{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.886 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse - foder igen {{forumTopicSubject}}

Min kære hest havde spiserørsforstoppelse her i fredags. Han fik det heldigvis da dyrelægen allerede var på vej ud til ham pga. af noget andet.

Han må lige pt og indtil hævelsen i spiserøret er faldet, kun få græs og hø. Det er fint, dyret går på sommergræs.

Men men men... Hesten får foder ved siden af græsset og det skal han jo begynde på igen. Dyrelægen sagde at det ville være godt at opbløde foderet i lidt vand i starten og så putte noget olie i.

Her kommer spørgsmålet: Hvilken slags olie og hvor meget??

Vil lige sige at det er St. Hippolyr Equi Gard han får som foder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse - foder igen
  • #2   20. jul 2010 det er rapsolie du skal bruge.. solsikkeolie er ikke det bedste og olivenolien er ikke alle heste som vil spise.

  • #3   20. jul 2010 okay... hvor meget pr. dag skal jeg så bruge? Han år kun foder en gang om dagen i sommergræs perioden

  • #5   20. jul 2010 han plejer slet ikke at få olie i foderet.... Han skal kun have det efter anbefalning af dyrelæge, så det glider nemmere.. Han får 3/4 l. equi gard og al det græs han kan spise...

    Jeg ved bare at der er et daglig maks for hvor meget olie en hest må få.. Kan bare ikke lige huske hvad det er


  • #6   20. jul 2010 de må maks få 3 dl om dagen.. men 1 dl er nok til at "smøre"
    også lad foderet stå i blød i vand i et stykke tid inden.


  • #7   20. jul 2010 Bare giv et godt skvæt madolie i. Og så brug vand for resten.

  • #8   20. jul 2010 sofia J - mange tak !!

  • #9   20. jul 2010 Så ville jeg da klart ribge til en af hippolyts foderkonsulenter og få vejledning.
    Jeg ville nu vælge en af hippolyts olier, men er også total fan af deres produkter.


  • #10   20. jul 2010 Min plag havde det også.. Han fik 1,5dl. olie og en halv liter vand i foderet.. Og så fik det lov at stå lidt og blive til "grød" Et værre svineri når hesten spiste det, han var smurt ind både i panden og bag øret, men han elskede det.. Dyrlægen sagde til os at vi skulle bruge rapsolie hvis han ikke skulle tage på og majsolie hvis han godt måtte tage lidt på..

  • #11   20. jul 2010 Heste må maks få 3 dl, jeg plejer at bruge rapsolie :o)

  • #12   21. jul 2010 Min hest fik det også rigtig meget i en periode...
    Nogle gode råd der hjalp mig;

    1. Fjern wrap og brug knastørt h' og put det gerne i hønet når det er i boks
    2. For han ikke foræder sig i selve fodret, så put nogle mellem store sten i krybben.. (ikke for små og ikke for store, bare så du kan have den i hånden)
    3. Prøv og fodre hesten for sig selv, da der tit kan gå konkurrence i det og derfor æder den bare i sig....

    - Han fik forstoppelse flere gange om ugen!!! Men nu har han ikke haft det i over et år:)


  • #13   21. jul 2010 Vi havde en, som fik det så snart han fik en mundfuld hel havre. han slugte simpelhen maden for hurtigt. men valset havre hjalp. utroligt uhyggeligt, når det bare vælter ud af næsen og hesten står og ligner en der ved at dø. Men den jeg passede havde altid haft det. den fik opblødte grønpiller og valset havre.
    Held og lykke med din.


  • #14   21. jul 2010 black n wite... Det er første gng at han har fået det i de 11 år jeg hr haft ham.. Han kan ikke tåle hø, men får tørt wrap. Men lige pt går hesten på døgngræs.
    Når han skal have foder igen, vil jeg komme nogen sten i krybben, samt opbløde maden med olie og vand.
    Det går ikke konkurrence i maden for min hest. Han fik det fordi han spiste i stresset tilstand.

    Tina c - ja, det er meget voldsomt at se på!!


Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse - foder igen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce