{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
812 visninger | Oprettet:

Ikke en rigtig fjordhest...? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen..

Nu vil jeg gerne høre jeres mening om hvordan en rigtig fjordhest ser ud. En af mine veninders gamle oldemor ved meget om heste. Især fjordhesten som hun brugte på sin gård til at trække vogne, og hun læste også meget om den.. :). Hun havde nogle af de fineste fjordheste dengang, og var stolt over at vise dem frem til dyreskuer og andet.

Jeg viste hende nogle rigtig fine fjordheste på nettet med flotte stamtavler og fine billeder. Hun blev så nærmest sur over at se på dem, da hun påstod at de ikke var rigtige fjordheste. Hun syntes at fjordheste har forandret sig så meget at den slet ikke ligner en fjordhest mere.

Jeg spurgte hende så jammen hvad er en rigtig fjordhest så...? da jeg var meget forvirret over det hun sagde

Hun siger at en rigtig fin fjordhest er højst 1,45 i stang, bred, stærk og rolig. Mange gange var de ikke ridelige, da de var for brede, og tunge, man brugte dem til hygge ture, vogn og plov. De var mere mørke på benene og ålen var bred og mørk, deres ples var også lysere gul.

Hun siger de er blevet for spinkle, for høje, for mørkegule og for ridelige hvis man kan sige det sådan..:)

Jeg kunne egenlig godt følge hende, og syntes hun havde rart på mange punkter...
Hvad syntes i..?
og er det godt eller dårlig..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke en rigtig fjordhest...?
  • #1   15. okt 2008 Vil da give hende ret i at Fjordhesten er blevet en mere sporty type
    Men jaah sys da at en fjordhest nu engang er en fjordhest selvom den er spinkel og høj men bare min mening ...


  • #2   15. okt 2008 Helt rigtigt at fjordhesten ikke er som på hendes tid, men ser man længere tilbage endnu så vil man finde at fjordhesten før den gjorde sit indtog i landbruget mere mindende om den type vi har i dag, omend lidt lavere.
    Man skal huske på at dengang hun havde fjordheste blev de bevidst avlet bredere og "stærkere" for at kunne fungere i landbruget. Så det er i min verden bare endnu et eksempel på at fjordhesten løbende ændrer sig i forhold til hvad man ønsker af den brugsmæssigt, men den type og præg har den bevaret.


  • #3   15. okt 2008 tror oss at mange af de "nye" fjordheste er avlet mee en sporty type .. derfor den spinkle krop ? smiley

    - men kan kun give hende ret ..


  • #4   15. okt 2008 er helt eni med din venindes oldemor da fjordheste har endret sig meget i de seneste år og er blevet mere sporty i det

  • #5   15. okt 2008 Ja det er sådan lidt bob-bob (: for de er jo blevet mere spinkle men det er jo også det der gør at vi kan ride på dem (: og nu bruger man jo heller ikke så meget heste til at pløje men mere maskiner xD

  • #6   15. okt 2008 Kan godt forstå hende, joé.. Men jeg bliver da lidt små irriteret, hvis hun ligefrem bliver sur over deres skønhed.. For dengang, det var, som mange andre ozz skiver, en heeel anden tid.. Jeg vil da hel klart have den mere sporty fjordhest, end de 'gamle'.. For efter min mening.. Så skal vi sku' vise de 'fejl-farvede' heste, hva en fjordhest kan.. Og at de ikk er så dovne og tunge som de tror de er.. Jeg kan personligt rigtig got lide fjordhestens forandringer her de sidste 10 år.. Der er sket så meget.. Og 10 år, det er nu ikk fordi det er så mange år igen.. smiley

  • #8   17. aug 2012 Oldemor skal tænke på at de fjordhest hun kende var alvet bredere for at blive burgt i marken, men FØR den tid var de smallere, hvilket ses tydeligt på ældre norske tegninger og billeder. de var måske ikke højere, men det har måske noget med at det foder vi fodre vores dyr i vækst med er bedre en det var den gang. idag har man så abrjedet hen mod en lidt lettere fjordhest, og endnu engang at tilpasse den til vores behov- sportsbrug! hvis fjordhesten var 140 på stang idag og dobbelt så brede, så ville der næsten ikke være nogen, for de bliver ikke brugt i marken mere, og heste man vi ikke kan bruge er der ikke mange der vil eje.

  • #9   17. aug 2012 ....og måske jeg skulle læse alle indlæg inden jeg skriver....helt enig med Bettina smiley

Kommentér på:
Ikke en rigtig fjordhest...?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce