{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Tilskud der feder til 1 års. {{forumTopicSubject}}

Jeg har 2 åringer på 11 og 15 måneder og de har begge været rigtig svære at holde huld på vinteren over, nu går ham på 15 måneder på sommerfold så der er ingen problemer, men den på 11 mdr fik en seneskade efter et spark den første dag på græs så han er hjemme igen og står i boks om natten og på en 4x4m græsfold om dagen da han ikke må kunne trave. Dette bliver han jo ikke ligefrem fed af så jeg står stadig med et problem om at holde huld på ham,
Så nu er jeg på jagt efter gode råd til at give lidt ekstra sul uden at overfodre.
Han har fri adgang til god tør wrap så grovfoder mangler han ikke.
Så får han ca 1,6 kg fase II fra brogaarden og ca 1,5 kg lucerne.
Jeg har prøvet linamix, men syntes ikke rigtig at det giver noget og olie giver heller ikke nok.

Det jeg har overvejet er:

Soyaskrå
Majs
Havre
Mere olie

Hvad er jeres erfaringer og hvor meget giver i af det forskellige?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilskud der feder til 1 års.
  • #1   17. maj 2009 min plag fik breeder müsli og havde en bamsemave og en masse pels hele vinteren(;

  • #2   17. maj 2009 Nu skal det siges at begge drenge er varmblods heste og er derfor lidt sværre at holde huld på end en fjordhest. smiley Har selv en fjordhest opstaldet og dette er ikke noget problem.

  • #3   17. maj 2009 Jeg vil nok give noget foder der er beregnet til føl og plage. Selv bruger jeg Pavo podo grow, men der er også mange andre der laver foder til plage.

  • #4   17. maj 2009 fase II fra brogaarden er også foder til plage.

  • #5   17. maj 2009 Skal han så ikke bare sættes lidt op i fase II.

  • #6   17. maj 2009 hvis det er varmblodsplag så set ham op i fase II, min får 2 kg, og hun bliver mindre ind din (er 12 mdr- forv 160)

    kig ham alt den hø og wrap han kan spise af god kvallitet, evt lidt roepiller eller betspeed til fodret. ellers lyder din foderplan rigtig god!


  • #7   18. maj 2009 Bryder mig bare ikke om at overfodre med fase 2, jeg har kun mulighed for at fodre 2 gange om dagen pt så derfor vil det blive en meget stor portion foder pr gang hvis jeg sætter ham op i fase 2. Men jeg må se på det.
    Wrap kan han ikke få mere af da han i forvejen har fri adgang.


  • #8   18. maj 2009 hmm?

    der er også brogaardens suregrow, der kan du tilsætte roepiller og lucerne til+ olie (op til 3 dl, der skal tilsættes ekstra b vitamin per ekstra dl olie mere ind tre dl) 3 dl olie feder ligeså meget som et kilo havre.

    suregrowen skal han kun have 1 kilo af om dagen.

    nu er der mange kornforskrækket mennesker, men du kan godt tilføre havre eller varmebehandlet majs - men maks 0.5 kg. majsene giver godt fylde, men SKAL være varmebehandlet ellers er det meget svært at optage.

    soyaskrå kan også gives og er meget rig på lysin som mange ungheste mangler, men der må ikke gives i store møngder da det er meget proteinrig, og det er lucerne og generalt unghestefoder også.

    men jeg vil så anbefalde suregrow, da du selv kan tilføre og regulere efter huld, da han er dækket 100% med et kilo.

    held og lykke.. du må meget gerne spørge mere hvis det er. har sat mig meget ind i unghestefoder, da jeg kun pt har avlshopper, 1 års og venter føl smiley


  • #9   18. maj 2009 LINAMIX!!!

  • #10   18. maj 2009 man skal passe på med linamix, míne tre har det været succes med.

    en ville ikke spise det og de to andre fik så tynd mave, og efter to uger uden stadig en smule.

    er han tjekket for orm? evt også bændelorm?


  • #11   18. maj 2009 Suregrow kan han slet ikke holde huld på, har også selv sat mig meget ind i unghestefoder og er heller ikke bange for majs og havre som så mange andre, men vil give dig ret i at det kun skal gives i små mængder.

    Tror jeg vil holde fast i den anbefalede mængde fase 2 og lucerne og tilføje olie og havre til at starte med. Og så håber jeg at jeg snart får lidt mere frihed så jeg kan fodre 3 gange igen.

    Og Linamix virker ikke på mine heste.


  • #12   18. maj 2009 hvis jeg kan få mit foderprogram oppe og køre hvis jeg godt lave en foderplan medtalrige kalorier til dig.

  • #13   18. maj 2009 Han er fri for orm så det er ikke der problemet ligger. Det må du da gerne prøve, har ikke selv fået anskaffet mig et program.

  • #14   18. maj 2009 fase 2 til en plag på 12-18 mdr er anbefaldet tildeling dagligt:

    (forventet udvokset vægt)
    300kg: fase ll 1 kg/dag, 0,5-0,75 kg lucerne, 3-4kg hø
    400kg: fase ll 1,5 kg/dag, 0,75-1 kg lucerne, 4-5 kg hø
    500kg: fase ll 1,75-2 kg/dag, 1-1,5 kg lucerne, 5-6 kg hø
    600kg: fase ll 2-2,25 kg/dag, 1-1,5 kg lucerne, 6-7 kg hø

    Suregrow 1-3 år (på stald)

    Suregrow 0,9 kg/dag
    Lucerne 1 kg/dag
    evt havre 1,25 kg/dag
    Hø min. 5-6 kg/dag
    fri adgang til saltsten

    detr er hvad brogaardens anbefalder. og det kan du godt opdele på to gange om dagen.


  • #15   18. maj 2009 Ja det ved jeg godt, jeg syntes bare personligt at det er for meget.

  • #16   18. maj 2009 det er jeg helt enig i ...¨
    men tilføre olie og soyaskrå, det skulle hjælpe en del.

    en unghest må godt se lidt tynd og ranglet ud, men selvfølgelig ikke radmager.


  • #17   18. maj 2009 Ja det ved jeg godt, men han er lige en tand for tynd, og ved at han taber sig igen når han ikke er på sommergræs mere.

Kommentér på:
Tilskud der feder til 1 års.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce