{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.091 visninger | Oprettet:

Pony pludselig halt... {{forumTopicSubject}}

Min pony havde smed her den 5 maj, siden da har hun været halt, hun har aldrig været halt før efter at hun har haft smed, hun er ny i stalden, ny form for bund og ny smed, jeg ved ikke om det kan spille ind...

Hun nægter næsten at komme ud af boksen, på staldgangen og mens vi trækker hende til og fra fold, går hun monster langsomt, og halter sådan lidt, men hvis hun kommer på noget græs at gå eller ind i ridehuset er der næsten intet at se på hende...

Nogen tror at hun kan være forfangen, men det tvivler jeg bare på, for hun har stået på græs der hvor hun stod før, - inden hun kom derud stod hun på jordfold, så hvis det var forfangenhed, burde det da været kommet frem der...

Igår var hendes forben helt varme, men idag er mere normale...
Alle fire ben er også lidt hævede...

Men hvad tror I at der er galt??

Det skal lige siges at min hest også er urengående, men det er han altid efter smed, en anden hest er også blevet halt, på samme måde som Nuggi, den er også ny hest deroppe og kommer fra døgnfold.

- Sorry for den lange roman smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony pludselig halt...
  • #1   8. maj 2009 Sara-Maria R
    Det har jeg ikke, for all heste kan risikere at blive ømtået efter smed, men tror måske at der er mere i det efterhånden..


  • #2   8. maj 2009 Jeg synes nu ikke en hest må være bare det mindste halt efter smed, har heldigvis heller aldrig oplevet det.
    Men jeg synes du skal ringe til dyrlægen smiley


  • #3   8. maj 2009 Sara-Maria R
    Det er kun når hun har stået stille for natten at hun ikke vil gå, hvis jeg lukker hende ind fra fold og kommer 15 minutter efter går hun gladeligt ud efter mig, så snart vi er i ridehuset, er der heller ikke noget...
    Hun går altså ikke med sko....

    Mathilde H
    Burde de heller ikke, men hvis hesten altid er det, så er der jo ikke noget at gøre ved det, nogle heste har sarte maver, andre har sarte hove..


  • #4   8. maj 2009 Hvis hesten altid er det, så ville jeg mene det var smeden, som gjorde noget galt smiley

  • #5   8. maj 2009 Mathilde H
    Hver gang han har haft smed, er han urengående, han halter ikke...
    Og sådan har han ALTID gjort, lige fra lille af..


  • #6   9. maj 2009 Måske du skulle overveje at få smeden ud lidt oftere og at der så bliver skåret lidt mindre af hver gang? En hest burde ikke blive øm HVER GANG efter smed... Hvis hovene er svage, så prøv evt m biotin-tilskud?

    Men det lyder mystisk hvis det kun er hovene, hvis det er efter en nat i boksen og så efter 15 min fold så er han klar.... Det kan jo være noget helt andet der er galt...

    Du kan ikke udelukke forfangenhed bare fordi hun gik på græs hvor hun stod før.. En ny fold = nyt græs og det nye er der måske mere power i end det den fik før? En forfangenhed kan sagtens opstå midt i en græssæson. Men på den anden side, så lyder det ikke som forfangenhed hvis den begynder at gå normalt efter noget tid, men det kan ikke udelukkes det kan være opstart til forfangenhed.

    Tror du skal kraftigt overveje en dyrlæge.....


  • #7   9. maj 2009 det tyder altså meget på forfangenhed - i hvert fald som om den snart bliver det . benene bliver for det meste hævede, pga. alt det sukker der kommer ned i dem. Hvis den har været på frodig eng ved tidligere sted, så tror jeg det altså.

  • #8   9. maj 2009 jeanette N ...
    Hun har stået på den græsmark før, det er bare noget tid siden, og der skete overhovedet ingenting...
    Desuden har jeg i en anden gruppe oprette det samme emne, blev der skrevet at pulsen, temperatuen og vejrtrækningen blev forhøjet hvis det var forfangenhed, hun er sig selv 24/7 , hun hænger ikke eller noget...
    Jeg skrev ikke at hun var "klar" når jeg kommer lidt tid efter hun har været på fold, hun går efter mig ud, uden problemer MEN hun går stadig meget forsigtigt og halter en smule...
    Du skal lige passe på at du ikke blander dem sammen (;
    Tiggo min hest, det er ham der altid er urengående efter smed.
    Nuggi , har ikke været halt før, det er hende emnet handler om smiley

    MetteANDzappANDfutte .
    Vil ikke ligefrem kalde det en frodig eng hun gik eng på....


  • #9   10. maj 2009 Sorry, kan godt være jeg fik blandet dem sammen, men mht forfangenhed...
    Da min hoppe blev forfangen havde hun INGEN af de symptomer du nævner.... (puls, temperatur, vejrtrækning). Så hold øje m din pony. Det er dig der kender den bedst! Hos min hoppe var det fordi hun blev stiv i muskulaturen og lettere stivbenet at jeg fik mistanke om evt forfangenhed og tilkaldte dyrlægen. Og den var god nok. Da stod hun i opstartsfasen og vi nåede at behandle inden det blev akut.


  • #10   10. maj 2009 jeanette N
    Det lyder bare underligt, for hun har gået heroppe før nemlig, så det burde ikke rigtig kunne, ja jeg ved sq ikke smiley
    Hmm, hun er jo sig selv 100% - Bortset fra at hun går lidt underligt på benene...
    Men her til morgen da jeg skulle have hende ud, gik hun gladeligt med ud af boksen, selvom at hun havde stået stille i løbet af natten, hun halter heller ikke så meget mere, lagde jeg mærke til...
    Så'e mon ikke det bare var ømhed?


  • #11   11. maj 2009 Hvis du ikke har ændret i hendes kost,motion eller lign og hun nu går bedre på benene, jo så lyder det lidt underligt...
    Jeg kender ikke ponyen og kan derfor ikke give en 100 % forklaring på hvad JEG tror. Igen, det er dig der kender ponyen bedst. Bare husk at forfangenhed bestemt ikke er at spøge med. Er hun overvægtig? For så er risikoen for forfangenhed større.
    Det kan ikke udelukkes at det har været ømhed....


  • #12   11. maj 2009 jeanette N
    Ehm, altså hendes kost er ikke blevet ændret, andet end at hun får en lille smule halm nu, det gjorde hun ikke før, er begyndt at ride på hende lidt igen, men der har ikke været noget overhovedet før hun havde smed...
    Overvægtig er ikke ordet xD , hun er virkelig fed fordi jeg ikke har haft tid til at ride hende, men altså...
    Idag haltede hun overhovedet ikke, så da jeg havde været inde i ridehuset med hende, vi travede lige 2-5 volter for at se om hun haltede hvilket hun ikke gjorde, men da vi så kom ud på beton bund, begyndte hun at halte igen, nu er det kun når hun har været i ridehus, ikke når hun kommer ud af boksen, så det er klart blevet meget bedre...

    .-~d: Tillo :b~-. L
    Det underlige er bare at det så kommer NU, hvis det er forfangenhed, for da hun var med mig på skolen, stod hun på jordfold, så kom hun direkte hjem at stå på græs, Dér ville jeg mene problemet var opstået...


  • #13   11. maj 2009 Forfangenhed kan opstå på alle tidspunkter, også de tidspunkter, hvor man synes det er underligt, og tænker som du, at det så er underligt, at det ikke skete der smiley

Kommentér på:
Pony pludselig halt...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce