg at Cara så rigtig sød" svarer Sofie mindst ligeså forpustet. "Ej hvor ærgerligt!" Udbryder Linnea. "Altså fordi Stine også bedst kan lide hende!" Siger Linnea hurtigt, da hun ser Sofie og Emilie's forskrækkede ansigter. Endelig når de Flødekjærgårds gårdsplads. De stiller deres cykler op af muren ind til stalden, hvor der allerede står et par cykler. De går ind i stalden, hvor der er lidt flere mennesker end de lige havde regnet med. "Hvad sker der lige her?!" Spørger Emilie. En af de mange piger der står ovre ved opslagstavlen svarer begejstret "Der er lige kommet en ny seddel om weekendturen!". "Weekendturen?" Siger Sofie spørgende. "Weekendturen er en tur hvor 7 ryttere rider ned til søen og overnatter, og rider hjem dagen efter. Hvert år arrangerer Marianne også en leg af en art, til hest selvfølgelig" forklarer Linnea. "Er der så lodtrækning om pladserne, eller?" Siger Sofie, "Ja, desværre" svarer Linnea. Marianne kommer gående ind i stalden. "Alle som ikke skal ride nu, bedes venligst gå ud af stalden!" Siger Marianne. "Mmh jaja.." Mumler en af pigerne. Da alle pigerne er gået kan Linnea og Emilie begynde at sadle op. Marianne står stadig i stalden og snakker med en pige, som ikke ved hvilken hest hun skal ride. "Du kan tage Klaus i dag." kan Sofie høre at Marianne siger til pigen. Da Marianne får øje på Sofie, vinker hun hende hen til sig. "Hej Sofie! Vil du helst ride Lucilla eller Caprice i dag?" Spørger hun da Sofie er kommer derhen. Sofie tænker lidt. "Jeg vil helst prøve Lucilla i dag. Jeg tror at Caprice er en lidt for stor udfordring endnu" ender hun med at svare. "Det er i orden. Du kan jo altid prøve hende en anden gang" siger Marianne, og går ind på sit kontor. Sofie går ned mod Lucilla's boks. På vejen derned kigger et palominofarvet hovede ud over boksen. "Hej Caprice" siger Sofie roligt, og klør hende under pandelokken. Hun går videre ned mod Lucilla. "Hvad laver du her?!" Hører Sofie en stemme bag sig sige. Hun vender sig om, og får øje på Stine. "Jeg skal begynde her i dag" svarer Sofie. Hun ved at hun har ligeså meget ret til at være her som Stine har. "Nå" siger Stine bare, og går ind i Cara's boks. Heldigvis kommer Linnea gående og spørger Sofie om hun vil med op i sadelrummet. Sofie tager Lucilla's striglepose, sadel og hovedtøj. Sofie går ned i stalden med tingene, og stiller det ude foran boksen. Hun trækker Lucilla ud på staldgangen og strigler hende. Da klokken er ti minutter i 16 lægger hun sadlen på, og spænder gjorden lidt. Så kommer hun hovedtøjet på. Lucilla er dygtig, og tager bidet lige i munden. Hun trækker over i ridehuset og spænder gjorden efter. Hun vil nødig glide af den første gang. "I kommer alle ud på en række efter Cara!" Råber Marianne inde fra midten. "Frem i trav" siger Marianne, da de har skridtet i et stykke tid. Sofie sparker lidt til Lucilla, men hun går stadig i samme rolige tempo. Hun sparker lidt hårdere, men stadig ingen reaktion. Til sidst sparker hun næsten så hårdt som hun kan, og endelig vil Lucilla komme frem i en, dog meget langsom, trav. "Ja" griner Marianne som har set Sofie's lille kamp med Lucilla "hun fungerer bedst med trækker". Sofie tænker at Marianne har ret. "Skråt igennem med øgning" råber Marianne igen inde fra midten. Sofie gør alt hvad hun kan for at få Lucilla til bare at gå lidt hurtigere, men ingenting virker. Hun er og bliver doven. "Nu kan i ride frit i 15 minutter" kommer det igen inde fra midten. Sofie rider op bag ved Emilie og siger "Hvad er 'at ride frit'?". "Så behøver man ikke at ride på række, og man må ride på begge volter" svarer Emilie. Sofie vil have Lucilla til at lave en cirkelvolte, men Lucilla er alt andet end enig. Hun skyder skulderen og bliver bag ved Cirkeline, lige meget hvor meget Sofie sparker med det udvendige ben. Da det endelig bliver tid til at skridte af, er Sofie helt færdig. Hun sætter stigbøjlerne op, og trækker ind i stalden igen. Hun tager sig god tid med at skylle bidet og tørre Lucilla af for sved. Bagefter går hun op i sadelrummet, hvor de andre piger fra holdet sidder. "Kom og sæt dig her!" Siger Linnea og klapper på pladsen ved siden af hende. "Ellers tak" siger Sofie "jeg har lovet min mor at komme hjem lige efter ridning". Hun smiler, og går ud af døren igen.

smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (Ny!) Novelle - Hvad synes i?
Kommentér på:
(Ny!) Novelle - Hvad synes i?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce