{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

underlig hovedtøjsadfærd ? {{forumTopicSubject}}

jeg var så heldig at jeg igår fik lov til at låne en hest af min veninde så vi kunen ride en tur i skoven. Hun har lige fået en formidabel smuk fjordheste blandings hoppe, som jeg var helt vild med.

Hoppen lød på salgs papirne til at være en rigtig god skovturs hest og oveni købet kunne den rides med bidløst. det var da bare rart.

Men da jeg sadler den op og giver den hackamore hovedtøjet på (det skal lige siges at vi ved stadigvæk ikke hvilken form for bidløst dne kan rides med). men da jeg har lagt det på. Begynder hesten at få noget, jeg ville kalde mudnkramper?... hele munden kører på den, den klapre med tænder og vrænger med læberne, ja jeg har aldrig set noget ligne. hesten begynder også at smide hovedet bagover faktisk så voldsomt at den er ved at stejle..
Jeg må godt nok indrømme at jeg stadigvæk er ret chorkeret over den reaktion.
Men vi får hovedtøjet af og ender med at give hende et almen bidhovedtøj, uden nogen former for problemer..
Da vi så rider afsted kan jeg godt mærke at det ligesom at hesten har nogle døde punkter i form af styring. den ragere kun på tøjlen, ben og vægt er nærmest en by i rusland for den..

Pludselig smider hesten hovedet i vejret mens den "nyser" så jeg ender med en ordnelig klat snot i hovdet, så jeg ikke kan åbne øjne. dette er åbenbart startskudet for denne hest til simpelhent at sætte i galop med bukspring. hvilket er meget ubehageligt for mig da jeg hverken kan se hvor den løber hen eller hvad der sker.
Men heldigvis får min venide redet sin hest ind foran min og stoppet min på den måde.
Da jeg endeligt får tørret mig og set hvor vi er landet henne i Gribsskov.
Hesten fortsætter stadigvæk med sin underlig adfærd med at ignorere alle hjælper undtagen tøjlen. men hver gang jeg så styre på tøjlen lægger hesten hovedet underligt på skråt..

Undskyld det blev så langt, men jeg har aldrig været ude for noget ligne. og er stadigvæk i chok over min blinde tur... men nogle af jer der har nogle erfaringer inde for en hest. der reagere med mundspasme på bidløst og når man rider med bid kan den kun styres med det, men med hovedte på skråt ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  underlig hovedtøjsadfærd ?
  • #1   11. maj 2009 Ej det lyder sq underligt!! :s har kun prøvet "ryste adfærden". Man siger at hesten gør det af smerte mm? så kan ikk rigtig forstå hvorfor min hest gør det indimellem, rider da med bid men bruger det sq ikk til andet end at justere sådan noget som, en volte feks. Holder kun ved spænden på tøjlen..

  • #2   11. maj 2009 Ej , hvor mærkeligt !

    Der skal "bare" trænes signaler, men det med mundspasme lyder meget mærkeligt - især når det var uden bid :S


  • #3   11. maj 2009 En hest gør aldrig noget uden grund, og hvis de gør noget, vi ikke kan lide, altså opfører sig helt vildt mærkeligt og "uhesteagtigt", så er det 99,99999999999% af tiden pga smerter. Derfor ligesom cacaotraum, hestetandlæge og kiropraktor, evt få tjekket sadel, røngtenskading hos dyrlæge eller lign.

    MEN det kunne jo være smerter. Hackamore er det "groveste" bidløse man kan vælge, så må ser hun stadig smerterne, når der bruges hackamore? - jeg inviterer ikk til at I skal prøve at ride i absolut ingenting på tur, når hun har reageret så uhensigtsmæssigt, men når hun ER blevet tjekket i hoved og røv for decideret smerter af diverse eksperter, så prøv at ride hende i grime eller lign på bane(hvordan reagerer hun der?), derefter prøv på tur, hvor der er snor i hesten og ligeså stille øge "udfordringen"

    Det er da godt nok træls, at hun skrives at være super turhest?! - overvej at kontakte salgpersonen og få en forklaring, for det der må da være fusk! - den stakkels hoppe har været udsat for noget slemt noget, siden hun reagerer som hun gør :S


  • #4   11. maj 2009 Puha den lyder stresset

  • #6   11. maj 2009 Jeg ved ikk om jeg er enig med Camillia skov omkring hjælperne.... Hvis hesten er stresset, så vil jeg ikke anbefale overdrevne hjælpere.., det kan sagtens gøre hende endnu mere stresset

  • #7   11. maj 2009 sindssygt, det lyder da som om den har helt ekstremt dårlig erfaring med bid og hackamor! :S Tror I bliver nødt til at gå helt forfra, først med kiropraktor, tandcheck osv., og så indlæring af basissignaler og så ride osv. osv. osv. KEDELIGT men nødvendigt!

  • #8   11. maj 2009 Jeg er enig med Røsle.. Selvom jo kunne starte med forskellige bidløse trenser for at se hvordan hun reagere..

  • #9   11. maj 2009 jeg må lige pointere at hesten ikke er min. jeg har derfor ikke tænkt mig at bestille dyrlæge koripraktor tandlæger eller træne den.. men jeg vil gerne sige det videre til ejeren.

    Jeg træner self andres heste. kan i også se på lille lyn herinde. men jeg træner faktisk kun dem som jeg kan se jeg har en chance for at påvirke, heste som reagere på en måde jeg ikke kender til eller af en grund jeg ikke kender til, takker jeg gerne nej til.. så foreløbigt at hesten ikke under mit ansvar.. men jeg vil selvfølgelig tage det som ansvar at sige jeres råd videre


Kommentér på:
underlig hovedtøjsadfærd ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce