{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.916 visninger | Oprettet:

Nogle der spiller jagthorn til hest? {{forumTopicSubject}}

Mon der findes mere end et par stykker?
Kom frit frem, i så fald!

Det med at kende en jæger, der spiller over skudt vildt, det tæller ikke. Det skal være i forbindelse med heste/jagtridning.

Come on!

Nogle der spiller jagthorn til hest, eller har forsøgt sig med jagthorn?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogle der spiller jagthorn til hest?
  • #1   24. mar 2011 gud du giver mig da en ide.. det er da det jeg skal har både hest og jagt horn
    men nu kommer så det store spørgsmål.. hvad spiller man? ved at der til jagt findes forskellige melodier men hvad men når det er hest..
    er det noget du ved noget om??


  • #2   25. mar 2011 Hej!
    Dejligt der er nogle der svarer herinde! Tak til jer.


    Typisk spiller man nogle lejlighedssignaler:

    Jagtvelkomst
    Giv agt og samling
    Giv agt og samling igen 10 min. før start
    Jagt begynd (spilles på gårdspladsen foran feltet når man holder oprangeret)
    Fremad (blæses til hver springserie
    Jagt Forbi
    På gensyn

    Nogle andre man også kan blæse:
    Morgenvækning
    Held og lykke signalet
    Hubertusmarsch
    Rævens død
    Begrüssung

    Det er ret svært at spile jagthorn og man skal virkelig øve sig meget.
    Jeg begyndte selv at spille for ca. 2½ år siden og sidenhen har jeg bare øvet og øvet og øvet mig! Nogle dage kan man spille godt, andre dage, har man slet ikke luft til noget som helst.

    Det sjoveste er, når man virkelig spiller godt hjemme i stuen og så kommer ud til jagt hvor alle folk kigger på en og forventer man spiler, så kan det godt være svært at blive enig med jagthornet om at det skal sige nogle hæderlige toner.

    Jagthorn er typisk et fürst pless jagthorn og mundstykkerne er mange. Mine foretrukne er:
    Vincent Bach 7D
    Vincent Bach 7DW (W'et er for wide)
    Kelly kunstofmundstykke 7C (godt til al slags vejr og regn, bliver ikke så koldt)
    Yamaha japan 13B4 (spørg mig ikke hvorfor det hedder sådan)

    Men prøv at spørge i familien om en eller anden har et jagthorn eller fx. den lokale jægerforening. Et sted skal man jo starte. Hvis man selv vil købe et jagthorn, så skal man nok regne med ca 2000-5000 kr. fra ny af.







  • #3   25. mar 2011 Glemte også at sige, jeg kan overhovedet ikke noder!
    Har en jagthorns CD som jeg har hørt 1000 gange og så lært numrene ud fra den.


  • #4   25. mar 2011 Jeg ville også gerne lære det! smiley
    Det lyder simpelthen fantastisk når man i feltet kommer galopperende over heden, og jagthornet lyder mens hestehovene gungrer i jorden!
    Bare for FEDT!!! smiley


  • #5   25. mar 2011 Hej!
    Dejligt at I er interesserede!

    Grey Stone: Ja, det lyder rigtigt godt. En jagt uden jagthorn, er lidt "tam".
    Claire: Ja, man kan sagtens øve sig på alm. ture også. Mest øver man bare i dagligdagen på jorden og så til hest på jagterne.

    Tak for links, kendt ikke disse sider. Specielt ikke den første side.
    Der er vist også en jagthornsgruppe der hedder Unoderne, de har også nogle numre man kan høre.

    Til alle andre: det er bare om at gå i gang. Få fat i en eller anden onkel eller tante som har et jagthorn og prøv at blæse et par toner.
    Det er sjovt. Man danner selv tonerne på mundstykket og der er 7 toner og man bruger mest de 5 toner, så der er 5 toner man skal beherske.

    Bare gå til den!


Kommentér på:
Nogle der spiller jagthorn til hest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce