{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.221 visninger | Oprettet:

Stop Signalet {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen (o:

For nogle måneder siden, blev jeg den heldige ejer af Skotti, en super lækker 11 årig vallak. Da vi købte ham, fik jeg afvide at han kunne være lidt 'ivrig i flok, men det havde jeg heldigvis prøvet før med Stólpi, så jeg tænkte at det skulle nok gå.
Inden jeg fortæller om det konkrete problem, vil jeg gerne fortælle lidt om Skotti.

Skotti lærte at tölte i en sen alder og jeg har fået fortalt at han lærte det ved at rytteren strammede tøjlerne og "hev" ham op i hovedet. Det har gjort at Skotti er utrolig højt stående med hovedet, og er stjernekigger hvis han bliver hidsig nok. Jeg har arbejdet meget med løsgørende øvelser og skridt og traven er også fuldstændig under kontrol nu, i blød holdning og mindre stresset hest og muskler. Tölten er så småt ved at være der også og galoppen er så småt ved at vise tegn på forbedring.

Men... Problemet ligger i Skotti's stop og den måde det foregår på. Når vi rider i en flok, kan han blive ufattelig hidsig, og jeg har det også fået afvide han er vant til at være forrest altid. Han lægger sig på bidet, løber som det passer ham og er få gange stukket af med mig. Når jeg så skal bremse ham, læner jeg mig tilbage, klemmer med mine knæ og siger mit sædvanlige "hooooooooooww...". Det er så dér, Skotti gør det.. Han løfter hovedet, kaster sin hoved i vejret og gør det umuligt for mig at have kontakt til ham. Jeg bryder mig ikke om at sidde og hive i munden af ham, men det er virkelig ubehageligt når hesten galoppere fuld fart med øjnene pegende op imod himlen, uden at se hvor han træder.
I dag på turen, besluttede jeg mig at prøve noget nyt. Hver gang han stak hovedet op og løb, drejede jeg ham ind i en volte. Jeg var heldig med at vi red langs marker hele tiden, så hver gang jeg følte kontakten imellen os forsvandt, drejede jeg ham ind på en volte. Det hjalp en del, imens jeg øvede en masse stop, bagved de to andre jeg red med. Faktisk, da vi skridtede et godt stykke hjem af hvor jeg trænede det, endte det med at jeg kunne stoppe ham udelukkende ved lyd og sæde. Utrolig lækkert, men jeg er også sikker på at det var fordi han ikke var "udfordret" af de andre.

Jeg har oplevet lidt af det samme med Stólpi, som jeg også ved jeg har skrevet herinde om, at hans stopsignal var rustent. Det er dog perfekt nu, hvilket jeg er mere end glad for, men jeg er ikke vant til den der ufattelige ubehagelige følelse med at hesten stikker hovedet i vejret. For jeg har ikke lyst til at "bare hive" ham i munden, så derfor er volterne det eneste middel lige pt.
Skotti bliver nemt tirret af de andre heste, MEGET nemt. Han vil helst være forrest og det skal være 10 meter foran de andre.


Jeg bryder mig ikke om tvangsmiddler, altså chambon eller martingal, men kan det virkelig passe at det måske er noget jeg er nødt til at prøve? At spænde en martingal på, så han ikke kan løfte hovedet, så han ikke kommer op i det stadie hvor vi mister kontakten med hinanden? For jeg er lidt på bar bund.
Eller.. Skal jeg bare blive ved med at øve som jeg gjorde i dag? Jeg ved godt Rom ikke var bygget på én dag, men det her er en dårlig side jeg utrolig gerne have ham og jeg for arbejdet os ud af.

Tak til dem der tog sig tid til at læse det. Hvis I har spørgsmål der måske der måske kan hjælpe med at bedømme situationen, så spørg løs.
Desuden rider jeg ham med et 3-delt messing bid med tungefrihed. Et bid han virker rigtig glad for.




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stop Signalet
  • #1   10. nov 2010 Jeg ved ikk om du kender Mark Rashid. Men hans principper ville sikkert virke for dig og din hest. De passer også allerede meget med det du allerede skriver, så hans metoder er sikkert noget for dig. Det handler meget om at få hestens tillid på et andet og dybere niveau. Han snakker tit om Softness ikke Lightness. Det handler om at lytte til de små tegn hesten giver og frem for alt, lytte og give hesten den tid den har brug for. Hesten står i første række.
    Jeg tror det du gør nu med volten er bedre end tvangsmidler. Det handler jo ikke om at gemme problemet, som du også selv tyder lidt hen imod, men det handler om at finde en løsning for dig og hesten. Så jeg tror du skal fortsætte med træning og give det tid. Måske læs noget fra Mark Rashid og lad dig inspirere smiley

    Håber jeg kunne hjælpe lidt. Ville ikke give kliche svaret da det nok skal komme smiley


  • #2   11. nov 2010 Måske ville det hjælpe hvis i trænede stopsignalet fra jorden (:

  • #3   11. nov 2010 Der er noget galt med jeres stopsignal helt sikkert stopsignal, men det er også kontakt problemer.

  • #4   11. nov 2010 tja jeg kan nok ikke hjælpe s meget, men har du overvejet at lade være med at klemme med knæene når du vil stoppe?
    jeg er på island lige nu og min træner heroppe siger at jeg ikke skal klemme for meget med benene, det er der mange danskere der laver fejl ved at gøre(: men ellers vil jeg også tro det er det rigtige du gør med at lave cirkler


  • #5   11. nov 2010 Hmm... Det lyder som om, du har været inde på noget af det rigtige, med den måde, du red ham "i dag" smiley Det her ved du nok godt, men hvis du skal få et rigtig godt stopsignal, er så forpulet vigtigt ALTID at give efter, ligeså snart hesten gør det, man ønskede af den. Så når du stopper med sædet og tager i tøjlen - og han stopper (eller sagtner farten) - så skal du stoppe med at tage i tøjlen øjeblikkeligt. Ellers forstår han ingenting, for det pres, han syntes, han reagerede på, forsvandt jo ikke. smiley

    Derudover kan du "forberede" ham på, at nu skal I til at stoppe. Det kan du gøre ved at du frestiller dig en kugle, der er indeni din mave. Det er dit center. For at forberede hesten på at stoppe, skal du forestille dig, at dit center falder nedad og evt. lander på en pude af noget blødt, der giver efter for kuglens vægt. Der ved "synker du ned" i sadlen - og det kan hesten mærke! Så gælder det bare om at få den til også at reagere på det. smiley
    Når du har tænkt på dit center og det er faldet ned, tager du i tøjlen og bliver siddende tungt ned i sadlen. Liges snart hesten sagtner farten, giver du helt efter. - Det skal så bare gentages en hel masse, indtil hesten begynder at reagere på, " at dit center falder ned". smiley

    Tag og træn det ovenstående i en ikke-stresset situation, så hesten kan koncentrere sig om det. Så sidder dte der forhåbentlig, når I er på tur. smiley

    Du kan også træne stopsignalet fra jorden. Men HUSK at give efter. smiley


  • #6   11. nov 2010 Min er begyndt på det samme..
    Stopsignalet fungerede fint..
    men nu især i galop, ja så flygter han nærmest for hånden, hovedet ryger op og stivner i ryggen, så bliver jeg kastet op af sadlen, så er det svært at sidde tungt... Suk....

    Har haft en anden til at ride ham, mens jeg var syg, og så har han haft en del fri, det sidste stykke tid...

    Men han ville absolut ingenting igår, i trav, nægtede han pure at same sig selv, og løbe bare fra i traven, hver gang jeg holdte igen og han satte farten ned, ja så slap jeg jo presset, men så løb han bare, prøvede ellers at sidde tungt og klemme med lårene, som normalt får ham til at sænke farten, men ingenting hjalp...

    Tror måske, det er lidt et balance problem, han kaster sig næremest ned i trav...
    Så tror jeg vil til at træne balance, samt genopfriske stopsignalet..
    En del styrkning af rygmuskler og genaktivering af bagparten skal dog også påbegyndes, da jeg tror det er problemet med den manglende viljle til at ville samle sig...


  • #7   11. nov 2010 Tak allesammen for jeres svar!

    Bare rolig, jeg husker ALTID at give efter/belønne når han bremser, så det forsstår jeg udmærket smiley Jeg gør også det med at sætte mig tungt i sadlen, men når han løfter hovedet op og stiver i ryggen, er det faktisk rigtig svært.

    Jeg tror også jeg vil påbegynde en del jordarbejde, fordi måske som Fleur siger, "arbejder vi ikke helt sammen", eller misforstår ihvertfald hinanden. Tror faktisk hellere ikke han endnu ser mig som "leder", så måske er det vigtigt lige at få sat det på plads og så øve stop-signalet noget mere fra jorden.

    Skotti er i det hele taget en hest der er vant til at blive redet i munden, hvilket jeg fra start af forsøgte at vende ham af med.


  • #8   12. nov 2010 Et kontakt problem er ikke forholdet mellem hest og rytter, det er forholdet mellem presset fra udstyret / traume fra pres fra udstyr.

    en hest kan ikke se et menneske som en leder, men en hest kan være godt trænet til at være lydig.


  • #9   15. nov 2010 Jeg har været igennem det samme med Asmun, og det er ikke perfekt endnu, men det er bedre...

    Når det går totalt sygt for sig bliver man jo nødt til at lave den der voltebøjningting. Men ellers gør jeg det ubehagelige, altså enten hiver i tøjlerne i ét pres eller i små ryk indtil han reagerer (bare det mindste), og kommer så tilbage til udgangspunktet af ingen tøjlekontakt...

    En martingal/"hjælpe"tøjle ville bare forvirre din hest mere, ikke hjælpe problemet

    Men ja, træn stopsignalet først i skridt og så trav. Lav masser af parader og overgange på tur.


  • #10   15. nov 2010 Røsle
    Ja, er heller ikke meget for tvangsmidler.
    Tror også vi simpelthen må starte forfra med massere af parader på tur, både i situationer hvor han kunne blive fristet til at løbe også de almindelige.


  • #11   15. nov 2010 det er i hvert fald det jeg har gjort, og det giver langsomt og sikkert forbedring smiley

  • #12   15. nov 2010 Ja, sådan virkede det også med min Stólpi (:
    Det eneste med ham her, er bare den der ubehagelige hovedholdning.


  • #13   15. nov 2010 Ja.. Ved heller ikke helt hvad jeg skal gøre med den hovedholdning, i galoppen, det ryger bare op...

    Håber lidt at det hjælper at skifte til sidepull...
    Det virker lidt som om han flygter fra hånden, som om nogen har haft lidt for voldsomt fat i ham, og nu forventer han det hver gang...

    Ellers må man jo vel træne stop signal uden brug af tøjlen?? Men det bliver dælme godt nok svært!!!


  • #14   15. nov 2010 | LISE&STÓLPI |

    Jeg er lige en lille tæge på dit indlæg smiley he he


  • #15   15. nov 2010 MCL
    Haha, du skal være velkommen! ;D

    Jeg ved ikke helt om jeg tør prøve med sidepull eller hackamore på ham. Måske det kunne være nopget jeg skulle eksperimentere med - Tror nemlig også ham her har haft rigtig dårlige oplevelser med tøjlen under hans "tölt-træning".


  • #16   15. nov 2010 Min er ihvertfald begyndt at blive strid på hackamoren, og det var han ikke rigitg før..

    Jag var syg, og kunne derfor ikke selv ride ham, var indlagt og alt muligt, så havde en fra gården til at ride ham, havde ikke stået derude så længe, og kan så bagefter se, at hun rider meget anderledes end jeg gør, hun rider rigitg meget via kontakt på biddet, bla med glidetøjle og sådan lidt..

    Sådan rider jeg ikke... Jeg er selvfølgelig meget glad for at hun sprang til dengang, men nu står jeg så bare med et omskolings problem... Suk...
    Havde jeg bare vidst at vi red SÅ forskelligt...


Kommentér på:
Stop Signalet

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce