{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Smider du gamle hopper ud? {{forumTopicSubject}}

Håber vi kan skabe en lille fredelig debat.

Men jeg har nu hørt flere gange at shetlandspony hopper + 17 år, simpelthen bliver "smidt væk"

Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i gør ved jeres gamle hopper, eller når i engang får en gammel hoppe.

Jeg har flere gange hørt nu, at nu de er + 17 så kan man ikke bruge dem mere, så kan de jo hverken få føl eller noget som helst?

- Men er det en generel holdning?


Vi har selv 3 hopper nu der er + 20 (2 med papire og 1 (+30) uden.) Min holdning til dem er at de skal have lov at gå her til den dag de ikke kan mere.
Jeg kunne aldrig finde på at sælge dem igen, for jeg vil være sikker på deres liv slutter, som en god tid. og ikke en tid hvor de ikke får den pasning de har behov for.
Og jeg ved også at hopper i den alder kan man ikke få ret meget for.

Og selvfølgelig kræver de lidt ekstra pleje når de er blevet 20. Men de kan jo stadig bruges?
Jeg regner bestemt med at Amanda min hoppe på 22, skal bedækkes og have føl igen, fordi hun er sund og rask, og hvis hun nu havde været tilkørt ville jeg da også stadig kunne bruge hende som kørepony?

- Og når de ikke kan bruges til hverken det ene eller det andet, plejer jeg bare at lade dem gå alligevel til de som sagt ikke har det godt mere. De har jo alligevel "tjent" mig på en måde hvis man kan sige det sådan, og så fortjener de vel også en alderdom?

- Men kom frem, hvad er jeres holdning til de gamle hopper?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smider du gamle hopper ud?
  • #1   5. dec 2010 Jeg tror ikke jeg vil komme til at få en gammel hoppe, da jeg har mine fra helt unge, og jeg dermed nok vil sælge dem som børneponyer eller avlshopper, før de bliver gamle, for at få udskiftning i min avl. Jeg har dog tænkt på det med Fancy, og hende tror jeg at jeg vil låne ud til selskab eller avl, den dag jeg ikke selv vil trække flere føl på hende, for der går nok nogle år endnu. Selvfølgelig alt efter hendes helbred. Ellers vil jeg sige at jeg ikke vil være bleg for at aflive en gammel avlshoppe som ikke skal have flere føl, for det vil være synd at lade den gå uden, og ikke blive brugt, de fleste vil sygne hen af det når de har været vant til at gå med føl hvert, eller næsten hvert år

  • #2   5. dec 2010 Jeg er af samme mening som dig.
    Nu har jeg ingen gamle hopper endnu, men jeg er da helt sikker på at både Cyselle, Bella, Regina og Zilver skal blive hos mig til den dag de dør.
    Og jeg mener ligesom dig også at man sagtens kan ifole sine gamle hopper så længe de er sunde og raske. Når hoppens fysik ikke længere kan klare det mere, skal kroppen nok selv sige fra, og så kommer hoppen simpelthen ikke i fol. Derfor synes jeg ikke der er noget der taler imod at prøve at ifole de gamle, hvis de selvfølgelig har haft føl før.
    Jeg kender da fine gamle hopper på 25+ der stadig formår at lave et skønt lille føl hvert år. Det er jo det dejlige ved shetlandsponyerne. De fleste er ret nemme at holde huld på, så det er ikke nær så problematisk som ved større heste.

    Selvfølgelig skal de have lidt ekstra TLC og pleje, men det synes jeg lige som dig også at de har fortjent efter at have givet en så mange dejlige føl gennem tiderne.

    Jeg er så heller aldrig stødt på nogle avlere der smider de gamle hopper ud, men det er måske bare ikke lige så udbredt herovre på djævleøen? Eller også taler folk bare ikke om det. Der er selvfølgelig heller ikke nær så mange af de helt store avlere herovre som der er i Jylland.



  • #3   5. dec 2010 jeg har det sådan at hvis mine hopper bliver gamle så tror jeg ikke at jeg kan få mig til at "smide dem væk". De er ikke så gamle endnu og til den tid ville jeg have haft dem i rigtig lang tid. Så de vil nok blive her til de skal på de evige græsmarker.
    Men det er lidt svært at se for mig endnu om jeg ikke skal sælge en eller to hopper de næste par år, da jeg har 3 ungdyr som skal indgå i min avl.


  • #4   5. dec 2010 *Stutteri Bjørholm* (Labaniet) : Ja jeg synes også det er bedre at aflive dem end at sælge dem til en ukendt skæbne, hvis ikke man har mulighed for at have dem gående selv, eller låne dem ud.


  • #5   5. dec 2010 Mine er: 1 år, 1 år, 4 år og 9 år
    Det er de 4 jeg ikke regner med skal nogen steder nogensinde. (men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig da meget kan ske på 20 år)

    Mine to føl er jo til salg nu, så det bliver nok ikke aktuelt om de skal sælges som gamle hopper smiley


  • #6   5. dec 2010 Jeg snakker ikke om at aflive fordi man ikke kan tjene penge på hoppen længere når den ikke kan få føl mere, men simpelthen fordi en gammel hoppe (25-30 år) som alle dage har gået med føl, simpelthen vil blive gammel i løbet af kort tid når den ikke længere får lov til at gå med føl (det vil nok ikke gælde for alle, men for mange), og det ønsker jeg ikke at udsætte nogle af mine dyr for.
    En hoppe som Fancy er aldrig blevet brugt til andet end avl og udstilling, og det er tydeligt at mærke på hende at hun ikke synes om at komme i gang med at arbejde. Så den dag jeg ikke selv ønsker flere føl efter hende pga udskiftning i avlen vil hun ok blive udlånt til avl hvis hun stadig kan få føl, og der er nogle der er interesseret i at låne hende. Jeg tror ikke at jeg vil kunne få mig selv til at sælge en avlshoppe på over 15-16 år.

    Men sådan en som Rebecca vil nok blive solgt som børnepony når jeg ikke ønsker at bruge hende i avlen længere, da hun så næppe vil være for gammel til stadig at få et liv som børnepony. Hende kan jeg jo stadig når at få tilredet osv. hun virker nemlig til gerne at vil lave noget.

    Grundet ønske om avlsfremgang vil mine hopper ikke komme til at gå i avlen hos mig i 15-20 år, målet er jo at lave døtre der er bedre end dem selv, og de døtre vil så blive dem der skal føre deres avl videre, som så skal forbedre igen og igen. Derfor mener jeg at "gamle" avlshopper skal ud som børneponyer eller køreponyer, hvilket selvfølgelig betyder at de skal tilrides og tilkøres som unge, da de fleste shetlændere elsker børn og elsker at blive brugt


  • #7   5. dec 2010 *Stutteri Bjørholm* (Labaniet): Hehe, nej der er vist ingen der tjener noget på at avle shetlandsponyer smiley
    Så skal de ihvertfald være meget dygtige...hihi.

    Nej jeg kan sagtens følge dig, og synes bestemt også at det afhænger af hoppen. Zilver bliver aldrig køre eller ridepony, da hun hader at få bid i munden, men tricks og lignende kan jeg sagtens lege med hende, og hun elsker at gå med føl.
    Regina er grundet hendes fortid lidt nervøs og forsigtig, og skal derfor heller aldrig være brugspony.
    Bella og Cyselle er totalt lommeponyer, og skal helt sikkert både tilkøres og tilrides. Håber da at min datter vil få rigtig meget glæde af de to når hun bliver gammel nok.
    Men lige netop de 4 skal alligevel altid blive hos mig af rent sentimentale årsager. Kan simpelthen ikke skille mig af med dem, selvom det rent avlsmæssigt nok ville være klogest at skifte dem ud undervejs, for at få en eller anden avlsfremgang som du skriver.
    Men regner da bestemt med at beholde nogle af deres døtre alligevel, og der vil jeg selvfølgelig selektere.


  • #8   5. dec 2010 jeg må også sige jeg VILLE aldrig sælge mine gamle heste ha 2stk på 22 år (begge islænder) også en Shetter på 17år og de skal ikke sælges..de skal dø her hos os..:-) jeg ville aldrig sælge en gammel hest vidre...tænk at de skulle en i en anden flok og måske kæmpe for en plads...nej det er bare ikke mig...men jeg må sige der kommer flere og flere der sælger deres ´gamle´heste...hvis man kigger igenmen de forskellige websits..;-(

  • #9   5. dec 2010 Dejligt at høre at der er så mange der alligevel beholder deres hopper, selvom de bliver gamle. Og selvfølgelig skal man ikke beholde de gamle hopper for en hver pris når de ikke kan bruges længere, hvis man kan se at de ikke trives synes jeg selvfølgelig også det er bedre den bliver aflivet.

    Ang. at skifte ud i avlen. Så er det rigtig nok, men det kommer lidt an på størrelsen af stutteriet for jo større stutteri jo flere gamle avlshopper kan man jo beholde.





  • #10   5. dec 2010 Vi beholder vores, eller nu har jeg så kun en der er "gammel" eller i hendes bedste alder(10 år) men ja, vi beholder hende til hun går til, så at sige...

  • #11   6. dec 2010 vores hopper går ved os til de ikke trives mere og derefter skal aflives.

    Vi har vores gamle Ellis og hun får da stadig føl...


  • #12   6. dec 2010 Jeg ville ikke sælge en gammel hoppe, men jeg har ingen problemer med at aflive dem når den tid kommer.

    Hvis de ikke trives længere eller mister deres position i flokken så vil jeg aflive dem.

    Med de små ponyer der cykler rundt på diverse markedspladser, så har den verden vist ikke brug for flere.

    Nej, de ville blive aflivet herhjemme i deres vante omgivelser.


  • #13   10. dec 2010 Min Victoria er 32 år - Hun er min stjerne, min daglige glæde og mit lille lys. Håber hun bliver 100 år!

  • #14   10. dec 2010 Pauline's Pony Show - efter hvad der står på hendes profil er hun da "kun" 26 smiley

    - hvis altså hun er født i 84.


  • #15   11. dec 2010 Profilen skal rettes - hun er fra '78. Da vi fik hende, var gættet 'ca 17' men en af naboerne viste sig at være lidt bedre informeret. Jeg har ikke fået rettet profilen i takt med at vi er kommet tættere på hendes alder smiley

  • #16   12. dec 2010 med hensyn til avlsfremgang...så avler jeg heller ikke bare på min gamle Hekla...hun er ikke ifolet i år..men leger lidt med at få hende ifolet til næste år...men om det lykkes det ved jeg ikke...jeg ha ifolet hende datter Trú i år hun ha termin til juni..så man skal da heller ikke bare lave føl på sin hoppe hvis der ikke er en mening med det...;-) men min shetter Gete hun blive ikke ifolet mere men grunden er at jeg skal køre min hoppe til hingst det koster og priserne på føllene er så lave at det slet ikke kan betale sige for mig at gøre det...desværre...men hun er jo en super børnehest...så nu få mine piger lov til at hygge om hende og hun ELSKER det..griner

Kommentér på:
Smider du gamle hopper ud?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce