{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vorter?
  • #2   15. mar 2011 Du du mene at 2 små vorter på øret, en en lidt større på benes, skal behandles?

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   15. mar 2011 det du skal få konstateret er om det er sarcoider altså hudkræft og det skal der en dyrlæge ud og derefter tager han/hun stilling til om der skal behandles eller om det ikke har nogen betydning for hesten andet end kosmetisk.

  • #4   15. mar 2011 Kan det være avorligt?

  • #5   15. mar 2011 Er det en ung hest? Så er det højest sandsynligt "bare" unghestevorter, som forsvinder af sig selv med tiden. Det gør vorter i øvrigt i stort set alle tilfælde (både hos mennesker og dyr), da det er et spørgsmål om, at kroppen skal danne antistof imod vorte-virussen.

    Min hyp døjede med vorter i en ret lang periode da han var yngre. De sad omkring kønsdelene, ved lysken samt mellem ballerne. Da de voksede sig ret store, og begyndte at blive lidt blodige og være til ubehag for ham, besluttede jeg sammen med dyrlægen at få dem bekæmpet. Først forsøgte vi med elastikker, som "kvalte" vorterne når de blev sat fast rundt om vortens stilk inde ved huden, - så vorten til sidst bare faldt af. En blev skåret/klippet af. Desværre var det ikke nok, og de blev ved med at være der. Efter at have prøvet diverse salver m.m., fik han en slags ormekur til kvæg, som gav immunsystemet et boost, så virussen blev bekæmpet. Men det var stærk medicin, som gjorde at han så blev udelukket fra konsum. Men det virkede til sidst.

    Så der er mange forskellige behandlingsmetoder. Faktisk skulle saften fra mælkebøtter (det hvide klistrede saft nede ved rødderne) hjælpe mod vorter. Men der findes også mange andre ting som siges at kunne hjælpe.
    Hvis vorterne er til gene, eller sidder steder hvor de let kan komme i berøring med andre heste (de smitter meget), - så ville jeg ringe til dyrlægen og høre hvad hun/han foreslår smiley


  • #6   15. mar 2011 hvor gammel er hesten?
    Baby havde vorter da jeg fik ham, på mulen, og inde i næsebordet.
    Jeg sørgede for at vaske dem hver dag, og så fik jeg noget stads som en opstalder havde fået af dyrlægen til deres unghest. dette smurte jeg på 1 gang dagligt, i 3 dage, og holdt derefter 3 dages pause med det, hvorefter jeg smurte det 1 gang dagligt i 3 dage igen.

    Det forsvandt hurtigt. Det var kun dem på mulen jeg smurte til at starte med, da jeg skulle se om det overhovedet virkede, men da jeg så skulle til at behandle dem i næseborene var de væk :o)

    ^Det røde stads jeg snakker om, er vidst MEGET dyrt. Men kan betale sig hvis man har planer om flere ungheste. (mener de havde givet 1000,- for en lille bøtte, dog er det begrænset hvor meget man skal bruge af det.. smiley


  • #7   15. mar 2011 sarcoider altså en slags hudkræft for heste det er slet ikke farligt min pony chagall<3 havde det det eneste der er de kan brede sig lidt men det stopper for det meste ved 9 til 10 års alderen. det gør ikke ondt på hesten bare en lille slags udbulet hud ting

  • #8   15. mar 2011 hvis det er vorter smitter de sikkert men hvis det er sarcoider smitter de på ingen måder
    mvh elise


  • #9   15. mar 2011 Du kan få dyrelægen til at putte ene elastik om, men det virker ikke altid! På min skar dyrelægen den af fordi elastikken ikke hjalp smiley

  • #12   15. mar 2011 Min Unghest har haft en ungheste vorte, Og den sad på benet så det er ikke helt rigtigt :-))

  • #13   15. mar 2011 hvis det er Sarcoider er en slags hudkræft og jo de KAN smitte via strigler. Få en dyrlæge til at kigge på dem for det kan i værste tilfælde brede sig ´så meget at det ikke er til og få væk. der forskellige former for sarcoider, derfor også forskellige behandlinger. (elastik, en slags ætsende creme, kan også fryses/skæres væk m.m) min ejen fik cremen fordi sarcoiden var så flad at der ikke kunne komme elastik på. den bredte sig ca 1 cm i løbet af en måned så kontakt dyrlægen for en sikkerheds skyld smiley pøj pøj med det.

  • #14   16. mar 2011 Tak for alle svarene det var super godt smiley

    - Det er Bailey (Min nye pony) som har de vorter, de gerene hende ikke, men ved som sagt ikke hvilken "slags" det er ?
    Det er umuligt at putte en elastik om, da de er flade..
    Jeg tror jeg vil prøve med noget æbleeddike, og se om det muligvis kan hjælpe..:-)
    Bailey er ikke en unghest, hun er lige fyldt 8 smiley


  • #15   16. mar 2011 Jeg har engang hørt noget om at man skull smørre læbestift på :] Vid ikke om det virker ...

  • #16   16. mar 2011 læbestift grineren nok alligevel<3

  • #17   16. mar 2011 Jaa..! Jeg syntes også det lyder underligt, men det har jeg fået af vide .. Ved ikke om det virker :] Hihi.!

  • #18   16. mar 2011 Hvor meget æbleeddike skal hun have i maden?

  • #20   16. mar 2011 Mange tak smiley

  • #21   16. mar 2011 natalia G
    sarcoider smitter altså ikke min pony chagall<3 havde det, og har haft dyrlæge til det mange gange og det er en slags hudkræft og det smitter jo ikke, og har læst og fået af vide af alle vores dyrlæger at det ikke smitter og vores andre heste er aldrig blevt smittet. men det kan godt være det r en anden form for sarcoider du snakker om men dem jeg snakker om hedder i hvertfald equin sarcoider (staves?) og det smitter ikke bare lige sådan ikke for at spille klogere eller bedrevidne men bare for at hun ikke skulle blve bange
    mvh elise


  • #23   17. mar 2011 de KAN smitte. det har dyrlægen selv sagt. hvis det er den åben sarcoide og man bruger den samme strigle på en anden hest som tilfældigvis har et sår KAN det smitte. har som sagt selv gået igennem det og har en i stalden nu som også har en sarcoide. ville ikke skræmme slat ikke men bare vidergive min viden som jeg har fået den at vide.

    og de kan altså også spredes. jeg ville stadig kontakte dyrlægen i stedet for at lave noget selvbryg derhjemme. det er trods alt en slags hudkræft.


  • #25   17. mar 2011 okay men det var bare min har tit haft en der var åben og det skete der ikke noget ved selvom jeg havde stået og rørt ved den og så rørt en anden hest bag efter smittede de ikke og det var også hvad vores dyrlæger sagde. men jeg vil ikke sige jeg har ret det kan ligeså vel være dig som det kan være mig

  • #26   17. mar 2011 Ja jeg skriver også om en åben sarcoide som sagt... hehe vi har alle sammen forskellige erfaringer med disse ting og det vigtigste er i hver fald at hesten kommer af med sarcoiden på den bedst mulige måde og som sagt er der forskellige sarcoider og sikkert lig så mange behandlinger. bare de to i vores stald er blevet behandlet forskelligt. men held og lykke med at finde en måde og komme af med den på hvis det viser sig at være sådan én. smiley

  • #27   17. mar 2011 Mange tak smiley
    Tror jeg får dyrelægen til at kigge på det smiley


  • #28   17. mar 2011 god ide så man får gjort det rigtige smiley

Kommentér på:
Vorter?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce