{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Springdressur :-) {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley .

Da min hest lige pt. er tvunget til at være dressurmusse (hun er dygtig, men det er sgu ikke lige hendes kop te smiley ), kom jeg til at tænke lidt.

Hvor meget dressur ligger i jeres springheste, og hvilke øvelser er det i primært ligger fokus på?

Kan i nogle gode bomøvelser? Evt. nogle afstande til travbomme eller nogle små kombinationer der kunne være gode at træne, når nu vi er "tvunget" til at være en semidressurequipage lidt endnu? smiley

Inspiration modtages med kyshånd - der er ingen af os der udpræget dressurorienteret, så vi kører lidt hurtigt død i det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springdressur :-)
  • #1   2. jul 2014 På dressur banen, har jeg altid trænet alle mine spring heste i vendinger. Dvs 10/12 meter volter. Volter tilbage, slangegange på utallige buer. Det har i hvert fald givet mig meget pote. Især da jeg havde en på 178 cm. Han kunne vende næsten liså skarpt som en pony.
    Men det er i hvert fald meget det jeg lægger vægt på i dressuren. Så bliver hesten også motiveret meget mentalt, så den ikke har så meget tid til, at minde sig selv om, at den keder sig smiley
    En god øvelse til at vække hesten lidt, er også slangebuer. Og da det ikke er fordi man træner til dressur stævner, kan man godt tillade sig at lave flere buer på en stregning. Hvis man self har en stor nok bane til det. Det virker i hvert fald på min hest. Fordi så tænker den "okay hvor er vi på vej hen?" Og den vil sikkert tro det bare er en skråtigennem, hvor den så lige bliver vækket igen, fordi den bliver ført ud til hovslaget igen:)
    Så en masse vendinger er mit bud. Det er både stimulerende, og til god gavn på spring banen smiley


  • #3   2. jul 2014 Evt.ligge en bum ud på midten af ridebanen, så kan du lave gangemanger over den,hvis ikke andet lærer den det.
    Men må man spørge hvorfor i er tvunget til kun at ride dressur?

    Gallon elsker at springe, men hvis man aktivere ham nok på en dressurbane elsker han også dressuren. Bla. schenkelvigning, versader, bagpartsveninder, tilbagetredning mm..


  • #4   2. jul 2014 Vendinger er allerede noget vi træner meget, det er super godt for smidigheden også - når nu man rider rundt på en ok lille bane smiley .
    Men vil da overveje nogle flere figurer den "lille" hest kan øve sig lidt på smiley

    Jeg har desværre ikke nogen cavalettier til rådighed smiley . Har en masse bomme og mulighed for at sætte et lille bitte spring op, da banen ikke er så stor og springbanen har en skod bund jeg simpelthen ikke vil ride på smiley .
    Så hvis nogle kendte nogle super øvelser med bomme, eller bomme/lille spring, ville det være skønt smiley .

    Eller afstandene til travbomme til en stor hest på ca. 170 smiley


  • #6   2. jul 2014 Sascha:

    Springbanen der hvor min hest er opstaldet, er ikke så god, så jeg tør simpelthen ikke slippe vilddyret løs deromme - især fordi hun bliver meget hidsig og ikke bryder sig om at være derude smiley . Udover det har jeg ikke pt. mulighed for undervisning, og jeg er ikke så meget for decideret springning/banetræning uden at have en underviser inde over smiley


  • #10   2. jul 2014 Nanna:

    Med kombinationer mener jeg bare forskellige sammensætninger af bomme/gymnastikspring og lign. smiley . Altså, det kan kombineres forskelligt, så det blev lige til kombinationer smiley

    Lucky:

    Den der er jeg rimelig sikker på, at vi ikke har plads til at lave smiley


  • #13   2. jul 2014 Foldene er rimelig ujævne, så dem vil jeg ikke ride på smiley
    Jeg regner med at hun skal flyttes her om en måneds tid, og der vil være mulighed for at springe rigtigt igen - indtil da nøjes jeg med dressur og bomøvelser smiley


  • #15   2. jul 2014 jeg selv bruger denne øvelse
    http://i40.photobucket.com/albums/e223/SanneQ/rideveier.jpg
    der kan man øve både skarpe veninger og store bløde vendinger. og man kan ligge så mange bomme man vil.
    og samtidig kan man øve changementer eller overgange.
    det er jo en stor fordel på springbanen


  • #17   2. jul 2014 Det er godt at træne travbomme og galopbomme.
    Galopbomme hvor der kommer et lille spring til sidst, giver hesten noget at tænke over.
    Cavalletti hvor hesten skal changere hen over er også godt.
    gymnastikspring er også virkelig godt for hesten smiley
    Lav evt. også noget dressur træning fra de svære niveauer, galop pioette, changeremanter, schenkelvigninger, versader og alt muligt andet som har gavn for spring. Jeg træner virkelig meget springdressur med min hest, og det har hjulpet så meget!
    Hvis du vil vide mere og have nogle tegninger af nogle ting du kan lave, så skriv da en pb! smiley


  • #18   2. jul 2014 Karoline:

    Er det røde bomme? smiley

    Nanna:

    Min hest laver selv temposkift, så det er mere det at hun venter på mig, der er behov for smiley . Hun er dog begyndt at være så fin at ride på, at det er noget jeg kan ligge ind uden at miste kontrollen smiley .

    Betina:

    Galoppiroetter er slet ikke på tale, så langt er hun overhovedet ikke i sin uddannelse endnu. Da jeg købte hende var hun ikke redet fast grundet tidligere ejers sygdom, så har hun stået låst i hele kroppen og har lige haft fået en ordentlig omgang klø på folden, så det er begrænset hvor langt vi er nået siden da. Hun kan nogle ganske fornuftige schenkelvigninger, kontragalop og lidt versader, men så stopper den også der smiley


  • #19   2. jul 2014 det er lige meget, jeg tror kun de er røde på tegnungen så man kan se forskellen med ridretning og bomme. jeg bruger selv kun fire bomme, og både mig og hesten har haft stor glæde af det.

  • #20   3. jul 2014 Med vores træner vi alle dressurøvelser mere eller mindre.

    Changementer - travers (skridt - trav -galop) schinkelvigning - versader - kontra versader - øgninger.

    Og jeg laver øvelserne over alt.. på dressurbanen, i naturen og på springbanen.

    Hos os, er det vigtigt at springhesten er "ordenligt dresseret". At skulderen er ordenligt på plads, hesten har vægtet på bagbene - samtidig med at de er smige og at " gearkassen" virker . det vil sige, at de reagere frem og tilbage smiley

    Også så laver jeg super meget bom træning - som både træner mig selv og hesten...

    tælleøvelser mellem bomme - skifte ml. at ride fx 5 og 6 galopspring osv.


  • #21   3. jul 2014 Mener heller ikke galoppiruetter som sådan, mere små volter med vægten på bagparten smiley


  • #22   3. jul 2014 Rundt (galop piruette), smidig i kroppen, skuldre på plads og aktive bagben smiley

  • #23   6. jul 2014 For mig er det meget vigtigt, at dressuren også trænes. Pt er vi lige gået i gang efter en lille pause, pga manglende sadel. Så nu begynder vi at komme i form, også træner vi til at starte min. en LB1 i dressur og samtidig springer vi en gang om ugen. Mit mål er at vi sammen skal starte LA i dressur og LA i spring smiley

Kommentér på:
Springdressur :-)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce