{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.020 visninger | Oprettet:

Tølt {{forumTopicSubject}}

Hej

Er der nogen der gider give mig en præcis beskrivelse af tølt på ryggen af hesten. Altså hvordan det føles for rytteren?
Gerne lidt mere detaljeret end: Det er, som at sidde i en sofa.

Er nemlig ved at finde tølten på min (ældre) hoppe, som gerne er lidt pasbundet, og jeg har aldrig redet tølt for, og ved derfor ikke hvordan 'rigtig' tølt føles på ryggen. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tølt
  • #1   16. jun 2014 Det er meget svært og forklare, så hvis du aldrig har redet tølt før, vil jeg helt sikkert få en underviser på til at hjælpe dig.

  • #2   16. jun 2014 Det skal jeg også have, har også fundet en, men da tøsen lige bestemte sig for at blive halt (som smeden er inde over), så måtte vi lige tage den med ro.

    Men jeg ville bare høre om der var nogle der ville beskrive hvordan de oplever tølt på ryggen af hesten. smiley


  • #3   16. jun 2014 Ja, det er meget svært at forklare - jeg synes det er 100 gange nemmere at lytte efter den, hvis jeg er i tvivl smiley Jeg har desværre ikke så meget erfaring med at adskille pas og tølt lydmæssigt så mere kan jeg godt nok ikke hjælpe. Men ja, en god underviser er vejen frem!

  • #4   16. jun 2014 Bare rolig, det får vi også. smiley Glæder mig meget til at komme igang!

  • #5   17. jun 2014 Jeg synes at det er forskelligt, afhængigt af hestens bevægelser. Jeg har siddet på nogle hvor jeg bare sad bomstille, og andre, hvor jeg nærmest kneppede sadlen. Men fælles for dem er at bækkenet, hvis den bevæger sig, bevæger sig frem-og-tilbage, ikke fra side til side eller op og ned.

  • #6   17. jun 2014 Ja, det er enormt forskelligt fra hest til hest smiley Min hest er en sofahest, når man finder den rene tölt frem (han har også megen pastendens), og man sidder næsten bomstille på ham. Red derimod en stærk 4-gænger her for et par uger siden på en tur, som man virkelig blev rullet rundt i sadlen på, fordi han havde anderledes bevægelser.
    Hvis det er, fordi du ikke ved, hvornår tölten er ren, så lyt godt efter, for det er altid meget nemmere at høre, end det er at se og mærke smiley


  • #7   19. jun 2014 Nemlig. Black-and-decker, black-and-decker takt. smiley

  • #8   19. jun 2014 Haha, den lærte jeg også for et par måneder siden - den er smart.....

Kommentér på:
Tølt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce