{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.212 visninger | Oprettet:

Hjælp. Opfedning? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en islænderhoppe på snart 5 år.
Hun er blevet mere tynd denne vinter end hun plejer (hendes mor havde det også med at blive lidt tynd om vinteren), men syntes nu det er liige i overkanten i år. Hun har fået et dækken på, så hun ikke skal tænke på at holde varmen, men tænkte på om nogle evt. havde et godt råd til hvad jeg kunne give hende af foder for at få hende til at tage lidt på?

Hun får:
1 l. opblødte sukkerroer (roepiller)
½ l. majsflager
50 mL mineraler (kan ikke huske navnet) fra eggersmann.
2 gange om dagen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp. Opfedning?
  • #1   24. jan 2010 en müsli med masser af majs og lucerne er rigtig godt, men prøv at undgå for meget korn..
    og så alt det hø eller wrap der kan spises..

    græs har ca samme fodermæssige værdi som hø på denne årstid, så det er næsten et fedt om det er hø eller græs..


  • #2   24. jan 2010 min ismule på 4 var også noget tynd da jeg fik ham. Vi lukkede ham ud på folden noget ekstra og fik også noget motion. Ikke for meget men heller ikke for lidt ;D

  • #3   24. jan 2010 Hun er ikke færdig tilredt endnu, kun trænet en smule i efteråret, og det skal så tages op her til foråret/sommeren.
    Ved ikke med jer, men vi har ikke så meget græs på denne her årstid, men de får alt den hø de kan spise smiley
    - Glemte vist at tilføje at det skulle undre mig meget hvis det er fordi hun vokser. Hun har været ligeså stor som nu (næsten) de sidste 2 år, og hun har endda netop stået indtil nu fordi hun virker lidt klejn i det.

    Vil prøve at finde mig noget müsli, og prøve at finde noget henad det Kristina beskriver der skal være i, selvom jeg må sige at de fik müsli sidste år, og jeg syntes ikke det var bedre på nogen måde + det her foder er fundet af nogle der virkelig har forstand på det, men kan man evt. give det ved siden af?
    - Hvis du forstår hvad jeg mener? Altså oveni det hun allerede får?


  • #4   24. jan 2010 altså man kan jo altid give det som et tilskud ved siden af..
    det er fordi er bla. majs og lucerne er meget fedende.. min gamle islænder skulle næsten bare lugte til den slags foder så svulmede hun op ;0)
    det er selvfølgelig forskelligt hvor meget og hvor hurtigt de forskellige heste tager på..

    har i tjekket om hun evt har orm eller lign?


  • #5   24. jan 2010 Hun får jo majs, og har overvejet noget olie, det var lucernen jeg manglede :P. Hehe.
    - Ja hun bliver tjekket for orm en gang om året pt, og blev tjekket inden vinter, da det er der de anbefaler det. Hun har aldrig haft noget der er værd at "skrive hjem om". Som skrevet tidligere havde hendes mor også en tendens til at blive en smule mager om vinteren, så det er jo nok noget hun har "arvet" lidt, når min anden hest står i helt alm. stand.
    - Men derfor kunne det jo være super lækkert hvis hun kunne tage en smule på, tænker at det s*u da må kunne lade sig gøre på den ene eller den anden måde smiley


  • #6   24. jan 2010 jeg mener at i hvert fald videbæk sælger ren lucerne
    man kan købe som et tilskud..

    prøver lige at finde et link..


  • #7   24. jan 2010 (link fjernet)

    der er også en light udgave, som ikke indeholder melasse.. =0)


  • #8   24. jan 2010 Skal jeg helst undgå den med melasse da? :b.
    - Ved absolut ingenting! :b..


  • #9   24. jan 2010 nogen vil gerne undgå melasse fordi de mener det gir for meget energi.. melasse er jo en sukkerform og består hovedsagligt af stivelse.. dvs det gir hurtig energi men har ikke rigtig nogen fedende effekt, og som jeg forstår mangler hun ikke energi men fylde, så der er ikke rigtig nogen grund til at gi hende "sukkerchok"..
    men melassen har selvfølgelig den fordel at det er meget velsmagende og det øger jo hestens interesse for maden hvis man f.eks har en hest der ikke har så meget ædelyst, så den får højere foderoptagelse..

    men hvis du ikke har nogen problemer med at få maden i hende, synes jeg måske at du i dit tilfælde sku ta light'en uden melasse.. =0)


  • #10   24. jan 2010 Okay, mange tak for svaret smiley
    Nej nej, energien fejler ikke noget ;). Hehe.


  • #11   24. jan 2010 så lidt da =0)
    held og lykke med at få bygget noget sul på hende..


  • #12   24. jan 2010 Mange tak smiley

  • #13   24. jan 2010 Hej CeliaHaq.
    Jeg tror at den blandig du giver din hest er meget ukorrekt, jeg har kun haft min Islænder i 2 ½ månede og på den tid har hun fået dobbelt så meget pels, allerede efter hun havde været hos mig i 2 uger kunne vi se en makandt forskeld på hendes pels.

    Hun bliver fodret til aften med:
    400-500 gram opløste roepiller (ALFA-BEET)
    en stor håndfuld Lucerne (ALFA-A Original)
    400 gram foderblanding (jeg blander den selv 2/3 foderpiller og 1/3 musli).
    Der til få hun en stor favnfuld hø om morgen og 1-2 timer efter aftensmaden, når det blæser få hun også frokost-hø for at holde varmen.

    Min datters Shetlænder få ca. den halv mængde og der er ingen af vores heste, ej heller den anden Islænder der så opstaldet, der har problemer med at holde varmen.

    Hvis du bruger din hest aktivt skal den havde den dobbelt mængde foder og hø, min er ikke tilredet endnu, så hun bruger mindre energi.
    Du må ikke tage dækket af hende da hun er blevet vendet til at den hjælper hende med at holde varmen, vent til at du kan se forskeld på pelsen.
    Håber du kan bruge mit råd.

    Hilsen Majbrit.


  • #14   24. jan 2010 Hej CeliaHaq.
    Jeg tror at den blandig du giver din hest er meget ukorrekt, jeg har kun haft min Islænder i 2 ½ månede og på den tid har hun fået dobbelt så meget pels, allerede efter hun havde været hos mig i 2 uger kunne vi se en makandt forskeld på hendes pels.

    Hun bliver fodret til aften med:
    400-500 gram opløste roepiller (ALFA-BEET)
    en stor håndfuld Lucerne (ALFA-A Original)
    400 gram foderblanding (jeg blander den selv 2/3 foderpiller og 1/3 musli).
    Der til få hun en stor favnfuld hø om morgen og 1-2 timer efter aftensmaden, når det blæser få hun også frokost-hø for at holde varmen.

    Min datters Shetlænder få ca. den halv mængde og der er ingen af vores heste, ej heller den anden Islænder der så opstaldet, der har problemer med at holde varmen.

    Hvis du bruger din hest aktivt skal den havde den dobbelt mængde foder og hø, min er ikke tilredet endnu, så hun bruger mindre energi.
    Du må ikke tage dækket af hende da hun er blevet vendet til at den hjælper hende med at holde varmen, vent til at du kan se forskeld på pelsen.
    Håber du kan bruge mit råd.

    Hilsen Majbrit.


  • #15   25. jan 2010 Jeg vil tilslutte mig majbritts foder plan - ligner meget den jeg bruger til min 30 år gammel islænder der har svært ved at holde huld og han går med regndækken for at ikke bruge for meget energi på at holde sig varm + bvitamin pulver fra equifirst... det hjælper gevaldig på pelsen...

    min foderblanding er dog lidt luksus - Hipp. musli - så lækkert med urter og mynte


  • #16   25. jan 2010 Majbrit W: Bruger den IKKE aktivt, den får hø til hele dagen, og nu er der en der har skrevet at jeg skal finde noget med evt. lucerne i, hvilket jeg vil skrive mig bag ørene.

    Hun har ingen problemer med pelsen, den er fin, tyk og skinner, men ja hun har vænnet sig til dækken, og havde da heller ikke tænkt mig at tage det af før der bliver mindre frostvejr, jeg smed det kun på, for at hun ikke skulle "tænke på" at holde sig varm, samtidig med at holde på sin huld. Nu har jeg haft hende siden hun blev født, og det er først blevet et direkte problem nu.

    Sidste vinter (fordi jeg ikke gik i skole) fodrede jeg hende 3 gange om dagen, hun er nu på 2 gange om dagen, hun må ikke få mere per gang, men hvis jeg evt. kunne bytte de der havreflager ud med den der lucerneblanding Kristina snakker om, håber jeg på det kunne hjælpe lidt.

    Jeg er glad for jeres hjælp, men er lidt træt af at høre den er "meget ukorrekt" som du skriver, da jeg faktisk har fået den udarbejdet af en der ved hvad hun snakker om, nu spurgte jeg bare hvad jeg evt. kunne tilføje for at få noget mere sul på hende..


  • #17   25. jan 2010 Jeg beklager hvis min indlæg lød sådan kritisk... jeg mente bare at jeg selv fodre med noget ligenden maibritt og efter at have prøvet meget andet er det den jeg har størst succes med. Det var det..... så tænkte at hvis du nu kunne se succes raten på en type fodring var det jo også noget man kunne have med i sine overvejelser... min30 årig laver ikke noget mere -ud over at drille

  • #19   29. jan 2010 piadora J: Nej nej, den var slet ikke rettet mod dig, bare rolig :). Ved bare ikke om det samme vil gælde en islænder på 4, snart 5 år? Men tror jeg starter med Kristina's forslag, og hvis det ikke hjælper, så gå videre til dit forslag :), for "alle" midler tages da i brug, sådan skal hun bestemt ikke se ud, så det var bestemt heller ikke for at være en led modtager af forslag ;).

    Men syntes bare ikke det som Majbritt skriver: "Jeg tror at den blandig du giver din hest er meget ukorrekt, jeg har kun haft min Islænder i 2 ½ månede og på den tid har hun fået dobbelt så meget pels, allerede efter hun havde været hos mig i 2 uger kunne vi se en makandt forskeld på hendes pels.". Var et særlig fedt forslag, eftersom jeg allerede længere oppe har haft skrevet at jeg har fået hjælp til at finde frem til det her foder af nogle som ved noget om det, og så syntes jeg ikke det er et råd, det er bare at fortælle mig at det jeg gør, - syntes hun er forkert.

    Christina K: Det med lucerne er blevet forslået, og er det første jeg vil afprøve. Skal huske at tage de andre ting du skriver med i overvejelserne, men starter med kun at tilføje eller skifte lidt af gangen, så hendes mave kan følge med smiley


Kommentér på:
Hjælp. Opfedning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce