{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Kørsel - Bid {{forumTopicSubject}}

Hej.
Nu har der jo været så meget snak om at et alm. bid burde være nok til en hest hvor signalerne er indlært korrekt osv.

I dag havde jeg så et problem med et alm. bid, som jeg gerne vil høre jeres mening om.

Min pony er kørt til i alm trense og det er gået rigtig godt, men han har hoppet lidt rundt med vognen og er blevet bange for alle mulige blomster vi kørte forbi, så jeg har fået foræret et hovedtøj med skyklapper.
Jeg lagde det på ham og trak lidt rundt, hvilket han tog helt roligt.
Hvorefter han så bliver spændt for vogn og jeg ber ham gå frem. Vi når ud af indkørslen og så panikker ham og løber af H... Til. Jeg prøver at berolige ham uden effekt andet end at han bare sætter farten op, jeg trækker i tøjlerne og han ender med at smide nakken ned af ryggen, men stopper stadig ikke. Jeg forsøger så at slippe tøjlen og styre i stedet for - ingen effekt, han løber bare ligefrem stadigvæk og tværs igennem 2 hække og træer, ned af en bakke og så ender vi ude i en sø.
Og der holdt vi jo godt. Jeg havde selvfølgelig glemt min pisk for jeg skulle bare lige skridte ham varm, så jeg forsøger i stedet ved hjælp af tøjler og stemme at få ham rundt nede i vandet og op af skråningen igen. Så panikker han igen og bakker baglæns op hvorefter han stopper og ryster fuldstændig sindsygt og vil ikke flytte sig.
Jeg tager så chancen, hopper ud og får spændt vognen fra og får hesten beroliget. Jeg havde heldigvis hans alm hovedtøj med og jeg lægger det så derefter på og spænder ham for igen. Så får jeg ham vendt og så kan vi skridte hjem uden nogen som helst problemer..

Så personligt tror jeg altså at jeg skifter til et noget stærkere bid.
Hvordan ville i have reageret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel - Bid
  • #1   18. jun 2009 Han er ikke redet ENDNU.. Kun kørt.. Jeg starter tilridning af ham i løbet af sommeren..

  • #2   18. jun 2009 Assi: han har gået i lange liner siden sidste sommer og kørt siden januar..

  • #3   18. jun 2009 Skyklapperne gjorde ham bange, ja.. Men måske et skærkere bid vil kunne styre ham..
    Jeg nåede egentlig ikke selv at panikke, for jeg er af den overbevisning at hesten jo nok bliver træt på et tidspunkt, så det gælder bare om at styre, men det kunne jeg altså heller ikke..


  • #4   18. jun 2009 altså jeg tror han gik i panik over ikke at ku se..
    skyklapperne lukker jo næsten fuldstændig af for hesten synsfelt, og det næsten at være blindet kan jo sikkert ha skræmt ham en del..
    jeg tror ikke et stærkere bid, ville gøre forskellen, men måske en del mere tilvænning til det med skyklapper inden du sætter ham for vogn igen..
    nogen heste bryder sig simpelthen bare ikke om skyklapper og så må man acceptere det, hvis det ikke lykkedes at gøre ham tryg ved det =0)


  • #5   18. jun 2009 Hehe.. Min hoppe løber også indimellem med hovedet under armen, uden grund, så hun kommer IKKE for vogn, nogensinde... Hun gør det i 99 ud af 100 tilfælde kun på tur, så jeg har bestemt at hun kun er sandkasse hest, selvom mange ikke kan forstå det..

  • #6   18. jun 2009 puhh skræmmende og interessant oplevelse.
    Altså jeg kan ikk give dig nogen grund for at han panikkede, men synes nu nok det er en underlig holdning at du så mener at du skal bruge et stærkere bid?!

    egentlig burde hesten jo reagere normalt på normale bid, da det er tegnet og ikk bidet den burde reagere på. Men selvfølgelig hvis den er vandt til et andet bid kan den godt blive forvirret over at det føles anderledes.


  • #7   18. jun 2009 Jeg ved godt hvorfor han panikkede, det var ganske enkelt pga. en masse lyde han ikke kunne se..

  • #8   18. jun 2009 men så er det jo ikk et andet bid eller noget du har brug for smiley

  • #9   18. jun 2009 Måske ikke, men jeg er blevet temmelig meget i tvivl om det ikke er nødvendigt.. Normalt kan han køres udelukkende med stemmekommandoer eller at jeg løfter hænderne lidt og så reagere han, men hvis jeg ikke kan styre ham når han ter sig sådan, så kan jeg måske med et kraftigere bid..

  • #10   18. jun 2009 men jeg tror nu at hvis han fik lidt mere tid til at vænne sig til de skyklapper.. så ville han nok ikke gå i panik og så er et stærkere bid jo nok ikke nødvendigt, når du siger han ellers er så let.. =0)

  • #11   18. jun 2009 Han er utrolig let.. Men han har det jo også med at blive bange for blomster og dæksler (de har store hugtænder og æder ham HVER gang) så jeg må indrømme at jeg har tænkt på det før, men hvis der ikke skal mere til før han panikker tror jeg virkelig ikke jeg tør køre med ham mere.. Tænk hvis min lillesøster havde kørt da han lavede dét nr.

  • #12   18. jun 2009 hmm ja..
    men jeg tror bare ikke et stærkere bid er løsningen.. =0s..
    men altså jeg ville selv måske prøve at trække ham ud med skyklapperne på.. altså uden vogn eller noget... og så prøv at kør ham i liner så han finder ud af at det er okay han ikke kan se det han hører, men at han bare skal stole på dig eller hva man siger..
    og så vent med vognen til han blir lidt fortroligt med det..


  • #13   18. jun 2009 Selvfølgelig skal jeg ikke bare smide skyklapper og stærkere bid på imorgen tidlig, meeen..

  • #14   18. jun 2009 nej nej..
    men altså jeg synes måske også han var hurtigt nok ude med skyklapperne =0)


  • #15   18. jun 2009 Jeg tror ikk stærkere bid er løsningen...

    Hvis en hest går i panik, og ikk bare løber og er forvirret, men PANIK, så er der INTET, absolut INTET at gøre, selv med det største kandar...... og det lyder det lidt som om, der skete for jer...

    Han er unghest, og det må man tage i betragtning når du arbejder med ham, for der kan instinkter være lettere at "vælge" end de indlærte signaler...


  • #16   19. jun 2009 Hold da op, det lyder uhyggeligt :S... altså et stærkt bid er jo en nødbremse man kan have, men der er jo en grund til at hesten er så stresset... find den og ret fejlen, det er ikke så let, men et stærkere bid retter jo ikke det egentlige problem?

  • #17   19. jun 2009 Grunden kender jeg til at han panikkede, men det kan jo være noget helt andet næste gang..

  • #18   19. jun 2009 Hmm, ville nok have trænet det lidt mere hjemme , har I en bane ?
    Han har vel panikket over at kunne høre og mærke et eller andet bag ham, som han ikke kunne se og ikke løbe væk fra ..?

    For mig lyder det mere som om han bare skal vænne sig mere til det , men kan godt forstå at du måske blev bange og ville have en hjælp næste gang .


  • #19   19. jun 2009 Nu sidder jeg faktisk her og bliver lidt små irritereret.. Jeg ved godt at det er langt, men hvis i skal svare kan i så ikke lige give jer tid til at læse det først?

  • #20   19. jun 2009 - mig du snakker om ?

  • #21   19. jun 2009 Gennerelt.. :o) Ikke myntet på nogen bestemt, men der bliver gentaget det samme som jeg har svaret på flere gange..

  • #22   19. jun 2009 Sorry, gad ikke lige læse alles svar xD

  • #23   20. jun 2009 tænkte det samme som AM: Ville nok træner det med ham inden man sætte ham ud på tur.. smiley bare træne fra jorden at han har skyklapper på inde på en bane eller sådan noget. . .
    uhyggelig opelevelse.. Godt i begge er nogenlunde okay igen. smiley


Kommentér på:
Kørsel - Bid

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce