{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.252 visninger | Oprettet:

Longering - vil ikke på højre volte {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet rigtig godt igang med at arbejde med min Frieserhoppe igen efter en lille "tænkepause" for os begge... og det begynder efterhånden at gå fremad.

Men jeg har et problem, som jeg ikke rigtigt kan løse, og derfor prøver jeg nu at søge råd hos jer kloge hoveder herinde i håb om, at I måske kan hjælpe mig. smiley

Når jeg arbejder med Altruida i longen, kan jeg simpelthen ikke få hende til at gå på højre volte. Det gik fint de første 2 gange, vi prøvede, men nu dur det bare SLET ikke. Nogle gange skridter hun lige en halv omgang, men når jeg så driver på hende for at sætte hende i trav (med nøjagtig de samme bevægelser og den samme kommando, som på venstre volte, så vidt jeg selv ved), drejer hun i stedet rundt eller vender sig hos mig og står stille. Og jo mere jeg anstrenger mig for at få hende til at gå på højre volte, jo mere "besværlig" bliver hun. smiley Hun VIRKER, som om hun ihærdigt prøver at regne ud, hvad det er, jeg vil have hende til, men bliver forvirret over mine signaler... det forstår jeg bare ikke! Som sagt føler jeg, jeg giver hende de samme signaler (bare modsat, selvfølgelig), som på den modsatte volte, hvor hun lystrer til UG.

Så mit spørgsmål til jer er: Hvad pokker kan det være, jeg gør forkert???? Og hvad kan jeg evt. gøre for at få hende til at gå på højre volte også?

Jeg har prøvet at forstærke mit kropssprog uden held, og jeg har forsøgt at få min kæreste til at trække hende rundt på volten et par gange og så slippe hende, mens jeg driver på, men intet har hjulpet.

Så jeg håber virkelig, I kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Longering - vil ikke på højre volte
  • #1   1. maj 2009 Ofte har heste det jo nemmest på den ene volte end på den anden, det er helt naturligt aat de forsøger at vende rundt. Men prøv at hver opmærksom på dit ejet kropssprog! Hvor placerer du dig i forhold til hesten? Måske er det fordi du rent faktisk forvirrer hende ved at placere doig forkert i forhold til hende.

  • #2   1. maj 2009 altså det kan typisk være fordi at (måske tidligere ejer eller dig) har set højre volde var dårlig og derfor næsten kun trænet venstre hvad jo gør det værre.

    min ide ville være at du har hende i longe på 1-2 meter, hvor du så kan guide hende rund på volde med fat i torvet, i stedet for bagfra, indtil hun lærer det (;


  • #3   1. maj 2009 Altså, jeg forsøger at longere for løs longe ud fra Hempflings principper med "basistrekanten"... egentlig burde jeg jo starte øvelserne i en picadero, men sådan en har jeg altså desværre ikke til rådighed p.t., så vi må "nøjes" med en stor, åben mark. Det gør det naturligvis ikke lettere, ved jeg godt, men man må jo bruge de midler, man har. smiley

    Altså forsøger jeg hele tiden at holde en placering, hvor min skulder danner en ret vinkel med Altruidas kryds - dog bruger jeg ikke longepisk, da jeg synes, den jeg har, er for lang og uhandy (jeg skal have anskaffet mig en anden), så indtil videre driver jeg udelukkende vha. den løse ende af longen og mit kropssprog.

    Jeg er helt sikker på, at Altruida ser udmærket på begge sine øjne, og at hun ikke er øm; hun virker på ingen måde stiv i sine bevægelser, og hun virker heller ikke øm eller modvillig på nogen måde, når hun trækkes rundt på longen. Hun værgrer sig heller ikke som sådan imod at gå højre rundt. Som sagt virker hun mest af alt forvirret, som om hun ikke forstår mine signaler på højre volte, og foretrækker klart den venstre volte, hvor hun lystrer mit mindste vink som en engel.

    Når jeg driver på hende, gør jeg det ved at gå frem på min lille "førercirkel" med raske skridt, mens jeg med min "frie" hånd (dvs. min venstre hånd, når hun skal gå på højre volte) svinger longens løse ende imod hendes bagpart (altså ikke så den rører) for at drive. Dette kombinerer jeg med kommandoerne skridt og trav, alt efter hvilket tempo, jeg ønsker. Galop er vi ikke gået igang med endnu, for det har hun kort og godt ikke den fornødne balance til på nuværende tidspunkt. smiley


  • #4   2. maj 2009 Tusind tak for rådet, Mille. smiley Det vil jeg prøve... Er så godt som sikker på, at kæresten godt vil hjælpe mig med den første metode, du foreslår. smiley

  • #5   2. maj 2009 Tak. smiley Jeg håber også meget på, jeg kan få det til at lykkes igen. smiley

    Det sjove er, at de første 2 gange, vi prøvede, gik det bare SUPER! Der var ingen "ballade" overhovedet. Men så var det altså lige pludselig, som om hun bestemte sig for, at nu snakkede jeg et helt andet sprog (og det gør jeg måske også ubevidst?), og så ville hun slet ikke lege med mere.


  • #6   3. maj 2009 JJ, en picadero er faktisk ikke en roundpen... men den originale, spanske idé, en roundpen er udsprunget fra. smiley Det er en firkantet indhegning (eller en lille bygning i sin helt orignale form), der er 10,75 m. på alle sider. Dette giver en volte på 10 meter i diameter. smiley



  • #7   3. maj 2009 Men jeg vil meget gerne se din roundpen, når vi mødes, glemte jeg lige at sige. Så kan det være, jeg må "låne" Matti til at prøve den af, hvis hendes højhed altså tillader? *GG*

Kommentér på:
Longering - vil ikke på højre volte

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce