{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Godt tegn - hvordan videre? {{forumTopicSubject}}

Er begyndt at ride Asmun igen efter ca. ½ års pause! Jeg skridter kun og sørger for at holde skridten taktfast, smidig og afslappet. I dag var jeg ude at skridte en tur ca. 40 minutter, og selvom det ikke hele tiden var lige afslappet gjorde han ofte det med at strække hovedet helt ned til jorden i nogle sekunder, og så tage det op igen. (Op betyder lidt over mankehøjde) Han gjorde det selvfølgelig mest når der var en mmmm lækker hestelort at snuse til eller græs på jorden, men han åd ikke græsset - det var som om det bare var en god lejlighed lige at tage sit hoved ned på...

Til sidst blev det faktisk ret ofte han gjorde det, og det må jeg da se som et et særdeles godt tegn. Men hvordan kommer man videre fra at hesten laver det aktive stræk få sekunder af gangen til at den kan holde det hele perioder? Sker det af sig selv, eller?

Mvh Røsle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godt tegn - hvordan videre?
  • #1   16. jun 2009 Jeg har hørt (og har også brugt det selv) at du skal rose din hest lige i dét sekund din hest tager hovedet ned! smiley

  • #2   16. jun 2009 Ja det gjorde jeg også helt instinktivt - men det skal vel komme naturligt og ikke pga. "tricktræning"? smiley

  • #3   16. jun 2009 Hm ja selvfølgelig, men så kan det jo vel tage meget lang tid, da det vel ik er naturligt for hesten at bære på den her måde?! (Men dog er den bedste, nu når vi rider dem). ej aner det ik XD Har ik forfærdelig meget styr på dette.. Ret mig lige hvis jeg siger noget dumt XD smiley

  • #4   17. jun 2009 Tja, når det laver det aktive stræk så bærer de rytteren meget lettere, da ryggen så kommer helt op, så på en måde belønner det vel sig selv? Hmm, vi må have fat i nogen af dem der ved noget xD

  • #5   17. jun 2009 Ja det gør de smiley Men tror man skal fortælle hesten at det er det man skal have den til! smiley

  • #6   17. jun 2009 altså jeg tror ikke hn tager hovedet ned fordi han ved det er godt for ridningen, og som du selv skriver det var hestepærerne han lugtede til, men det gælder jo selvfølgelig altid om at udnytte den naturlige reaktion, for man kan ikke arbejde imod instinkter, de vil altid være der, men så kan man jo udnytte dem i stedet for...

    Hvorfor havde i en pause på et halvt år ?


  • #7   17. jun 2009 Fæhesten
    Ja han gjorde det af de indlysende grunde, men nogle gange gjorde han det bare ned-op.

    Puha det var meget... først havde jeg redet uden sadel et helt år og Asmuns ryg var øm, så jeg skulle på sadeljagt og kunne ikke ride. Så da jeg endelig begyndte at ride var han på tur totalt debil og gik hurtigt, spændte op, øgede takten, rystede hovedet osv. - det var totalt umuligt at ride afslappet, kun på banen, som er så dårlig at det næsten ikke er forsvarligt at ride der. Så fandt jeg ud af han var signalforvirret og stresset. Og så måtte jeg jo starte forfra fra jorden med bak-gå-stå signalerne. Så da det endelig var helt på plads og jeg faktisk skulle lige til at ride "døde" mit knæ, så jeg blev opereret og ikke kunne gå i 2 måneder, så jeg kunne slet ikke gøre noget med Asmun af frygt for at der ville ske noget. Og så da jeg endelig var gåklar nok til at træne, så måtte jeg starte mere eller mindre forfra på jordtræningen. Så endelig er vi nogenlunde klar.

    Det er generelt sådan hele min tid med Asmun har været: præget af uheld, uheld, uheld hvor hvert uheld har gjort mig klogere... jeg er faktisk ved at vænne mig til det xD


  • #8   17. jun 2009 og så alt det kombineret med at jeg er (har været? ved ikke/HÅBER det er overstået kapitel) FULDKOMMEN udisciplineret, jeg lider af overspringshandlinger og B-menneskesyndrom! Hvilket også er gået ud over Asmun, jeg har måske i gennemsnit været hos ham hver anden dag - det har altså også været medvirkende i at processen er gået langsomt. Og alt det ridning jeg har lavet inden jul 2008 regner jeg for ingenting, for da havde jeg alle mine dumme idéer, 1) spring/"dressur"rytter uden hverken anatomsik korrekt eller indlæringsteori, 2) "horzemanzhip-bidløz<3333" - jeg var 13 og vidste intet om virkeligheden. Så nu skal vi begynde, og jeg starter med at bruge sommerferien til at installere diverse signaler og opbygge muskler, og så har jeg et helt efterskoleår med undervisning ofte til at blive GOD!

  • #9   17. jun 2009 okay ja.. må da godt nok også sige i har været igennem meget... men så længe der er en plan med galskaben er det jo lige meget hvor lang tid der går får resultatet kommer... da er vores heste jo rigtig gode til at belønne og straffe os lige med det samme hvis vi gør noget rigtigt eller forkert, med det mener jeg selvfølgelig, at en god indflydelse fra menneskes side giver det ønskede resultat frivilligt, hvor en dårlig giver en modkamp til en af parterne vinder, hvilket menneske kan vinde over en hest på 500 kg ???...

  • #10   17. jun 2009 Ja. smiley

  • #11   17. jun 2009 Fakttisk behøver man ikke alle mulige fancy'e metoder for at lære hesten at snude ned = rart.
    Med min egen hest så lærte han bare at så snart at han tog snuden ned, så slappede JEG af, tog en dyb indånding og fik styr på min puls smiley På den måde vil hesten automatisk tage snuden ned når rytter slapper af, har styr på vejrtrækning og puls 8D


  • #12   17. jun 2009 Det kom af sig selv med destiny (: Hun startede bare med at tage hovedet helt ned til jorden, og hurtigt op igen. Roste hende og slappede lidt mere af når hun havde hovedet nede, og inden længe havde hun det nede i længere og længere tid, og kunne gå med hovedet ca. i knæhøjde hele tiden (: I trav tog det lidt længere tid, men det kom også smiley nu har vi jo også pause pga. føllet, hendes ryg osv., og tror også jeg skal starte heelt forfra med hende om nogen måneder s: kan bare ikke ride eller noget, før hun har haft kiropraktor og fået den bomløse sadel, tror jeg, men det er jo bare såå dyrt alt sammen xD

  • #15   17. jun 2009 okay, så hvis jeg bare slapper af og roser og lader ham selv styre det, så skal vi nok udvikle os? smiley

  • #16   17. jun 2009 Jep
    Du kan jo ikke tvinge en hest til at slappe af, det skal den selv gøre. Og sørg for at slappe 100% af når hesten gør det, for så vil det med tiden virke "omvendt" nemlig sådan så når DU slapper af så slapper hesten også af smiley


  • #17   17. jun 2009 ja, okay smiley

Kommentér på:
Godt tegn - hvordan videre?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce