{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
469 visninger | Oprettet:

DEBAT: Tölttræning {{forumTopicSubject}}

*advarsel, det er lidt langt, men håber alligevel i vil være med*

Jeg synes der er lidt stille herinde, så her er en lille debat jeg håber folk måske vil hygge sig lidt med..
husk en god tone og så håber jeg på en konstruktiv debat med gode argumenter..

husk i altid er velkomne til også selv at starte debatter, det behøver jo ikke være noget i selv har den helt store holdning til eller viden om, men bare synes det kunne være interessant at høre andre folks meninger om smiley

nuvel, jeg ligger så ud her..

når i træner tölt, specielt på unge heste og andre heste der generelt skal lære tölten og have den bygget op, vægter i så holdning, løft eller takt højest? evt. andre ting? og hvorfor gør i som i gør?

nu er jeg lige startet med træningen af min egen hest, han er en unghest som skal lære tölten, han har et god naturligt anlæg, men er meget pasbundet.
Jeg vægter således takten meget højt for at sikre at passen ikke går i tölten, jeg synes det er vigtigt på en pasbunden 5-gænger men kunne f.eks godt tolere en smule pastakt hos en 4-gænger der normalt vælger trav.
men jeg vil hellere ikke have at han smider sig for meget og tager snotten i vejret.
jeg træner således over meget korte strækninger her i starten, hvor jeg holder ham bøjer, bla. for at rense takten, men også for at sikre han ikke smider sig for meget.. det kan her f.eks være en halv langside vi snakker om og så nedtagning og klargøring til en ny halv side..
det er selvfølgelig planen at det skal udvides, men det er de 2 ting jeg vægter nu og en dag hvor han er sikker kan vi begynde at tænke på løft osv, men det er min personlige holdning at løftet nok skal komme naturligt når det andet er på plads..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT: Tölttræning
  • #1   27. apr 2010 På en pashest som du beskriver din ville jeg nok også fokusere en hel del på takten, men vil også normalt selvfølgelig sørge for der bliver taktet nogenlunde. Ellers ville jeg på en unghest også fokusere på form/holdning, ikke sådan overdrevet, men bare for at den ikke starter med bare at smide ryggen og tölte.

    Løft ville jeg slet ikke tænke på før senere smiley


  • #2   27. apr 2010 Jeg har en unghest, som jeg langsomt forsøger at tölte på. Hun har let til tölt, men efter kort tid, har hun tendens til at falde tilbage til traven. Lige nu arbejder vi på at bygge muskler til at holde længere. Vi er nu, hvor vejret er godt, begyndt at ride lidt på stranden/i vandet, da det tunge sand motiverer hende til at løfte benene mere.
    Hun får ind til videre lov til at holde sit hoved hvor hun har lyst, men hun går heller ikke og kaster hovedet, så problemet er ikke så stort så længe vi kun rider på hygge-plan. smiley
    Når vi rider på bane/vej prioriterer jeg tagten, fordi jeg tror en renere takt sikrer adskilte gangarter. smiley


  • #3   27. apr 2010 dejligt folk vil være med =0)

    Mette: vil give dig helt ret i at ren takt hjælper med at holde gangarter adskilt senere,
    men forstår jeg dig ret med at du også prioritere løftet en smule? altså bare for ikke at misforstå dig? =0)


  • #4   27. apr 2010 Nej. Jeg prioriterer ikke løftet endnu, men det løft hun automatisk får på stranden, gør det tilsyneladende lettere for hende. smiley

  • #5   27. apr 2010 okay.. =0)

  • #6   27. apr 2010 Ingen andre der har oplevet det? Jódís vil næsten ikke galopere, og slet ikke trave når vi er på stranden (som er lidt blød for tiden). smiley

  • #7   27. apr 2010 neej det har jeg ikke..
    eller jeg prøvet at Bønne tölter bedre på en pløjemark, som jo også er lidt blød, men ikke på stranden..
    men han kunne også sagtens gå andet på den..


Kommentér på:
DEBAT: Tölttræning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce