{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.124 visninger | Oprettet:

Wow, hun er cool :) {{forumTopicSubject}}

Tror måske lige jeg har fået et lille idol, men hæng mig nu ikke op på noget, for jeg har ikke undersøgt hende fra top til tå smiley

Jolanda Adelaar - http://www.superguus.com/menu.html

Jeg vil SÅ gerne prøve at ride klassisk dressur, suk! smiley Men det kan være at jeg kommer til det på Zeus.

Hvad siger i? ;D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Wow, hun er cool :)
  • #1   27. maj 2008 Ja! Og hesten er bare GUDE SKØN! smiley

  • #2   27. maj 2008 Ja, jeg er heeel vild med fjordhesten. Jeg tror også jeg har ændret mit syn lidt på, hvilken slags hest jeg gerne ville have hvis jeg fik lov til at få en til. Før ville jeg bare gerne have en varmblod, men jeg har lige indset at det må være tusind gange federe at få en fjordhest, islænder, bryggerhest whatever til at gå dressur, end en varmblod. Hvem kan ikke det. Men jeg ville elske at ride klassisk på Zeus.

    Jeg vil bare lære at ride klassisk, haha. Jeg er hel vild. Skal hen og se hvordan Bent branderup og hans kone rider på næsten onsdag. Glæder mig smiley


  • #3   27. maj 2008 Hesten er utrolig pæn, og hun er også meget køn, men det de laver sammen (ridningen og show) beundrer jeg overhovedet ikke. Kan ikke se skønheden i at tvinge hesten til at gøre noget, for at få den vise sig frem til shows o.lign. Og derudover ser bidet ud til at gøre meget ondt i hestens mund!

  • #5   27. maj 2008 jep du er ikke den eneste der er fan af hende

  • #6   27. maj 2008 Læk,læk,lækker-smuk hest !
    Men jeg må melde mig enig med Emilie A (:


  • #7   27. maj 2008 Jeg forstår ikke hvordan man kan synes Klassisk er fedt, når det kræves at man rider med kandar (eller er det kun akademisk?) - når man ved, at det skader hesten helt vildt? Kan man så ikke se, at der ligesom er noget de træningsmetoder har misset fuldstændigt?

  • #8   27. maj 2008 Jamen bidet skader jo stadig hestens luftveje (og meget andet) selvom man ikke tager i bidet!

  • #9   27. maj 2008 Emilie :
    Nemlig.. Det er vel bedre en moderne dressur, da akademisk blev opfundet for hendes skyld. Men den store kandar skulle forbydes..
    Er det Nevzorov rider ikk også akademisk, bare uden bid ? Altså den høje skole smiley


  • #11   27. maj 2008 Tinna: Læs bogen "Metal in the mouth" og du vil ikke være i tvivl!!
    Hvis du ønsker det kan jeg forklare det her, så det er meget simpelt og ligetil at forstå??


  • #12   27. maj 2008 Gollum: Nej, Alexander rider ikke akademisk dressur. Nogle af de øvelser han udfører med hestene stammer fra den ældgamle Haute Ecole-skole - hvor de engang red med bid. Mange af øvelserne er som dem man forsøger at opnå i klassisk dressur, men den kæmpe og altafgørende forskel er filosifien og metoderne bag.

  • #14   27. maj 2008 Emilie :
    Okaj smiley


  • #15   27. maj 2008 Har også tænkt mig en dag at ride klassisk dressur, uden bid smiley

  • #16   27. maj 2008 Kristine: Hvorfor ser du, at Alexander's heste ikke er afslappede og tilfredse??? Ved du noget om hvordan de bliver behandlet?
    Jeg er meget træt af de diskusioner fordi der så tit er folk, der ikke forstår ret meget om heste, og derfor pipper op omkring at hans heste ser åh så stressede og sure ud. For det første - så går koncentrerede heste ikke rundt med ørerne fremme, når de virkelig koncentrerer sig om deres bevægelse. For det andet, så løber heste i leg ikke rundt med ørerne fremme. For det tredje, så er alle de øvelser man udfører i NHE krævende, og får hesten til at tænke sig utrolig meget om, og kan den simpelthen ikke vende ørerne fremad imens. Og jeg kunne blive ved.... Men gider det ikke lige nu. Alle hans heste bliver trænet i frihed, og i hvert eneste øjeblik de ikke vil gøre det han spørger dem om, lader han dem være. De bliver aldrig tvunget til noget, aldrig straffet, aldrig presset, aldrig slået, aldrig mishandlet - men altid behandlet som enhver hest har ret til. Der er ingen grund til, at de skulle være anspændte og utilfredse. De bliver behandlet med kærlighed og respekt.

    Efter alt hvad jeg har lært, så bryder jeg mig overhovedet ikke om denne metode, fordi jeg ved, at de gør ting, som skader hestene, og fordi de tvinger hesten til ting og ikke accepterer når hesten siger fra. De er dygtige til alt det med af filosofere over at hesten skal gå samlet o.s.v., det er vældig fint. Men det er sørme også det eneste, jeg er enig med dem i. De bruger tvungen samling, og det er meget skadeligt for hestens hals/ryg-virvler.


  • #17   27. maj 2008 Kristine: NEJ, der er ikke den mindste sammenligning!! smiley

  • #18   27. maj 2008 Metoderne har ikke noget som helst med hinanden at gøre - det er så fjernt fra hinanden som to byer på hver sin side af jordkloden! Det er ØVELSERNE, der er ens - fordi de er hentet fra den gamle klassiske dressur.

  • #22   27. maj 2008 Tvungen samling = samling der bliver styret af rytteren.

    Jeg har læst alt hvad du har skrevet. Jeg bliver selv irriteret når folk ikke læser hvad man skriver.

    Eftersom jeg forbinder bid med en form for mishandling - så kan jeg ikke se hvorfor dette ikke også skulle være en form for mishandling.

    JAMEN, det er NETOP filosofien bag Haute Ecole, at man skal lade hesten gøre alt det den vil, og lade den være fri hvis ikke den vil. Hvorfor tror du standard-citatet i NHE er "The horse is always right"? NHE ER en filosofi - og intet andet. Det er uddannelse af mennesker. Alle lærer at hesten altid har ret, og alt hesten gør er det rigtige - hvis ikke den gør som du spørger den om er det DIN fejl, og du skal ikke blive ved med at spørge hesten (= tvinge den).
    Så nej, hvorvidt man lytter når hesten siger fra er ikke op til den enkelte træner - i Haute Ecole er det en grundsten! Og alle der arbejder efter den filosiofi må aldrig tvinge hesten til noget hvis ikke den vil.

    "Så det du skriver er, at heste, der IKKE trænes efter hans metoder, automatisk straffes, tvinges, presses, slås og mishandlede eller hvad?"
    Nej, det har jeg aldrig skrevet....

    Og nej, det er ikke en metode at bygge hesten op til at samle sig. Det er et mål langt ude i fremtiden at få hesten til at samle sig naturligt, uden tvang, uden fysisk kontakt og UDEN at kræve, at den gør hvad man forlanger.
    For NHE'er handler det ikke om at arbejde mod at få hesten til at gå samlet, fordi SÅ kan man komme op at ride. Nej, det handler om at få et venskab til sin hest, og alt andet er ligegyldigt. Ingen stræber mod at ride, - det er bare slet ikke det vigtigste for folk der følger den filosofi. Der er nok en grund til, at man ikke må ride et år når man er blevet skolemedlem, og at alle opfordres til at stoppe med at ride. Det er fordi alle ambitioner skal VÆK, for ambitioner skaber forventninger til hesten, hvilket får en til let at tvinge den hvis ikke den gør som man vil have. Det er fordi man ikke skal fokusere på det, men fokusere på det HESTEN har lyst til, altid, altid, altid.

    Hvis du stadig ikke kan se det, gider jeg ikke lige skrive mere... Det er alt for trættende.


  • #24   27. maj 2008 Det er helt fint du har det godt med det du gør med din hest, det gider jeg ikke blande mig spor i.

    "Man blivr ikke venner med sin hest af at rakke ned på biddet eller på andres rideformer." - det synes jeg ærlig talt var en fjollet kommentar. For selvfølgelig gør man da ikke det. Har jeg nogensinde påstået det?? Så har du i hvert fald misforstået noget totalt! smiley

    Det du beskriver som fremgangsmåden for at lære samling, det ved jeg ikke om det er din egen, men det er i hvert fald ikke den jeg lærte da jeg var på kursus i klassisk dressur. Der handlede det om at drive hesten frem og holde tilbage, så den var i en "kasse-form" og fik flyttet vægten på bagparten. Dét er tvungen samling, når man bruger en form for hovedtøjl til at bremse hesten og holde den tilbage - for så kan hesten ikke selv bestemme, hvor den vil have hovedet. I naturlig samling kan hesten selv regulere samlingsgraden og har frihed til at slappe af når dens muskler bliver trætte - fordi den ikke bliver tvunget samlet ved brug af hovedtøjl eller andre hjælpemidler.


  • #25   28. maj 2008 Woow siger jeg også!

  • #27   28. maj 2008 Jeg synes bestemt ikke jeg er "sej" fordi jeg ikke bruger bid, jeg ved bare så meget om hvilke skræmmende ting bidet gør ved en hest, så derfor forsøger jeg at få andre til at se det - for deres hests skyld.
    Jeg synes ikke jeg hakker ned på nogle andre. Jeg fortæller om de ting jeg selv gør, og analyserer andre ting jeg ser ud fra den viden jeg har om de ting der foregår.
    Igen, fjollet kommentar med at man ikke bliver bedre venner med hesten af det - så jeg skriver igen, nej selvfølgelig gør man ikke det, og det har jeg aldrig påstået. Jeg kan ikke se hvor du vil hen med den sætning? Jeg bruger massevis af timer hos min hest hver dag, på at lave ingenting, og lave alt det DEN vil uden tvang, dét er sådan man kan vinde sin hests venskab.

    Jeg føler mig ikke dikteret af nogen mand. Det eneste vi får at vide, er at vi ikke må bruge tvang, ikke må straffe, ikke må involvere os i stævner, ikke må bruge bid og ikke må have jernsko på hesten. Og årsagerne til dette er såre logiske og der ligger massevis af baggrundsmateriale som kan få en til at se "hvorfor" det er bedst ikke at gøre det. Resten er op til os selv. Der er ingen der fortæller hvordan man skal gøre for at udføre en bestemt øvelse - øvelserne er forklaret derinde, hvordan de skal se ud, hvad de er godt for o.s.v., men der står ikke hvad man skal gøre. Det er for at få én til at tænke selv, og fokusere på ens hest i stedet for.

    Og grunden til at jeg ved, at han ikke vil "have godt af at blive skridtet i ny og næ", er fordi jeg ved, at det skader hestens ryg hvis ikke den er samlet når man rider. Jeg ønsker ikke at skade min hest, fordi dens velbefindende kommer i første række.

    Rakker ned på akademisk/klassisk - fordi jeg slet ikke kan se meningen med, at målet er at ride med blank kandar - hvis man alligevel (kun i akademisk) rider med løse tøjler, hvorfor vil man så have et bid til at genere hesten med? Det er dét jeg er kritisk overfor. Derudover synes jeg også det er "farlige" metoder, fordi forbillederne - på den spanske rideskole, og lignende steder, rider hestene ekstremt hårdt.

    Grunden du måske synes jeg virker "sur" er fordi jeg er træt af når folk ikke kan forstå hvad NHe handler om - det er træls hver eneste gang der er en debat begynder folk at snakke løs om det som om de ved en masse - men intet af det de skriver er sandt. Det er utrolig ødelæggende for filosofien, og rammer også alle dem der arbejder efter den, fordi alle folk får et forkert billede af hvad det er vi laver. Det er dét, der gør mig ked af det!


  • #28   28. maj 2008 Og Tinna, jeg fik aldrig forklaret det med bidet smiley

    Here you go. Gider ikke lige skrive det selv, men du får noget jeg har liggende, som er en beskrivelse ud fra noget der står i bogen "Metal in the mouth":

    "Når bidet ligger korrekt i hestens mund, ligger det på laderne, det stykke ”tandkød” der er mellem den for reste kindtand og hjørnetanden. Laderne er tidligere blevet beskrevet som runde og kødfyldte, men i virkeligheden er de knivskarpe og kun dækket af et tyndt lag tandkød, ca. 2 mm tykt.
    Tandkødet står for at give knoglen ernæring, så skade på tandkødet kan betyde, at knoglen dør, hvilket kan resultere i små ”takker” på de ellers glatte lader.
    Tungen kan muligvis beskytte laderne en smule mod bidet, men mange heste vælger at trække tungen tilbage eller lægge tungen over bidet, hvor den altså ikke kan beskytte laderne.
    Hesten har tre muligheder for placering af tungen. Denkan vælge at lægge tungen under bidet, men det betyder, at den følsomme tunge bliver klemt mellem bidet og de skarpe ladere, idet tungen er bredere end afstanden mellem laderne.
    Desuden kan hesten vælge at trække tungen tilbage, hvorved den undgår smerte i tungen, til gengæld vil bidet da ligge direkte på laderne. Desuden vil vejrtrækningen her generes yderligere af tungens placering.
    Endelig kan hesten vælge at lægge tungen over bidet, hvilket sandsynligvis er den mindst smertefulde. Dog ligger bidet her stadig direkte på laderne.
    En oversigt over 74 underkæber fra heste, der var 5 år eller ældre viser, at små knogle-takker var at se på 55 af benene. Dertil skal dog også siges, at flere af hestene var vilde og aldrig havde haft et bid i munden, hos hvilke, kæberne var fine. Derudover er der ikke fundet nogen ”knogle-takker” på 35 zebra-kranier.


    Hesten ikke kan trække vejret dybt og synke samtidig.
    Årsagen hertil skal findes helt tilbage da luftrør og lunger udvikledes. På det tidspunkt var spiserør og tarme allerede udviklet, og lungerne udviklede sig som en udløber af næringskanalen, mens næsen som bekendt kom til at sidde over munden. Dette kunne jo let komme til at give et problem, da der er et vist system i at luften skal i lungerne og maden i spiserøret og tarmene, men hesten har som alle andre pattedyr udviklet et system, der løser dette problem fortræffeligt – i hvert fald ind til man lægger et bid i munden på hesten.
    Det forholder sig nemlig således, at dette system forhindrer dyb vejrtrækning og dermed optimal iltoptagelse og spisning samtidig.
    Luften kommer ind i ”Nasal Cavity”(næse-hule), i ”Nasopharynx” til ”Larynx” (strubehoved) og ”Trachea” (luftrør) idet ”Soft Palate” (SP: den bløde gane) lukker af for ”Oropharynx” (den del, der er forbundet til munden) sammen med ”Epiglottis” (strubelåget) og arytenoid cartilages (noget brusk) lukker af til spiserøret. Der banes altså en fin vej til luften direkte ned i lungerne.

    De to funktioner kan ikke virke optimalt samtidig, hvilket bidet imidlertid kræver. Når hesten har bidet i munden indstilles den ”automatisk” på at skulle spise; bevæger tunge, læber og kæbe og begynder at producere spyt.
    Men samtidig kræver hårdt arbejde (som jo tit udføres med bid i munden) en opimal iltoptagelse, som jo står i direkte modsætning til den spise-mekanisme, som bidet aktivere.
    Spise-mekanismen er for hesten samtidig forbundet med afslapning, så når hesten begynder at tygge på bidet og spise-mekanismen aktiveres, aktiveres samtidig en slappe-af-mekanisme, som naturligvis står i dyb kontrast til de flugt-mekanismer, som den stærke smerte, som bidet jo også forårsager. Dette sammensurium af modstridende følelser og mekanismer slører let rytterens signaler, der drukner mellem andre modstridende signaler.

    Under hårdt arbejde har hestens muskler som de fleste andres brug for en god del oxygen, og hesten har ligeledes brug for at udskille affaldsgasser. Dette kan imidlertid kun lade sig gøre, hvis ”Larynx” (strubehovedet) er helt åbent. Men hov – her går det galt, for vi har jo netop set, at ”Larynx” ikke er helt åben, når hesten synker. Luftvejen vil være delvis blokeret og dermed forhindrer bidet altså en optimal iltoptagelse.
    Desuden kræver en optimal iltoptagelse, at luftrøret er strakt mest muligt. Vi kender det jo fra svaner, som altid flyver med udstrakt hals og naturligt vil hesten også altid løbe med udstrakt hals. Her kommer igen et problem, for mange heste bliver redet med en voldsom nakkebøjning under hårdt arbejde- tit og ofte endda en falsk nakkebøjning – hvorved luftrøret naturligvis IKKE er strakt mest muligt, men derimod klemt ganske meget sammen og blokerer delvist luftvejen. Dette går ikke kun ud over iltoptagelsen, men resulterer også i, at hesten ikke kan udskille affaldsgasserne, som efterhånden blandes op med den friske luft, der er på vej ind til lungerne. Det betyder, at luftens ilt-indhold med tiden reduceres betydeligt, idet en større del af luften er affaldsgasser.

    Hesten er i dyb krise – så hvordan klarer den egentlig den? De modstridende synke- og åndedrætssignaler forårsager opkastende reflekser i musklerne, som lukker ”Arytenoid Cartilages” (noget brusk) og trækker halsen sammen, hvorved hesten delvis kvæles. Når hesten desperat hiver efter frisk luft, lyder en særlig hvislende (eller pibende eller brølende) lyd, som skyldes voldsomheden, hvormed den nye luft trækkes ind. Alt dette kan kureres blot ved at fjerne bidet."

    Og jeg kunne blive ved, men stopper nu. Hvis du vil vide mere, så skriv igen. Jeg kan også beskrive hvilke fysiske skader det kan føre til. Og en masse mere om flere måder bidet kan skade på.


  • #30   28. maj 2008 Ang Guus:
    Elsker den hest og dens historie: den startede som en ukendt rideskolehest, blev købt og blev meget syg, blev oprereret og blev så, på kun 2 år, en top dressurhest. Utroligt.


  • #32   28. maj 2008 Kristine: Ja, det er en meget, meget lang process, at få hesten til at samle sig naturligt - fordi det kræver tid for dens muskler at udvikle sig og blive styrket. Jeg har skrevet en lille smule om processen, til et af mine filmklip.

    AS: Tak smiley Forresten var det ærgeligt du ikke lige var her med kameraet i går, vi spænede rundt på marken sammen, og løb ved siden af hinanden helt frit, og han var bare vildt sød smiley


  • #34   28. maj 2008 Hvem bliver banlyst?

    Jeg kan sagtens se hvad du mener, men mit svar er det samme. Det gøres fra jorden, og hesten opbygger dens muskler. Eftersom det gøres uden nogle "hjælpemidler" eller noget udstyr, kan det opnåes på samme måde når man sidder på hesten. Altså - når hesten kan det fra jorden, finder den ud af at det er utrolig skønt og behageligt for dens krop at bevæge sig sådan. Den første fremadgående bevægelse hesten lærer at gå samlet i, er piaff. Så når man sidder på hesten, er det første man gør at bede den om at stå samlet - og derefter rider man frem i piaff. Det lyder måske sygt. Men eftersom man bruger ekstremt lang tid på at opbygge hestens muskler, gør rytterens vægt ikke så stor forskel.

    Giver det mere mening nu?


  • #37   28. maj 2008 Kristine: At forlange noget af hesten har ikke noget med en øvelse at gøre. Der er forskel på at forlange noget (kræve) og spørge. Gennem alle øvelserne skal man (uden fysisk berøring) spørge hesten om den vil gøre det - og hvis ikke den vil stopper man. Derfor kan man ikke sige at man forlanger noget. Du kan ikke sige at enhver øvelse er ensbetydende med at man forlanger noget af hesten. Om man forlanger noget handler om måden man "opnår" noget på. En øvelse kan være let eller krævende - men ligemeget om den er krævende, betyder det ikke at man er nødt til at forlange (kræve) at hesten SKAL gøre det.

    Jeg er ærlig talt træt af den her debat, for hvis du synes det virker så "løst i det", hvorfor bliver du så ved med at spørge?? Bare for at have noget af dømme mig og filosofien ud fra?

    Det er fint du har den holdning, men jeg har beviser på at det modsatte sagtens kan lade sig gøre. Hvis ikke det kan det for dig, så er det jo bare sådan det er.
    Hvis jeg stod i en situation hvor min hest kunne samle sig naturligt uden rytter i alle gangarter, både under gå-ture og i "longe", og havde fået musklerne bygget perfekt op gennem piaff fra jorden, og den stadig ikke kunne ville samle sig med mig på ryggen - så ville jeg tage det som et tegn på, at den havde behvor for mere tid til at udvikle sig gennem samling fra jorden.


  • #38   28. maj 2008 Jeg synes altså at det ser godt ud smiley Selfølgelig hvis jeg selv skulle ride klassisk/akademisk, ville jeg helst ride uden bid smiley

  • #39   28. maj 2008 Jønck :
    Skulle du ind og se Bent Branderup ? smiley . Seejt, hvorhenne ? smiley


  • #40   28. maj 2008 De er da smukke begge to-hest og rytter men hvad ridningen angår ser det for mig overhovedet ikke inponerende ud! Og stakkels hest der skal rides igennem en menneske mængde som klapper den bare for at ejeren skal blive glad!

  • #41   28. maj 2008 Aino - Det er jo ikke anderledes end når den bliver redet hver dag når hun træner. Den er jo nok vant til mennesker smiley

    Gollum - Ja, glæder mig. Det er på Bents ejendom. Første onsdag i hver måned holder de en dag hvor man kan komme og se de træner deres forskellige heste. Både Bent som er på højt niveau, og hans kone Karina, som er på lidt lavere niveau ;D Så det bliver spændende at se smiley


  • #43   28. maj 2008 Jønck :
    Nei hvor sejt ! Bent at dygtig smiley . Jeg ville gerne have undervisning af ham en dag (; .


  • #44   28. maj 2008 Gollum - Du er ikke den eneste, Haha ;D

  • #46   28. maj 2008 Jønck :
    Har du mødt ham xD ?


  • #47   28. maj 2008 Nej, men jeg har mødt hans kone, og læst i hans bog.
    Hans kone Karina, var et smut forbi i mandags og bedømme om Zeus kunne blive redet gennem klassisk dressur, og hun var faktisk meget positiv. De har en vildt god massør i praktik, som hun anbefalede at vi skulle få ud og kigge på ham, så hun kommer på mandag, og skal bedømme om det er musklerne der ikke er lige store eller hvordan. Så nu må vi se hvad hun siger, og i næste uge skal vi så hen og se dem ride.


  • #48   28. maj 2008 Han har jo den skæve bagpart, så vi ved at han kun vil holde få år som ridehest. Ivertfald gennem den alm dressur, så nu ser vi om klassisk er en mulighed.

  • #49   28. maj 2008 Jønck :
    Hvor dejligt at hun godt tror han kan komme til at gå det smiley .
    Jeg har mødt Bent inde på Thorvaldsens Museum (staves) :b . Han var vildt let at genkende med sit skæg, og tøj :b . Han er meget flink ! smiley


  • #50   28. maj 2008 Cool. Glæder mig også til at møde ham. Lige før jeg er bange for at sige noget, fordi han er så klog på heste, regner jeg da med, hehe smiley

  • #51   28. maj 2008 Jønck : Min mor gik også bare hen til ham. Jeg stod og gemte mig omme bag et skildt xD haha,

  • #52   29. maj 2008 Gollum - haah pinligt!

  • #53   29. maj 2008 Jønck :
    Meget ! Han kiggede også rigtig underligt på mig da jeg kom frem fra mit skjul xD


  • #54   29. maj 2008 Tinna:

    "Vil det sige at luftrør og spiserør er et og samme rør???"
    - Nej, hvorfor tror du det?

    "I sidste afsnit, står der om nogle prblemer hos hesten, det med kvælning, og alt dette kan undgåes blot ved at droppe biddet. Der er da noget galt der! Personen lægger ud med at skrive at disse problemer opstår fordi hesten bukker nakken, så kan problemerne vel kun undgås, hvis hesten ikke skal bukke nakken???"
    - Nej, den voldsomme nakkebøjning gør bare problemet endnu værre. Men ja, problemerne kan også opstå ved ekstrem nakkebøjning. - Men hvis ikke man har et bid eller andet "hovedtøjl" til at tvinge hesten i ekstrem nakkebøjning, vil man ikke kunne gøre det.


  • #55   29. maj 2008 Tinna: Nej, det er noget inde i hestens mund - en slags "klap" der åbner/lukker.
    Du kan jo købe bogen hvis du vil - der er billeder i, så det er lettere at forstå hvad de forskellige ting betyder smiley


  • #57   31. maj 2008 Røsle - Det vil jeg altså ikke mene at du kan udtale dig om, når du ikke kender dem

Kommentér på:
Wow, hun er cool :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce