{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

ridehesten i løsdrift {{forumTopicSubject}}

God fredag i stuerne!

jeg ku godt tænke mig at høre lidt om folks erfaringer med ridehesten i løsdrift her om vinteren..
sidste år havde de bare et tyndt regndækken med fleece som de fik på ud, men jeg ku godt tænke mig at høre andres erfaringer i forhold til klipning og dækkener osv..
bare kom med alt! også i forhold til hvad i synes det er nødvendigt i forhold til heste i moderat hård ridning, når de samtidig går ude døgnet rundt (med læskur og hø men ellers ingen nåde smiley )

men lad os dele lidt erfaringer nu hvor vinteren snart tager fat smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridehesten i løsdrift
  • #2   26. sep 2014 nu har jeg personligt kun mulighed for løsdrift, men tænkte et emne kunne være interessant for flere parter..
    jeg er heller ikke selv den store fan af dækkener, men omvendt har jeg lidt svært ved at klippe også, specielt i forhold til løsdrift..
    sidste år blev der også klippet svedstriber, men det hjalp altså ikke stort bare der blev redet den mindste tur og jeg nægter også at sætte en våd hest ud..
    så ved jeg godt nogen siger at så må man lade være med at ride men jeg synes nu heller ikke det er gavnligt for hesten at miste konditionen fuldstændig
    så derfor: dilemma smiley


  • #3   26. sep 2014 Vores rideheste går i løsdrift. Og jeg skal have klippet min egen, nu her engang. Og hun skal klippes, som på billedet. Så skal jeg så have købt et regndækken med flece til hende, som hun skal gå med. Jeg har her de seneste år, altid haft klippet mine muler, også har de haft regndækkener på. Og synes ikke at de har svedt på folden, men de har kunnet holde varmen. Og det har været dejligt praktisk når man skulle ride, så ville de heller ikke kunne svede så nemt smiley

    profilbillede
  • #5   26. sep 2014 synes nu hestene har en tildens til at eftersvede så selvom de ikke er særlig svedt når man skridter af så kommer der gerne bagefter og ½-1 time er bestemt ikke nok til at tørre dem, hverken med fleece, net eller ulddækken og igen.. vi har ikke rigtig nogen stald smiley de kan stå bundet hvor vi sadler men der vil jeg ikke rigtig byde dem at stå i flere timer og glo og det er heller ikke rigtig nogen mulighed for vores opstaldere..

    men emnet var heller ikke tænkt decideret som hvordan jeg løser det, men mere hvordan folk rundt omkring finder løsninger på problemet som jeg tænkte de fleste kendte smiley


  • #6   28. sep 2014 Hals/bringe/bryst er fint, så behøver man ikke dækken. Klipper du mere af bliver dækken nødvendigt. Klip helst ikke længere bagud end gjordlejet, da dækken ikke rigtigt beskytter undersiden af hesten.

  • #7   28. sep 2014 Mine rideheste går i løsdrift begge to. smiley
    Sidste år havde de for første gang dækken på om vinteren og blev klippet på forparten, og det havde jeg store bekymringer om inden da. Jeg er IKKE dækkenmenneske, og jeg synes det var tåbeligt med både klipning og dækken førhen.. Men jeg blev klogere!

    Det gik nemlig heldigvis over al forventning med dækkenheste i løsdrift, og både hestene og jeg havde en fantastisk vinter uden problemer.
    Tørre, rene heste, som ikke blev syge pga. sved efter ridning.
    Jeg havde nemlig heller ikke mulighed for at lade mine stå inde, til de var tørre, fordi løsdriften ligesom var mit eneste alternativ til åben himmel. Og specielt min vallak var simpelthen bare IKKE tør, når vi havde redet..

    Jeg havde et enkelt år (for flere år siden) hvor min vallak blev ved med at være syg og forkølet og faktisk til sidst endte med en lungebetændelse pga. kulde efter ridning på en hest med megen pels. Det resulterede i en svedig hest, som ikke var til at tørre efter ridning, så han blev altså syg af kulden.
    og til dem som nævner, at der bare må bruges mere tid på at skridte af, så er det altså umuligt, når man har en ismule med SÅ lang pels, som min havde.. Dette var nemlig bestemt IKKE fordi jeg ikke skridtede ham ordentligt af. Jeg skridtede og skridtede, men allerede inden jeg var færdig med at skridte ham af efter undervisningen, var han så kold, at han virkelig frøs, fordi temperaturerne var så lave. Jeg tørrede ham sågar med sved-, fleece- og uldtæpper, men hesten var blevet kold inden han blev tør, fordi temperaturerne var så lave.

    Og specielt fordi min vallak (ind i mellem) havde tendens til netop at "eftersvede", som trådstarter også nævner, så var han faktisk næsten dobbelt så våd, når vi endelig havde sadlet af, så de lave temperaturer var virkelig hårde ved ham.

    Derfor var det bare HELT FANTASTISK, at det fungerede sidste år med dækken og klipning i løsdriften. Det var virkelig dejligt, og i år kommer det ikke til at se anderledes ud! Det fungerede bare superfint og både mine heste og jeg havde bare et super vinterhalvår smiley

    Der er ingen tvivl om, at specielt min vallak nød, at han kunne rides uden at være gennemblødt bagefter. Så for specielt hans skyld, får han samme ordning i år.

    OBS: Mine blev klippet på bryst, hals og skuldre og havde mellem 50 g dækken og 200 g dækken på - alt efter temperaturer.


  • #8   28. sep 2014 Sanni: sikke et dejligt konstruktivt svar smiley det er også lidt sådan en model jeg har overvejet men jeg er bestemt heller ikke til klipperi og dækkener men hvis man hører gode erfaringer så er det rart smiley

  • #9   29. sep 2014 Kristina:
    Dejligt, at svaret kunne bruges. smiley
    Men ja.. Jeg var hvert fald meget glad for, at jeg overhovedet afprøvede det, for det kan jeg slet ikke undvære fremover.
    Held og lykke med det! smiley

    Dog skal det lige nævnes, at man selvfølgelig skal have ordentlige dækkener, som virkelig holder vand og sne ude. For jeg havde på et tidspunkt købt nogen i biltema, som var okay i det korte løb, men når det virkelig regnede, var hestene gennemblødt under.. Det fungerer jo selvfølgelig ikke. Så find nogle dækkener, som er slidstærke og kan holde vand ude.
    Og gerne ekstradækkener, hvis det går helt galt. smiley Men det siger jo lidt sig selv, kan man sige. Så blot et forslag smiley


  • #10   29. sep 2014 Jeps det det jo god mening.. hvor meget klippede du sån halsen osv?

  • #11   30. sep 2014 Jeg klippede hele halsen, bryst, skulder og gjordlejet.
    Svært at forklare. Ehmmm.. Dette link viser det:
    http://www.hestefrisoer.dk/Islaender.html
    Det er den tredje klipning, som er vist. Den som bliver kaldt : "Hele halsen, bryst og ½ mave" som koster 250,- på denne side.


Kommentér på:
ridehesten i løsdrift

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce