{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.289 visninger | Oprettet:

"Du rider helt forkert" om remonte {{forumTopicSubject}}

Hej (:

Ved ikke om nogen kan huske det fra et par af mine tidligere indlæg, men jeg har en hoppe som har været fodret forkert og næsten ikke passet. Derfor har hun ingen muskler + hun er meget svajrygget.

Da jeg fik hende var hun meget ophidset under ridning og fór frem så snart man sagde den der "G-lyd". Hun gik med hovedet 'oppe i skyerne', sænket ryg og trådte slet ikke ind under sig.
Jeg fik lidt at vide af min veninde om den anatomiske korrekte ridning før jeg købte hende, og jeg søgte på nettet og kiggede i bøger (RIGTIG meget) og pludselig så jeg tingene på en helt ny måde og jeg fik en masse ny viden.

På den gård hvor hun står er der en, som min mor er meget gode venner med, og som har meeget erfaring med heste osv. Derfor stoler min mor på at alt hvad hun siger er rigtigt - og desværre tror hun også, at det er det eneste rigtige.

Da jeg skulle ride min pony første gang red jeg bare med helt løse tøjler. Det så min mors veninde og hun spurgte straks hvad det var for noget westernridning jeg havde gang i og at jeg skulle have kortere tøjler.

De næste 5-6 gange jeg red så hun det ikke, og jeg havde igen helt løse tøjler og sørgede for at hun slappede af og prøvede at lægge min vægt i bøjlerne og aflaste ryggen, ikke andet, da jeg ikke ved så meget om det endnu og ikke ville gøre mere skade end gavn. Der skete rigtig mange fremskridt og her de sidste gange gik hun med hovedet ca. vandret - nogen gange lidt under, helt afslappet og kunne se på billederne at hun faktisk ikke så helt så svajrygget ud som når hun gik med hovedet i vejret (selvom det var svært at bedømme for sadlen) Kan også nu sammenligne med fra da jeg fik hende og se stor forskel ved ryggen, men det er nok bare musklerne (:

Men så her i onsdags striglede mig og min mors veninde heste samtidigt, og hun begyndte at snakke om at jeg red min helt forkert, at jeg skulle samle tøjlerne op og arbejde med hende så hun fik hovedet ned og næsen ind, fordi heste ikke fik ryggen op når man havde helt løse tøjler. Hun kendte åbenbart til remonte og akademisk dressur som jeg jo har været meget interesseret i her på det sidste - og hun sagde at den ridning ikke holdt, og at det var fup det hele; at når de ikke lavede opvisninger og ingen kiggede så var det på med kandarstang og dressurpisk, for det var ikke muligt at samle den naturligt. Desuden skulle man også kunne en masse øvelser før man kunne ride uden bid og tøjler. (har gerne villet være bidløs rytter da jeg ikke vil risikere at misbruge bidet og jeg føler at mine heste slapper mere af og er mere styrbare uden bid. Jeg må dog ikke ride uden bid for min mor fordi hun ikke tror på at man kan styre hesten uden bid. Men det jo egentlig en anden sag (: )

Jeg var ret målløs dér og jeg havde desværre ikke modet til at sige andet end: ja, mmh og okay. Men jeg blev meget usikker og følte mig helt fortabt, fordi jeg ved jo ikke voldsomt meget om remonteridningen m.m. og derfor følte jeg mig ikke helt sikker på at det var det rigtige. Måske var det dumt at ride sådan når man ikke havde meget erfaring med det, men alligevel tror jeg ikke at det er farligt at ride med lange tøjler. Ihvertfald er det bedre end at have alt for korte. Og jeg nægtede simpelthen at krølle hende sammen på den måde, så jeg vidste slet ikke hvordan jeg ellers skulle ride hende.
Jeg plejer at få rigtig mange råd fra min mors veninde og hun plejer at have ret, derfor overrasker det mig at hun siger sådan nogen ting - men det er måske fordi jeg har fået et andet syn på tingene.

Jeg følte at jeg måtte poste det herinde da det jo er dét gruppen handler om. Personligt mener jeg at det hun sagde ikke passede. F.eks. mener jeg ikke at min pony overhovedet har musklerne til at kunne gå i holdning endnu.

Beklager at det blev langt, men nu stopper jeg også med at ævle. Dét jeg egentlig bare vil sige er: Hvad er jeres mening om det hun sagde?

Og kom endelig gerne med gode råd til ridningen og træningen af min pony, for at bygge hendes muskler op osv.

Jeg har pt. ikke lige råd til at få undervisning el. lign., men jeg håber på at komme på et kursus snart, det ville være rigtig lærerigt

(:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Du rider helt forkert" om remonte
  • #1   20. mar 2009 Jeg syntes at det er noget ævl.. man kan godt samle en hest uden bid og tøjler.. Forsæt du bare med hvad du gør.. Ville bestemt ikke mene du skal samle hende endnu..

  • #2   20. mar 2009 omg, hende ville jeg da gerne have fat i og snakke med i <b>lang</b> tid!

    Altså, hvis din mors veninde også ved en masse om akademisk/anatomisk korrekt ridning (prøv evt. at spørge hvem hun har fået undervisning af, og hver gang hun siger noget, så spørg hende hvor hun ved det fra), så ved hun også 100% sikkert, og har erfaring i, at forberede heste muskelmæssigt til samling. Altså der er forskellige måder at gøre det på, men det vil altid være med remonteridning mere eller mindre...

    Men altså, referer til Gerd Heuschmann, for han ved altså mere end noget andet hestemenneske, han har jo brugt mange år på at forske i hestens bioanatomi. Ham KAN man ikke være uenig med, eftersom han har ret.


  • #3   20. mar 2009 du er på vej det rigtige sted hen og du skal ikke lade dig overbevise om noget andet--din mors veninde skulle tage af, at andrew mcleans bog hans teori om indlæring træning osv er videnskabligt bevist.... kik evt på Blue Berry Hill hjemmeside. kan varmt anbefales, skal selv på kursus nu her til april...held og lykke med det hele.

  • #5   20. mar 2009 Jef er godtnok ikke enig i hvad hun siger! Hvis jeg var dig ville jeg holde mig 100 % til remonteridningen smiley Det er også rarere at hesten nyder ridningen og er afslappet end den spænder og syntes det er træls. Jeg har ikke redet remonte i 100 år, men jeg kunne ikke drømme om, at vende tilbage til det med bid og unaturlig samling.

    Det passer jo heller ikke det hun siger, men at de prof. til remonte rider med stærkt kandanbid, pisk og presser hesten til tingene.

    Jeg vil sige at du har kursen lagt rigtig smiley Fortsæt med dit remonte, og vær ligeglad med hende damen!


  • #6   20. mar 2009 LUK dine øre og smil inde i dig selv....

    Hun er da bare et menneske med manglende viden, uheldigheden selv. Sådan en person kan jeg kun have medlidenhed med.

    Tænk den da hun vægner op og ser virkeligheden..

    Tænk dengang DRF vågner op ig ser virkeligheden.... PUHA:.... det bliver verdenens undergang....


    Fortsæt dit gode arbejde - og luk dine øre.... Folk griner ski da også af mig, der rider rundt og ligner en spadser der har skidt i bukserne og har hold i armene, men jeg er såååå lige glad...


  • #7   21. mar 2009 Tusind tak for jeres svar alle sammen, er glad for at jeg er på rette vej (: Ja jeg er også selv helt uenig med hende, men måtte lige have det bekræftet. Jeg skammer mig også over at jeg selv engang har redet og tænkt på den måde, men det er sådan jeg har lært det på rideskolen og så på den gård bagefter. Fik at vide at man skulle trække skiftevis i tøjlerne og så gik hesten til bidet. Er bare glad for at jeg ved bedre nu (:

    AS - Tusind tusind tak for din lange, hjælpende besked, det er rigtig dejligt at høre fra nogen der også har "sådan en hest" smiley

    Har også tænkt på at få undervisning i hvertfald én gang (har desværre ikke lige penge til det fast, det er dyrt nok at have to heste d:), men er lidt i tvivl om hvem jeg så skulle vælge, og så er det ikke altid at de lige bor i nærheden.
    Det med kiropraktor kunne også være godt, det er igen lidt samme problem som med underviseren, men må snakke med mine forældre om det, for self. er det vigtigt at hun får den rigtige behandling (:

    Dog er jeg lidt i tvivl om min mor er med på idéen, desværre stoler hun ikke på hvad jeg siger og mener ang. heste /: Det er rigtig irriterende, hun går slet ikke ind for noget af det jeg gør, med bidløs, remonte, jordtræning osv. Hun tror ikke på det, fordi det kommer fra et barn. Det kunne være virkelig fedt at få en underviser ud som også kunne fortælle hende lidt om det, eller tage hende med på et kursus (:

    Men ihvertfald tusind tak for din hjælp :'D og du har helt ret i det du skriver, de er virkelig noget specielt (':


  • #8   21. mar 2009 Jeg har samme problem - præcis det samme. Min mor tror 110% på det min førhenværende underviser siger, og hun siger, at remonte = en ukoncentrerret hest, der selv bestemmer og gør som det passer den, og bidløsrining = en farlig hest, der ikke lytter til rytteren -.- hun mener, at hesten skal krælles sammen, heller under lod end over. Jeg mener, at dette er fuldstædnig umoralsk - og <b>forkert</b>. Hesten skal opbygge muskler naturligt, og den skal ikke gå i holdning og krølles sammen før end musklerne er på plads.
    - Hesten skal rides med kort ryg og lang hals, det er den måde man får den bedste hest, og den får lyst til at arbejde, når det ikke er tvang og smerte.

    Lad være med at lytte til hende - hun burde vide bedre.
    Knus F&F


  • #10   21. mar 2009 Heldigvis har min mor ikke en skid forstand på heste og ridning...

    Jeg er lykkelig for det.... hahahahah


  • #12   22. mar 2009 Næsten alle ride måde kan give muskler til hestens, ryg hals osv osv, det eneste er faktidk hvad der passer på dig og din hest!

    så hvis du føler det du laver er godt nok, så bare gør det..

    Har altid ladet min gå som han vil i opvarmningen og så krævet mere og mere af ham indtil han har kunne gå samlet hele tiden, han må faktisk gå hvor han vil med sit hoved, det eneste krav jeg har, er at han skal bære sig selv.. Derfor går han meget forskelligt, nogen gange går han meget under lod, nogen gange over og andre gang lige efter "bogen"

    Tror virkelig mere og mere på at folk bare følger forskellige strømme, men i bund og grund, så ved man ikke en skid, men man skal bare følge det man selv synes smiley


Kommentér på:
"Du rider helt forkert" om remonte

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce