{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Pony får dårlig mave ved pelsskifte {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg efterhånden haft min pony så mange år at jeg kan se nogle mønstre i hans adfærd... Og et gentagent problem er at han hvert forår og efterår har en periode med dårlig mave (2 til 6 uger ca).

Han får løs og 'vandet' afføring - er ellers frisk både i træning og på folden

Jeg har prøvet YSY (som har en lille effekt), mash (også lill effekt) og loppefrøskaller (ingen effekt).

Jeg tænker at det har relation til hans pelsskifte eller til vejret - har de sidste 3-4 år kørt b-vitaminskure forår + efterår, da han har haft svært ved at skifte pels og har haft en meget lang, tynd pels, som ikke rigtigt gav ham varme (hos tidligere ejer blev han klippet og gik med dækken). Sidste år klarede han dog hele vinteren uden dækken - uden problemer. Og i år er han ved at skifte til en god, tyk pels allerede nu. smiley

Er det noget i har oplevet - noget jeg kan finde information om? Noget der virker oplagt at give i denne periode?

Tænker at give ham en b-vitaminskur igen nu her - måske det kan have en effekt på hans mave.

Håber i nyder det dejlige vejr smiley
Mvh Frederikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony får dårlig mave ved pelsskifte
  • #1   1. okt 2015 har lige fået anbefalet det her smiley på grund af det høje b vitamin
    http://hestenshelse.dk/praestationsevne/717-solanum-iron-vitaminer.html#/storrelse-1_l


  • #2   1. okt 2015 OX og DV: I hvilken sammenhæng har du fået det anbefalet - ift. pelsen smiley ?

  • #3   1. okt 2015 har en gammel hest der er meget mærket med træthed ved pelsskift og også lidt løs mave . så fordi lige denne her har det hele plus meget b vitamin er optagelsen god ifl forhandler.

  • #4   1. okt 2015 Okay, tak for info smiley

  • #5   1. okt 2015 jeg har lige bestilt den så kan ikke sige om det virker, men forhandleren sagde ved pelsskift og særligt gamle heste som min så kan de få b vitamin mangel og andre mangler der viser sig i maven også, så jeg afprøver den her smiley så får hun da en stor booster om ikke andet,

  • #6   1. okt 2015 Hænger det nogensinde sammen med, at opstaldningsforhold ændres? Foder er jo typisk den hyppigste årsag til lind mave. Det kan være han kommer på lidt græs / det spirer op på folden om foråret og nu begynder han måske at få krybbefoder?

    Ellers, så ér det noget med, at kroppen bruger meget vitB under pelsskiftet og at mikroorganismerne i bagtarmen ikke helt kan følge med i produktionen under pelsskiftet. Når vitB ikke er helt optimalt i bagtarmen (fordi det bruges andet sted), så mener man det kan give problemer. Men om tilførsel af vitB reelt set kan komme helskindet HELE vejen ned til bagtarmen uden at blive ødelagt på vejen og om det reelt set gør en forskel... det mener jeg ikke der er lavet studier på. Men jeg giver det alligevel, just in case smiley


  • #7   1. okt 2015 SilverFlake:

    De skifter sjældent opstaldingssted (men når de gør får han som regel dårlig mave en lille uges tid - tænker stress), og han får ikke krybbefoder endnu smiley

    Tak for dén beskrivelse - det var præcis sådan noget jeg tænkte (at når hesten skifter pels bruger den meget af et vitamin, som den så kommer til at mangle i mave/tarm og giver den dårlig mave). Jeg bliver godt nok nysgerrig på om det vil hjælpe, hvis han får b-vitamin nu smiley


  • #8   1. okt 2015 Mente faktisk ikke opstaldningssted, mere forhold. Fx boks vs fold 24/7 vs jordfold eller lign. Det typiske ér jo foderet den er gal med.

    Det kan også være orm, eller han reagerer på en ormekur (giver i hvert forår/efterår?)

    Det med vitB er noget jeg graver frem fra en gammel hukommelse. Jeg er ikke sikker på jeg husker alle detaljer HELT rigtigt, men det er noget i den stil

    Forresten, hvad er hans cushings/PPIDstatus? Det der med lang pels som ikke vil tabes er et meget klassisk symptom på det


  • #9   2. okt 2015 Jeg kan se at nogen har skrevet lidt af det sammen, men jeg ville også tænke at det hang sammen med foder.
    Altså at den om foråret reagere lidt på, at græsset spirre, og bliver større. Derved kan de nemlig også let få lind mave.
    Om efteråret begynder man ofte at fodre lidt ekstra med hø/wrap og dermed skal deres maver til at vende sig til noget nyt smiley
    Nogle heste er lidt mere sarte med dette end andre, ligesom mennesker faktisk.
    Ved selvfølgelig ikke om det er det, men det kunne godt tyde på det smiley


  • #10   3. okt 2015 Hov jeg glemte da helt at svare jer smiley ...

    Silverflake: Synes ikke foderet har ændret sig - de begyndte at få rigtig meget hø for over en måned siden (2 x dagligt) og er først begyndt at få foder (lucerne og mineraler) efter jeg har lavet dette opslag. Jeg har nu købt b-vitamin, så er jeg spændt på om det har en effekt. Og havde lidt YSY fra sidste år til overs, som han også får. Altså de første par år satte han en lang, tyng (tjavset) pels, men har kørt b-vitaminskure og nu sætter han en rigtig god, tyk pels, som han skifter ret hurtigt (ligeså hurtigt som alle de andre). Synes ikke han bærer præg af cushings - han har heller ikke tendens til forfangenhed overhovedet (heldigvis smiley )

    Simone: Der er slet ingen tvivl om at hans mave er lidt sart ift hans stråfoder - de får også som regel både hø og wrap (min gamle er ikke så god til hø og ham her er ikke så god til wrap - de er gode til at gøre alting besværligt, de kære krikker smiley ) Pt får de dog kun hø, og har fået det længe (over en måned inden den dårlige mave indtræf).
    Men jeg synes ikke jeg kan se en sammengæng i at det er foderet her forår/ efterår som giver dårlig mave - men vil selvfølgelig ikke udelukke at det er indeholdet i græsset, som påvirker smiley


  • #11   19. okt 2015 Kan anbefale gærkultur smiley

  • #12   21. okt 2015 Så har der været besøg af dyrlægen - og for de nysgerrige, mente hun sagtens at den dårlige mave kunne skyldes pelsskiftet, inddirekte. At når der går meget energi til at skifte pels, så ryger der energi fra tarmsystemet, hvor han måske var en smule mere udsat end andre heste. Hun oplevede det også med astmaheste ex - at de fik tendens til at hoste her i overgangsperioderne forår/efterår. Hun kom ikke med noget endegyldigt "det er derfor og det hænger sådan sammen", men mente helt bestemt at det nemt kunne handle om hans immunforsvaret smiley Og foreslog hun at give den max gas med nogle kraftige vitaminer - ex. en vitaminkur fra Hippolyt, måske en måneds tid før han får dårlig mave smiley

    Hans mave er forresten fin igen - en veninde foreslog at give ham elektrolytter, for at opretholde vandbalancen, og det havde faktisk en rigtig fin effekt smiley


Kommentér på:
Pony får dårlig mave ved pelsskifte

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce