{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Løber i trav {{forumTopicSubject}}

Hej dudes

Jeg er begyndt at træne i trav på dressurbanen. Hver gang jeg sætter i trav går det i et fint tempo 2-3 skridt, så begynder han at løbe - hurtigere og hurtigere. Så tager jeg en halv parade indtill han går i et afslappet tempo igen, lige så snart jeg løsner tøjlerne går han hurtigere og hurtigere igen. Dette gentager sig FOR EVIGT.

Jeg undrer mig meget over det, da jeg er sikker på at min timing er rigtig: jeg giver efter ligeså snart han sænker tempoet, nogle gange laver jeg en overgang til skridt når han går i et roligt tempo. I skridt er han helt under mine hjælpere, og løber ikke.

Han lytter ellers fint til mig: vi kan lave versader op ad langsiden og snævre volter i trav for løs tøjle - det kan bare ikke foregå i et roligt tempo! kan det være dårlig balance, og hvad kan jeg i så fald gøre for at forbedre det? Han er ikke stresset (og går stadig - for det meste - afslappet over ryggen i trav selvom han løber). Han gør det samme på tur, men på tur spænder han også op i hele kroppen samtidig, det gør han ikke på banen.

Det er både med og uden bid - han har det fint, sadlens passer, ingen smerter osv.

Når jeg tager i tøjlerne, bukker han hovedet ind mod bringen (det vil jeg jo ikke have) og undviger på den måde, også selvom jeg rider med blid hånd og uden bid. Når jeg giver løse tøjler igen, strækker han halsen frem og ned og begynder at styrte afsted. Når jeg tager i tøjlerne igen, hiver han igen hovedet op og ind. Han lytter ikke til signaler for sædet (er lige gået i gang med at træne det i skridt).


Nogen der har nogen idé om hvad dette skyldes, og hvordan jeg kan få en hest der er afslappet og 100% under mine hjælpere i trav??




Mvh Røsle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løber i trav
  • #1   23. jan 2011 Så vidt jeg husker træner du akademisk så du kender det sikkert, men skriver lige alligevel hvad jeg ville prøve

    Longering på lille volte, først i skridt indtil han går afslappet som du ønsker (med hovedet i den rette position osv). Derefter sætter du trav på og evt gallop hvis han kan holde sig afslappet på volten.
    Når det sidder lige i skabet får du en anden op på ham og longerer ham på samme måde med rytter på.
    Til sidst kan du så selv hoppe op med en anden for enden af longen.

    Har ikke uddybet særlig meget, håber det er forståeligt!


  • #3   23. jan 2011 Katrine P

    Forstår hvad du mener! Vil prøve det og se om det går smiley og ja, jeg træner akademisk ud fra mit eget hoved og de dygtige menneskers meninger jeg nu lige møder smiley



    Carina N. E. A

    Synes også selv, det er meget mærkeligt, men det lader til at det du beskriver, også er det jeg gør. Jeg lægger vægt på at overdrive rigtig meget - når han krøller sammen "nøkker" jeg lidt i tøjlen så han i stedet for at krølle sammen går med hjortehals (hellere høj og stiv hals end knæk mellem 2. og 3. nakkehvirvel. Der går normalt heller ikke mange sekunder før han sænker nakken igen - og begynder at løbe...), når han så går med en formgivet overlinje giver jeg ham løse tøjler så det bliver behageligt for ham at gå der. Men det løser ikke mit problem med, at han så løber lige så snart han har en god halsholdning!


  • #5   23. jan 2011 Altså jeg har overvejet det med balancen især.

  • #7   23. jan 2011 Cirkelvolter, cirkelvolter, cirkelvolter. smiley
    Snakkede med en mand i Portugal, der har varme heste, som gerne vil putte sig og løbe alt for stærkt (tyrefægterblod ftw) og der bestilte han ikke andet end at træne cirkelvolter og versader på cirkelvolter i lang tid, til den får sin egen balance og finder sit eget tempo.

    Ellers kan jeg anbefale stop - bak - frem; det hjalp på mit tyrefægterbarrelracerdyr.


  • #8   23. jan 2011 Min kan også godt have en hurtig trav, specielt efter vi har galoperet.
    For os er det rigtig godt med overgange fra skridt til trav, hele tiden (altså få meter i skridt, få meter i trav, få meter i skridt osv...)
    Ellers virker det også for min hest at når vi jordtræner så løber jeg sammen med ham og så løber vi i mit tempo smiley


  • #9   23. jan 2011 DISTURBIA .

    TAK! Det er lige nøjagtig tyrefægterracer, Asmun er. Han har det vel også i blodet som barok frederiksborger.


  • #10   23. jan 2011 Jeg ville også tro det har med balancen at gøre. Han bliver nødt til at løbe hurtigere for at kunne holde balancen smiley Så det er vel longetræning, så han kan få en bedre balance. Kunne forestille mig at Kathrines forslag ville hjælpe smiley

  • #11   23. jan 2011 Ville også tage en masse volter i brug - jeg er helt tosset med volter ! smiley

    Får han havre?


  • #12   23. jan 2011 ©AM .
    Nix! Af samme grund får han ikke havre, men foder der gør ham "rolig" smiley


    Anne Mette E
    Ja, men hvordan?


  • #13   23. jan 2011 Argh! Jeg havde lige skrevet en besked, men den er åbenbart blevet slettet ! smiley

  • #14   23. jan 2011 Anne Mette E

    Tror du skal læse indlægget igennem - det er netop det jeg gør. Og så krøller han sammen og sænker tempoet. Ligeså snart han sænker tempoet, belønner jeg ham ved lange tøjler. Så søger han straks frem og ned, og øger tempoet. Og det bliver ved...


  • #15   23. jan 2011 ©AM .


    Damn!


  • #16   23. jan 2011 Hm .

    Skrev noget med at min venindes hest nemlig gjorde det samme (tror stadig hun gør det, men i mindre grad) og hun får endnu mere travlt hvis hun får havre.
    Hun er dog også halv fuldblod (..halvblod?), så det ligger i hende at løbe derudaf.
    - men hun har også travlt, og hvis hun bliver stoppet på tøjlen, pakker hun sig ind. Så det er noget med at bruge sine lårmuller og bremse ham den vej.


  • #17   23. jan 2011 Det kan også godt virke at istedet for at prøve at få ham til at løbe langsommere (for så putter han sig) så lige stoppe, bakke - og ride frem til hånden. For det bliver en ond cirkel, hvis hesten løber hurtigt - man tager i tøjlen - hesten putter sig - løber langsommere og putter sig yderligere. Så det er en svææææær balancegang. Derfor er stop-bak rigtig godt, for så kan man stoppe tempoet - og samtidig ride hesten "væk fra bringen frem til hånden" smiley

  • #20   23. jan 2011 Nogle heste bliver stressede ja - jeg har en hest med mere løbeglæde end en fuldblodshest og mere tempo end en quarter, og der hjalp det nu altså rimelig godt. Så det er jo bare at prøve sig frem.

  • #21   23. jan 2011 Jeg synes, I har givet mig nogle virkelig gode idéer. Vil begynde at longere mere for at træne balance og bruge stop-bak når han løber i stedet for halv parade smiley

    Det bliver spændende at se!


  • #22   24. jan 2011 Jeg synes det lader til du allerede gør det rigtige - du skal bare blive ved smiley Det tar tiiiiid før der sker resultater, især hvis det er et gammelt mønster der skal ændres smiley

    Jeg ville gøre som du gør - men når jeg løsnede tøjlen ville jeg undlade at slække så meget på tøjlen, som jeg tror jeg læser du gør. Den lange tøjle og fremstrakte/nedadsøgende hals er god når den fungerer. Men jeg har redet en del heste der lærte, at når de strakte halsen fik de tøjle og det betød mulighed for at rende stærkere og stærkere og.... Ja. Det lyder som om din hest har koblet det samme. Og det skal der laves om på.

    Med de heste med samme problem (nogen i MEGET svær grad) jeg har redet, har jeg gjort som du. Og så har jeg bare nøjedes med at give efter så meget at det har kunne mærkes (og nok til at den ikke har behøver holde hovedet højt og spændt selvfølgelig), så kan man nemlig MEGET nemmere time det, så man kan anholde i SEKUNDET den tænker på at løbe. Når den bare at løbe to skridt er timingen allerede for dårlig. Og derfor hjælper den helt lange tøjle ikke, for så KAN du ikke time den anholdende hjælp præcist nok.

    Når hesten så begynder at kunne gå halve og hele omgange uden at løbe, ville jeg begynde at eksperimentere med endnu mere eftergivenhed på tøjlen igen smiley

    Så - gør som nu, men mindsk niveauet af eftergivenhed. Der SKAL være eftergivenhed, forstå mig ret, men som sagt: Kun nok til at du kan time din anholdning HELT præcist på SEKUNDET. Det hele handler om timing.
    Og så bliv ved og ved og ved.

    Og så ville jeg også forsøge at holde dens hoved beskæftiget. Overgange og MANGE af dem. Parader. Evt. volter, versader og traversader.


  • #23   24. jan 2011 Julie H


    Tusind tak!!! Men kommer man ikke til at ødelægge ens eget stopsignal hvis man har fat i tøjlerne, altså giver anholdende signal, samtidig med at man lader hesten gå i samme tempo?


  • #24   24. jan 2011 Nej, for du skal ikke holde et konstant pres i tøjlerne smiley Du slækker en lille smule når den går i det ønskede tempo - men kun tilpas til at give ro til hesten, så du hurtigt kan samle op og give den anholdende hjælp når den begynder at løbe igen smiley Givet det mening?

Kommentér på:
Løber i trav

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce