{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.441 visninger | Oprettet:

Tekst til anatomisk korrekt ridning-vi {{forumTopicSubject}}

deo.

Jeg vil gerne lave en video så folk kan se hvad anatomisk korrekt ridning er. Jeg har lavet denne kladde:



Hvad er anatomisk korrekt ridning? Godt billede, andreaas/anky, cordeo
Akr er når man rider for at gavne hesten.
Det er ikke meningen at heste som i moderne sport skal få skader af at gå.
Det sker pga. forkert ridning, og det sker for ofte.
En del skader kommer af dårlig avl og dårlig/for tidlig tilridning.

Langt de fleste sportsryttere, og bare ryttere, rider på hånden i stedet for til hånden.
Dvs. at de fx kan finde på at bruge tøjlerne til at få hesten til at ”bøje nakken”.
Målet med akr er at hesten bærer sig på bagparten, ikke forparten, og at den går med løftet ryg.
Dette sker efter lang tids træning af overlinjen : billede
Og når man begynder at samle hesten.
Det sker ikke ved at ride på biddet.

Det tager meget lang tid at træne hesten så den kan gå med høj holdning korrekt og stadig hvælve ryggen og bære sig bagtil. Videoklip med andreas
Hesten på videoen er blevet tvunget/redet på biddet i høj holdning, og har smidt ryggen.
Jeg behøver vel ikke sige at både det og rollkur er yderst skadeligt for hesten.
At hesten går på biddet kan give en falsk fornemmelse af, at hesten går rigtigt.
Men det gør den ikke, og lige så snart den får hovedstillingen op, bærer den ikke længere med ryggen, og den går på forparten.
Akademisk/klassisk dressur er anatomisk korrekt ridning, men der er også andre ryttere som træner anatomisk korrekt, fx Kirsten Hansen og Gerd Heuschmann.

”Problemet” med akr er at det kræver arbejde og rigtig meget tid for at kunne se imponerende og ”rigtigt” ud. Billede BB
Dvs. at det også kræver meget længere tid i tilridningen.
Man må ikke bruge tøjlen for at få hesten til at ”bukke nakken”. Billede savet holdning.
På hestens hals sidder der et led på hestens hals næsten helt oppe ved nakken (billede).
Man kan se om det er en ”savet” eller korrekt hovedholdning hvis dette led og ikke nakken er det højeste punkt!
Noget vigtigt ved akr er at man skal kunne stoppe på et hvilket som helst plan og stadigvæk kun have gavnet hesten.

Vi ønsker vel alle at gøre det bedst for vores heste
Men desværre er det på en rideskole/ridestævne mere normen end undtagelsen at hesten går anatomisk korrekt, så den ikke får skader!
Det skal vi have gjort noget ved, og folk skal blive klogere. Jeg håber, du fik noget ud af denne video.




Lyder det OK?
er der nogle faglige fejl i?

der skal selvfølgelig masser af billeder med.

kh Røsle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tekst til anatomisk korrekt ridning-vi
Kommentér på:
Tekst til anatomisk korrekt ridning-vi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce