{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
885 visninger | Oprettet:

Stråle røre jorden? JA tak! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har så tit hørt at folk er i tvivl om hvorvidt strålen skal røre jorden når hesten går. "Nej nej, det er synd", "det gør ondt på hesten" osv.
Men jeg synes lige man skal se dette klip for at forstå HVORFOR hoven skal røre jorden, og hvorfor det er så vigtigt at komme af med sur stråle, også selvom det er lidt af slagsen...
http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI&feature=related


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stråle røre jorden? JA tak!
  • #1   5. feb 2011 Det viser at strålen SKAL røre jorden, for at hovmekanismen kan virke.
    Derudover kan sur stråle begrænse hovmekanismen, fordi strålen er "mindre fast"


  • #2   5. feb 2011 han siger jo ikke at hesten dicideret skal stå på strålen, bare at strålen er vigtig for at få en optimal mekanisme,

    hvis en hest bliver beskrået ligesom dne hov i videoen, med strålen ca en halc cm ud fra hov skallen, giver den for meget blod op til benet, og ikke nok blod i hoven, derfor skal en hest beskæres så dens stråle er lige med hov skallen, altså så der ikke er forskel på hovens højde smiley


  • #3   5. feb 2011 Team Baby, ja det burde du. Men når du tager skoen af skal du huske at være obs på mange andre ting, da det ellers også kan gøre mere skade end gavn!

    Team Nordhuset, er ikke helt sikkert på hvad du mener? Han nævner jo også at strålen skal være sund og fast for at det virker (hmm, kunne faktisk være spændende at se det samme på en sund stråle!). Og hvorfra ved du at en stråle der går "udover" hoven sender for meget blod væk? smiley


  • #4   5. feb 2011 Jeg er ikke ekspert smiley
    Men mener at have læst ømtåethed kommer af en dårlig stråle (fx sur stråle), tynd sål eller fordrejet hovben (eller mild forfangenhed som de jo også kan få at for "sukkerfyldt" foder i vinterhalvåret!)


  • #5   5. feb 2011 jeg ved det fordi jeg har gået på grundforløb til berider uddannelse, og der lærte vi alt om hovens funktioner, smiley

    ja det er også rigtigt, at dne skal være sund og rask dte jo klart, men som ses i videoen går strålen ca en cm udfra hovens skal ( den runde kant) og det må dne ikke, den skal være lige med skallen, altså der må ingen forskel være. altså ingen højde forskel..


  • #6   5. feb 2011 No offence, men nok ikke alt xD

    Enig i højden, og tror heller ikke han ville have beskåret hesten til at have den strålehøjde, hvis det var på en levende hest. Men jeg ved det ikke, da jeg ikke kender manden end ud fra tre af hans youtube-video'er...
    Det videoen viste, som jeg ville have frem, er ideen om at "strålen ikke skal røre jorden" er forkert + at mange overser at sur stråle(thrush, som han nævner) er et problem smiley


  • #7   5. feb 2011 Tak fordi du skriver det til alle os!;-) - Jeg har bare det problem, at min er meget ømtået på begge forben, og derfor SKAL hun have sko på forhovende, da hun ellers går forkert på f.eks sten, eller nogen gange bare sand:/ Men hun har ikke sko på baghovene, og der røre strålen jorden, og har samme længde som resten af hoven, så der ingen forskel på "højden" af hoven. smiley

  • #8   5. feb 2011 Min engel, jamen en stråle kan godt røre jorden selvom der er sko på, hvis bare hoven bliver beskåret korrekt burde det være muligt ligeså vel som uden sko (dog.. ja det er lettere uden skoen)

    Men hvis hun er meget ømtået.. har du overvejet at fx foder kan skyldes det? eller svamp i hoven eller sur stråle eller...?


  • #9   5. feb 2011 Ja, det har vi:-) Det er det ikke, hun er blevet tjekket mange gange, men hun har nu også gået med sko stort set hele sit liv (på forhovene) smiley

  • #10   5. feb 2011 Ja, det kan desværre godt ødelægge tingene lidt inde i hovene smiley
    Min hest har efter mange år fået pæne, stærke og mindre ømme hove efter at have pillet skoene af hende. Hun har gået med sko på alle 4 hove i i hvert fald 10 år... Tror aldrig det bliver perfekt, men hun lider også af sur stråle nærmest konstant - noget hverken dyrlæger eller smede mente hun havde... også selvom hun havde en kløft i strålen på længde med en hovrenser der lugtede, godt gået eksperter............


  • #11   5. feb 2011 nå, så er det jo fint fanta stråle rører jorden, men alle vores har fået sur stråle, og det skal behandles nu også smiley

  • #12   5. feb 2011 ja og vi har også prøvet at tage skoene af, men hun kan desværre ikke uden:-(

  • #13   5. feb 2011 Tak for god info, jeg er gået i "barfodstrimmer"-flip og ser masser af video'er på Youtube nu.. Sikker mange forskellige meninger der er!

  • #14   5. feb 2011 Ja, der er rigtig mange meninger - desværre! Gid der var "en sandhed" i stedet for at man skal vælge hvad man tror på ... smiley

  • #15   6. feb 2011 Ja præcis, man skal jo virkelig have undersøgt emnet grundigt før man tør stole på sin smed :s

  • #16   6. feb 2011 Mmh, der er dælme ikke mange jeg tør overlade min hests fødder til ! - og det er sku forfærdeligt, at det er sådan smiley

  • #17   6. feb 2011 * beskærer^^ :b
    Og ja, man kan undre sig over, hvorfor der holdes fast i de forkerte påstande om hvordan hovene skal se ud. Der er virkelig mange traditioner indenfor hesteverdenen, som er så forkert - men det handler vel om, at det er traditioner, og de "gamle fagkyndige" folk ikke vil ændre holdning og lære nyt fordi de mener de har ret..


  • #18   6. feb 2011 Det er meget muligt, og så er der også mange der slet ikke opsøger den nye viden - hvilket også gælder for dyrlæger! .... og noget jeg synes er MEGET for dårligt! Der burde være et krav om at alle (dyrlæger, smede, alm læger osv) skal på et lille opfølgningskursus hvert år. Jeg ved at piloter hvert år skal op til en prøve, for at fortsætte med at have deres certifikat, fordi de indikrekte har nogens liv i deres hænder... hvorfor *biiib* skal folk der DIREKTE har liv eller velbefindende så ikke ..?

  • #19   6. feb 2011 Ja det rigtigt, det burde virkelig være en regel!

Kommentér på:
Stråle røre jorden? JA tak!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce