{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.201 visninger | Oprettet:

Stråle røre jorden? JA tak! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har så tit hørt at folk er i tvivl om hvorvidt strålen skal røre jorden når hesten går. "Nej nej, det er synd", "det gør ondt på hesten" osv.
Men jeg synes lige man skal se dette klip for at forstå HVORFOR hoven/strålen skal røre jorden, og hvorfor det er så vigtigt at komme af med sur stråle, også selvom det er lidt af slagsen... OG hvorfor en barfodshest ikke nødvendigvis lever med sunde hove smiley
http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI&feature=related


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stråle røre jorden? JA tak!
  • #1   5. feb 2011 Super video! meget spændende at se det vist på så pædagogisk vis!!

    Går ud fra at 'the frog (?)' er strålen?

    Hvad gør man så hvis man har en hest som jeg med store raske koldblodshove i god kvalitet men hvor strålen sidder langt oppe i hovens hulrum? tvivler på at den kan nå jorden på forhovene!!


  • #2   5. feb 2011 Meget fin video.. smiley

  • #3   5. feb 2011 Frog=stråle, ja smiley

    Jeg ved ikke hvad kan kan gøre ved det, udover at en smed/trimmer burde kunne fremme væksten af den på en eller anden måde... Beskære hælene lavere, så strålen kommer tættere på hoven? Men så skal man jo passe på mht så meget andet! Jeg er ikke ekspert - jeg synes bare det var en kanon video til at vise strålens vigtighed! smiley


  • #4   5. feb 2011 Tak!

  • #5   5. feb 2011 Super fed video.
    Jeg har selv erfartet hvordan det virker på min hoppe. Hun gik med sko og hun havde sur stråle på begge forben i 1,5 år. Jeg prøvede og behandle det med alt og ingenting virket. Så fik jeg pillet alle skoene af hende og vupti så var det væk på 14 dage. Hun kom ned og gå på strålen og fik aktiveret hovmekanismen igen også så blev hoven frisk.
    Så det har helt klart en stor betydning hvordan hesten er beskåret og om den har sko eller ej.


  • #6   5. feb 2011 Efter disse film, måtte jeg simpelthen poste følgende i en anden gruppe. Jeg har længe gået med frustrationer over, ikke at kunne forklare ordentligt hvor 'stort' det er at få fokus på hovmekanismer. Så tusind tak fordi du sendte mig i retning af de film! (der er også nederst lige lidt om, hvor stor betydning omlægningen har haft for mine heste).

    Postet i dag:
    ..og ikke mindst, så ved I nu, hvorfor jeg er gået over til barfodstrim. Jeg syns også, at det er meget tydeligt her, hvorfor det er så vigtigt, at stimulere hovens sål til sund og naturlig vækst, samt være hys med sur stråle. At glæde sig over, at have en hest der 'kun skal have smed en gang om året' er mildest talt kun pengepungens der glædes. For med mindre hesten selv er fænomenal til at få hoven passet, så er det mere et tegn på at naturlig sund vækst er gået helt i stå og hoven ikke har fuld mekanisme. Jeg kan blive helt panisk over hvad sko, trim uden på hoven, ingen pleje af sål og ikke mindst hvad dybstrøelse/halm kan gøre ved hestens ve og vel. Laminitis, som vises i en af filmene, opstår blandt andet i dybstrølse/halm. Dels, gør amoniakken i halmen/urin hoven 'skør', men dels, gør den dybe halm faktisk også, at hesten går på tå-spidserne og ikke selv kan vægtfordele, hvorved lamellerne bliver overbelastet og pakker sammen eller slipper helt. 10% af hjerte og lungefunktionen kører via et 'gratis-system' gennem hovene. Ved at fjerne hovmekanismen, fjerner vi også en del af 'gratis-systemet' og belaster dermed hjerte og lunger. Min egen Victoria er et godt eksempel. Hun havde sur stråle og næsten ingen stråle i det hele taget. efter hoven er blevet rettet op og mekanismen er ved at være bedre, kan dyrlægen høre en markant forbedring i hendes vejrtrækning og hjertefunktion. Løsdriften er blevet lagt om til tørv. Det har flere fordele. Dels er der altid tørt og blødt leje til hestene, dels, er tørven elastisk og fylder sålen, og sidst, men ikke mindst, så er tørven neutraliserende på ammoniakken.
    Jeg vil ikke prædike eller sige tørv og barfod; men jeg vil opfordre Jer til at være OBS på, at strålen rammer jorden, at sålen er sund og elastisk, at lamellerne er sunde og at Jeres strøelse ikke er for dyb. Dyb strøelse gør faktisk også, at hesten skal bruge meget energi OG at den bruger sine muskler forkert.
    Sidst, men ikke mindst: Alle mine heste havde faktisk 'karperyg' da vi startede trim og lagde om til tørv. Uden at have gjort noget andet end trim/tørv er alle 'karperygge' væk, overlinjerne er blevet SUPER flotte og vi kan fokusere på træning og ikke kun overlinje-opbygning.

    Bemærk hov-væggen, strålen (frog) og sålen - tyk, elastisk og først og fremmest ensartet.

    http://www.youtube.com/watch?v=ayEJacuoJ7I&NR=1
    http://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI&NR=1
    http://www.youtube.com/watch?v=df1w7dUoATM&feature=related


  • #7   5. feb 2011 Nice indlæg!

    Men må jeg spørge hvad forskellen er på dybstrøelse og et tykt lag tørv (som jeg kan huske du nævnte i lagde i løsdriften) - altså udover at det neutraliserer ammoniakken? ... begge steder vil jeg da sige der er en elastisk bund og noget der fylder hoven ud....?
    Hestene hvor Kiwa står har ikke strøelse (sandet jord=godt drænet jord og meget lidt mudder smiley ), udover hvis de selv spilder deres hø nok = "luksusheste" smiley ... men det er self ikke noget der gør ammoniakdampene bedre.....


  • #8   5. feb 2011 Jeps. Vi har ca. 15 cm tørv på. Tørven pakker sammen i et lag på 5-7 cm og ligger så løst for det sidste. Tørven laver en blød elastisk fyld, som ikke brister. Dybstrøelsen i løsdrifter bestående af halm, er for det første ofte noget dybere end 10-15 cm. Den pakker ikke på samme måde, og er ikke lige fast over det hele + brister. Når hestens tå-spids bliver sat i, skærer den sig ned igennem det tykkelag, hvorved tåen bliver belastet og lamellerne brister fordi hovbenet slår imod lamelvæggen forrest i hoven, og ikke belaster nedaf på stråle/sål. Bukkehov beviser i særdeles hed dette fænomen, men fokus har altid været på senerne der bliver for korte og ikke på den belastning der yderligere opstår inde i selve hoven.

  • #9   5. feb 2011 Interessant ! Godt vi har en fast bund med meget lidt mudder meget få steder, så vi ikke behøver bekymre os om det. Når jeg får mit eget en gang vil jeg dog overveje tørv, det lyder da rigtig godt (eller neutraliseringen af ammoniakken gør!). Tak for forklaringen Pauline

  • #10   6. feb 2011 Dinne:
    Har haft ham i ca 4 mdr. og haft smed til ham 1 gang selv.
    Han har aldrig brugt sko men er ikke decideret barfodsbeskåret. Synes hans hove virker sunde - dog er der en lang streg / gammel spalte på en af dem..
    Han går på en ridebane med sandbund om dagen og på halm om natten.
    Tror ikke strålen er så god som den burde - har skulle lære ham at løfte ben men det kan han nu uden kamp så nu er der mulighed til at tage mig af hovene!
    Synes hans baghove virker helt perfekte. Runde og fine og tror også strålen rører.
    Men forhoven er nærmest hul som en kop selvom der er en stråle der ikke er smuldret bort eller noget.. det hjalp med beskæring, så håber vi med tiden kan få styr på det..
    Har aldrig set sådan en hov før.. må prøve at tage et billede en dag


  • #11   7. feb 2011 Mange tak Dinne.
    Bruger en alm beslagsmed... Har du et nummer eller mail til Marie du omtaler?

    Tror lige jeg kigger grundigt på hans fødder når jeg er der idag! der er godt nok mange ting at tage hensyn til!!


  • #12   7. feb 2011 Ih mange tak smiley

Kommentér på:
Stråle røre jorden? JA tak!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce