{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Om at svine hinandens heste {{forumTopicSubject}}

Ja det er vi hestefolk ret slemme til. Sidste fredag sad jeg oppe hos gogiateren og faldt i snak med nogle andre. Snakken fald på dyr og jeg nævnte at vi avlede fjordheste hvorefter damen overfor mig siger at de er godt nok grimme. Nu kunne man forestille sig at det var en sindslidende men paradoksalt nok var det hjælperen.
Jeg har oplevet det mange gange og det undre mig at folk smider alle hæmninger og siger at min hest er en ko og den slags. Nu er det ikke sådan at jeg spørger folk om deres mening, de fortæller mig den frit fra leveren. Jeg har pæne velavlede fjordheste, så det er ikke sådan noget møg (i al min beskedenhed)En ting er at man ikke synes at fjordhesten er en pæn hest, men det er altså ikke særligt høfligt at sige sådan. Hvad er det der for folk til det? Jeg sidder jo heller ikke at nævner de forskellige eksteiørfejl på nogle af folks mindre heldige varmblodsdyr og dem er der altså den del af. Mange af dem er heller ikke egnet til at gå middelsvær dressur eller springe fantastisk. Jeg må så sige at jo dygtigere ryttere/hestfolk der er tale om jo mindre sviner de mine heste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om at svine hinandens heste
  • #1   8. apr 2008 Kan godt forstå dig..
    Jeg var heller ikke selv fan af den lille stærke hest. men på et tidspunkt havde jeg ikke noget valg og fik så jesper Olsen (ja det hed han sku) havde ham i 2 1/2 år. og har aldrig nogen sinde lært så meget af en hest som ham

    han var en affarende stævne pony da jeg fik ham, og jo han var god, men kunne selvf ikke være med helt oppe. men må sige at jesper har forandret mit syn på norbakkeren en hel del..

    før mente jeg ikk de dued til noget.. men ja kan nikke genkendene til de nedladene kommentare.. faktisk har jeg prøvet, at jeg kunne høre dommeren grine da han så jesper, men han grinte knap så meget da jeg valgte at ride ned af middterlinjen i pasage og afslutte med piaff ( det var til mini military, så var kun med for sjov)

    for mig er en fjorhest lige så god som alle andre, det bare et spørgsmål om at alle heste er forskelige og ikke alle er lige gode til alle ting sådan er det..


  • #2   8. apr 2008 nårt jeg skriver pasage og piaff. jo han kunne udføre det. men det var selvf ikke helt rent.. jeg lærte ham det ud fra en bog.. såh ikke tage det som han var grand prix hest for det var han bestemt ikke.. men han var mit gule lyn.. altid dejlig... Han er oprettet her inde i min kusines profil.
    søge ord.. Jesper Olsen


  • #3   8. apr 2008 Det er da en fin ældre herre.

  • #4   8. apr 2008 Sådan noget synes jeg også er for latterligt... Jeg har selv en Frederiksborg, og det er heller ikke alle der kan lide dem... Men de fleste der ikke kender min spørger om racen da den godt kan ligne en DV(de har jo mange udformninger)... Han er en rigtig dejlig hest og kunne komme langt hvis det er det jeg vil... Han er bare lidt langsommere om at lære tingene...

    Jeg elsker min Frede og er fuldstændig ligeglad med form og farve... Jeg skal bare ha en hest der passer til mig om det så er frede islænder eller DV eller en hvilken somhelst anden...

    Jeg synes det er latterligt at det kun er DV racer der dur, især når man ser alt den avl som føre mus osv med sig...

    Og hvis folk har en mening så hold dog kæft alle elsker jo deres heste...


  • #5   8. apr 2008 DV er ikke en race- det er et avlsforbund:-)

  • #6   8. apr 2008 Personligt er det min mening at det må være folks opdragelse den er gal med! Nul hæmninger og takt og tone støder man oftere og oftere på. Ikke at vi skal tilbage til 50'erne eller tidligere, men man må da som minimum forvente at folk kan finde ud af at opføre sig anstændigt, men Sara det falder åbenbart de fleste svært ... For det meste plejer jeg al ignorere den slags, men ellers kan man jo altis skyde en flabet kommentar retur ... :o)

  • #7   8. apr 2008 det sjove er at mange DV ejere er slemme til fordomme overfor de renavlede f.eks. ponyer som fjordheste eller f.eks. frisere...meen de glemmer lige at DV er et misk mask af alt muligt blandet, man kan stortset få kåret alt indenfor DV...og det er da lidt for mærkeligt

  • #8   8. apr 2008 hejsa alle.
    Kan godt forstå jer der føler at folk sviner deres heste til. Jeg har selv en pinto, og der er også mange der kritisere den... Men så er det jo bare skønt når den vinder over de andre DVér. F.eks. var der et mindre dyreskue hvor jeg går på skole, hvor vallakkerne også kunne stilles til kåring:-) Og min pinto vallak gik fløj foran alle de "fine" varblods heste, he he. Så fat modet, til os og jer andre med andre racer, vi vinder jo ligeså meget som de andre. Jeg er glad for at have en enderledes hest, det gør en lidt specielt:-)


  • #9   8. apr 2008 ja, kan heller ikke forstå hvorfor man ikke bare kan acceptere at der er andre der kan li andre slags heste. Vil give Betina ret i at det er noget med folks opdragelse at gøre. Når man er til stævner, og er på opvarmnings banen og når nogle rider forbi en, så får man lige den der "ug, ug" fordi det er en indianer hest man har... Men jeg er ligeglad med folk og deres "DVér" jeg har 9 heste derhjemme, og det er en blandning af Nordbakker, små ponyer, polomino, pinto og så min egen DV... Nu er det ikke fordi jeg er dobbelt moralsk, købte ham fordi der var ikke andre der kunne ride ham (han gik som elevhest på den rideskole jeg var) og folk kan ikke forstå at jeg ikke skifter dem ud med noget med nogle DVér, men jeg holder af mine dejlige heste, og jeg bliver nok altid ved med at have en nordbakke. en gang nordbak, altid nordbak:)

  • #10   8. apr 2008 Mange har stadig lidt og lære her i livet... og jeg tænker selvfølgelig kan og skal man ikke elske alt og alle... men en ting er da nemt.." har du ikke noget pænt at sige så hold k...".... Tja... synes de fleste dyr er dejlige, kontra mennesker, der er mange af dem der kan være svære at sluge.. Smil... KH Maibritt M.

  • #11   8. apr 2008 Nordbagger/fjordhest er nogle dejlige hest. Så er der ikke mere at sige om det. De er simpelhen nogle pragtfulde heste. Dejlig dejlig

  • #12   8. apr 2008 det er ofte pga. uvidenhed, mangel på respekt eller bare dårlig selvværd at man kommer til at lægge øre til kritik på ens hestedyr, og den gælder alle veje rundt, denne tråd tog faktisk lige en kort stund en drejning hvor det var DV der fik en sviner, alle heste har deres kvaliteter, og man vælger dem efter hvordan ens eget temp. er, jeg rider DV, men når jeg engang bliver træt af deres finurligheder skal jeg have mig en lille stærk hest, der kan lidt af hvert, her vil fjord, haffe eller connemare stå højt på min liste.

  • #13   9. apr 2008 Jeg kan fint leve med at folk kalder fjordhesten for en ko- for jeg ved at det der menes er at den er gul = at det er en jersey ko osse. De fleste der siger dette mener det som en joke- el er folk der ikk kender til heste ig ikke husker racens navn.

    Derudover tror jeg aldrig man kommer uden om den race diskremination der nærmest er blandt heste folk i henhold til heste desværre.

    Sikke dog en ubehøvlet hjælper.


  • #14   9. apr 2008 der er mange der er rasitiske generelt. Men det er fordi de ikke ser de ordentlige. Jeg hørte ofte at fjordheste var dovne og dumme, og ja det er nogle, men har da en araberpinto, som er mere doven end min fjordhest var. Og jeg red min fjordhest op til LB til trods for at hun var 15 år da vi startede! Det synes jeg da er godt.

    Jeg har intet imod nogen som helst racer, men der er da nogle jeg ikke kunne tænke mig at eje fx travhest, da jeg overhovedet ikke passer sammen med dem temperamentsmæssigt. Men skulle jeg falde over en og vi passede sammen, ville jeg da være ligeglad med hvad race, bare den var det jeg gerne ville ha den til.

    jeg kan bestemt heller ikke lide alle hunde fx og min kæreste har den grimeste pekingeser (jeg "hader" selskabshunde, mest fordi folk sjældent opdrager dem og de gør en del), men nu har jeg opdraget ham, og han er den sødeste lille hund, selv om han er grim af h***** til smiley (alt sagt med et smil)


  • #15   9. apr 2008 Har selv haft lidt a hvert, min første hest/pony da jeg var 12 var et stort skrummel a en nordbagge, men jeg elskede ham og vi havde det så sjovt sammen, den næste var en DV/fuldblod hoppe og hende var jeg også rigtig glad for, fordi vi passede så godt sammen, havde ellers svoret at jeg aldrig ville købe en hoppe til stævne heste, men kunne ikke stå for hende, så havde jeg en haflinge/pinto den passede jeg ikke så godt med temperament mæssigt, men han var skøn, mor ren haflinger og far pinto så han var bygget som en moderne haflinger men broget han var så flot.
    Nu har jeg en ren haflinger og han er bare den absolut bedste på jorden "FOR MIG" men bliver da også nogle gange drillet i stalden både fordi jeg som voksen rider pony (jeg er kun 156 cm) og så også fordi jeg dyrker horsemanship og derfor ikke irettesætter min hest så meget og på samme måde som de andre, Han er rigtig fjollet og fræk, men ahn får lov da han kun er ung og skal ha lov til at være ung og så længe han ved hvem der bestemmer og hvor grænsen går så er jeg bare glad for jeg har en glad og legesyg hest smiley


  • #16   9. apr 2008 Ja, jeg rider også på en fjordheste blanding - og må da lytte til lidt, men det er mest dril, og de andre får det igen om deres..

    Har heldigvis ikke oplevet direkte fordomme, men hvor må det være trist når folk bare ikke har nok manere eller opdragelse til at holde deres mund når de ikke har noget pænt at sige. Det er trist, og hvor er der mange aspekter af vores samfund hvor det i dag er sådan..


  • #17   11. apr 2008 Så nu må jeg lige ytre mig om min mening. Hvad enten man har en fjordhest (en af mine ynglingsracer), Freiser (også utrolig dejlig), trakener, araber, pinto eller bare en blanding af noget forskelligt, så er alle heste smukke på hver deres måde.
    En stor tung arbejdshest kan være ligeså smuk som en slank ædel race, det vigtigste er hvad ejeren føler for sin hest og den kærlighed er der ikke nogen der har ret til at krænke.
    Prøv dog at tale pænt om hinandens heste, hvis du ikke har noget pænt at sige så hold dog mund.
    Rigtig go' Weekend til jer alle =o)


  • #18   11. apr 2008 jeg har det sådan at ale hesteracer og blandinger har sine fordele og ulemper.. har redet mange forskellige slags heste og ponyer og der ku sagtens være nogle totalt dyrt avlede heste der var skudt i roen.. og den lille blandingshest der egentlig var et uheld som bare går som en stjerne.. lige nu har jeg selv en fuldblod, som jeg måske ska lægge en knapstrupper på (min venindes hvis den passer i eksteriør) og en DV... og de er simpelthen såååå dejlige begge 2.. mine 2 guldheste..
    og nordbagger/fjordhest er en dejlig race.. har ikk altid brudt mig om dem, men er helt vild med sportsmodellerne..
    man ska ta hesten efter temperament og IKK race!!!


  • #19   11. apr 2008 Tja hestefolk har generelt et kedeligt liv, når de gider bruge tid på at finde fejl og mangler på andres heste! Har selv en holstener, men har redet tur o.lign. på en haflinger og har bestemt, at det skal være min næste hest. Før jeg fik holsteneren, havde jeg en vallakblanding af 3/4 oldenborg og 1/4 fjordhest og han var bare rigtig fin! Det kan bare ikke være så svært at acceptere, at alle heste er den bedste og flotteste for deres ejer......

  • #20   12. apr 2008 syntes da godt nok at tonen gik i anti-DV på et tidspunkt.

    Det er bare mangel på pli, at svine andre racer til, om det så er andres race eller deres hestes racer.


Kommentér på:
Om at svine hinandens heste

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce