{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

De rå små:Skal børn lære at slå på dyr {{forumTopicSubject}}

”Det er bedre at lugte af hest end af hash,” sagde salig Erhard Jakobsen engang for et halvt århundrede siden, til forsvar for en kæmpe investering i et ridecenter i

Gladsaxe kommune. For børn og unge har godt af at få frisk luft og røde kinder, mens de rider ture i skoven, skovler møg, og øver sig i at pudse læder. Man lærer omsorg, ansvarlighed og tålmodighed af at have med heste at gøre. Og hestepiger er fremtidens ledere. Det er videnskabeligt bevist. Gad vide hvad Erhard Jakobsen ville have sagt, hvis han havde været med EPONA.tv til ponyspringstævne de sidste par weekender?


Med det samme slår vi fast, at der er tale om C-stævner, hvor de deltagende børn og unge er organiserede i Dansk Ride Forbund, og opfylder kravene til indløsning af rytterlicens. Bare så der ikke er nogen, der finder på at skyde skylden på de små klubber ude på Lars Tyndskids mark, som ikke kan finde ud af at melde sig ind i DRF, ansætte eksaminerede beridere eller afholde ordentlige stævner. Nej, der er tale om børn, som forældrene har meldt ind i rigtige klubber med rigtige undervisere og rigtige sikkerhedsvejledninger på opslagstavlen i de rigtige rytterstuer. Det er nok meget godt, at Erhard Jakobsen ikke kan se, hvordan et segment af de børn, som han gerne ville gøre det så godt for, lærer at ride i dag. Han ville måske være ked af at se, hvad det gør ved hestene, men frem for alt ville han nok være ked af at se, at børnene også lider.


Det er nemlig ikke et lykkeligt barn, der med dyster grimasse tvinger en løbsk og forskræmt pony rundt på springbanen ved hjælp af piskeslag og hårde træk i tøjlerne. Og man må decideret bekymre sig for barnets velfærd, når man hører det brøle af arrigskab hen mod en forhindring, som ponyen ikke er helt sikker på, at den har lyst til at hoppe over. Hvad gør det mon på længere sigt ved børnene, at deres mor, far og træner bare står og hyggesnakker, mens barnet pisker, hiver og flår i ponyen og sparker den i raseri, så man kan høre den stønne. Hvad lærer det børnene om etisk forsvarlig omgang med hobbydyr, at det er helt legitimt at tæve ponyen, når den ikke makker ret?


Ridepiger er fremtidens ledere? Det viser statistikken, men gad vide om det virkelig er fordi pigerne er så omsorgsfulde og ansvarlige, eller om den vold, som de i en tidlig alder lærer at dele ud med benhårdt pokerfjæs, hjælper dem til også senere i livet at gå efter det, som de selv vil have, uden tanke for andres behov?


EPONA.tv har læst, at man kan få en advarsel eller ligefrem blive bortvist fra stævnepladsen, hvis man misbruger hjælperne under konkurrence. Men én af de ponyer, som vi har filmet, snurrer stejlende lige forbi dommertårnet, mens dens rytter med iskoldt overblik pisker den gentagne gange bagi. Hverken dommer eller forældre griber ind. Faktisk er der ingen af de ekvipager, der indgår i vores optagelser, som det lykkedes at mishage dommeren i en grad, hvor vedkommende fandt en påtale nødvendig. En enkel pige blev bedt om at komme til dommertårnet efter at have rykket sin pony kraftigt i munden i forbindelse med et stop på vandgraven, hvor hun endte med at falde af. Det viste sig dog, at dommeren bare var utilfreds med at rytteren ikke tilpas hurtigt forlod banen efter sin diskvalifikation. Tidsplanen skal jo overholdes.


Hvad lærer de (u)ansvarlige dommere dog børnene om, hvordan man deltager i ridesport på en ordentlig måde? Hvad lærer de børnene om, hvordan man tackler modgang og frustration i forbindelse med konkurrencepres?


Bekymrer det slet ikke forældrene, at deres børn rider rundt på løbske ponyer uden bremser, som taber dem til højre og venstre med en sådan hyppighed, at man ligefrem er begyndt at have en spand hestefoder stående ved udgangen særligt til indfangning af førerløse ponyer? Bekymrer det ikke forældrene, at deres børn lærer det stik modsatte af omsorg, ansvarlighed og tålmodighed, når de får stukket et sortiment af tvangsmidler i hånden med besked på at gå ud og vise dyret, ”hvem der bestemmer”?


De børn, vi har filmet, ved alt om relaterede afstande, optømningsregler og doteringer. Men de ved ikke noget om, hvordan man træner dyr. De ved kun, hvordan man tvinger, og det er tydeligt, at de er splittet mellem at se ponyen som mod- og medspiller på banen. Det er synd. Små børn skal have lov til at føle ubetinget kærlighed til deres dyr. De skal ikke hjernevaskes til at sidestille præstation med kærlighed. ”Hvis du elsker mig, springer du vandgraven i dag, Silver.”


Det er fortvivlende at se.

EPONA.tv må spørge:


Er det sundt for børn at lære, at det er ok at være brutal overfor et dyr for at vinde en sløjfe og 500 kr.?


Hvordan kan DRF afvise at ridesporten har et problem, når selv de mindste børn lærer at tvinge deres hest i stedet for at træne den?


Hvordan kan DRFs formand fare i flint over billeder af børn uden ridehjelm, og samtidig være formand for et forbund, der tillader at børnene fremprovokerer voldsom afværgeadfærd hos deres pony?


Hvor meget mere overdrevent skal man bruge bid, pisk eller sporer før en diskvalificering finder sted?


Er det stadig bedre at lugte af hest end af hash? Eller er det dødt løb?


Du kan logge ind nu og se optagelserne, som vi naturligvis indhenter kommentarer til den kommende tid. De rå små: Skal børn lære at slå på dyr?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De rå små:Skal børn lære at slå på dyr
  • #1   10. maj 2009 Åhh, dejligt Epona tager endnu en af mine tanker op, for det der har netop præget min tankegang de sidste par år.

    Det samme citat omkring ridepiger bliver ledere, næsten de samme billeder (altså dem jeg selv har set med egne øjne, og derfor ikk dem epona har optaget), tanker omkring hjernevask osv

    Poor poor horsie and brainwashed girls!


  • #2   10. maj 2009 Den video viser forfærdelig grim ridning, ja jeg vil næsten ikke engang kalde det ridning!! Stakkels stakkels ponyer!
    Fatter de børn virkelig ikke hvor ONDT det gør når de flår den i munden, sparker den med sporerne, slår til med pisken osv?? Der er jo en grund til at ponyerne stejler, bukker, stopper, stikker af osv.

    Som mor til 2 piger (hvoraf den ældste går til ridning) væmmes jeg ved at se det indslag - hvis en af mine piger nogensinde behandler sin pony sådan der, så bliver hun hevet af og får rideforbud indtil hun kan behandle den ordentligt og har lært at styre sit temperament!


  • #3   10. maj 2009 kan i ikke sende et link?

  • #4   10. maj 2009 Hvordan skal en pige på 9-10 år "forstå" hvad det gør ved hesten når deres træner siger "den er fræk, giv et et klap med pisken" eller " du kan jo nok se at han er doven, så du er nødt til at være hård ved dén forhindring der ovre for han prøver jo altid at snyde ved vandgraven" Pigerne kan ikke gøre for det, men jeg mener derimod at forældrene burde bruge deres øjne og tænke udover det "træneren" siger...

  • #5   10. maj 2009 Netop! De små aner jo ikke hvad de laver. Jeg synes også at det er forældrenes ansvar, om de har forstand på heste eller ej! Selv min mor som er bange for heste og min stedfar kan tydeligt se på den video at hestene ikke har det sjovt. Så kan slet ikke forstå hvorfor forældrene til de børn der ikke åbner munden bare lidt en gang imellem.

  • #6   10. maj 2009 det er jo forfærdeligt:-(

  • #7   10. maj 2009 Linda V

    Skide god holdning! Sådanne mødre mangler vi flere af indenfor hesteverdenen! smiley


  • #8   10. maj 2009 Bliver bare så magtesløs når jeg ser sådan noget---og der findes bare ikke ret mange steder, hvor børnene lære om korrekt behandling-træning og ridning...En af de grunde til at jeg har valgt at undervise mine børn selv, men det er da ærgeligt fordi det sociale sammenværd med andre heste interesserede glipper:-(

    Min datter på 6 år så lige lidt af programmet og hun var helt paf og sprugte hvorfor de rykker og slår deres hest? Om det er fordi de ikke kan li den? hvorfor siger deres mor ikke, at de ikke må? Og til sidst sagde hun,; "Hvis jeg ser nogen piger, der gør sådan ved deres pony så vil jeg råbe til dem, at de skal lade være, ellers kan de selv prøve, at blive slået med en pisk"!!!

    Kloge ord fra en uspoleret hestepige:-)


  • #9   10. maj 2009 Hehe.. Jeg underviser også 2 små piger og den ene har gået på rideskole før og hver gang ponyen ikke gik den vej hun ville, så trak hun i tøjlerne og sparkede til den mens hun råbte "jeg har kontrollen, jeg bestemmer" og når hun travede holdt hun balancen i tøjlen, så jeg har måttet give hende tøjler af elastiksnor og så have hende i longe..

  • #10   10. maj 2009 Vi er jo nødt til at gå foran med et godt eksempel, både hvad angår os selv men så så sandelig også vores børn (dem der nu har hehe). Det nytter jo ikke noget at man råber op hvis man ikke selv gør noget. Så er glad for at se en øget tendens til at folk rider pænt, og at man opfordrer andre til at gøre det samme.

    Og ja vi skal huske at ansvaret for den ridning vi ser på videoen ligger hos trænerne og forældrene - men nogle af de piger vi så er altså gamle nok til selv at kunne se at det gør ondt når man flår hesten i munden!


  • #11   10. maj 2009 Ja, det er bare rigtig skræmmende....

    Vores psykologi-lærer i folkeskolen sagde også til min veninde og jeg (vi har begge hest) - at vi ville egne os godt som ledere..... Og jeg tænkte bare nej! Okay - det eneste argument jeg godt kan "gå under", er at en leder skal kunne tilsidesætte sine egne behov for at få tingene til at fungere, - eller noget i den stil, sagde hun...

    Det er jo virkelig noget, (altså det de små "udsættes" for) - der påvirker dem helt ekstremt på et psykologisk niveau. - Og det er noget der er svært at arbejde væk igen. Taler delvist af erfaring.


  • #12   10. maj 2009 Ja det er frygteligt... og ikke børnenes skyld. De lider under den uvidenhed der forpester ridesporten. Folk tvinger i stedet for træner, og det er alment accepteret?!

    Kunne egentlig godt tænke mig at høre MCMs kommentar til denne artikel?


  • #13   10. maj 2009 Ja, det er forfærdeligt o.O
    Har reddet på rideskole i maaange år, og selv mens jeg red den 'finere dressur' måtte jeg ofte lukke øjnene eller se ned i sandet, jeg skammede mig virkelig på mange rytteres vejne.

    Håber virkelig der kan blive sat fokus på at lære børn, unge og voksne for den sags skyld, at dyr ikke er til for sjov. Man må lære at kontrollere sig selv, inden man kan kontrollere sin hest o.O ?


  • #14   10. maj 2009 Ja sikker en udvikling.... MEGET skræmmende..

    men du må ikke kopiere artikler, kun udrag af dem og så evt vedlægge et link til resten......

    Har gjort samme fejl hahahaha og lærte sørme også af dem...
    Journatilster KAN blive pænt sure....


  • #15   10. maj 2009 Ja heldigvis var det ikke heste relarteret...

    Men det er rent faktisk ulovligt at kopiere en artikkel uden tilladelse....


  • #16   10. maj 2009 Dette er en af grundende til, at jeg ikke kan holde ud at komme på en rideskole. Har prøvet, at have opstaldet min hest 3 gange forskellige steder og hver gang har jeg flyttet den i protest imod dårlig omgang med hestene og hver gang har jeg ikke kunnet holde min mund og er derfor blevet set meget ned på, da det bestemt ikke er velset, at sige, at der findes en anden måde....

  • #17   10. maj 2009 Puuha, ja jeg har oss hørt den med porcelæn :S

    Nej, de er lavet af kød og blod, og MASSER AF NERVEBANER, idioter.... smiley

    Evigt og altid beder jeg folk om at sætte sig ind i hestens situation, så plejer folk at føle med dem smiley


  • #18   10. maj 2009 jah.... det kan jeg også huske at en af de "populære" herinde, springrytter sagde: "heste er sguda ikke lavet af glas. De brækker jo ikke benet af at støde ind i en forhindring"... var ved at brække mig bagefter

  • #19   10. maj 2009 .Anne Forsberg .

    Pis! XD vidste jeg sq ikk, hovsa :b


  • #20   10. maj 2009 skær i hjertet. især når jeg selv underviser børn til dagligt.. og vi slår ikke...

Kommentér på:
De rå små:Skal børn lære at slå på dyr

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce