{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Ryttertilvænning 3 års {{forumTopicSubject}}

Jeg står for første gang med min egen unghest og skal tilride - har over vinter været i gang med tilridning af min venindes unghest som vi startede op med som 3,5 års (hun havde dog været oppe at sidde).

Jeg har hele tiden sagt at Moonwalk først skulle tilrides som 4 års - han har været lidt splejset at se på og har på ingen måder haft særlig meget fokus eller koncentration.

Siden i sommers er der så sket UTROLIG meget - han er blevet en nydelig, ung herre (er vokset en del til over vinter især) og han er kommet utroligt godt efter det mentalt også.

Jeg har så overvejet stille og roligt at begynde og ryttertilvænne ham (efter et tjek af en kiropraktor eller ligende!) - tanken er ikke at han som sådan skal rides men at jeg fra nu af og frem til foråret kunne få ham gjort vant til rytter og lære ham basissignalerne og træne nogle af de ting vi har brugt tid på fra jorden af (gå over ting, præcision, slalom mv.) - alt sammen i små portioner og udelukkende i skridt. <b>Helt praktisk tænker jeg 10-15 minutters ridning i skridt 2 gange om ugen</b> (pause hvis han vokser mere selvfølgelig) og så begynde med mere egentligt arbejde når han bliver 4 (hvis den positive udvikling fortsætter).

Jeg ved ikke helt hvor jeg står...

- På den ene sidesynes jeg egentligt rigtig godt om ideen med at bruge SÅ langt tid bare på skridtarbejde og på at få en masse stabilitet ind i alle de "små" ting - opsigning, stopsignal for tøjle + stemme, fremadsignaler og bløde, præcise drej samt lidt agility-præget træning.

- På den anden side er jeg meget i tvivl om hvad der er bedst (særligt for hestens ryg) ifht det at bære rytter allerede nu. Kan ikke finde nogle konkrete undersøgelser som fortæller om konsekvenserne ved at ride hesten som 3-års kontra 4 (eller 5) -års.

Så nu spørger jeg herinde: hvad er jeres overvejelser ifht at ryttertilvænne hesten som 3-års ? Er det bare alt for tideligt (også hvis hesten er "godkendt" af behandler og fungerer super fint i den daglige træning?) eller er det en god ide at starte så tidligt og give hesten god tid i det helt(helt) basale grundarbejde?

Jeg er interesseret i at høre om alle erfaringer - gode som dårlige.

<i>I får lige et nyere billede af herren - bare fordi vi kan :P</i>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ryttertilvænning 3 års
  • #1   7. jul 2014 Jeg har kun fået tommel op af de fagfolk der har fulgt med i min unghests ryttertilvænning og tilridning fra han var 3.... Starter også ud med 1 gang ugentlig 10 min, et stykke tid, så 15 min, så 20, så 2 gange ugentlig osv osv.... Min plag gør jeg det samme med når han bliver 3 til marts smiley
    Hellere begynde tidligt og så bruge lang tid på at øge tiden og belastningen... Stiller aldrig krav til hvor hovedet placeres osv, det skal nok komme af sig selv med tiden... Det vigtigeste i starten er stop, start, drej, stå pænt ved opstigning smiley


  • #2   7. jul 2014 Tak for dit svar - det vigtigste for mig er også at han får opbygget en god balance, rygmuskulatur og overlinje (og at han er tryg ved det vi laver så han får gode betingelser for læring, selvfølgelig); rider altid med løs tøjle - især i tilridning og genoptræningsfaser smiley



  • #3   7. jul 2014 Synes din hest ser utrolig klar og fin ud smiley
    Jeg vil til enhver tid foretrække at starte en hest lidt før den bliver 3 - men ser klar ud og mentalt er 'der', og så bruge et år i skridt et par gange om ugen, meget gene på tur. Frem for at sige 'jamen nu er du 4/5 år - nu kan vi bare ride'.
    Langsom tilvænning af vægt uden krav, vil virke styrkende på unghestens knogler og muskler, efter min mening smiley Og det lyder til at du vil være fornuftig i dit valg af arbejde for ham. Måske bare ligeud på tur i skridt det første ½ år?


  • #4   7. jul 2014 Katrine: Tak for svar - jeg har desværre ikke mulighed for tur der hvor hestene står. Min oprindelige tanke var nemlig lige præcis at vi skulle ud og skridte i sundet hvor de stod dengang, men desværre står de ikke derude længere smiley

    Hvad ærger mig endnu mere er at der faktisk er fine tur-muligheder i området MEN mine heste står lige ud til vejen som man skal ride på et par km før man kan dreje af til noget fornuftigt. Har prøvet at tage min 100 % trafiksikre pony med ud på gåture - men lastbilerne er ligeglade og blæser stadig forbi med uændret hastighed. Så tør simpelthen ikke tage Moonwalk med ud i trafikken - better safe than sorry. Selvom det er super ærgerligt smiley


  • #5   7. jul 2014 Helt enig med de tidligere indlæg, hvis hesten er klar så start tidligt og gå langsomt frem, det giver den mest holdbare hest i længden

  • #6   7. jul 2014 Tusind tak for svar smiley

    Uf det kunne godt lyde til at sommeren lige bliver lidt mere spændende end først antaget!


  • #7   7. jul 2014 Puha ja, jeg havde nok heller ikke redet ud i den trafik du har på en unghest smiley
    Jeg er så heldig at jeg havde 4 km privat sand stisystem da Big skulle igang og nu når Bobs skal igang, har vi kæmpe skov lige i baghaven, så han også kan komme igang med at gå ligeud smiley


  • #8   7. jul 2014 Åh dyb misundelse smiley

    Førhen stod de i ubegrænsede sundstier - og mødte man en traktor slukkede de motoren og lod en ride forbi. Det var himmelsk smiley


  • #9   7. jul 2014 Lyder dælme også fedt!! smiley

  • #10   7. jul 2014 Sikke en skam med trafikken. Jeg kender det kun alt for godt, og forstår godt at du ikke tør på unghest. Så lyder det til at det må blive baneridning istedet smiley Måske du så bare engangimellem kan køre ud med trailer, for at komme på tur?
    Og mht. baneridning, så tænker jeg at du kan hente inspiration til at holde hestens fokus og arbejdslyst intakt, ved fx at google Dual-aktivering eller ProPrio-træning. Jeg er overrasket over, hvor meget det kan betyde for hesten, at have noget fysisk at forholde sig til, når den går - hvad end den skal gå gennem en passage, over noget eller hvad med nu ellers kan finde på smiley


  • #11   7. jul 2014 Hej Katrine, vi træner utrolig meget af den slags - fra mit synspunkt er det et absolut must smiley det er heller ikke noget problem længere mht fokus - kun hvis jeg træner for længe og så er det jo også helt fair smiley

    Tænker umiddelbart at tage ham lidt på folden - den er lang så kan vi have fokus på ligudretning der smiley


Kommentér på:
Ryttertilvænning 3 års

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce