{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
565 visninger | Oprettet:

Versade. {{forumTopicSubject}}


Damn' it jeg kan altså bare ikke holde mig væk fra det dressur, det er virkelig svært.. Især nu hvor jeg lige så inde på epona nogle klip med Anders Chortzen - wee en berider der ikke tager lidt i begge tøjler også er det fint og vil prøve at forstå hvorfor hesten gør som den gør.

Sidder og ser hans indlæg med versade men jeg fatter klap hat af det han siger, det lyder såååå nemt - men jeg har aldrig helt forstået hvordan sådan en versade skal laves, slet ikke fra jorden.

På Gizella er det intet problem, fordi hun er så ultra følsom så presser jeg bare det mindste så viger hun ( kan man også se på videoen jeg har lagt ind ).

Men Maja, hun fatter altså virkelig klap hat af det med at vige. Hun kan gå schenkelvining og skridt piouette - men versade, neeeej det ved vi ikke hvad er for noget.

Help anyone?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Versade.
  • #2   28. jul 2009 du kan lave en lille volte, og så fortsætte bøjningen (: Det gjorde jeg i starten

  • #3   28. jul 2009 Ane med stjernehesten Umberto - Hun kan sagtens ride på en volte også skyde røven ud af - men når man skal lave en 'rigtig' så har hun problemer med når man kommer rundt hjørnet at 'bøje' sig men samtidigt gå lige ud hvis det kan siges sådan.

  • #4   28. jul 2009 mente nu også en alm volte, og bagefter fortsætte bøjningen videre. Men hvis hun ikke "kan" gå 'ligeud' efter det, så ved jeg ikke helt hvordan jeg kan hjælpe.. :o)

  • #5   28. jul 2009 Hmm... for at være ærlig så tror jeg ikk det er så let igen.

    Jeg troede jeg havde lært det og fik stor ros før i tiden, men kan nu se, at det bare er en form for schenkelvigning vi har lavet.... hmm... Så tror ikk det er så underligt, at det lyder svært, for det er vidst ikk så ligetil at få hesten til at gå afslappet, med sving, bøjning i kroppen, træde ind under sig med indvendige bagben, bruge overlinien osv osv..., det er jo oss faktisk en slat ting som vi gerne vil sætte igang med bare et signal.... det må da være svært for hesten at "gætte" sig frem til...? ;o)


  • #6   28. jul 2009 Forstår ikke helt? Mener du ride hvor bagparten er skudt ud af volten også ride videre på en versade? For det er jo det hun har problemer med, så bliver det bare en schenkelvining istedet for.

  • #7   28. jul 2009 ~ SilverFlake ~ På Epona forklarede Anders det så det lød så nemt og så super nemt ud. Men når hesten ikke rigtigt forstår hvordan man forsætter ' ligeud ' samtidigt med at man er bøjet så er det lidt svært.

  • #8   28. jul 2009 Nej nej..., det så UD som en versade og alle (traditionelle, nårh ja, måske lægger problemet der...) undervisere "elskede" hendes versade, for hun gik så nemt og fint, men kan se nu (efter lidt hjælp), at det bare er en opspændt schenkelvigning på tre spor xD

    Hmm..., maybe lyder det nemt når nogen fortæller, men tror bare det er svært at aktivere "alle" de rigtige ting ved hestene, for at det foregår rigtigt.

    Kan Maja gå i afslappet udstrækkende holdning med god undertræning og rygsving? - ellers øv det først. Derefter begynd at stille hende, hvor hun stadig bliver i formen. Derefter bøje (stadig i form), og så ligeså stille bygge mere og mere på smiley
    Og lad være med at springe "ledene over", lad hende hellere gå stabilt et par ekstra lektioner hvor du kun beder om stilning et par gange, end at du beder for tidligt om bøjning osv smiley


  • #9   28. jul 2009 Hm. Mine heste har altid haft anlæg for diverse øvelser, så jeg ved det sku ikke helt (: Men altså hvis nu man tænker logisk kan du prøve at ride ned ad langsiden og stille LIDT ind imens du trykker forsigtigt med schenkelen + en pisk som støtter hende bagi. Det eneste som kan blive et problem er hvis hun skyder skulderen til den anden side. Så kan du (hvis hun er let for schenkelen) bruge pisken i udvendige til at støtte skulderen op med.

    Ehm. Ja (:


  • #10   28. jul 2009 ~ SilverFlake ~ - Det kan hun og det er hun ekspert i ;o). Hun kan også sagtens bøje sig men den der versade det fatter vi klaphat af.

    Stutteri Kermo(KIEFFER DRESSURSADEL TIL SALG) - Den tænkte jeg jo netop også på og har prøvet, men hun forstår det simpelthen ikke og forsætter hun bare lige ud med en bøjet hals. Det er det med at få forparten til at blive på et spor og måsen på et andet hun ikke kan, men sjovt nok godt på en volte.


  • #11   28. jul 2009 Hmm. Den var svær. Har du en dressurunderviser?

  • #12   28. jul 2009 Ikke som sådan nej, hendes ejer underviser mig gerne hvis det er - men hende vil jeg helst undvære da vi ikke træner efter samme principper.
    Så har det bedst med at rode med tingene selv og prøve mig frem da damen ikke just er den nemmeste heste at ride dressur på selvom hun har gået LA.
    Ejer kender godt nok knapperne meget bedre end mig og kan promte få Maja til at ligne en der har gået dressur 4 gange om ugen det sidste år, men vil helst undvære alle de overgange med modstående hånd og den 'aktive' hånd, modstand avler modstand.


  • #13   29. jul 2009 Tja, Asmun er en luksushest som helt automatisk bøjer om mit sædeben - ved ikke hvorfor. Men kan da give dig et råd som jeg fik af min gamle, sure og aaabsolut ikke-anatomisk korrekte ridelærer: når du starter en versade på langsiden af ridebanen, så rid HELT uden i hjørnet, altså så meget at hesten bliver nødt til at bøje rundt i firkanten. Hvis du så lader den fortsatte bøjningen men med en anden vinkel på langsiden (altså hen versade hen ad langsiden), så behøver du bare vedligeholde hestens bøj, og ikke starte op lige pludselig. Det gør det hele mere flydende og lettere.

  • #14   29. jul 2009 Versade fra jorden
    (link fjernet)

    Versade fra ryggen
    (link fjernet)

    Måske dette kan bruges...


  • #15   29. jul 2009 Det er ikke så svært at forstå, hvis du forestiller dig, at dit basissignal til drej er pres i den ene tøjle. Dvs. at du flytter forbenene til højre/venstre med højre/venstre tøjle.

    Når du så rider ind i versaden, skal du have forbene lidt ind med ind. tøjle så hesten kommer til at gå på sporet, og kan bruge din sideførende hjælp, så hesten træder ind med ind. bagben.

    Han taler så også om, at det er vigtigt at kroppen følger bevægelsesretningen, så man ikke sidder skævt og forstyrrer bevægelsen.

    I teorien er det nemt nok, men jeg syntes sku også det er svært når man står med det. Især fordi man skal have bøjning igennem hele kroppen, så hesten ikke bare knækker halsen ind - hvis du forstår hvad jeg mener.. Jeg øver det pt. kun fra jorden og her bruger jeg også tricket med at øve bøjning på volte og fortsætte ind i versaden på lige spor..


  • #16   29. jul 2009 Røsle l Bisnap 09/10 - Det er jo det hun ikke forstår. Altså at forsætte med det bøj og gå på de tre eller fire spor man laver en versade på.. For kan sagtens se idéen i det, det kan damen bare ikke.

    Camilla - Med Barock'er - Springer den over med fra jorden, har jeg ingen erfaring med så vil ikke forsøge selv. Forstår helt hvad han siger og skriver, det er 'logisk' for mig - men det er det det ikke er for krikken.

    Zandra - JA til indlæringsteori ! - Vil ikke fra jorden da jeg overnævnt ikke aner en bønne om det så vil ikke forsøge selv. Men fra ryggen er det det med at få hende til at bøje i hele kroppen hun fatter zero af, som jeg skal prøve at få banket ind igennem den tykhudede knold.


Kommentér på:
Versade.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce