{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.984 visninger | Oprettet:

Hvorfor skubber min hest? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen (:

Jeg havde lige etspørgsmål som har naget mig længe (:


Min dejlige tinker vallak er noget af det mest søde og rolige i verden hehe, han har stort set ingen unåder, heller ikke på staldgangen, men han har dog en..

Nå man står foran ham og nusser ham, eller bare går forbi ham så skubber han til en med mulen, for det meste skubber han ikke hårdt, men det kan godt ske at man får en der kan mærkes.

Han har altid gjort det.. Jeg har lige fået ordnet tænder på ham i sidste måned så det kan heller ikke være derfor..

Kan det være kedsomhed hvis han står for længe på staldgangen eller kan det være noget andet??


Mvh, Vickie (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor skubber min hest?
  • #1   4. jan 2010 Det skal lige siges at han også godt kan finde på det når man går med ham i træktov eller går forbi ham i ridehuset..

  • #2   4. jan 2010 Måske vil han gerne have en godbid, eller snakkes lidt mere med smiley

  • #3   4. jan 2010 min hest gør det også, men det er fordi han vil have godbidder, jeg tager det som noget sødt, og ikke som en unode (;

  • #4   4. jan 2010 Det er absolut dominans, du kan fx se hvem der bestemmer over hvem når hestene går på folden, for der kan lederen flytte med de andre. Ellers er det tiggeri hvilket er lige så slemt!

  • #5   4. jan 2010 Jeg tror det kommer meget an på hvordan hans "ansigtsudtryk" er i situationen. Hvis han kigger sødt på dig mens han skubber er det nok for at få kontakt. Hvis han har ørerne tilbage og ser sur ud er det dominans smiley Husk at under alle omstændigheder må den ikke flytte på dig.

  • #6   4. jan 2010 Det kan godt betyder at han ikke har respekt for dig (:

  • #7   4. jan 2010 den eneste grund til en hest skubber hvis du studere hestens adfær er dominans..
    er fordi han vil vise det er ham der bestemmer, derfor skal du altid skubbe igen og vise at dette må han ikke...
    ellers vil han bare skubbe mere mere og mere (:

    Håber det kunne hjælpe lidt (:

    Mvh


  • #8   4. jan 2010 den har ikke respekt over for dig..

  • #9   4. jan 2010 Prøv at lade være med at hånd foder ham.. Hver gang han skubber dig ber du ham om at bakke, han må ikke flytte dig, det er dig der skal flytte ham.

  • #10   4. jan 2010 Min mule kan godt finde på at gøre det hvis jeg står foran ham og nusser ham , og nogle gange er det fordi han kan lide det og vil have mere opmærksomhed , og andre gange viser ham mig at han ikke gider at nusse den dag ..
    hvis han skubber hårdt til mig , så får han et dask på mulen og et bestemt NEJ , da han har haft en vane med det for at få opmærksomhed ..

    du må bare prøve at sætte ham på plads og viser ham at det ikke er okay at han gør det overfor dig ..


  • #11   4. jan 2010 Altså det kan godt være vil han vil have opmærksom. Det gør mig søsters hest også.

  • #12   4. jan 2010 tror ikke på det med dominans....... hest ved godt vi ikke er lige som dem, så derfor prøver de jo heller ikke at bestemme over os, som heste gør i naturen? ( det i hvert fald min mening ). Jeg tror det er pga. opmærksomhed/godbidder. Men hvis den lægger ørerne tilbage samtidig, kan det være fordi du gør et eller andet, der får den til at føle sig utryg. DET kan være mange ting:)

  • #13   4. jan 2010 <b> F&F- et umage par </b>: lige præcis. smiley - men folkene der stadig tror en hest kan være fræk, og på den måde prøve at dominere over os, følger ikke med udviklingen, for alle videnskabelige beviser modsiger det smiley

  • #14   4. jan 2010 hmmm... må jeg lige indskyde et ord her??
    Min erfaring er, at hvis du IKKE siger til din hest, at de bestemmer her vil den højst sandsynligt blive mindre og mindre lydhør og tillidsfulf overfor dig. Hvis hesten KUN så os som et rovdyr ville den aldrig kunne knytte bånd. Har nogen her måske hørt om tigeren og lammet som var nære venner?? nej vel?
    Hvis vi opfører os som rovdyr, vil den opfatte os som én, men opfører vi os som 'føre hesten' vil den kunne knytte sig til os, præcist som de fleste knytter sig tilføre hoppen/hingsten.

    I en flok er der én som SKAL have føreingen, så det må den stærkeste. Hvis hesten ikke ser dig som den stærkeste i jeres 'flok' vil den selv tage styrringen.

    Jeg siger ikke vi skal opføre os som heste, men vores hest skal respektere os før vi kan arbejde med den. Om vi vil det eller ej, dominerer vi den lige fra føl, ved at sige 'Du må altså ikke sprke mig eller bide mig'. Man kan også sige vi lærer dem respekt, det foretrækker jeg at kalde det da jeg syntes det minder mest om det man gør (:


  • #15   4. jan 2010 <b> eg elska big </b>: hest ved altså godt de er stærkere end os, så jeg mener en " magkamp " er nytteløs. Hvis nu vi siger man skal være stærkere end hesten, får du jo ikke en tillidsfuld og glad hest ud af det, men en hest der opfører sig som en slave, og ikke tør vise smerte/ubehag. ( overdrivelse self. ) men håber du forstår hvad jeg mener.
    Jeg synes man skal blive " venner " med hesten, vise den at man ikke vil den noget ondt, og lade hesten være HEST.
    Hvis du stoler på hesten og hesten stoler på dig, kan det være ligemeget hvem der har magten.


  • #16   4. jan 2010 Jeg mener heller ikke en ren 'slås kamp' for den er man jo dømt til at tabe. Men hvis hesten er ved at bide armen af dig skal den have et 'dok' over snuden så den stopper. Det er jo en form for dominans at sætte grænser, og på den måde at blive respekteret. eller hvis hesten i træktov vil løbe med dig, skal den vide med stemmen, med et LET dok med pisken el.lign. at man skal blive bagved. En hest som ikke har sat grænser er umulig at arbejde med. Ved det af egne erfaringer.
    OBS: overdriver lidt med det med armen, men overdrivelsen fremmer forståelsen som man siger ':)


  • #17   4. jan 2010 Nemlig, du sagde 'sådan gør man ikke' Men det er meget forskelligt hvad hver hest skal have atvide. Kvásir er en drengerøv (mildt sagt) ha er meget mere bøvlende af sind end de andre, men röskva er der INGEN problemer med når man har segt NEJ! til hende én gang. siger heller ikke det er straf, men bare almen opdragelse smiley vi skriver næsten det samme, men udlægger det forkelligt smiley

  • #18   4. jan 2010 blander mig lige igen sorry. smiley
    mig og F&F har præcis den samme mening, men prøver lige at forklare det fra min synsvinkel.
    - der er en grund til alt hvad heste laver. Bukker den, har den enten smerter eller opgeardet pga. vejr/vind osv. Bider den dig, er den utryg i dit selskab eller forvirret.
    Hvis en hest bliver ved med at gå, selvom du selv stopper ved siden af den, er det ikke fordi den vil bestemme over dig osv., men fordi den ikke kender dine grænser og derfor " prøver " sig frem.
    Hesten er på en måde dit spejl. Den måde du behandler din hest på, vil kunne ses på hesten, fx. hvis du aldrig har vist den dine grænser ( og man viser dem ikke med hjælp fra udstyr eller store bevægelser, men ved at hjælpe hesten i den rigtige retning, med dit kropssprog ) får du en hest der nemlig skubber/går ind i /napper / bider / dig, og det er fordi ejeren ikke har lært den andet. smiley
    Jeg synes ikke det nogen undskyldning at irettesætte sin hest på en voldsom måde, fordi hesten er svær at have med at gøre. Det er alt sammen ejerens ansvar.


  • #19   4. jan 2010 Jeg er ked af hvis min metode lyder så 'voldsom'.
    Alle metoder skal justeres efter situatuon. går hesten foran, eller ind i dig fordi den er nervøs, vil jeg aldrig kunne drømme om at irrettesætte den på sådan måde. Sådan en hest skal beroliges før man gør noget som helst andet. Man kan ikke forlange et en nervøsog urolig hest vil gå som en på 52, det kan man bare ikke. Men hvis hesten derimod bøvler rundt 'blindt' først foran, så bagved o.s.v er det endten fordi den har en meget frisk dag, eller ikke ved hvad jeg nøjegtigt venter. SÅ vil jeg stoppe og flytte pågældende hest bagved. Ved en rolig hest med ligevægt kan man når man går give en lille anmærkning på mule, næseryg eller lign. for at sige 'stop her!

    Kvásir her uder det meste af sin tilridning haft en grim vane med at når man går med ham, nabbe i den hånd tætttest med mulen. Konsekvent har jeg HVER gang dappet ham med samme hånd for at sige: 'Hér er grænsen makker! Du må gerne være her og være afslapet, men ikke bide mig' Hver gang efter irretesættelsen har jeg strøget ham over pelsen for at vise at det var flot han tog mulen til sig selv, og hånden ikke er 'ond'.

    Men som sagt skal situationen bedømmes før man kan gøre noget som helst (: Er ked af hvis mine svar var lidt 'mærkelige'

    F&F: God bedring smiley Men tager sjældent ting som et surt opstød, men prøver at forstå dem på den bedste måde smiley


  • #20   5. jan 2010 Det er sådan det må være (; Der er lige så mange forskellige måder at træne heste på, som der er forskellige ruyttere. Man skal bare ikke gøre andet, end det man vil stå ved smiley Og det kan jeg uden problemer ved min, og du kan uden tvivl ved din (;
    Jeg kan rigtig godt li' at debatere med dig F&F smiley du prøver virkelig at forstå det smiley og siger dte i en pæn tone (;


  • #21   5. jan 2010 Ja, har prøvet at snakke med sådan én XD Tak for det da smiley

  • #22   6. jan 2010 min skubber med mulen hvis jeg gå for langsomt eller han vil havde en godbid smiley

  • #23   7. jan 2010 Altså han ligger aldrig ørene tilbage når han gør det, han har altid ørene helt fremme, kunne faktisk godt forestille mig at det er når han keder sig, og vil have opmærksomhed for han gør det mest når jeg muger ud, eller hvis jeg lige har nusset med en anden hest.

    Han gør det aldrig inde i boksen, kun når han står på staldgangen eller når han er inde i ridehuset lige inden jeg stiger op (:


Kommentér på:
Hvorfor skubber min hest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce