{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

DRF: Fokus på velfærd {{forumTopicSubject}}

Håber det er i orden jeg lægger det ind. Taget fra epona.tv:

(link fjernet)

12-5-2009 Dansk Ride Forbund vil nu øge fokus på hestevelfærd i sporten. Det skriver forbundet i en pressemeddelelse i dag.




Pressemeddelelse: Hestevelfærd er et nøglepunkt i Dansk Ride Forbunds arbejde med at udvikle dansk ridesport. Derfor har forbundet iværksat en handlingsplan, der skal være med til at sikre, at ridning og træning til hver en tid sker i harmoni med hesten.



Tæt samarbejde med dyrlæger



Dansk Ride Forbund har fokus på, at ridesporten udvikler sig i harmoni med hesten, og derfor skal der iværksættes et tæt samarbejde med Hestepraktiserende Dyrlægers Forening. Første møde er aftalt inden for en måned. Formålet med samarbejdet er at sikre en dyrlægefaglig vurdering af de benyttede træningsmetoder i ridesporten. Det skal sikre, at træningsmetoder tager de nødvendige hensyn til hestenes alder og helbred.



Efteruddannelse af officials og trænere



I trit med Dansk Ride Forbund og Det Internationale Ride Forbunds udvikling af retningslinjer for træning og ridning efteruddannes dommere, officials og trænere løbende. Således vil der henover sommeren blive afholdt møder og efteruddannelse for ovennævnte faggrupper, ca. 800 personer. Dommere, officials og trænere er Dansk Ride Forbunds myndighed, som arbejder med at sikre, at ridning på stævnepladser og ridebaner altid foregår i harmoni med hesten.



Dansk Ride Forbund søger dialog med Dyrenes Beskyttelse



Dyrenes Beskyttelse har i et åbent brev pr. 30. april 2009 kritiseret Dansk Ride Forbund for at svigte sit ansvar for, at ridning sker på hestens præmisser. Dansk Ride Forbund har i et skriftligt svar redegjort for de tiltag og det arbejde forbundet løbende gør for at sikre, at ridning og træning sker i harmoni med hesten. Dansk Ride Forbund håber på en positiv og konstruktiv dialog med Dyrenes Beskyttelse.



Dialog og information




Dansk Ride Forbund planlægger at afholde et seminar i slutningen af 2009, der skal samle trådene fra ovennævnte tiltag og den nyeste forskning på området. Seminaret forventes afviklet i samarbejde med Hestepraktiserende Dyrlægers Forening og andre interessenter. Seminaret skal munde ud i yderligere tiltag, der skal sikre, at træning og ridning sker i harmoni med hesten.

Hvor er det fedt, hvis de virkelig mener hvad de siger!! (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DRF: Fokus på velfærd
  • #1   14. maj 2009 ja det er fedt! Håber virkelig der sker en ændring af den måde, det er helt normalt at behandle heste i DK på, jeg siger bare:

    hårde hænder i store bid, sko/dårlige hove, avl for selvopslidende gangarter og ikke gode hove, godt hoved osv., super IKKE anatomisk korrekt ridning, tvang i stedet for træning, folk kender ikke til indlæringsteorien (men tror at hesten dominerer den og prøver af og selv er skyld i ting osv. -.-'), måden at holde hestene på i boks, hele tiden.... ja bare den generelle holdning...


  • #2   14. maj 2009 juhuu.. det har jeg været med til... ikke dte hele men jeg har været med i arbejdsgruppen.. jeg er glad for at i kan lide nogle af vores foreslag

  • #3   14. maj 2009 DRF meddeler i et åbent brev til Dyrenes Beskyttelse, ovenpå organisationens kritik af DRF, at rideforbundet ikke ser noget problem i rollkur, så længe metoden udføres "korrekt".



    DRF forholder sig til en udtalelse fra FEI, der i 2008 sagde, at der stadig ikke var videnskabeligt bevis for, at rollkur skader hesten klinisk.



    FEIs egen veterinærkommité lagde ellers lige inden OL op til et forbud mod hyperfleksion, da den mente, at det var psykisk mishandling af hesten. Forslaget blev dog hurtigt slettet fra et mødereferat, da FEI ikke mente, at det var praktisk at indføre et forbud lige inden et OL.



    DRF mener ikke, der er problemer i metoden, så længe den udføres uden, at hesten bliver forholdt over længere perioder, og det påfører hesten smerte.





  • #4   14. maj 2009 11-5-2009 Den hårdhændede ridning, som EPONA.tv har dokumenteret ved ponystævner, var i fuld overensstemmelse med Dansk Ride Forbunds reglement og værdier, mener dommerne, som dømte klasserne.

    Et par rap i røven til en stædig pony er okay," siger Jørn W Jørgensen, C-dommer i distrikt 4, til EPONA.tv. "Det kan ikke hidse mig op. Når man kommer op på et vist niveau, ved ponyerne godt, hvad det handler om." Jørn W Jørgensen mener, at hvis der er tvivl om hvorvidt en refusering er ponyens eller rytterens skyld, skal den tvivl komme rytteren til gode, når dommeren vurderer om brug af pisk er berettiget. At det aldrig skulle kunne være ponyens ansvar, at den stopper, fordi heste ikke har mentalkapacitet til at forstå konsekvensen af deres handlinger, tager Jørn W Jørgensen med et gran salt. "Det kan man have en holdning til," siger han.



    Til gengæld vil Jørn W Jørgensen ikke se, at rytterne saver deres ponyer i munden som straf for en refusering. Men det mener den erfarne dommer heller ikke, at der var nogen, der gjorde under stævnet, hvor EPONA.tv filmede. "Hvis jeg havde set noget, der havde generet mig, var rytteren blevet kaldt til dommertårnet." I det store hele mener han, at der blev redet pænt og ordentligt ved stævnet.



    Den springdommer, som dømte ved et andet stævne, er enig med Jørn W. Jørgensen, men ønsker ikke at udtale sig af hensyn til sin fremtidige dommergerning. Der skete altså, ifølge dommerne ved de to stævner, ingen overtrædelser af de almindelige bestemmelser, som blandt andet lyder:



    - Udelukkelse/diskvalifikation af en ekvipage fra en klasse kan finde sted hvis en hest mishandles eller overbelastes.



    - Advarsel: Ryttere, hjælpere, instruktører, holdledere, hesteejere og andre, der udøver misbrug af pisk/sporer eller tilsvarende.




  • #5   14. maj 2009 Det er vel fint nok. De inviterer jo bare feks. de dyrlæger som de selv bruger = de bliver enige om det som de er enige om nu smiley

    Ikke for at være lyseslukker men tror ikke på at der kommer til at ske noget specielt..
    Synes ikke at de besvarer konkrekt på nogle af de spørgsmål der er blevet stillet dem. Mener 100% at de bare pudser deres glorie i det brev og i pressemeddelelsen.


  • #6   15. maj 2009 Dette er jo nyere end det med rollkur, og jeg synes også at det er et møgforbund, men som skrevet synes jeg det er fedt at de gør noget ved det, <b>hvis de virkelig mener hvad de siger</b> , hvilket jeg desværre også tvivler på de gør /:

  • #7   15. maj 2009 Okay det var løgn det jeg skrev, har først set nu at de to artikler var fra samme dag! o:

  • #8   15. maj 2009 Tatti - Dessi,Bølle&Lilli | LDR

    Præcis! De laver ikke andte end at pudse deres glorie. Tænk lige på at hvis de bliver stemplet som uegnede dyrejere OSV så sælger de altså ikke heste til 10 millioner mere. Sådan er virkelighedern sq


Kommentér på:
DRF: Fokus på velfærd

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce