{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.142 visninger | Oprettet:

Hestepas {{forumTopicSubject}}

hej...
jeg ville gerne have et hestepas til min hoppe Medea Fønix men jeg kan ikk fibnde rundt i hvilket hun skla have.. i kan se om hende på min profil.. her er teksten jeg har fundet om passene







Stambogsføring


Stambogsføringen omfatter bl.a. følgende ydelser:

* Udstedelse af hestepas
* Indberetning af bedækninger
* Indberetning af reproduktionshændelser
* Ejerskifte
* Tastning af kåring/bedømmelser
* Udarbejdelse af stambogsudskrift
* Navneændring af hest
* Udarbejdelse af bortkommen stamtavle


Udstedelse af hestepas

Hestepas en fællesbetegnelse
Hvadenten heste skal til start ved DRF's stævner, eller det drejer sig om føl avlet i regi af et anerkendt avlsforbund og født efter 1. jan. 1998, så skal de have et pas. Konkurrencepas, pas til heste, følpas, alle betegnelser gælder det samme - et hestepas. Det nye hestepas indholder beskrivelse af hestens identitet (navn, registreringsnummer, signalement, evt. mærkning) samt vaccinationer, afstamning og ejerforhold.

Når føllene bliver til konkurrenceheste og "følpasset" dermed bliver til "konkurrencepas" stemples passet med DRF's logo - men stadig er det det samme hestepas.

Da aftegn kan beskrives mere korrekt på udvoksede heste har DRF besluttet, at en besigtigelse før godkendelse til konkurrencebrug gælder for alle heste, - også heste, der allerede fik et pas ved fødslen. Importerede heste med pas fra hjemlandet skal ligeledes besigtiges af en autoriseret besigtiger, og det udenlandske pas skal stemples og data overføres til den danske database, før den importerede hest er klar til konkurrence.

Pris
Prisen for et pas til konkurrencebrug er 400,- kr incl. moms. Prisen dækker afgift til Dansk Ride Forbund samt betaling til Landscentret | Heste for ekspedition og udfærdigelse af pas. Har hesten allerede som føl fået udskrevet et pas på Landscentret og eneste ekspedition er stempling, dvs. ingen rettelser, da er prisen kun 300,- kr. incl. moms, idet LH's ekspeditionsomkostninger da er mindre. Men er der rettelser at foretage, eller drejer det sig om et udenlandsk pas, hvor alle oplysninger nu skal overføres til LH's og DRF's databaser, da er prisen 400,- kr. incl. moms, som for et nyt pas.


Regler for konkurrencepas

Udseende
Alle pas indeholder de samme basale oplysninger, men af hensyn til avlen er der nogle layoutmæssige forskelle. Er tale om konkurrenceheste er DRF's godkendelse angivet i passet.

Bordeux omslag
"Registreringsattester" i et dansk avlsforbund. Avlsforbundets logo er angivet på forsiden af passet.

Blåt omslag
"Afstamningsoplysninger" enten i et dansk avlsforbund, avlsforbundets logo er da angivet på forsiden af passet eller udenfor et bestemt avlsforbund (krydsninger og lign.), Landsudvalget for Hestes logo er da angivet på forsiden af passet.

Grønt omslag
Heste med afstamningscertifikat, som ikke er udstedt af Landskontoret for Heste eller heste med ukendt afstamning.

Det danske pas er p.t. sendt til godkendelse hos FEI, idet det er hensigten at også FEI-passet bliver integreret, så der kun er tale om et hestepas.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestepas
Kommentér på:
Hestepas

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce