{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.470 visninger | Oprettet:

Når hesten "eksplodere" {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Har et lille problem med min skønne unghest Amina
som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Efter det er begyndt at være lidt lysere og lidt mere forår har jeg døjet lidt med en hest der lige pludselig eksplodere, og med eksplodere mener jeg selvfølgelig buk, spark hop og stejl.. Det må hun selvfølgelig også gerne bare ikke når jeg har hende i hænderne og træner med hende smiley

Hun gør det udelukkende fordi hun syntes det er skide sjovt og hun gør det også kun når jeg træner på en mark og hun har aldrig gjort det ved vejen.. heldigvis smiley

Men mit spørgsmål er så hvordan skal jeg reagere når hun springer i luften? Lige i øjeblikket holder jeg bare fast og undgår at blive ramt af hende og samtidig holder et hvis pres imens jeg prøver på at få hendes opmærksomhed, når hun så holder op med at springe rundt får jeg hende til at sænke hovedet og slappe af, herefter roser jeg hende og går videre. Det er ved at være et stykke tid siden hun sidst har gjort det, da jeg lidt har undgået at træne de steder hvor hun kan blive ophidset, men kun jo ikke holde mig væk forevigt og på en åben mark er det eneste sted jeg kan ride, men da hun kun er under tilridning vil det jo være en rigtig dårlig oplevelse hvis hun lige pludselig ryger i luften og derfor vil jeg gerne have den adfærd stoppet så vidt muligt smiley

Det skal lige siges at hun går det fordi hun har så meget krudt i måsen, og folden er lige pt en stod mudderpøl. smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten "eksplodere"
  • #1   24. feb 2014 Hvis det var mig, ville jeg prøve at 'krudte hende af' - lad hende løbe på ridebanen eller lignende inden træningen. Ellers kan du måske give hende foder med mindre energi, indtil hun kan røre sig ordentligt på folden igen. smiley


  • #2   24. feb 2014 Vi har detsvære ikke en ridebane der hvor jeg har hende, men når hun får sine flip tager jeg hende nogengange ud på en longe så hun kan krudte lidt af, det har bare ikke den store virkning smiley

    Kan lige tjekke op på det med hendes fodder. smiley


  • #4   24. feb 2014 Bare i orden smiley

  • #5   24. feb 2014 Ahh det er ærgerligt..
    Jeg tror, at jeg ville give hesten så meget tov som muligt, så det ikke bliver farligt, men selv 'grounde' og stå stille, være afslappet, trække vejret roligt og bruge min energi til at få hesten til at slappe af igen. smiley


  • #6   24. feb 2014 hmm jeg ved ikke om jeg "bare " ville stå... jeg tænker at straks når du mærker hun begynder så må du sætte hende på plads inden hun blir for vild. evt i et højere stemmeleje, gør dig stor og bestemt. hun skal overhovedet ikke have lov til det og heller ikke fordi hun bliver glad/syntes det er sjovt. det er alt for farligt. og uanset hvor stor hesten blir det farligt. træn evt kortere tid så hun ikke når at køre op.

  • #7   24. feb 2014 Bruger stemmen rigtig meget når jeg træner med hende,
    men hvis hun først får sit flip så bliver hun altså mere ustyrlig hvis jeg også begynder at "råbe" op. Så det fungere slet ikke.

    Er 100% enig med dig om at det bare ikke er noget hun skal have lov til, men hvis man selv begynder at køre op, som man automatisk gør, så kan man slet ikke trænge igennem til hende.. Hun er normalt en meget cool hest men på disse punkter kan hun godt blive lidt nervøs smiley


  • #8   24. feb 2014 Jeg havde også et problem med at min bare blev en tikkende bombe for at par uger siden, hihi. Men han røg bare en smule ned i foder også blev han sig selv igen. Men ville klart bare lige bruge de første 10-15 på at lade hesten rende rundt og bruge krudt, men i torvet ville jeg med det samme få hende til at stå stille og blive rolig igen. Min har altid lært at i torv er man rolig og "ordenlig" mens der nærmest er frit løb når der intet torv er, så må man gerne pjatte indtil jeg siger stop. Han falder somregel til ro med det samme han får torv på igen. smiley Måske en mulighed at lære hende det? For det kan hurtigt blive farligt i forskellige situationer, hvis hesten lige beslutter sig for at springe bomben på tur eller ved vej smiley

  • #9   24. feb 2014 Jeg synes bare, at det er svært at sige nej til den, når den ikke har mulighed for at komme af med sin energi på anden måde. Det er, som du selv siger, fordi den ikke kan røre sig ordentligt på folden, så hvis vi ikke kan lade den krudte af på anden måde, må vi forvente den slags reaktioner - ellers får den bare ophobet endnu mere energi. smiley Hvis den får mulighed for at krudte af først, synes jeg bestemt også, at du kan lære den at være rolig i tov, men når den ikke har mulighed for dét, synes jeg ikke det er fair.
    Lidt det samme som at straffe en hest for at udføre et tricks, som vi selv har lært den. Det kan man heller ikke rigtig tillade sig, synes jeg.


  • #10   24. feb 2014 Har en bølledreng på 3 år som også er begyndt at få nogle massive udbrud - jeg har været ved at kigge lidt nærmere på det og jeg tror simpelthen at det i hans tilfælde handler om at han har for meget energi.

    Har prøvet lidt forskellige ting og hvis han får lov at "gasse af" inden vi træner er han ligeså sød som han plejer. Den anden dag havde jeg mine to andre heste med på banen, mens han stod på folden og det blev han lidt frustreret over = løb lidt rundt, bukkede og hoppede rundt i frustration, og da han skulle trænes bagefter havde han da lidt stress i kroppen men han var utroligt sød og rar. En anden dag lukkede jeg alle mulerne ud på min sommerfold 15 minutter så han kunne fræse af derude - og så var han også utroligt sød og opmærksom i longen.

    Personligt vil jeg <b>IKKE</b> have at han "brænder sammen" når jeg træner ham og slet ikke i longen - hvis han må den ene dag, hvorfor skulle han så ikke måtte den næste dag? Jeg har det sådan at når hesten er i hånd skal den være hos mig - kan jeg mærke at han er meget vimset træner jeg til der er ro på og laver lidt stop mv. til han går hos mig og så kan jeg godt finde på at slippe ham så han kan lege - og så kan vi træne videre bagefter.
    <b>Altså</b>... hvis han får et hysterisk anfald i longen beder jeg ham stoppe (efter princippet <i>så lidt som muligt men så meget som der skal til</i>) og så beder jeg ham gå frem i skridt igen. Skifter ikke opgave eller retning - er han i longen bliver han i longen og så stopper jeg ham hver gang han springer i luften. Når han så går pænt og roligt er jeg meget opmærksom på at rose både med stemme og godbidder og stopper gerne træningen tidligere end planlagt - hvis han har været meget vild og så giver mig et par rigtig gode, koncentrerede minutter så stopper jeg som regel træningen dér.

    Tænker at det er meget forskelligt - men handler det om at hesten har for meget energi ville jeg finde en måde hvorpå den kan lukke lidt ud uden at det er en del af træningen - hos min virker det at lukke dem ud på den store mark så de kan løbe lidt mens jeg ordner stald, eller træne min gamle dame først (så er ham og ponyen alene og så giver de den altid gas fordi hun ikke blander sig xD).

    En anden ting man kunne gøre er at kigge på foder og foldtid:
    Jo mere foldtid jo bedre, men det siger vist nærmest sig selv smiley
    Hvad består fodret af? Ville det være muligt at skære ned på stivelse / energi?
    Hvis de får stråfoder på marken kunne man så ligge mange små bunker i stedet for én stor, så hesten hele tiden skal bevæge sig en smule for at få maden?

    (Vi glæder os til sommerfolde og varme - mine er også godt trætte af deres småmudrede fold og mulemoren er træt af overenergiske heste :D)


  • #11   24. feb 2014 Mange tak for jeres svar, det er dejligt at høre det ikke kun er mig der døjer lidt med en forårs kåd hest smiley

    Anna, det prøver jeg egentlig også at lære hende, men når først hun går af, har jeg næsten ikke nogen andet valg end at lede hende ud på en longe.
    Problemet er bare hvis jeg lukker hende ud på den del jeg træner på, så vil der ikke gå længe før hun bare vil æde græs, og det må hun bare ikke på denne fold da der er giftige planter, dog ikke specielt giftige, men i store mængde så kan hun godt få lidt ondt i mavsen smiley (Folden er selvfølgelig lukket af)

    Mathilde skælder hende på ingen måder ud, men roser bare når hun igen står stille. smiley på en måde syntes jeg også det er fedt at hun springer lidt rundt da jeg også har døjet med en lidt sløv hest, men det er bare lige med at finde en balance smiley

    Be the change
    hun kommer på fold halv 8 om morgnen og bliver først lukket ind 6 - 7 tiden så det er ikke fordi hun kommer for lidt ud da smiley
    Der er heller ikke specielt meget stivelse i hendes foder, men tusinde tak for dit råd, tror jeg vil prøve det næste gang smiley

    Uhh ja, det bliver godt med sol og varme! :')


  • #13   24. feb 2014 Da min for få måneder siden stod i knæhøj mudder på folden, var hun også konstant en tikkende bombe.
    Hun fik ALT for meget energi i hendes foder, og jeg havde ikke nogen muligheder for at slippe hende løs (gjorde det så alligevel trods regler, men sådan er det, når det skal være bedst for Pride selv og min sikkerhed sammen med hende). Prøv at tjek op på stivelses procenten i dit foder. Jeg plejer at sige, at jeg skal holde mig under 10% stivelse. Stivelse giver nemlig energi.

    Når hesten så eksploderer, synes jeg ikke det er så god en ide at begynde at straffe hende (ikke at du gør det). Det vil bare måske stresse og presse hende, nu hvor hun alligevel har så meget energi, og det vil faktisk bare gøre det værre.
    Man kender jo det, at man simpelthen ikke kan arbejde eller lave lektier, når man har alt for meget indebrændt energi, og det er det samme med heste. De kan simpelthen ikke arbejde med al den energi.
    Så, jeg vil kraftigt anbefale af finde et sted, hvor hun kan komme ud med energien! Så kan I igen næste dag arbejde harmonisk.
    Det er ikke hendes skyld, at hun har al den energi. Det er vel bare den "dejlige" kombi af forår, mudder så man ikke bevæger sig, og måske et for energiholdigt foder.

    Så, det eneste der umiddelbart vil løse jeres problem, er at hun skal UD med den energi!

    Jeg flyttede min i slutningen af Januar, til et sted med større folde, hvor der så ikke er så meget mudder på dem (næsten intet), og der kunne jeg også selv bestemme foder. Giver hende nu KUN vitaminer og mineraler, hvilket jeg er spændt på at se resultatet af efter et stykke tid endnu.
    Hun nyder, at kunne lave en masse dejlige hop på folden, og set GØR hun med stor fornøjelse. Jeg kan virkelig mærke, at det gør hende meget lettere at samarbejde med smiley


  • #14   24. feb 2014 Og så synes jeg Mathilde forklarer det hele super godt.
    Præcis som hun skriver, så synes jeg heller ikke det er helt fair, at begynde at sige til den, at den ikke skal have al den energi, når vi et eller andet sted, selv er skyld i det. Vi bestemmer, hvor lang tid den skal have på folden, hvad den skal spise (også ang. energi), vi bestemmer, hvor den skal stå - altså i hvilket forhold (fx mudder) osv osv. Vi bestemmer faktisk alt. Og når nu vi selv er lidt skyld i alt andet end hestens egen forårsglæde, som vil give den energi, så kan vi kun forvente, at den reagerer, som vi faktisk har bedt den om.
    Nu håber jeg ikke et lød hårdt, det var ikke hensigten. Synes bare det er så besværligt at skrive fra iPad, så tænkte, hvis jeg nu kunne formulere mig præcist og kontant (eller hvad det hedder), som jeg tænker på og om det.
    Så jeg ville finde en måde enten at få den energi hesten får, ud igen eller finde en måde, at mindske hendes energi - ved fx et andet foder, en større fold eller fold uden mudder. Bare for eksempel smiley


  • #16   25. feb 2014 Jeg havde lettere problemer med min haflinger hoppe med at hun bare gjorde hvad der passede hende hver gang vi kom på åbne stykker. Jeg tog hende med til stranden (kørte hende der hen) og satte igang og holdt fast indtil hun faktisk næsten løb sig selv træt. Når hun så havde skabt sig nok og jeg kunne mærke at hun blev træt eller at hendes "rush" var over tog jeg roligt fat og begyndte at arbejde med hende og roste naturligvis lige så snart hun lyttede på mit tøjletag, dog kun ved at have let hånd og små strøg i manen.

    Har nok gentaget noget andre har skrevet men tænkte hvis du ikke havde ridebane og havde en trailer kunne stranden måske være et sted for den krudte af, for de kan jo løbe eller whatever for stranden er stor nok. smiley

    Håber du får styr på den lille krudtugle! smiley


  • #17   25. feb 2014 Hej allesammen, syntes det er super fedt at høre om jeres egne erfaringer (Y)

    Pride som jeg skrev tidligere skælder jeg hende på ingen måder ud, da jeg godt er klar over at hun ikke har kunnet kommet af med sin energi på andre måder, så skæld ud får hun ikke smiley

    Ang. stivelsen i foderet er der næsten intet, ejeren af stalden har en hest der tidligere har været forfangen og en anden hest der har det med at blive lidt for tyk, så det passer vi meget på, Amina får så noget mere end de andre, da hun kan gå hen og blive for tynd og må ærlig indrømme at jeg ikke ved hvor meget stivelse der er i det, men det er noget islændermysli og majsflake (:

    folden er ret stor, men der har været særlig meget vand i år og da stedet er tidligere mose, bliver der hurtigt oversvømmet og mudret, men heldigvis er folden ved at tørre og kunne glad se på en hest der gav den gas i dag, super skønt! smiley

    Og det lød bestemt ikke hårdt, så det skal du ikke være bange for har jo skrevet det her indlæg for at få andres syn på sagen så man er velkommen til ytre sig smiley

    Claire Der er bare ikke rigtig nogen steder jeg kan slippe hende løs på, så det kan godt være lidt besværligt at få hende til at dampe lidt af, har prøvet det du skriver men hun er sgu så vant til at jeg står og ter mig tosset, så det er ikke den store reaktion jeg får fra hende smiley men vil da prøve at gøre det i mens hun får sine flip, det lyder ikke helt dumt smiley

    Futte, der er dsv ikke nogen strand lige i nærheden og traileren er ikke helt køreklar endnu, men jo tak smiley


  • #18   26. feb 2014 har samme problem, men intet af det der i har skrevet hjælper på min.


  • #19   26. feb 2014 Team Enya
    Kan du uddybe lidt? Er det også fordi hesten ikke kan røre sig ordentligt på fold?


  • #20   26. feb 2014 Team Enya: Du kan skrive i pv hvis du vil have tips:)

    Sara T: Det var ærgerligt! Det hjælper ellers godt! smiley


  • #21   26. feb 2014 Enya, hvis den altid har gjort det og ikke først er begyndt på det her til forår, så kan der være mange grunde. Det berømte spørgsmål og oftest der fejlen er: har den ondt eller ubehag nogle steder? Får den for meget energi i sit foder? Får den for lidt af noget i foderet? Fx magnesium. Gør den det i bestemte situationer? Kigger du ind ad, og ser om du kan være årsagen?

    Hvis den er begyndt på det her til forår, kan det være: hun ikke bevæger sig ordentligt på folden fx pga mudder, brunst eller forårskuller og glæde. Der kan sikkert også være mange andre ting.

    Men det er vigtigt at finde årsagen først, før du kan begynde at behandle symptomet smiley


  • #22   1. mar 2014 Han har 2 store folde, men græs, han kan spæne på, han har gjort det i 6 måneder eller mere nu.. Faktisk lidt altid.. Mest før han blev kastereret, og lidt her inde for det sidste halve år...
    Lige pt, så afleder jeg hans "spas" med gulerødder, men det det kan man jo ikke for evigt?
    Jeg har fået det råd af en i stalden, men det er bare træls at være afhæning af det


  • #23   1. mar 2014 det er en vallak, og jeg har altid trænet ham, og han er i hænder hver dag.
    Jeg ved ikke hvad årsagen er, men han har ikke ondt, det er tjekket


  • #24   1. mar 2014 Så ville jeg kigge på foderet. Find evt noget med minde stivelses procent. Evt kan du få din dyrlæge til at tage en blodprøve og se om hesten mangler noget, så du kan give den tilskud.
    Man kan også gå nogle bestemte urter, der beroliger hestene, men kan ikke lige huske dem smiley

    Jeg er ikke fan af at aflede deres opmærksomhed. Eller, det er jo smart nok, men det fjerner ikke hestens energi, tværtimod smiley


  • #25   2. mar 2014 jeg skiftede foder for 5 måneder siden til noget med 30% mindre stivelse end det han kørte. Han får et ungheste tilskud som min dyrlæge har anbefalet til dem med meget energi, som skulle indenholde en masse forskelligt

  • #26   5. mar 2014 Min ene hest får også nogle flip en gang i mellem men bliver både glad, men går også lidt egne veje - for mig virker det bedst hvis jeg beder ham om at fortsætte, altså jeg "jagter" ham videre. Han forstår det ikke hvis jeg bare bliver stående (det gør det på min anden hest) for det har jeg prøvet smiley

    Men jeg beder ham altså bare om at fortsætte og lade det pjat ligge - han bliver altid lidt småsur over det, men han falder hurtigt til ro igen og så kan man arbejde videre smiley


  • #27   7. mar 2014 Det kan man ikke med min, han gør som i overskriften.. eksplodere

Kommentér på:
Når hesten "eksplodere"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce