{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

God osteopat eller kiropraktor {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg har det store problem at min hest Alandra hænger sig utrolig meget. Hun gør det fordi hun førhen har opnået en gevinst ved at hun kan komme fri på den måde (træktov eller grime sprænger). Så det har jo kun forstærket hendes trang til at gøre det.

Jeg er blevet anbefalet at lade hende hænge sig i en rebgrime. De knækker jo nemlig ikke sådan lige, da materialet er ret solidt. Så får hun ikke forstærket sin handling, kun når hun går fremad. Men det er sådan at i nakken har hesten jo en masse nerver og de kan blive skadet. Især ved hængning. Men det er ikke værre end det kan rettes op ad en osteopat eller en kiropraktor. Derfor vil jeg gerne have kontakt til sådan en, hvis hun skulle skade sig selv så kan det blive rettet op med det samme!!

Er der nogen der kender en god osteopat eller kiropraktor i Sønderjylland/midtjyllands området?

Eller har I andre forslag til hvordan jeg kan lære hende at stå bundet?

Hilsen Signe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God osteopat eller kiropraktor
  • #1   29. okt 2010 Jeg læste et eller andet sted at antallet af heste der bliver aflivet pga slingerhed er steget meget efter at rebgrimen er blevet så populær og enkelte vælger at binde hesten i den. Slingerhed er jo netop en skade på hals/nakkehvirvler eller rygmarvskanal.
    Jeg aner ikke om det har noget på sig, men umiddelbart ville jeg nok være forsigtig med at forsøge at løse problemet ved at bruge noget stærkere end en almindelig grime.

    Min egen Tinker har haft tendens til at sprænge grimen og gå når det ikke lige passede hende at være bundet. Jeg løste problemet ved at binde hende meget løst med et langt tov, så tovet gled langsomt op hvis hun trak - og så flytte hende tilbage igen og igen indtil hun forstod at det ikke hjalp at gå sin vej. Nu kan hun bindes i alm grime og træktov uden problemer.
    Dog sker det stadig hvis hun fx bliver forskrækket - så ryger grimen altså hvis hun er bundet for stramt.


  • #2   29. okt 2010 Greystone: Jeg er også meget i tvivl om det er det rigtige at gøre. Jeg får ondt i maven ved tanken om at hun skulle ødelægge sin nakke. Rigtig ondt i maven. smiley

    Hvordan binder du hende så hun står fast, men alligevel så det går op? Min Alandra hænger sig nemlig kun når hun mærker at rebet er fast.


  • #3   30. okt 2010 Jeps, jeg har et forslag... Det er ganske rigtigt, at wobler-syndromet KAN udløses af rebgrimen. Det er relativt simpelt at løse, og jeg har gjort det før med success når jeg har haft en hest, der konsekvent bare smadrede grime elelr træktov, fordi den kan... SOm jeg ser det, er der to fremgangsmåder:
    1: jeg ville ikke binde hende i rebgrimen uden konstant opsyn. Når det så er sagt, så er det muligvis mig, der har anbefalet dig at prøve - dog uden helt at have forstået at du ville decideret binde hende. Jeg tror vi snakkede om det, i forbindelse med traileren? Nå, men, jeg ville, når hun har den tendens (og jeg har jo set, hvordan hun ingen midler syr, for at komme baglæns/væk) altid sørge for at have MASSER af nakkestøtte i form af lammeskind og neopræn-nakke støtte. Det fordeler trykket og skulle forhindre wobler-syndromet/trykket på nerverne. Når jeg har haft en hest, der gjorde det, har jeg brugt begge dele. Så har jeg bundet hesten, ventet på ro, og sluppet den (evt gået en runde eller alvet noget andet). Jeg har hver gang forstærket roen og ikke reageret på tilbagetrækket - simpelthen bare ignoreret det. Gjort det rigtige let, og gjort det svære besværligt.
    2. Bind i elastik. Det har jo den fordel, at der hvor hesten plejer at få succes med at trække hovedet op og få max kraft i eet hug, ja der begynder elestikken at tage over. Dette har den fordel, at du kan gøre det i almindelig grime også. Men husk alligevel ekstra paddigng i nakken.
    3. (nogen favoriserer denne måde, jeg gør ikke), lad hende stå bundet, til hun opgiver at komme fri - i kombination med ovenstående sikkerheds-foranstaltninger...


  • #4   30. okt 2010 Hej Pauline.

    Du skriver: "jeg ville ikke binde hende i rebgrimen uden konstant opsyn. Når det så er sagt, så er det muligvis mig, der har anbefalet dig at prøve - dog uden helt at have forstået at du ville decideret binde hende"

    Nej, det er ikke din anbefaling. smiley

    Jeg er jo stoppet på paradisgården, desværre. Så jeg kommer hjem med hende i morgen. Håber du er frisk på at undervise igen? Evt hjælpe os af med ovenstående problem? smiley


  • #5   30. okt 2010 Selvfølgelig er jeg klar smiley

  • #6   31. okt 2010 Signe: Jeg tog og viklede tovet ca 3-4 gange rundt om en let ru træ-opbindingsbom.
    Når hun så begyndte at trække tilbage, så gled tovet langsomt rundt om bommen, men gav samtidig et let pres på hendes nakke. Inden hun nåede at få trukket tovet helt fri af bommen, kunne jeg nå hen og korrigere hende. Og trykket kunne aldrig blive så stort at grimen eller tovet knækkede, så hun fik ikke den der umiddelbare eftergivelse og frihed som hun stræbte efter.
    Det tog faktisk ikke mere end et par dage, så stod hun pænt uden at ødelægge flere grimer smiley


Kommentér på:
God osteopat eller kiropraktor

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce