{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
502 visninger | Oprettet:

Gode råd søges :) {{forumTopicSubject}}

Det er sådan at da min egen hest er for ung til at blive redet endnu så rider jeg en anden hest der er opstaldet samme sted. Ejeren af hesten er nemlig syg og rider ham derfor ikke selv da han er for stor og stærk. Han er omkring 10 år men er først startet op sidste år. Han er som sådan sød nok men når jeg rider ham har han det med at bukke eller "sparke ud" efter schenkler og pisken. Det er især når jeg prøver at ligge ham i galop hvilket i forvejen er svært da han er meget overvægtig og stadig ude af form. Nogen der har erfaring med dettte? Kan ikke helt finde ud af om det er fordi han har ondt eller simpelthen fordi han ikke gider.
Jeg tænker lidt at jeg vil prøve at masere ham lidt inden og efter ridning og se om det hjælper. Men ja som sagt, kunne det være rart at høre fra andre der har prøvet noget lignende. God aften til jer alle smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd søges :)
  • #1   10. maj 2010 Kan både være fordi han har ondt og fordi han har lært at hvis han bukker eller sparker ud når du forsøger at få ham i galop, så fjerner du (bevidst eller ubevidst) presset fra schenkler/pisk - aka signalet for galop bliver indlært som signalet for buk.


  • #2   10. maj 2010 Hvis han er meget overvægtig og samtidig ude af form, ville jeg nok i første omgang arbejde på at tabe vægt + forbedre konditionen, før jeg ville begynde at gallopere.

    Det kan godt være det er smerter -svært at vurdere uden at have set hesten.
    Det kan osse være han ganske enkelt ikke helt har forstået hvad han skal, og derfor synes du (dine ben) er temmelig træls, når du bliver ved at sidde og "prikke til ham", når nu han ikke ved hvad det er han skal.



  • #3   11. maj 2010 Michelle W:
    Vi er arbejder skam hårdt på at få ham til at smide kg. smiley (der skal lige godt 100 af)
    Det kan self. godt være han ikke har forstået budskabet mht. galop, han har immer væk 5 gangarter eftersom han er islænder. På den anden side kan han også gøre det i traven.
    Eva K:
    Det kunne så meget vel være det der var sket men men, jeg har netop været meget efter ham og giver ikke bare sådan lige efter når han laver ballade.

    Ja jeg ved snart ikke....jeg ville bare ha det dårligt med at presse ham hvis det er fordi han har ondt.
    Måske man bare skulle få sådan en heste massør ud og kigge på ham. Sys jo bare lidt at ville være træls at skulle betale for når nu det ikke er min egen hest.


  • #4   11. maj 2010 Du kunne også prøve at få en heste-kiroprakter til at se på ham... min heste-kiroprakter tar 750 kr for en kiropraktisk behandling hvor han gennemgår hele hesten.... det er selvfølgelig også en slags penge, men i de tilfælde, hvor han er blevet brugt ude ved os har det været emd stor succes smiley

  • #5   11. maj 2010 Chelina - Jeg mener at det kan være ubevidst netop fordi du f.eks. bliver bragt ud af balance/bumpet rundt v. buk osv, og så derfor ubevidst fjerner presset? Men du kan jo være opmærksom på det, og blvier du ved at holde presset så er det nok ovre i noget af den dur som
    Michelle foreslår.


  • #6   11. maj 2010 hmm, jeg ville skridte rigtig meget og trave lidt hvis han er så overvægtig som du gir udtryk for.

    man kan vende den om, hvis du vejede 50 kg mere end nu, og blev pisket ud for at løbe en lang tur i højt tempo, ville du så ikke også blive sur?

    spark efter schenkler er måske hans måde at sige på, at tempoet er lidt for højt.

    mit bedste råd, også for at det skal være mest mulig hyggeligt, så skridt nogle lange ture, og lidt trav. det gir en meget bedre grund kondi end bare på bane.

    jeg passede en hest der havde været i prof ridning i 1½ mdr. og havde været reddet reglmæssigt før det, men kun på bane den 1½ mdr.
    og der oplevede jeg at den havde en virkelig dårlig kondi, forhold til finess som jeg låner. vi rider tur ofte og lidt bane. og hun kan holde en hel dag på tur hvis det skulle være det, og flere timer på bane (inde for rimlighedens grænser selvf.)


  • #7   13. maj 2010 Tina M:
    Ja jeg tror jo også at de fleste heste har glæde af sådan en tur men jeg må indrømme at jeg synes det hænger på ejerens skuldre. Jeg har jo min egen hest at tage mig af. Og lige p.t gør jeg hende jo en tjeneste eftersom jeg ligger noget arbejde i hendes hest som hun af gode grunde ikke selv kan. Men hvis det ikke bliver bedre med ham tror jeg at jeg vil foreslå hende at få en ud og kigge på ham.

    Tine L:
    Jeg skridter RIGTIG meget og jeg traver også meget på ham. Håber ikke det lyder som om jeg sidder og pisker den stakkels hest rundt i galop. Tværtimod. Jeg er desuden begyndt at øve galop arbejde i rundelen i stedet for på ryggen af ham fordi han har svært ved det.
    Desværre har han aldrig været redet i skoven og han er en meget stor kylling. (både fysisk og mentalt:) )Men vi arbejder på at komme lidt ud. Indtil videre har vi trukket en lille tur og det skulle gerne blive til flere. Så håber at han til sommer kan rides i skoven.
    Men jeg tror du har ret i at han synes tempoet er for højt. men lidt skal han altså bevæge sig for ellers bliver det jo aldrig bedre.






  • #8   13. maj 2010 Selvfølgelig er det ejer der må betale smiley Men som du skriver kunne man foreslå ejer at få en kiropraktor ud smiley

  • #9   13. maj 2010 Min hest gjorde det også en overgang, det med at sparke ud efter benet i et anspring. Det vi gjorde var: Pas på med at lægge benet for langt tilbage i anpringet, spring an for indvendige ben i stedet. DVS læg indvendige ben ved gjorden og tryk, samtidig med et svagt tryk for udvendige ben, Tryk numsen i sadlen for udvendig i stedet, uden at lægge udvendig ben for meget tilbage.
    På min hest virker det. Den kan ikke lide, når en springrytter kommer på nakken af den og laver et anspring, (springryttere springer ofte voldsomt an)så sparker den stadig ud.


  • #10   14. maj 2010 Tina M:
    Hvor i landet kommer din kiropraktor fra?

    Charlotte D:
    Umiddelbart tror jeg ikke det er selve anspringet der generer ham men det kan da godt være du har ret. Kan være jeg prøver det næste gang smiley Jeg ¨må jo prøve mig lidt frem!


  • #11   14. maj 2010 Min hestekiropraktor kommer fra viborg... da jeg boede på sjælland brugte vi Dyrlæge tove Due der også er hestekiroprator og hesteakupunktør... hun kører i hele landet - på hendes hjemmeside kan man se hvor i landet hun kommer, men hun er tit flink til at komme derhen hvor man har brug for hende, hvis der er langt dertil, hvor hun ofte kommer.... hende kan jeg varmt anbefale

  • #12   14. maj 2010 Okay mange tak smiley

Kommentér på:
Gode råd søges :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce